스마트폰이 급속도로 대중화됨에 따라 모바일쇼핑몰 시장이 급성장 하였다. 쇼핑에 할애할 시간이 부족한 바쁜 현대인의 삶에서 모바일쇼핑은 소비자의 시간적 공간적 제약을 없애주는 효용성과 편의성의 요소를 충족시켜 주고 있으며, 새로운 쇼핑 채널로 소비자들의 소비 패턴을 빠르게 변화시키고 있다. 과거에는 내구재 비식품 중심의 시장 성장에서 취급 품목의 확대를 통해 최근의 소비재 중심의 온라인 쇼핑이 그 중에서도 식품 카테고리의 성장이 두드러지는데 소비자들이 신선식품을 비롯한 식품들을 빈번히 구매하면서 온라인 쇼핑 환경이 더욱 대중화 되고 있다. 그리고 모바일쇼핑 시장 에서도 이런 현상은 함께 나타나고 있다. 본 연구에서는 모바일 식품쇼핑의 구매 동기 요인이 되는 변수들을 규명하였으며, 이들이 재구매의도에 미치는 영향에 대하여 실증 분석을 통해 살펴보았다. 연구를 위해 20세 이상의 성인 남녀를 대상으로 설문을 실시하였고, 총 332부의 설문을 분석에 사용하였으며 통계 분석을 위해 ...
스마트폰이 급속도로 대중화됨에 따라 모바일쇼핑몰 시장이 급성장 하였다. 쇼핑에 할애할 시간이 부족한 바쁜 현대인의 삶에서 모바일쇼핑은 소비자의 시간적 공간적 제약을 없애주는 효용성과 편의성의 요소를 충족시켜 주고 있으며, 새로운 쇼핑 채널로 소비자들의 소비 패턴을 빠르게 변화시키고 있다. 과거에는 내구재 비식품 중심의 시장 성장에서 취급 품목의 확대를 통해 최근의 소비재 중심의 온라인 쇼핑이 그 중에서도 식품 카테고리의 성장이 두드러지는데 소비자들이 신선식품을 비롯한 식품들을 빈번히 구매하면서 온라인 쇼핑 환경이 더욱 대중화 되고 있다. 그리고 모바일쇼핑 시장 에서도 이런 현상은 함께 나타나고 있다. 본 연구에서는 모바일 식품쇼핑의 구매 동기 요인이 되는 변수들을 규명하였으며, 이들이 재구매의도에 미치는 영향에 대하여 실증 분석을 통해 살펴보았다. 연구를 위해 20세 이상의 성인 남녀를 대상으로 설문을 실시하였고, 총 332부의 설문을 분석에 사용하였으며 통계 분석을 위해 SPSS v20.0을 이용하였다. 주요 구매 동기요인 으로는 총 5개의 변수 ‘서비스품질’, ‘사용자경험’, ‘쇼핑친숙도’, ‘이미지’, ‘브랜드인지도’를 선택하여 사용하였으며 그 외에 인구 통계학적 특성과 모바일 식품 쇼핑 환경하의 소비자들의 일반적인 특성들을 분석하였다. 연구의 주요 결과를 요약하자면 다음과 같다. 첫째 연구 대상들의 모바일쇼핑을 통한 식품 구매 실태의 결과를 보자면 분석에 사용된 설문 332부의 응답자 중 모바일쇼핑 기간에 대하여 2년 6개월 이상 사용 중인 소비자가 112명(33.7%)으로 가장 많았고 이어서 모바일쇼핑을 시작한지 6개월 이내가 되는 소비자가 80명(24.1%)으로 나타났다. 그리고 최근 1년간 모바일을 통하여 식품을 월 평균 5회 이하 구매해 본 소비자가 277명(83.4%)로 나타났다. 최근 1년 동안 월평균 모바일 식품 쇼핑 지출금액 내용을 보면 ‘3만원 이하’가 125명(37.7%)로 가장 많았고 ‘3만원 초과 ~ 5만원 이하’가 75명(22.6%)로 그 뒤를 이었다. 모바일 식품 쇼핑 주요 시간대를 살펴보면 ‘퇴근 후 집’이 141명(42.5%)로 가장 높은 수치를 나타냈으며 ‘휴식시간’이 90명(27.1%)으로 그 뒤를 이었다. 그리고 모바일쇼핑을 통하여 주로 구매하는 식품 종류는 ‘가공식품’이 15.2%로 가장 높은 수치를 나타냈으며, 이어서 ‘커피, 차, 음료’가 13.4%, ‘견과류’가 10%로 나타났다. 둘째, 종속변수인 재구매의도에 대하여 앞에서 설명한 5개의 독립변수들을 이용해 다중회귀분석을 실시한 결과 ‘사용자경험’, ‘브랜드인지도’는 통계적으로 유의한 영향(+)을 주는 것으로 나타났으며 ‘서비스품질’, ‘쇼핑친숙도’, ‘이미지’ 변수는 통계적으로 유의성이 없는 것으로 나타났다. 이에 따라 소비자의 모바일쇼핑을 통한 식품의 재구매 의도를 높이기 위해서는 ‘소비자경험’과 ‘브랜드인지도’관련 요인들의 평가 수치를 높여야할 필요성이 제기된다고 할 것이다.
스마트폰이 급속도로 대중화됨에 따라 모바일쇼핑몰 시장이 급성장 하였다. 쇼핑에 할애할 시간이 부족한 바쁜 현대인의 삶에서 모바일쇼핑은 소비자의 시간적 공간적 제약을 없애주는 효용성과 편의성의 요소를 충족시켜 주고 있으며, 새로운 쇼핑 채널로 소비자들의 소비 패턴을 빠르게 변화시키고 있다. 과거에는 내구재 비식품 중심의 시장 성장에서 취급 품목의 확대를 통해 최근의 소비재 중심의 온라인 쇼핑이 그 중에서도 식품 카테고리의 성장이 두드러지는데 소비자들이 신선식품을 비롯한 식품들을 빈번히 구매하면서 온라인 쇼핑 환경이 더욱 대중화 되고 있다. 그리고 모바일쇼핑 시장 에서도 이런 현상은 함께 나타나고 있다. 본 연구에서는 모바일 식품쇼핑의 구매 동기 요인이 되는 변수들을 규명하였으며, 이들이 재구매의도에 미치는 영향에 대하여 실증 분석을 통해 살펴보았다. 연구를 위해 20세 이상의 성인 남녀를 대상으로 설문을 실시하였고, 총 332부의 설문을 분석에 사용하였으며 통계 분석을 위해 SPSS v20.0을 이용하였다. 주요 구매 동기요인 으로는 총 5개의 변수 ‘서비스품질’, ‘사용자경험’, ‘쇼핑친숙도’, ‘이미지’, ‘브랜드인지도’를 선택하여 사용하였으며 그 외에 인구 통계학적 특성과 모바일 식품 쇼핑 환경하의 소비자들의 일반적인 특성들을 분석하였다. 연구의 주요 결과를 요약하자면 다음과 같다. 첫째 연구 대상들의 모바일쇼핑을 통한 식품 구매 실태의 결과를 보자면 분석에 사용된 설문 332부의 응답자 중 모바일쇼핑 기간에 대하여 2년 6개월 이상 사용 중인 소비자가 112명(33.7%)으로 가장 많았고 이어서 모바일쇼핑을 시작한지 6개월 이내가 되는 소비자가 80명(24.1%)으로 나타났다. 그리고 최근 1년간 모바일을 통하여 식품을 월 평균 5회 이하 구매해 본 소비자가 277명(83.4%)로 나타났다. 최근 1년 동안 월평균 모바일 식품 쇼핑 지출금액 내용을 보면 ‘3만원 이하’가 125명(37.7%)로 가장 많았고 ‘3만원 초과 ~ 5만원 이하’가 75명(22.6%)로 그 뒤를 이었다. 모바일 식품 쇼핑 주요 시간대를 살펴보면 ‘퇴근 후 집’이 141명(42.5%)로 가장 높은 수치를 나타냈으며 ‘휴식시간’이 90명(27.1%)으로 그 뒤를 이었다. 그리고 모바일쇼핑을 통하여 주로 구매하는 식품 종류는 ‘가공식품’이 15.2%로 가장 높은 수치를 나타냈으며, 이어서 ‘커피, 차, 음료’가 13.4%, ‘견과류’가 10%로 나타났다. 둘째, 종속변수인 재구매의도에 대하여 앞에서 설명한 5개의 독립변수들을 이용해 다중회귀분석을 실시한 결과 ‘사용자경험’, ‘브랜드인지도’는 통계적으로 유의한 영향(+)을 주는 것으로 나타났으며 ‘서비스품질’, ‘쇼핑친숙도’, ‘이미지’ 변수는 통계적으로 유의성이 없는 것으로 나타났다. 이에 따라 소비자의 모바일쇼핑을 통한 식품의 재구매 의도를 높이기 위해서는 ‘소비자경험’과 ‘브랜드인지도’관련 요인들의 평가 수치를 높여야할 필요성이 제기된다고 할 것이다.
With the rapid popularization of smart phone, the market of mobile shopping has grown rapidly. In the busy life of modern people who have not much time to spent in shopping, mobile shopping gets rid of consumer's restriction of time and space and satisfies their utility and convenience, thus changin...
With the rapid popularization of smart phone, the market of mobile shopping has grown rapidly. In the busy life of modern people who have not much time to spent in shopping, mobile shopping gets rid of consumer's restriction of time and space and satisfies their utility and convenience, thus changing consumer's pattern of consumption through new shopping channels. In the past, the market of durable nonfood goods grew fast, but for the present, the growth of consumer goods-centered online shopping, especially the growth of food products, is outstanding. As consumers frequently purchase food products, including fresh food, online shopping become more popularized. And this trend is presented in the market of mobile shopping as well. In this study, the purchase motive variables of food products from mobile shopping were empirically examined, together with their effects on consumer's repurchase intention. For this, a questionnaire survey of adult men and women of 20 years of age and above was carried out. The data of 332 respondents were used in study analysis, and statistical analysis was carried out using the SPSS v.20.0 program. As purchase motive variables, this study used such 5 variables as 'service quality', 'user experience', 'shopping familiarity', 'image' and 'brand awareness'. In addition, demographic features and consumer's general characteristics under the mobile food shopping environment were looked into. Study findings are as follows: First, as for the current status of food purchase from mobile shopping, among 332 respondents, 112 respondents (33.7%) used mobile shopping for more than 2 years and 6 months, whereas 80 respondents (24.1%) used mobile shopping for less than 6 months. As for the frequency of food purchase during recent one-year period, 277 respondents (83.4%) purchased food products from mobile shopping less then 5 times in a month. As for the amount of expenditure for mobile food shopping in a month, 125 respondents (37.7%) spent less than '30,000 won, whereas 75 respondents (22.6%) spent ‘30,000 ~ 50,000 won’. As for the time zone of mobile food shopping, 141 respondents (42.5%) carried out mobile food shopping 'at home after work', whereas 90 respondents (27.1%) used 'break time'. As for the kind of food mainly purchased through mobile shopping, 'processed food' was 15.2%, and it was followed by 'coffee, tea and beverage' (13.4%) and 'nut products' (10%). Second, for the dependent variable of repurchase intention, multiple regression analysis was carried out using the above 5 independent variables. 'User experience' and 'brand awareness' had statistically significant positive (+) effects on repurchase intention, whereas 'service quality', 'shopping familiarity' and 'image' had no statistically significant effects. In order to increase consumer's repurchase intention of food products from mobile shopping, therefore, it is necessary to increase the score of consumer's assessment of 'user experience' and 'brand awareness'.
With the rapid popularization of smart phone, the market of mobile shopping has grown rapidly. In the busy life of modern people who have not much time to spent in shopping, mobile shopping gets rid of consumer's restriction of time and space and satisfies their utility and convenience, thus changing consumer's pattern of consumption through new shopping channels. In the past, the market of durable nonfood goods grew fast, but for the present, the growth of consumer goods-centered online shopping, especially the growth of food products, is outstanding. As consumers frequently purchase food products, including fresh food, online shopping become more popularized. And this trend is presented in the market of mobile shopping as well. In this study, the purchase motive variables of food products from mobile shopping were empirically examined, together with their effects on consumer's repurchase intention. For this, a questionnaire survey of adult men and women of 20 years of age and above was carried out. The data of 332 respondents were used in study analysis, and statistical analysis was carried out using the SPSS v.20.0 program. As purchase motive variables, this study used such 5 variables as 'service quality', 'user experience', 'shopping familiarity', 'image' and 'brand awareness'. In addition, demographic features and consumer's general characteristics under the mobile food shopping environment were looked into. Study findings are as follows: First, as for the current status of food purchase from mobile shopping, among 332 respondents, 112 respondents (33.7%) used mobile shopping for more than 2 years and 6 months, whereas 80 respondents (24.1%) used mobile shopping for less than 6 months. As for the frequency of food purchase during recent one-year period, 277 respondents (83.4%) purchased food products from mobile shopping less then 5 times in a month. As for the amount of expenditure for mobile food shopping in a month, 125 respondents (37.7%) spent less than '30,000 won, whereas 75 respondents (22.6%) spent ‘30,000 ~ 50,000 won’. As for the time zone of mobile food shopping, 141 respondents (42.5%) carried out mobile food shopping 'at home after work', whereas 90 respondents (27.1%) used 'break time'. As for the kind of food mainly purchased through mobile shopping, 'processed food' was 15.2%, and it was followed by 'coffee, tea and beverage' (13.4%) and 'nut products' (10%). Second, for the dependent variable of repurchase intention, multiple regression analysis was carried out using the above 5 independent variables. 'User experience' and 'brand awareness' had statistically significant positive (+) effects on repurchase intention, whereas 'service quality', 'shopping familiarity' and 'image' had no statistically significant effects. In order to increase consumer's repurchase intention of food products from mobile shopping, therefore, it is necessary to increase the score of consumer's assessment of 'user experience' and 'brand awareness'.
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