스마트폰 시장의 급속한 발전으로 인해 스마트폰은 이제 단순히 의사소통의 기능을 넘어 생활필수품이 되었다. 본 연구는 사용자가 지도 앱을 사용 시 기능성뿐만이 아니라 사용 편리성과 안전성 및 효율성, 효과성을 느낄 수 있고 최소의 노력으로 원하는 정보, 기능을 모두 재미있게 얻기 위해 HCI관점에서 3대 구성 요소, 즉 유용성, 사용성, 감성 측면에 모두 만족한 지도 앱 디자인에 대한 연구를 하였다. 연구 대상은 2015년 4월 애플 앱 스토어(Apple App Store)와 구글 플레이 마켓(Google Play Market)으로 국내에서 가장 많이 다운로드 받은 지도 관련 앱을 본 연구의 대상으로 선정하였다. 연구 방법은 선행연구를 바탕으로 HCI 시각디자인 구성 요소: 메뉴, ...
스마트폰 시장의 급속한 발전으로 인해 스마트폰은 이제 단순히 의사소통의 기능을 넘어 생활필수품이 되었다. 본 연구는 사용자가 지도 앱을 사용 시 기능성뿐만이 아니라 사용 편리성과 안전성 및 효율성, 효과성을 느낄 수 있고 최소의 노력으로 원하는 정보, 기능을 모두 재미있게 얻기 위해 HCI관점에서 3대 구성 요소, 즉 유용성, 사용성, 감성 측면에 모두 만족한 지도 앱 디자인에 대한 연구를 하였다. 연구 대상은 2015년 4월 애플 앱 스토어(Apple App Store)와 구글 플레이 마켓(Google Play Market)으로 국내에서 가장 많이 다운로드 받은 지도 관련 앱을 본 연구의 대상으로 선정하였다. 연구 방법은 선행연구를 바탕으로 HCI 시각디자인 구성 요소: 메뉴, 레이아웃, 아이콘, 타이포그래피, 컬러를 중심으로 하였으며 HCI 3대 구성 요소를 평가 원칙을 바탕으로 유용성, 사용성, 감성을 평가 기준으로 체크리스트를 제안하였으며 이를 바탕으로 비교 분석 연구를 하였다. 본 연구는 현재 사용되고 있는 지도 앱 디자인의 문제점을 살펴보고 지나치게 사용성이나 유용성만을 고려하다보니 상대적으로 감성적인 측면이 약화되고 있다고 판단되어 연구를 진행 하였다. 모바일 지도 앱의 핵심은 사용자가 보다 쉽고 간편하게 지도 앱을 사용할 수 있는가에 대한 문제다. 이 문제를 해결하기 위해 본 연구는 네이버, 다음, 구글의 3대 지도 앱을 대상으로 HCI의 3대 구성 요소와 HCI 디자인 요소들을 원칙으로 HCI관점에서 본 앱 디자인에 관련된 분석 연구를 진행하였다. 그 결과는 다음과 같다. 연구 문제의 하나인 체크리스트 제안은 선행연구를 근거로 하여 다음과 같이 제안하였다. 크게 메뉴, 레이아웃, 아이콘, 타이포그래피, 컬러의 총 5가지로 구분하였고 이러한 5대 시각디자인요소를 통해 각각 3개의 평가 원칙인 사용성, 유용성, 감성을 바탕으로 하여 15가지 체크리스트를 도출하였다. 5대 시각디자인요소에 따른 15가지 체크리스트는 다음과 같다. 첫째, 메뉴는 ①사용성측면에서 “자주 사용하는 기능을 빠르고 쉽게 찾고 조작할 수 있는가.” ②유용성측면에서 “메뉴에 제공된 유용한 정보들을 쉽게 찾고 조작할 수 있는가.” ③감성측면에서 “각 메뉴의 구성은 신뢰감을 갖을 수 있는가.”로 정리되었다. 둘째, 레이아웃은 ①사용성측면에서 “화면에서 제공되는 다양한 지도 정보를 쉽게 인지하고 조작할 수 있는가.” ②유용성측면에서 “각 페이지에 제공된 유용한 정보들은 눈에 잘 띄는가.” ③감성측면에서 “전체 내용들의 배치가 아름다움을 느낄 수 있는가.” 셋째, 아이콘은 ①사용성측면에서 “지도 화면에서 지표 아이콘은 목표지 인지에 도움이 되는가.” ②유용성측면에서 “아이콘에 사용된 요소들은 알아보기 쉬운가.” ③감성측면에서 “아이콘의 느낌이 전체 화면 분위기와 조화를 이루고 있는가.” 넷째, 타이포그래피는 ①사용성측면에서 “글자의 차별화된 표현으로 정보의 구분이 쉬운가.” ②유용성측면에서 “타이포그래피를 통해 필요한 정보를 제공 받을 수 있는가.” ③감성측면에서 “타이포그래피는 화면에서 조화롭게 배열되어있는가.” 다섯째, 컬러는 ①사용성측면에서 “색의 수는 많지 않아 복잡하지 않은가.” ②유용성측면에서 “뚜렷한 색상을 사용하여 배경색과 아이콘 등을 잘 구분할 수 있는가.” ③감성측면에서 “색의 배색은 적절한가.” 등으로 제안하였다. 이상과 같이 도출 제안한 체크리스트 평가 원칙을 기반으로 설문조사를 진행하였다. 설문조사 결과에 따라 전체적으로 해당 앱의 HCI의 디자인 요소를 원칙별로 획득한 점수는 5점 척도를 이용하여 장단점을 파악하였다. 이를 근거로 다음과 같은 평가 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 메뉴 디자인할 때 명시성을 위해 그림기호와 텍스트를 조합한 디자인이 인지도가 높고 더 효과적이라고 밝혀졌다. 또한 조작 편리성을 고려하고 사용성을 높이기 위해서는 메인 메뉴 버튼은 항상 화면 한 곳에 고정되어야 한다. 이는 지도 앱을 조작할 때 어느 페이지에 있어도 다시 메인 페이지로 갈 필요 없이 바로 찾고 싶은 기능을 쉽게 찾을 수 있게 하기 위함이다. 감성적인 측면에서 메뉴의 컬러 구성과 디자인은 일치성과 통일성을 유지하는 것이 좋다. 둘째, 레이아웃 측면에서 각 페이지에 제공된 유용한 정보들을 쉽게 확인하기 위해 유용한 정보의 경우에는 각 검색창의 모든 화면의 상단 쪽에 배치하는 것이 더 효과적이었다. 사용성 측면에서 모바일 지도 앱을 보다 효율적으로 디자인하기 위해서는 최소의 노력으로 모바일을 통하여 사용자가 원하는 기능과 정보들을 얻어야 한다. 이에 따라 각 유용한 기능과 정보를 쉽게 찾을 수 있게 검색창이나 각 기능 버튼은 항상 고정되어있어야 한다. 왜냐하면 설정 메뉴에 따로 들어가지 않아도 고정된 버튼을 누르면 지도 종류와 정보를 바로 변경할 수 있기 때문이다. 또한 설문조사 결과에 따라 지도 앱 중 가장 많이 사용한 '길 찾기'와 '길 검색' 기능을 쉽게 검색할 수 있는 버튼을 지도 화면에 설치하면 더 쉽고 간편하게 지도 검색을 할 수 있다고 판단된다. 표시하는 정보에 대해 검색이 용이 하도록 보다 간결하게 디자인하는 것도 중요하지만 심미적인 아름다움을 고려해서 디자인하는 것도 중요하다. 또한, 지도 앱의 기능성과 편리성도 동시에 만족시켜야 한다. 셋째, 아이콘에 사용된 요소들을 보다 쉽게 인지할 수 있도록 일반인이 일상생활에서 익숙한 요소들을 모티프로 활용하는 것이 중요하다. 사용성적인 측면에서 목적지 아이콘을 잘 구분하기 위해 대부분 모바일 지도 앱은 그림기호나 텍스트를 조합하여 디자인되었다. 설문조사 결과, 구글 지도 앱의 가장 큰 장점은 각 목적지를 큰 분류로 설정하여, 컬러 별로 구분한 것이다. 컬러와 그림기호, 텍스트를 조합하여 목적지를 보다 빠르게 찾을 수 있도록 한 아이콘이 사용성측면에서 가장 효과적인 것으로 연구결과 밝혀졌다. 넷째, 모바일 지도 앱은 정확한 정보를 전달하는 앱으로써 타이포그래피의 기능이 더욱 중요하다. 유용성측면에서 타이포그래피를 통해 중요한 정보를 정확하게 전달하기 위해 간결한 디자인이 요구된다. 따라서 지도 앱의 타이포그래피 디자인은 심미적인 예술 글자체나 도안 문자보다 간결한 고딕체 글자체가 더 선호된다는 것도 연구결과 밝혀졌다. 또한 사용성적인 측면에서 설문조사 결과를 보면 여러 정보를 쉽게 구분하기 위해 타이포그래피를 디자인할 때 글자의 크기, 명도, 글꼴의 굵기 등의 차별화된 디자인이 요구된다. 특히 감성적인 측면에서 모바일 지도 앱 전체 화면에서 타이포그래피를 조화롭게 배열하기 위해 간결한 디자인과 전제 화면과 동일계열의 색상을 이용한 디자인이 필요하다. 다섯째, 앱 디자인의 유용성적인 측면에서 배경색과 아이콘 등을 구분하기 위해 색의 명, 암, 강, 약, 농, 염, 얕음, 깊음의 정도 차이를 이용하여 명도와 채도의 복합적인 컬러 톤을 이용할 필요성이 있다. 실증연구를 통해 지도 화면 배경 컬러는 모두 컬러의 배경이라서 '아주 연한(Pale)' 톤을 이용하고 있었으며, '물'과 '녹화 지대' 표시하는 컬러는 사용자에게 잘 인지시키기 위해 '물'과 '녹화 지대'를 쉽게 떠올릴 수 있는 연관성이 강한 컬러를 선정하고 있었다. 또한 지도 앱 중 가장 중요한 "길" 표시 컬러는 고명도와 고채도를 조합한 '밝은(Bright)'톤이나 '해맑은(Vivid)'톤을 이용하여 디자인되었을 때 사용자가 더 선호하였다. 따라서 지도 앱 각 메뉴를 디자인할 때 연관성이 강한 컬러를 선택하는 것이 중요한다고 판단할 수 있다. 설문 조사 결과를 정리하고 조합해 보면 3개 앱의 장단점을 도출할 수 있었으며 향후 유용성, 사용성, 감성 HCI의 3대 구성 요소를 동시에 만족시킨 앱을 위한 HCI이론적 방향을 파악할 수 있었다. 본 연구는 도출한 체크리스트를 통한 설문조사로 진행하였다. 현재 사용되고 있는 지도 앱 디자인의 문제점을 살펴본 결과, 지나치게 사용성이나 유용성만을 고려하다보니, 상대적으로 감성적인 측면은 약화되고 있다고 판단되었다. 본 연구는 지도 앱 디자인의 감성적인 측면을 강화하는데 도움이 될 수 있고, 향후 앱 디자인은 사용성, 유용성, 감성의 3가지 측면을 모두 만족시킬 수 있어야 한다는 결론에 이르게되었다. 따라서 본 연구를 통해 지도 앱 디자인에서, 보다 구체적이고 과학적인 경쟁력 강화가 이루어질 수 있을 것으로 기대된다.
스마트폰 시장의 급속한 발전으로 인해 스마트폰은 이제 단순히 의사소통의 기능을 넘어 생활필수품이 되었다. 본 연구는 사용자가 지도 앱을 사용 시 기능성뿐만이 아니라 사용 편리성과 안전성 및 효율성, 효과성을 느낄 수 있고 최소의 노력으로 원하는 정보, 기능을 모두 재미있게 얻기 위해 HCI관점에서 3대 구성 요소, 즉 유용성, 사용성, 감성 측면에 모두 만족한 지도 앱 디자인에 대한 연구를 하였다. 연구 대상은 2015년 4월 애플 앱 스토어(Apple App Store)와 구글 플레이 마켓(Google Play Market)으로 국내에서 가장 많이 다운로드 받은 지도 관련 앱을 본 연구의 대상으로 선정하였다. 연구 방법은 선행연구를 바탕으로 HCI 시각디자인 구성 요소: 메뉴, 레이아웃, 아이콘, 타이포그래피, 컬러를 중심으로 하였으며 HCI 3대 구성 요소를 평가 원칙을 바탕으로 유용성, 사용성, 감성을 평가 기준으로 체크리스트를 제안하였으며 이를 바탕으로 비교 분석 연구를 하였다. 본 연구는 현재 사용되고 있는 지도 앱 디자인의 문제점을 살펴보고 지나치게 사용성이나 유용성만을 고려하다보니 상대적으로 감성적인 측면이 약화되고 있다고 판단되어 연구를 진행 하였다. 모바일 지도 앱의 핵심은 사용자가 보다 쉽고 간편하게 지도 앱을 사용할 수 있는가에 대한 문제다. 이 문제를 해결하기 위해 본 연구는 네이버, 다음, 구글의 3대 지도 앱을 대상으로 HCI의 3대 구성 요소와 HCI 디자인 요소들을 원칙으로 HCI관점에서 본 앱 디자인에 관련된 분석 연구를 진행하였다. 그 결과는 다음과 같다. 연구 문제의 하나인 체크리스트 제안은 선행연구를 근거로 하여 다음과 같이 제안하였다. 크게 메뉴, 레이아웃, 아이콘, 타이포그래피, 컬러의 총 5가지로 구분하였고 이러한 5대 시각디자인요소를 통해 각각 3개의 평가 원칙인 사용성, 유용성, 감성을 바탕으로 하여 15가지 체크리스트를 도출하였다. 5대 시각디자인요소에 따른 15가지 체크리스트는 다음과 같다. 첫째, 메뉴는 ①사용성측면에서 “자주 사용하는 기능을 빠르고 쉽게 찾고 조작할 수 있는가.” ②유용성측면에서 “메뉴에 제공된 유용한 정보들을 쉽게 찾고 조작할 수 있는가.” ③감성측면에서 “각 메뉴의 구성은 신뢰감을 갖을 수 있는가.”로 정리되었다. 둘째, 레이아웃은 ①사용성측면에서 “화면에서 제공되는 다양한 지도 정보를 쉽게 인지하고 조작할 수 있는가.” ②유용성측면에서 “각 페이지에 제공된 유용한 정보들은 눈에 잘 띄는가.” ③감성측면에서 “전체 내용들의 배치가 아름다움을 느낄 수 있는가.” 셋째, 아이콘은 ①사용성측면에서 “지도 화면에서 지표 아이콘은 목표지 인지에 도움이 되는가.” ②유용성측면에서 “아이콘에 사용된 요소들은 알아보기 쉬운가.” ③감성측면에서 “아이콘의 느낌이 전체 화면 분위기와 조화를 이루고 있는가.” 넷째, 타이포그래피는 ①사용성측면에서 “글자의 차별화된 표현으로 정보의 구분이 쉬운가.” ②유용성측면에서 “타이포그래피를 통해 필요한 정보를 제공 받을 수 있는가.” ③감성측면에서 “타이포그래피는 화면에서 조화롭게 배열되어있는가.” 다섯째, 컬러는 ①사용성측면에서 “색의 수는 많지 않아 복잡하지 않은가.” ②유용성측면에서 “뚜렷한 색상을 사용하여 배경색과 아이콘 등을 잘 구분할 수 있는가.” ③감성측면에서 “색의 배색은 적절한가.” 등으로 제안하였다. 이상과 같이 도출 제안한 체크리스트 평가 원칙을 기반으로 설문조사를 진행하였다. 설문조사 결과에 따라 전체적으로 해당 앱의 HCI의 디자인 요소를 원칙별로 획득한 점수는 5점 척도를 이용하여 장단점을 파악하였다. 이를 근거로 다음과 같은 평가 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 메뉴 디자인할 때 명시성을 위해 그림기호와 텍스트를 조합한 디자인이 인지도가 높고 더 효과적이라고 밝혀졌다. 또한 조작 편리성을 고려하고 사용성을 높이기 위해서는 메인 메뉴 버튼은 항상 화면 한 곳에 고정되어야 한다. 이는 지도 앱을 조작할 때 어느 페이지에 있어도 다시 메인 페이지로 갈 필요 없이 바로 찾고 싶은 기능을 쉽게 찾을 수 있게 하기 위함이다. 감성적인 측면에서 메뉴의 컬러 구성과 디자인은 일치성과 통일성을 유지하는 것이 좋다. 둘째, 레이아웃 측면에서 각 페이지에 제공된 유용한 정보들을 쉽게 확인하기 위해 유용한 정보의 경우에는 각 검색창의 모든 화면의 상단 쪽에 배치하는 것이 더 효과적이었다. 사용성 측면에서 모바일 지도 앱을 보다 효율적으로 디자인하기 위해서는 최소의 노력으로 모바일을 통하여 사용자가 원하는 기능과 정보들을 얻어야 한다. 이에 따라 각 유용한 기능과 정보를 쉽게 찾을 수 있게 검색창이나 각 기능 버튼은 항상 고정되어있어야 한다. 왜냐하면 설정 메뉴에 따로 들어가지 않아도 고정된 버튼을 누르면 지도 종류와 정보를 바로 변경할 수 있기 때문이다. 또한 설문조사 결과에 따라 지도 앱 중 가장 많이 사용한 '길 찾기'와 '길 검색' 기능을 쉽게 검색할 수 있는 버튼을 지도 화면에 설치하면 더 쉽고 간편하게 지도 검색을 할 수 있다고 판단된다. 표시하는 정보에 대해 검색이 용이 하도록 보다 간결하게 디자인하는 것도 중요하지만 심미적인 아름다움을 고려해서 디자인하는 것도 중요하다. 또한, 지도 앱의 기능성과 편리성도 동시에 만족시켜야 한다. 셋째, 아이콘에 사용된 요소들을 보다 쉽게 인지할 수 있도록 일반인이 일상생활에서 익숙한 요소들을 모티프로 활용하는 것이 중요하다. 사용성적인 측면에서 목적지 아이콘을 잘 구분하기 위해 대부분 모바일 지도 앱은 그림기호나 텍스트를 조합하여 디자인되었다. 설문조사 결과, 구글 지도 앱의 가장 큰 장점은 각 목적지를 큰 분류로 설정하여, 컬러 별로 구분한 것이다. 컬러와 그림기호, 텍스트를 조합하여 목적지를 보다 빠르게 찾을 수 있도록 한 아이콘이 사용성측면에서 가장 효과적인 것으로 연구결과 밝혀졌다. 넷째, 모바일 지도 앱은 정확한 정보를 전달하는 앱으로써 타이포그래피의 기능이 더욱 중요하다. 유용성측면에서 타이포그래피를 통해 중요한 정보를 정확하게 전달하기 위해 간결한 디자인이 요구된다. 따라서 지도 앱의 타이포그래피 디자인은 심미적인 예술 글자체나 도안 문자보다 간결한 고딕체 글자체가 더 선호된다는 것도 연구결과 밝혀졌다. 또한 사용성적인 측면에서 설문조사 결과를 보면 여러 정보를 쉽게 구분하기 위해 타이포그래피를 디자인할 때 글자의 크기, 명도, 글꼴의 굵기 등의 차별화된 디자인이 요구된다. 특히 감성적인 측면에서 모바일 지도 앱 전체 화면에서 타이포그래피를 조화롭게 배열하기 위해 간결한 디자인과 전제 화면과 동일계열의 색상을 이용한 디자인이 필요하다. 다섯째, 앱 디자인의 유용성적인 측면에서 배경색과 아이콘 등을 구분하기 위해 색의 명, 암, 강, 약, 농, 염, 얕음, 깊음의 정도 차이를 이용하여 명도와 채도의 복합적인 컬러 톤을 이용할 필요성이 있다. 실증연구를 통해 지도 화면 배경 컬러는 모두 컬러의 배경이라서 '아주 연한(Pale)' 톤을 이용하고 있었으며, '물'과 '녹화 지대' 표시하는 컬러는 사용자에게 잘 인지시키기 위해 '물'과 '녹화 지대'를 쉽게 떠올릴 수 있는 연관성이 강한 컬러를 선정하고 있었다. 또한 지도 앱 중 가장 중요한 "길" 표시 컬러는 고명도와 고채도를 조합한 '밝은(Bright)'톤이나 '해맑은(Vivid)'톤을 이용하여 디자인되었을 때 사용자가 더 선호하였다. 따라서 지도 앱 각 메뉴를 디자인할 때 연관성이 강한 컬러를 선택하는 것이 중요한다고 판단할 수 있다. 설문 조사 결과를 정리하고 조합해 보면 3개 앱의 장단점을 도출할 수 있었으며 향후 유용성, 사용성, 감성 HCI의 3대 구성 요소를 동시에 만족시킨 앱을 위한 HCI이론적 방향을 파악할 수 있었다. 본 연구는 도출한 체크리스트를 통한 설문조사로 진행하였다. 현재 사용되고 있는 지도 앱 디자인의 문제점을 살펴본 결과, 지나치게 사용성이나 유용성만을 고려하다보니, 상대적으로 감성적인 측면은 약화되고 있다고 판단되었다. 본 연구는 지도 앱 디자인의 감성적인 측면을 강화하는데 도움이 될 수 있고, 향후 앱 디자인은 사용성, 유용성, 감성의 3가지 측면을 모두 만족시킬 수 있어야 한다는 결론에 이르게되었다. 따라서 본 연구를 통해 지도 앱 디자인에서, 보다 구체적이고 과학적인 경쟁력 강화가 이루어질 수 있을 것으로 기대된다.
Due to the rapid development of the smart phone market, smart phones are now simply beyond the capabilities of communication became necessities. This study your maps app for use in functional as well as ease of use and safety, and efficiency, and to feel the effectiveness of the desired information ...
Due to the rapid development of the smart phone market, smart phones are now simply beyond the capabilities of communication became necessities. This study your maps app for use in functional as well as ease of use and safety, and efficiency, and to feel the effectiveness of the desired information with minimal effort, to get fun all the features 3 in HCI perspective components, namely availability, usability, and research on content Maps app designed all the emotional side. The subjects in April 2015 the Apple App Store (Apple App Store) and Google Play Market (Google Play Market) with the relevant national guidance on the most downloaded apps of this study was chosen as the target. Methods of previous studies the HCI perspective based on design elements, menu, layout, icons, typography, color was centered usability HCI 3 dae components based on the evaluation principles, usability, checklists and sensibility criteriaIt was proposed was the comparative analysis based on it. This study examines the problems of the Maps app design currently in use is excessive considering only the usability and usefulness is judged that saw the emotional side is relatively weak research was conducted. Mobile Maps app is the core of the problem as to whether you can use a more easy and convenient Maps app. To solve this problem, this study is Naver, Daum, conducted an analysis of the three studies related to the Google Maps app targets in three components of HCI design elements and principles of design in HCI HCI perspective in this app. The results were as follows. Checking in a list the proposed research problem was proposed as follows on the basis of previous studies. Large menu, layout, icons, typography, color was divided into a total of five each of these five visual design elements through the three principles of usability evaluation, usability, and emotions were derived based on 15 different checklists. 5 15 kinds of checklists according to the visual design elements as follows: First, "What can manipulate searching for frequently used functions quickly and easily." Menu ① in usability ② "Can you easily find and manipulate the useful information provided in the menu" in the utility side ③ "of each menu on the emotional side What configuration can have peace of mind, "as has been cleaned up. Second, the layout is "Can you recognize a variety of map information provided on the screen for easy manipulation." ① in usability ② in usability terms of "useful information provided on each page are well ttuineunga to the eye." ③ "whole emotional side can you feel the beauty of the arrangement of content. " Third, icons ① from usability "indicator icon on the map screen How does this help that the neck cover." ② in usability terms of "elements using the icons are easy learn." ③ whole feeling of "icon on the emotional side What forms the screen atmosphere and harmony. " Finally, typography is ① usability "easy to distinguish it from the information in the differentiated expression of character." In terms of ② "Can I receive the information they need through typography." In the usability side ③ "Typography is arranged harmoniously on the screen at the emotional sideIt Is. " Fifth, color ① "Is not complex, the number of colors are not many," in usability ② "Can you use a distinct color to distinguish well, such as the background and icons" in the utility side ③ "the appearance of color in the emotional side an acceptable choice, "such as it proposed. Based on the principles proposed evaluation checklist derived as above was conducted the survey. According to the survey results overall score obtained by the principle of HCI design elements of the apps were identifying the strengths and weaknesses using a 5-point scale. This can be obtained based on the following evaluation results. First, the menu design is a high awareness combined text and picture symbols to express gender when designing it turned out to be more effective. In addition, in order to increase the usability and convenience of operation, consider the main menu button is always to be fixed in one screen. This is to a certain page may be able to find again easily the features you're looking for without having to go directly to the main page when operating the Maps app. Color scheme of the menu in the emotional aspects and design may be to maintain the uniformity and match. Secondly, if the layout of the useful information to determine readily the useful information provided for each page in the side was more effective to all the search box disposed on the top of each screen. In order to design better usability through a mobile map app on mobile with a minimum of effort to get the features and information you want. Accordingly, each useful functions and easy to find information makes the search window and a button for each function must always fixed. Because pressing the button without entering a fixed set aside on the menu because you can change map type and the right to information. It is also determined to do Maps 'directions' of the most used apps and 'way search' If you install a button you can easily search for map features on the map screen easier and more convenient to search according to the survey. The search for the information to be displayed to facilitate the design even more succinctly important, it is important to design in consideration of the aesthetic beauty. In addition, the functionality and convenience of the Maps app Saints must be met simultaneously. Third, it is important that the public is used as the motif elements familiar from everyday life so that you can more easily recognize the elements used in the iPhone. To distinguish the destination icon from the sexual side, most mobile map app is well designed with a combination of text, picture or symbol. The biggest advantage of the survey results, Google maps app to set each destination with a large classification, color is one minutes each. Color and graphical symbols, was found to be the most effective results in terms of usability so that more than one icon, quickly find the destination by combining text. Fourth, Mobile Maps app is even more important as the function of typography app that delivers accurate information. The compact design is required to accurately transfer the relevant information from the utility side of the typography. Therefore, typography design has also been found in the Maps app Gothic typeface concise findings that are more preferred than aesthetic or artistic font design character. In addition, using the survey results from the sexual aspects of character design, typography to make it easier to distinguish between different information size, brightness, etc. The distinctive design of the thickness of the font is required. Especially in the emotional side of design with a color screen and compact design and the premise of the same family in order to harmonize the typographical arrangement on the mobile map app full screen is required. Fifth, the usability aspects of your app design background and icon names of colors to distinguish, such as cancer, steel, medicine, agriculture, salt, yateum, using a degree difference in depth access to complex color tone of lightness and saturation there is a need. All the map screen background color through empirical research yiraseo background color was to use "very light (Pale) 'tone,' water 'and' Record Zone 'color to display in order to recognize the user good' water 'and' this relationship can easily recall the recorded zone 'was selected in a strong color. Also, map the most important "way" of the app display color is "Bright (Bright) 'Saturated help tone or a combination of the famous' haemaleun (Vivid)' was preferred when the user is using a ton design. Therefore, it may be determined that the map app is important to choose a strong color correlation when designing a menu. They were able to clean up the survey results to derive Taken together the advantages and disadvantages of the three apps could determine the future usefulness, usability, HCI theoretical direction for the app to satisfy three components at the same time emotional HCI. This study was conducted to survey through the checklist have been derived. A result of examining the problems of the Maps app design currently in use, I too consider only the usability and usefulness, relatively emotional side was determined that weakened. This study can help to enhance the emotional aspect of the design map app, the next app led to the conclusion that the design must be able to meet all of the three aspects of usability, availability, sensitivity. Therefore, the map app, the design of this study, more specific and scientific competitiveness is expected to be.
Due to the rapid development of the smart phone market, smart phones are now simply beyond the capabilities of communication became necessities. This study your maps app for use in functional as well as ease of use and safety, and efficiency, and to feel the effectiveness of the desired information with minimal effort, to get fun all the features 3 in HCI perspective components, namely availability, usability, and research on content Maps app designed all the emotional side. The subjects in April 2015 the Apple App Store (Apple App Store) and Google Play Market (Google Play Market) with the relevant national guidance on the most downloaded apps of this study was chosen as the target. Methods of previous studies the HCI perspective based on design elements, menu, layout, icons, typography, color was centered usability HCI 3 dae components based on the evaluation principles, usability, checklists and sensibility criteriaIt was proposed was the comparative analysis based on it. This study examines the problems of the Maps app design currently in use is excessive considering only the usability and usefulness is judged that saw the emotional side is relatively weak research was conducted. Mobile Maps app is the core of the problem as to whether you can use a more easy and convenient Maps app. To solve this problem, this study is Naver, Daum, conducted an analysis of the three studies related to the Google Maps app targets in three components of HCI design elements and principles of design in HCI HCI perspective in this app. The results were as follows. Checking in a list the proposed research problem was proposed as follows on the basis of previous studies. Large menu, layout, icons, typography, color was divided into a total of five each of these five visual design elements through the three principles of usability evaluation, usability, and emotions were derived based on 15 different checklists. 5 15 kinds of checklists according to the visual design elements as follows: First, "What can manipulate searching for frequently used functions quickly and easily." Menu ① in usability ② "Can you easily find and manipulate the useful information provided in the menu" in the utility side ③ "of each menu on the emotional side What configuration can have peace of mind, "as has been cleaned up. Second, the layout is "Can you recognize a variety of map information provided on the screen for easy manipulation." ① in usability ② in usability terms of "useful information provided on each page are well ttuineunga to the eye." ③ "whole emotional side can you feel the beauty of the arrangement of content. " Third, icons ① from usability "indicator icon on the map screen How does this help that the neck cover." ② in usability terms of "elements using the icons are easy learn." ③ whole feeling of "icon on the emotional side What forms the screen atmosphere and harmony. " Finally, typography is ① usability "easy to distinguish it from the information in the differentiated expression of character." In terms of ② "Can I receive the information they need through typography." In the usability side ③ "Typography is arranged harmoniously on the screen at the emotional sideIt Is. " Fifth, color ① "Is not complex, the number of colors are not many," in usability ② "Can you use a distinct color to distinguish well, such as the background and icons" in the utility side ③ "the appearance of color in the emotional side an acceptable choice, "such as it proposed. Based on the principles proposed evaluation checklist derived as above was conducted the survey. According to the survey results overall score obtained by the principle of HCI design elements of the apps were identifying the strengths and weaknesses using a 5-point scale. This can be obtained based on the following evaluation results. First, the menu design is a high awareness combined text and picture symbols to express gender when designing it turned out to be more effective. In addition, in order to increase the usability and convenience of operation, consider the main menu button is always to be fixed in one screen. This is to a certain page may be able to find again easily the features you're looking for without having to go directly to the main page when operating the Maps app. Color scheme of the menu in the emotional aspects and design may be to maintain the uniformity and match. Secondly, if the layout of the useful information to determine readily the useful information provided for each page in the side was more effective to all the search box disposed on the top of each screen. In order to design better usability through a mobile map app on mobile with a minimum of effort to get the features and information you want. Accordingly, each useful functions and easy to find information makes the search window and a button for each function must always fixed. Because pressing the button without entering a fixed set aside on the menu because you can change map type and the right to information. It is also determined to do Maps 'directions' of the most used apps and 'way search' If you install a button you can easily search for map features on the map screen easier and more convenient to search according to the survey. The search for the information to be displayed to facilitate the design even more succinctly important, it is important to design in consideration of the aesthetic beauty. In addition, the functionality and convenience of the Maps app Saints must be met simultaneously. Third, it is important that the public is used as the motif elements familiar from everyday life so that you can more easily recognize the elements used in the iPhone. To distinguish the destination icon from the sexual side, most mobile map app is well designed with a combination of text, picture or symbol. The biggest advantage of the survey results, Google maps app to set each destination with a large classification, color is one minutes each. Color and graphical symbols, was found to be the most effective results in terms of usability so that more than one icon, quickly find the destination by combining text. Fourth, Mobile Maps app is even more important as the function of typography app that delivers accurate information. The compact design is required to accurately transfer the relevant information from the utility side of the typography. Therefore, typography design has also been found in the Maps app Gothic typeface concise findings that are more preferred than aesthetic or artistic font design character. In addition, using the survey results from the sexual aspects of character design, typography to make it easier to distinguish between different information size, brightness, etc. The distinctive design of the thickness of the font is required. Especially in the emotional side of design with a color screen and compact design and the premise of the same family in order to harmonize the typographical arrangement on the mobile map app full screen is required. Fifth, the usability aspects of your app design background and icon names of colors to distinguish, such as cancer, steel, medicine, agriculture, salt, yateum, using a degree difference in depth access to complex color tone of lightness and saturation there is a need. All the map screen background color through empirical research yiraseo background color was to use "very light (Pale) 'tone,' water 'and' Record Zone 'color to display in order to recognize the user good' water 'and' this relationship can easily recall the recorded zone 'was selected in a strong color. Also, map the most important "way" of the app display color is "Bright (Bright) 'Saturated help tone or a combination of the famous' haemaleun (Vivid)' was preferred when the user is using a ton design. Therefore, it may be determined that the map app is important to choose a strong color correlation when designing a menu. They were able to clean up the survey results to derive Taken together the advantages and disadvantages of the three apps could determine the future usefulness, usability, HCI theoretical direction for the app to satisfy three components at the same time emotional HCI. This study was conducted to survey through the checklist have been derived. A result of examining the problems of the Maps app design currently in use, I too consider only the usability and usefulness, relatively emotional side was determined that weakened. This study can help to enhance the emotional aspect of the design map app, the next app led to the conclusion that the design must be able to meet all of the three aspects of usability, availability, sensitivity. Therefore, the map app, the design of this study, more specific and scientific competitiveness is expected to be.
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