건설업은 다양한 분야에 종사하는 전문 인력이 투입되어 복잡한 프로세스로 이루어지며, 타 산업에 비하여 높은 이직률을 보여주고 있다. 이로 인해 건설 프로젝트는 불필요한 비용이 낭비되거나 공기가 지연되는 등 다양한 문제점이 나타나고 있는 실정이다. 건설 산업에 종사하는 노동자의 비율을 살펴보면, 세계적으로 약 7~10% 정도를 차지하고 있지만, 이 중 약 30~40%에 해당하는 건설 관련 노동자들이 안전 재해를 경험한 것으로 분석된 바 있다. 이와 같은 안전 재해는 건설 프로젝트의 비용 낭비, 공기 지연 등의 문제점을 초래하는 주요 원인 중 하나이다. 특히, 국내 건설업의 측면에서 살펴보면, 수많은 기업들은 파트너링 형태로 공사를 수행하거나 다수의 다국적 노동자들을 고용하는 등 끊임없는 변화가 이루어지고 있기 때문에 타 산업에 비하여 상대적으로 높은 안전 재해율을 나타내고 있다. 따라서 안전 재해는 건설 산업뿐만 아니라 사회적으로 점차 중요한 이슈가 되고 있으며, 이에 사고 위험을 사전에 인지하여 안전하고 쾌적한 작업환경을 제공하기 위한 방안의 일환으로 ...
건설업은 다양한 분야에 종사하는 전문 인력이 투입되어 복잡한 프로세스로 이루어지며, 타 산업에 비하여 높은 이직률을 보여주고 있다. 이로 인해 건설 프로젝트는 불필요한 비용이 낭비되거나 공기가 지연되는 등 다양한 문제점이 나타나고 있는 실정이다. 건설 산업에 종사하는 노동자의 비율을 살펴보면, 세계적으로 약 7~10% 정도를 차지하고 있지만, 이 중 약 30~40%에 해당하는 건설 관련 노동자들이 안전 재해를 경험한 것으로 분석된 바 있다. 이와 같은 안전 재해는 건설 프로젝트의 비용 낭비, 공기 지연 등의 문제점을 초래하는 주요 원인 중 하나이다. 특히, 국내 건설업의 측면에서 살펴보면, 수많은 기업들은 파트너링 형태로 공사를 수행하거나 다수의 다국적 노동자들을 고용하는 등 끊임없는 변화가 이루어지고 있기 때문에 타 산업에 비하여 상대적으로 높은 안전 재해율을 나타내고 있다. 따라서 안전 재해는 건설 산업뿐만 아니라 사회적으로 점차 중요한 이슈가 되고 있으며, 이에 사고 위험을 사전에 인지하여 안전하고 쾌적한 작업환경을 제공하기 위한 방안의 일환으로 안전 교육의 중요성도 높아지고 있는 추세이다. 그러나 기존의 안전 교육 방식은 대부분 교육의 우선순위를 고려하지 않아 학생들이 직접 느끼고 체험해 볼 수 있는 경험 위주의 상호보완적인 안전교육의 실시는 미비하다. 이로 인해 일부 학생들은 단순히 기관에서 실시하는 전형적인 교육 방식의 안전교육에 의존하여 학습하고 있다. 이와 같은 교육방식은 프로그램 자체가 학생들의 동기나 흥미를 유발하기 어렵기 때문에 학생들의 능동적인 참여를 유발하지 못하며, 안전 교육을 이수하더라도 실무 현장에 적합한 안전 지식이나 경험은 여전히 부족한 것으로 분석된다. 이를 개선하기 위해 본 연구에서는 안전 교육에 대한 학생들의 의식이나 태도를 함양하고 전통적인 방식의 안전 교육 프로그램을 향상시키기 위해 ICT 기술을 융합한 경험 중심의 상호 보완적인 건설 안전교육 시스템을 제안하고자 한다. 본 연구의 시스템은 모바일 기술(Mobile Technology), 가상현실(Virtual Reality), 증강현실(Augmented Reality) 등의 ICT 기술을 융합하여 실제 프로젝트를 기반으로 건설 안전에 대한 이론 지식을 제공하기 때문에 학생들은 경험 중심의 이론학습이 가능하다. 본 연구의 시스템 구성은 총 3가지의 모듈로 구성되어 있다. 첫째, 안전 지식 공유(Safety Knowledge Dissemination, SKD)는 모바일 장비를 통해 건설 현장에서 안전 사고 사례나 관련 지식 및 정보를 편리하게 전송 및 공유하는 모듈이다. 둘째, 안전 지식 반영(Safety Knowledge Reflection, SKR)은 학생들이 이전 단계의 안전 관련 지식이나 정보를 통해 경험 중심의 학습을 할 수 있는 모듈이다. 셋째, 안전 지식 평가(Safety Knowledge Assessment, SKA)는 학생들이 경험 중심으로 학습한 안전 지식, 정보, 내용을 직접 건설 현장에 적용하여 평가하는 모듈이다. 본 연구에서는 시스템의 건설 현장의 사고 사례를 적용하여 프로토타입을 구현하였으며, 이를 바탕으로 정량적인 평가를 실시하였다. 이를 위해 중앙대학교 건축학부의 강사와 두산 건설, 현대 건설에 종사하는 안전 관리자를 교육자로 초빙하였으며, 학생들을 피교육자로 섭외하여 학생들의 학업 성취도를 평가하였다. 또한, 본 연구에서는 객관적인 평가 결과를 도출하기 위해서 평가 대상을 2그룹으로 분류하여 기존의 교육방식과 본 연구의 시스템을 각각 적용하여 그 결과를 서로 비교, 분석하였다. 그 결과 본 연구의 시스템은 기존의 건설 안전 교육 방식을 개선하기 위해서 다양한 시각으로 접근하였으며, 학생들의 안전 지식의 교육 수준을 향상시킬 수 있는 유용한 대안으로 나타났다. 또한, 이는 학생들이 건설 현장에서 발생할 수 있는 잠재적인 안전 사고의 위험요소를 쉽게 파악할 수 있어 향후 건설 산업에서 발생하는 안전 사고의 비율을 효과적으로 감소 시킬 수 있을 것으로 기대된다.
건설업은 다양한 분야에 종사하는 전문 인력이 투입되어 복잡한 프로세스로 이루어지며, 타 산업에 비하여 높은 이직률을 보여주고 있다. 이로 인해 건설 프로젝트는 불필요한 비용이 낭비되거나 공기가 지연되는 등 다양한 문제점이 나타나고 있는 실정이다. 건설 산업에 종사하는 노동자의 비율을 살펴보면, 세계적으로 약 7~10% 정도를 차지하고 있지만, 이 중 약 30~40%에 해당하는 건설 관련 노동자들이 안전 재해를 경험한 것으로 분석된 바 있다. 이와 같은 안전 재해는 건설 프로젝트의 비용 낭비, 공기 지연 등의 문제점을 초래하는 주요 원인 중 하나이다. 특히, 국내 건설업의 측면에서 살펴보면, 수많은 기업들은 파트너링 형태로 공사를 수행하거나 다수의 다국적 노동자들을 고용하는 등 끊임없는 변화가 이루어지고 있기 때문에 타 산업에 비하여 상대적으로 높은 안전 재해율을 나타내고 있다. 따라서 안전 재해는 건설 산업뿐만 아니라 사회적으로 점차 중요한 이슈가 되고 있으며, 이에 사고 위험을 사전에 인지하여 안전하고 쾌적한 작업환경을 제공하기 위한 방안의 일환으로 안전 교육의 중요성도 높아지고 있는 추세이다. 그러나 기존의 안전 교육 방식은 대부분 교육의 우선순위를 고려하지 않아 학생들이 직접 느끼고 체험해 볼 수 있는 경험 위주의 상호보완적인 안전교육의 실시는 미비하다. 이로 인해 일부 학생들은 단순히 기관에서 실시하는 전형적인 교육 방식의 안전교육에 의존하여 학습하고 있다. 이와 같은 교육방식은 프로그램 자체가 학생들의 동기나 흥미를 유발하기 어렵기 때문에 학생들의 능동적인 참여를 유발하지 못하며, 안전 교육을 이수하더라도 실무 현장에 적합한 안전 지식이나 경험은 여전히 부족한 것으로 분석된다. 이를 개선하기 위해 본 연구에서는 안전 교육에 대한 학생들의 의식이나 태도를 함양하고 전통적인 방식의 안전 교육 프로그램을 향상시키기 위해 ICT 기술을 융합한 경험 중심의 상호 보완적인 건설 안전교육 시스템을 제안하고자 한다. 본 연구의 시스템은 모바일 기술(Mobile Technology), 가상현실(Virtual Reality), 증강현실(Augmented Reality) 등의 ICT 기술을 융합하여 실제 프로젝트를 기반으로 건설 안전에 대한 이론 지식을 제공하기 때문에 학생들은 경험 중심의 이론학습이 가능하다. 본 연구의 시스템 구성은 총 3가지의 모듈로 구성되어 있다. 첫째, 안전 지식 공유(Safety Knowledge Dissemination, SKD)는 모바일 장비를 통해 건설 현장에서 안전 사고 사례나 관련 지식 및 정보를 편리하게 전송 및 공유하는 모듈이다. 둘째, 안전 지식 반영(Safety Knowledge Reflection, SKR)은 학생들이 이전 단계의 안전 관련 지식이나 정보를 통해 경험 중심의 학습을 할 수 있는 모듈이다. 셋째, 안전 지식 평가(Safety Knowledge Assessment, SKA)는 학생들이 경험 중심으로 학습한 안전 지식, 정보, 내용을 직접 건설 현장에 적용하여 평가하는 모듈이다. 본 연구에서는 시스템의 건설 현장의 사고 사례를 적용하여 프로토타입을 구현하였으며, 이를 바탕으로 정량적인 평가를 실시하였다. 이를 위해 중앙대학교 건축학부의 강사와 두산 건설, 현대 건설에 종사하는 안전 관리자를 교육자로 초빙하였으며, 학생들을 피교육자로 섭외하여 학생들의 학업 성취도를 평가하였다. 또한, 본 연구에서는 객관적인 평가 결과를 도출하기 위해서 평가 대상을 2그룹으로 분류하여 기존의 교육방식과 본 연구의 시스템을 각각 적용하여 그 결과를 서로 비교, 분석하였다. 그 결과 본 연구의 시스템은 기존의 건설 안전 교육 방식을 개선하기 위해서 다양한 시각으로 접근하였으며, 학생들의 안전 지식의 교육 수준을 향상시킬 수 있는 유용한 대안으로 나타났다. 또한, 이는 학생들이 건설 현장에서 발생할 수 있는 잠재적인 안전 사고의 위험요소를 쉽게 파악할 수 있어 향후 건설 산업에서 발생하는 안전 사고의 비율을 효과적으로 감소 시킬 수 있을 것으로 기대된다.
Construction is a very intricate and complicated environment that consists of more than twenty trades with different skilled workers involved in construction process. Furthermore, construction workers are mobilized to work and have a high rate of turnover. This leads to the construction being a high...
Construction is a very intricate and complicated environment that consists of more than twenty trades with different skilled workers involved in construction process. Furthermore, construction workers are mobilized to work and have a high rate of turnover. This leads to the construction being a high-risk industry making significant contributions to cost overruns and time delays. Although accounting for 7 to 10 percent of global workforce, the construction sector accounts for 30 to 40 percent of occupational fatal accident worldwide. This plague causes many problems related with cost overruns and schedule delays in construction project. In Korea, the characteristics of construction projects and operations are very challenging due to the involvement of numerous partners and companies, the dynamic and constantly changing worksites as well as the increase of multinational workers. The Korean construction industry thus has a higher accident rate than other industries in the territory. Construction safety has become an important issue in Korea and any improvement is likely to be beneficial to society as a whole. Safety education and training are very important in promoting a safe and healthful working environment and making accidents more predictable. However, current pedagogical methods and tools at tertiary level are unable to provide students with real practical safety experiences. This is partially due to the lack of consideration for the construction safety education as a high priority. As such, very few studies have focused on the safety education at the tertiary institution level. In addition, the construction education programmes that do consider site safety issues utilize teaching strategies, which have been criticized for being inactive, boring and insufficiently motivating. As a result, many graduates enter the construction industry with inadequate construction safety experience and knowledge. With this regard, this dissertation proposes an experiential and interactive education system for construction safety, which utilizes the state-of-the-art of advanced information and communication technologies (ICTs) to develop students’ safety cognition, improve behavioural attitudes and enhance safety education process. The system incorporates the advancements of mobile technology, Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) with proactive experiential and interactive learning, which link safety theory and real practices in order to provide construction students with practical safety experiences. In the study, a mobile based VR and AR system for interactive and experiential construction safety education is proposed including three modules. Firstly, Safety Knowledge Dissemination (SKD) is to focus on teaching and transferring safety knowledge based on accident cases on construction sites via mobile devices. Secondly, Safety Knowledge Reflection (SKR) provides students with an interactive and experiential opportunity to apply safety knowledge from previous module. Lastly, Safety Knowledge Assessment (SKA) is to assess leaners’ safety knowledge and ensure them acquiring sufficient experience to enter the construction industry. The system prototype is developed with real safety case studies and implemented in real classes to identify its benefits and limitations. Then, the qualitative evaluation is implemented to appraise the system by interviewing and discussing with undergraduate construction management students, lecturers (from the department of Architectural Engineering at Chung-Ang University) and safety managers (from Doosan E&C and Hyundai E&C in South Korea). Furthermore, a comparison of cognitive workload and learning outcome between traditional methods and the mobile system is executed in order to conduct an objective evaluation. The results indicate that this new approach is capable of improving construction safety education in various ways. The proposed system provides new pedagogical platforms that enhance the safety knowledge of construction students. This improvement will increase the graduates’ reaction to accident and potential hazard when they enter the construction industry; eventually reduces the chances of construction accidents. Through this, overall safety improvement purpose can be recognized.
Construction is a very intricate and complicated environment that consists of more than twenty trades with different skilled workers involved in construction process. Furthermore, construction workers are mobilized to work and have a high rate of turnover. This leads to the construction being a high-risk industry making significant contributions to cost overruns and time delays. Although accounting for 7 to 10 percent of global workforce, the construction sector accounts for 30 to 40 percent of occupational fatal accident worldwide. This plague causes many problems related with cost overruns and schedule delays in construction project. In Korea, the characteristics of construction projects and operations are very challenging due to the involvement of numerous partners and companies, the dynamic and constantly changing worksites as well as the increase of multinational workers. The Korean construction industry thus has a higher accident rate than other industries in the territory. Construction safety has become an important issue in Korea and any improvement is likely to be beneficial to society as a whole. Safety education and training are very important in promoting a safe and healthful working environment and making accidents more predictable. However, current pedagogical methods and tools at tertiary level are unable to provide students with real practical safety experiences. This is partially due to the lack of consideration for the construction safety education as a high priority. As such, very few studies have focused on the safety education at the tertiary institution level. In addition, the construction education programmes that do consider site safety issues utilize teaching strategies, which have been criticized for being inactive, boring and insufficiently motivating. As a result, many graduates enter the construction industry with inadequate construction safety experience and knowledge. With this regard, this dissertation proposes an experiential and interactive education system for construction safety, which utilizes the state-of-the-art of advanced information and communication technologies (ICTs) to develop students’ safety cognition, improve behavioural attitudes and enhance safety education process. The system incorporates the advancements of mobile technology, Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) with proactive experiential and interactive learning, which link safety theory and real practices in order to provide construction students with practical safety experiences. In the study, a mobile based VR and AR system for interactive and experiential construction safety education is proposed including three modules. Firstly, Safety Knowledge Dissemination (SKD) is to focus on teaching and transferring safety knowledge based on accident cases on construction sites via mobile devices. Secondly, Safety Knowledge Reflection (SKR) provides students with an interactive and experiential opportunity to apply safety knowledge from previous module. Lastly, Safety Knowledge Assessment (SKA) is to assess leaners’ safety knowledge and ensure them acquiring sufficient experience to enter the construction industry. The system prototype is developed with real safety case studies and implemented in real classes to identify its benefits and limitations. Then, the qualitative evaluation is implemented to appraise the system by interviewing and discussing with undergraduate construction management students, lecturers (from the department of Architectural Engineering at Chung-Ang University) and safety managers (from Doosan E&C and Hyundai E&C in South Korea). Furthermore, a comparison of cognitive workload and learning outcome between traditional methods and the mobile system is executed in order to conduct an objective evaluation. The results indicate that this new approach is capable of improving construction safety education in various ways. The proposed system provides new pedagogical platforms that enhance the safety knowledge of construction students. This improvement will increase the graduates’ reaction to accident and potential hazard when they enter the construction industry; eventually reduces the chances of construction accidents. Through this, overall safety improvement purpose can be recognized.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.