본 연구에서는 커뮤니티아트에 대한 개념을 정립하고 그에 따른 프로그램의 기능을 분석하여 프로그램 만족도와 공공공연장의 이미지 및 충성도에 미치는 영향을 살펴보았다. 대중이 주체가 되는 커뮤니티아트 프로그램을 통해 참여자의 삶의 질을 향상시키며 공공공연장 운영측면에서 자체 경쟁력 향상과 지역공헌적 방안을 제시하고자 진행하였다. 커뮤니티아트는 ‘공동체예술’또는‘공동체 미술로’번역되며 이전 선행연구를 살펴보았을 때 공동체 미술이나 미술사적 흐름을 토대로 한 ...
본 연구에서는 커뮤니티아트에 대한 개념을 정립하고 그에 따른 프로그램의 기능을 분석하여 프로그램 만족도와 공공공연장의 이미지 및 충성도에 미치는 영향을 살펴보았다. 대중이 주체가 되는 커뮤니티아트 프로그램을 통해 참여자의 삶의 질을 향상시키며 공공공연장 운영측면에서 자체 경쟁력 향상과 지역공헌적 방안을 제시하고자 진행하였다. 커뮤니티아트는 ‘공동체예술’또는‘공동체 미술로’번역되며 이전 선행연구를 살펴보았을 때 공동체 미술이나 미술사적 흐름을 토대로 한 공공 미술 분야 커뮤니티아트 연구가 주를 이루었다. 본 연구에서는 커뮤니티아트를 미술의 범위로 한정짓지 않고 폭넓은 의미의 전반적 예술 활동영역을 주제로 하였으며 특히 공공공연장과 결합하였을 때 어떠한 효과를 나타내는지 알아보았다. 본론에서는 커뮤니티아트의 개념에 대해 정의하였고 시대적 흐름을 통해 어떠한 생성과정을 거쳤는지를 살펴보았다. 또한 공공공연장에서 이루어지는 예술교육과 커뮤니티아트 프로그램의 공통점과 차이점에 대해 서술하였다. 커뮤니티아트 기능은 선행연구를 통해 심리적, 신체적, 사회적, 교육적 네 가지 요인으로 하위분류하였으며 공공공연장 이미지는 인지적, 사회적 이미지 두 가지로 하위분류하였고 공공공연장 충성도의 개념도 살펴보았다. 본 연구는 공공공연장에서 이루어지는 커뮤니티아트를 주제로 하였기 때문에 커뮤니티아트 프로그램이 진행되고 있는 충무아트홀, 강동아트센터, 마포아트센터를 대상으로 선정하였고 커뮤니티아트 프로그램에 참가한 참여자들 대상으로 하여 자료를 수집하였다. 총 235부의 설문지를 활용하였으며 SPSS v. 18.0 통계 패키지 프로그램을 사용하였고 빈도분석과 탐색적 요인분석, 상관관계분석, 선형회귀분석 등을 실시하였다. 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 커뮤니티아트 프로그램의 기능은 프로그램 만족도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 프로그램 만족도에 영향을 미치는 정도는 심리적 기능(.300)>교육적 기능(.287)>사회적 기능(.154)>신체적 기능(.147) 순으로 나타났다. 둘째, 커뮤니티아트 프로그램의 기능이 공연장 이미지에 미치는 영향에 대하여 살펴본 결과, 커뮤니티아트 프로그램 중 공연장의 인지적 이미지에 미치는 영향은 신체적 기능(.454)>교육적 기능(.166)=심리적 기능(.166)>사회적 기능(.052) 순으로 사회적 기능이 공연장 인지적 이미지에 미치는 영향에 대한 가설은 기각되었다. 커뮤니티아트 프로그램 중 공연장의 정서적 기능에 미치는 영향은 교육적 기능(.563)>신체적 기능(.191)>심리적 기능(.013)>사회적 기능(-.043)으로 교육적, 신체적 기능이 중요한 요인임을 알 수 있었다. 셋째, 커뮤니티아트 프로그램의 기능은 공연장 충성도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 독립변수별로는 교육적 기능(.371)>심리적 기능(.237)>신체적 기능(.160)>사회적 기능(.133) 순으로 나타났다. 넷째, 커뮤니티아트 프로그램 만족도가 높아지면 공연장 인지적 이미지에 .701의 상승이 있는 것으로 나타났으며 공연장 정서적 이미지에는 .565의 상승이 있는 것으로 나타나 공연장의 인지적, 정서적 향상을 위해서 커뮤니티아트 프로그램의 만족도가 중요한 요인임을 알 수 있었다. 다섯째, 커뮤니티아트 프로그램의 만족도는 공연장 충성도에 있어 .756의 상승으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째 공연장 이미지는 공연장 충성도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 정서적 이미지는 .509의 상승이 있었고 인지적 이미지는 .422의 상승으로 두 가지 이미지 모두 채택되었다. 이번 연구는 커뮤니티아트 프로그램을 공공공연장과의 적합성을 확인하여 그 효과를 도출하였다는 점에서 학문적, 실무적으로 의의가 있으며 커뮤니티아트 프로그램 참가자의 문화 향유의 측면에서 또한 도움을 줄 것으로 기대된다. 이 연구는 커뮤니티아트 프로그램을 활용한 공공공연장 운영의 기초를 제공한 자료로서 향후 프로그램에 따라 더 다양하고 세분화된 기능을 밝히는 연구를 통해 다양한 수요를 충족시키는 프로그램이 개발되길 기대한다.
본 연구에서는 커뮤니티아트에 대한 개념을 정립하고 그에 따른 프로그램의 기능을 분석하여 프로그램 만족도와 공공공연장의 이미지 및 충성도에 미치는 영향을 살펴보았다. 대중이 주체가 되는 커뮤니티아트 프로그램을 통해 참여자의 삶의 질을 향상시키며 공공공연장 운영측면에서 자체 경쟁력 향상과 지역공헌적 방안을 제시하고자 진행하였다. 커뮤니티아트는 ‘공동체예술’또는‘공동체 미술로’번역되며 이전 선행연구를 살펴보았을 때 공동체 미술이나 미술사적 흐름을 토대로 한 공공 미술 분야 커뮤니티아트 연구가 주를 이루었다. 본 연구에서는 커뮤니티아트를 미술의 범위로 한정짓지 않고 폭넓은 의미의 전반적 예술 활동영역을 주제로 하였으며 특히 공공공연장과 결합하였을 때 어떠한 효과를 나타내는지 알아보았다. 본론에서는 커뮤니티아트의 개념에 대해 정의하였고 시대적 흐름을 통해 어떠한 생성과정을 거쳤는지를 살펴보았다. 또한 공공공연장에서 이루어지는 예술교육과 커뮤니티아트 프로그램의 공통점과 차이점에 대해 서술하였다. 커뮤니티아트 기능은 선행연구를 통해 심리적, 신체적, 사회적, 교육적 네 가지 요인으로 하위분류하였으며 공공공연장 이미지는 인지적, 사회적 이미지 두 가지로 하위분류하였고 공공공연장 충성도의 개념도 살펴보았다. 본 연구는 공공공연장에서 이루어지는 커뮤니티아트를 주제로 하였기 때문에 커뮤니티아트 프로그램이 진행되고 있는 충무아트홀, 강동아트센터, 마포아트센터를 대상으로 선정하였고 커뮤니티아트 프로그램에 참가한 참여자들 대상으로 하여 자료를 수집하였다. 총 235부의 설문지를 활용하였으며 SPSS v. 18.0 통계 패키지 프로그램을 사용하였고 빈도분석과 탐색적 요인분석, 상관관계분석, 선형회귀분석 등을 실시하였다. 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 커뮤니티아트 프로그램의 기능은 프로그램 만족도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 프로그램 만족도에 영향을 미치는 정도는 심리적 기능(.300)>교육적 기능(.287)>사회적 기능(.154)>신체적 기능(.147) 순으로 나타났다. 둘째, 커뮤니티아트 프로그램의 기능이 공연장 이미지에 미치는 영향에 대하여 살펴본 결과, 커뮤니티아트 프로그램 중 공연장의 인지적 이미지에 미치는 영향은 신체적 기능(.454)>교육적 기능(.166)=심리적 기능(.166)>사회적 기능(.052) 순으로 사회적 기능이 공연장 인지적 이미지에 미치는 영향에 대한 가설은 기각되었다. 커뮤니티아트 프로그램 중 공연장의 정서적 기능에 미치는 영향은 교육적 기능(.563)>신체적 기능(.191)>심리적 기능(.013)>사회적 기능(-.043)으로 교육적, 신체적 기능이 중요한 요인임을 알 수 있었다. 셋째, 커뮤니티아트 프로그램의 기능은 공연장 충성도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 독립변수별로는 교육적 기능(.371)>심리적 기능(.237)>신체적 기능(.160)>사회적 기능(.133) 순으로 나타났다. 넷째, 커뮤니티아트 프로그램 만족도가 높아지면 공연장 인지적 이미지에 .701의 상승이 있는 것으로 나타났으며 공연장 정서적 이미지에는 .565의 상승이 있는 것으로 나타나 공연장의 인지적, 정서적 향상을 위해서 커뮤니티아트 프로그램의 만족도가 중요한 요인임을 알 수 있었다. 다섯째, 커뮤니티아트 프로그램의 만족도는 공연장 충성도에 있어 .756의 상승으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째 공연장 이미지는 공연장 충성도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 정서적 이미지는 .509의 상승이 있었고 인지적 이미지는 .422의 상승으로 두 가지 이미지 모두 채택되었다. 이번 연구는 커뮤니티아트 프로그램을 공공공연장과의 적합성을 확인하여 그 효과를 도출하였다는 점에서 학문적, 실무적으로 의의가 있으며 커뮤니티아트 프로그램 참가자의 문화 향유의 측면에서 또한 도움을 줄 것으로 기대된다. 이 연구는 커뮤니티아트 프로그램을 활용한 공공공연장 운영의 기초를 제공한 자료로서 향후 프로그램에 따라 더 다양하고 세분화된 기능을 밝히는 연구를 통해 다양한 수요를 충족시키는 프로그램이 개발되길 기대한다.
The purpose of this study was to establish the concept of community art and analyze the function of programs, thus examining its effect on program satisfaction, public art hall image and loyalty. This study was initiated to enhance the quality of life through community art programs of which main bod...
The purpose of this study was to establish the concept of community art and analyze the function of programs, thus examining its effect on program satisfaction, public art hall image and loyalty. This study was initiated to enhance the quality of life through community art programs of which main body was the public, and work out the plan of improving the competitiveness and regional contribution of community art programs, from the aspect of operation of public art halls. Community art can be translated into 'the art of a community' or 'the painting of a community' and preceding studies focused on the community art in the area of public painting based on community painting or the stream of painting history. However, this study did not restrict the scope of community art only in painting, rather dealt with the general sphere of art, especially examining its effect when it was connected to public art halls. In the part of main subject, the concept of community art was defined and its process of development was looked into through the stream of times. In addition, this study described the common points and differences between art education and community art programs in public art halls. The function of community art was sub-divided into psychological factor, physical factor, social factor and educational factor based on preceding studies. The image of public art halls was sub-divided into cognitive image and social image and the concept of public art hall loyalty was also examined. Since the theme of this study was community art in public art halls, Chungmu Art Hall, Gangdong Art Center and Mapo Art Center, in which the program of community art was currently carried out, were selected as study subjects, and data were collected from participants in community art programs. The responses of 235 questionnaires were used in study analysis and SPSS v. 18.0 was used as a statistical package program. And used analytical techniques were frequency analysis, exploratory factor analysis, correlation analysis and linear regression analysis. Study findings are as follows: First, the function of community art programs had significant positive effect (+) on program satisfaction, and the extent of effect on program satisfaction was psychological function (.300) > educational function (.287) > social function (.154) > physical function (.147) in order. Second, as for the effect of community art program function on the image of public art halls, the cognitive image of public art halls was influenced by physical function (.454) > educational function (.166) = psychological function (.166) > social function (.052) in order, and therefore, the hypothesis that social function will have effects on the cognitive image of public art halls was discarded. Among the functions of community art programs, the emotional image of public art halls was influenced by educational function (.563) > physical function (.191) > psychological function (.013) > social function (-.043) in order. Therefore, educational function and physical function seem to play an important role. Third, the function of community art programs had significant positive effect (+) on art hall loyalty. By independent variables, art hall loyalty was influenced by educational function (.371) > psychological function (.237) > physical function (.160) > social function (.133) in order. Fourth, when the satisfaction with community art programs increased, the cognitive image of art halls increased by .701 and the emotional image of art halls increased by .565. In this vein, the satisfaction with community art programs is an important factor to improve the cognitive and emotional images of art halls. Fifth, the satisfaction with community art programs had a significantly positive effect (+) of increasing art hall loyalty by .756. Sixth, the image of art halls had significant positive (+) effect on art hall loyalty. And the emotional image increased by .509 and the cognitive image increased by .422. Therefore, these two hypotheses were accepted. This study seems to be meaningful academically and practically in that it confirmed the connectivity of public art halls with community art programs, thus drawing its effects, and hopefully provides help to the cultural enjoyment of participants in community art programs. Since this study worked out basic data on the community art program-used operation of public art halls, the author hopes a variety of programs that satisfy a variety of demands will be developed in the future through studies that examining the diverse and detailed functions of programs.
The purpose of this study was to establish the concept of community art and analyze the function of programs, thus examining its effect on program satisfaction, public art hall image and loyalty. This study was initiated to enhance the quality of life through community art programs of which main body was the public, and work out the plan of improving the competitiveness and regional contribution of community art programs, from the aspect of operation of public art halls. Community art can be translated into 'the art of a community' or 'the painting of a community' and preceding studies focused on the community art in the area of public painting based on community painting or the stream of painting history. However, this study did not restrict the scope of community art only in painting, rather dealt with the general sphere of art, especially examining its effect when it was connected to public art halls. In the part of main subject, the concept of community art was defined and its process of development was looked into through the stream of times. In addition, this study described the common points and differences between art education and community art programs in public art halls. The function of community art was sub-divided into psychological factor, physical factor, social factor and educational factor based on preceding studies. The image of public art halls was sub-divided into cognitive image and social image and the concept of public art hall loyalty was also examined. Since the theme of this study was community art in public art halls, Chungmu Art Hall, Gangdong Art Center and Mapo Art Center, in which the program of community art was currently carried out, were selected as study subjects, and data were collected from participants in community art programs. The responses of 235 questionnaires were used in study analysis and SPSS v. 18.0 was used as a statistical package program. And used analytical techniques were frequency analysis, exploratory factor analysis, correlation analysis and linear regression analysis. Study findings are as follows: First, the function of community art programs had significant positive effect (+) on program satisfaction, and the extent of effect on program satisfaction was psychological function (.300) > educational function (.287) > social function (.154) > physical function (.147) in order. Second, as for the effect of community art program function on the image of public art halls, the cognitive image of public art halls was influenced by physical function (.454) > educational function (.166) = psychological function (.166) > social function (.052) in order, and therefore, the hypothesis that social function will have effects on the cognitive image of public art halls was discarded. Among the functions of community art programs, the emotional image of public art halls was influenced by educational function (.563) > physical function (.191) > psychological function (.013) > social function (-.043) in order. Therefore, educational function and physical function seem to play an important role. Third, the function of community art programs had significant positive effect (+) on art hall loyalty. By independent variables, art hall loyalty was influenced by educational function (.371) > psychological function (.237) > physical function (.160) > social function (.133) in order. Fourth, when the satisfaction with community art programs increased, the cognitive image of art halls increased by .701 and the emotional image of art halls increased by .565. In this vein, the satisfaction with community art programs is an important factor to improve the cognitive and emotional images of art halls. Fifth, the satisfaction with community art programs had a significantly positive effect (+) of increasing art hall loyalty by .756. Sixth, the image of art halls had significant positive (+) effect on art hall loyalty. And the emotional image increased by .509 and the cognitive image increased by .422. Therefore, these two hypotheses were accepted. This study seems to be meaningful academically and practically in that it confirmed the connectivity of public art halls with community art programs, thus drawing its effects, and hopefully provides help to the cultural enjoyment of participants in community art programs. Since this study worked out basic data on the community art program-used operation of public art halls, the author hopes a variety of programs that satisfy a variety of demands will be developed in the future through studies that examining the diverse and detailed functions of programs.
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