최근 삶의 질이 향상되고 문화소비 향유에 대한 욕구가 높아지면서 예술행사 관람률은 꾸준히 상승하고 있지만, 대중성을 갖춘 뮤지컬이나 영화, 대중음악/연예, 연극 등의 소비만 향상될 뿐 클래식 공연, 무용, 연극 등의 순수예술 공연 시장은 계속해서 어려워지고 있는 실정이다. 그러나 문화체육관광부에서 실시한 문화향수실태조사에 따르면 클래식 공연 관람의향이 실제 관람률에 2배에 가까운 수치를 보이며 클래식 공연을 향유하고자 하는 욕구는 높은 것으로 나타났다. 그러나, 클래식 공연 시장은 현재 상태에 안주해 있는 모습으로 기존 관객마저 줄어들고 있어 소비자 확대는 불가피 하며 그를 위해서는 소비자 중심적 접근과 구체적인 마케팅이 필요하다. 하지만 이를 위한 학계의 연구는 부진하며 클래식 공연 소비를 위한 뚜렷한 방안도 마련되고 있지 않다. 본 연구는 이러한 문제의식을 가지고 클래식 공연 ...
최근 삶의 질이 향상되고 문화소비 향유에 대한 욕구가 높아지면서 예술행사 관람률은 꾸준히 상승하고 있지만, 대중성을 갖춘 뮤지컬이나 영화, 대중음악/연예, 연극 등의 소비만 향상될 뿐 클래식 공연, 무용, 연극 등의 순수예술 공연 시장은 계속해서 어려워지고 있는 실정이다. 그러나 문화체육관광부에서 실시한 문화향수실태조사에 따르면 클래식 공연 관람의향이 실제 관람률에 2배에 가까운 수치를 보이며 클래식 공연을 향유하고자 하는 욕구는 높은 것으로 나타났다. 그러나, 클래식 공연 시장은 현재 상태에 안주해 있는 모습으로 기존 관객마저 줄어들고 있어 소비자 확대는 불가피 하며 그를 위해서는 소비자 중심적 접근과 구체적인 마케팅이 필요하다. 하지만 이를 위한 학계의 연구는 부진하며 클래식 공연 소비를 위한 뚜렷한 방안도 마련되고 있지 않다. 본 연구는 이러한 문제의식을 가지고 클래식 공연 선택 속성 중 소비자가 상대적으로 중요하게 여기는 속성을 알아보기 위한 컨조인트 분석을 실시하게 되었다. 본 연구를 위해 선행연구를 통하여 클래식 공연 및 관객개발에 관련된 내용과 함께, 연구에 적합한 방법으로 택한 컨조인트 분석법에 대한 문헌고찰 후 FGI(Focus Group Interview)를 통하여 컨조인트 분석에 필요한 속성 및 수준을 결정하고 설문조사를 통해 연구를 진행하였다. 분석결과 소비자들은 클래식 공연 선택에 있어서 ‘동반자’를 가장 중요하게 생각하였고, 다음은 ‘연주회의 종류’, ‘광고수단’ 순이었다. 구체적으로 동반자에서는 가족을, 연주회의 종류에서는 관현악, 광고수단에서는 온라인 광고를 가장 선호하였다. 그러나, 클래식 음악 전공자 및 공연전문가들의 경우 연주회의 종류, 광고수단, 동반자 순으로 중요도가 나타났다. 이와 같은 결과를 토대로 다음과 같은 시사점을 도출해 냈다. 첫째, 속성 중 동반자가 가장 높게 나타났고 구체적으로 가족과 함께 방문하는 것을 선호하므로 동반자에 따른 다양한 할인정책을 제시할 수 있다. 둘째, 다양한 정보탐색 후 구매가 이루어지는 클래식 공연의 경우 온라인 광고를 통하여 홍보를 진행하는 것이 효율적이다. 아직까지 클래식 공연은 현수막, 포스터, 간판, 전문잡지 등 오프라인 광고가 대부분인데 최근 다양한 형태의 온라인 광고가 가능해지고 다양한 방법으로 광고를 진행할 수 있는 점을 활용하여 온라인 광고를 진행할 때 효과가 극대화 될 것이다. 셋째, 연주회의 종류 중 관현악 연주를 가장 선호하는 것으로 나타남에 따라 연주회 기획단계에서 관현악 공연의 편성을 할 수 있다. 마지막으로 클래식 공연 고관여자 및 전문가과 저관여자를 분류하여 마케팅을 진행해야 한다. 불특정 다수에게 홍보를 진행할 경우 동반자 할인 정책 등을 중점적으로 광고하는 것이 효율적이며, 전문가 그룹의 경우 구체적인 프로그램 및 연주회의 종류를 중점적으로 광고할 때 효과적인 마케팅이 진행 될 것이다. 연구결과 위와 같은 결과를 도출하였다. 하지만, 본 연구를 진행함에 있어서 응답자들의 나이대가 20대에 많이 몰려있고, 표본수의 부족을 한계로 들 수 있다. 또한, 응답의 편의를 위하여 다양한 속성을 설정하지 못하였다. 따라서 본 연구의 결과를 해석하는데 있어서 이러한 한계점을 고려해야 한다.
최근 삶의 질이 향상되고 문화소비 향유에 대한 욕구가 높아지면서 예술행사 관람률은 꾸준히 상승하고 있지만, 대중성을 갖춘 뮤지컬이나 영화, 대중음악/연예, 연극 등의 소비만 향상될 뿐 클래식 공연, 무용, 연극 등의 순수예술 공연 시장은 계속해서 어려워지고 있는 실정이다. 그러나 문화체육관광부에서 실시한 문화향수실태조사에 따르면 클래식 공연 관람의향이 실제 관람률에 2배에 가까운 수치를 보이며 클래식 공연을 향유하고자 하는 욕구는 높은 것으로 나타났다. 그러나, 클래식 공연 시장은 현재 상태에 안주해 있는 모습으로 기존 관객마저 줄어들고 있어 소비자 확대는 불가피 하며 그를 위해서는 소비자 중심적 접근과 구체적인 마케팅이 필요하다. 하지만 이를 위한 학계의 연구는 부진하며 클래식 공연 소비를 위한 뚜렷한 방안도 마련되고 있지 않다. 본 연구는 이러한 문제의식을 가지고 클래식 공연 선택 속성 중 소비자가 상대적으로 중요하게 여기는 속성을 알아보기 위한 컨조인트 분석을 실시하게 되었다. 본 연구를 위해 선행연구를 통하여 클래식 공연 및 관객개발에 관련된 내용과 함께, 연구에 적합한 방법으로 택한 컨조인트 분석법에 대한 문헌고찰 후 FGI(Focus Group Interview)를 통하여 컨조인트 분석에 필요한 속성 및 수준을 결정하고 설문조사를 통해 연구를 진행하였다. 분석결과 소비자들은 클래식 공연 선택에 있어서 ‘동반자’를 가장 중요하게 생각하였고, 다음은 ‘연주회의 종류’, ‘광고수단’ 순이었다. 구체적으로 동반자에서는 가족을, 연주회의 종류에서는 관현악, 광고수단에서는 온라인 광고를 가장 선호하였다. 그러나, 클래식 음악 전공자 및 공연전문가들의 경우 연주회의 종류, 광고수단, 동반자 순으로 중요도가 나타났다. 이와 같은 결과를 토대로 다음과 같은 시사점을 도출해 냈다. 첫째, 속성 중 동반자가 가장 높게 나타났고 구체적으로 가족과 함께 방문하는 것을 선호하므로 동반자에 따른 다양한 할인정책을 제시할 수 있다. 둘째, 다양한 정보탐색 후 구매가 이루어지는 클래식 공연의 경우 온라인 광고를 통하여 홍보를 진행하는 것이 효율적이다. 아직까지 클래식 공연은 현수막, 포스터, 간판, 전문잡지 등 오프라인 광고가 대부분인데 최근 다양한 형태의 온라인 광고가 가능해지고 다양한 방법으로 광고를 진행할 수 있는 점을 활용하여 온라인 광고를 진행할 때 효과가 극대화 될 것이다. 셋째, 연주회의 종류 중 관현악 연주를 가장 선호하는 것으로 나타남에 따라 연주회 기획단계에서 관현악 공연의 편성을 할 수 있다. 마지막으로 클래식 공연 고관여자 및 전문가과 저관여자를 분류하여 마케팅을 진행해야 한다. 불특정 다수에게 홍보를 진행할 경우 동반자 할인 정책 등을 중점적으로 광고하는 것이 효율적이며, 전문가 그룹의 경우 구체적인 프로그램 및 연주회의 종류를 중점적으로 광고할 때 효과적인 마케팅이 진행 될 것이다. 연구결과 위와 같은 결과를 도출하였다. 하지만, 본 연구를 진행함에 있어서 응답자들의 나이대가 20대에 많이 몰려있고, 표본수의 부족을 한계로 들 수 있다. 또한, 응답의 편의를 위하여 다양한 속성을 설정하지 못하였다. 따라서 본 연구의 결과를 해석하는데 있어서 이러한 한계점을 고려해야 한다.
In recent, quality of life for people was improved, and more people are visiting art events with growing needs for cultural consumption. However, while there is an increasing number of consumers for performances with popular appeal such as musicals, films, pop music/entertainment and theatrical perf...
In recent, quality of life for people was improved, and more people are visiting art events with growing needs for cultural consumption. However, while there is an increasing number of consumers for performances with popular appeal such as musicals, films, pop music/entertainment and theatrical performances, the market condition for fine art performance including classical music, dance and theatre is continuously going through a declination. However, according to the Cultural Appreciation Survey by Ministry of Culture, Sports and Tourism, consumer intention to visit a classical music performance is almost twice as much as the actual number of viewers, and consumer needs for classical music performances turned out to be high. However, the classical music performance market seems to be complacent with current conditions even though the number of audience is decreasing. Thus, it is inevitable for the classical music performance market to provide an effort to appeal to more consumers, and for this purpose, there shall be a consumer-oriented approach together with detailed marketing strategies. However, academic studies regarding such subjects are low, and there has not been any clear solution to increase consumers for classical music performances. With these issues on the background, a conjoint analysis was conducted in this study to examine which attributes are considered importantly by consumers among all attributes in choosing a classical music performance to watch. For the purpose of this study, literature reviews were conducted to examine the contents regarding classical music performances and audience developments in previous studies together with the method of conjoint analysis, which is chosen to be a suitable method for this study. Then, attributes and levels required for conjoint analysis were determined through a FGI (Focus Group Interview), and a survey was conducted based on the results. As a result of the analysis, 'company' was the most important factor for consumers in choosing of a classical music performance. It was followed by 'type of performance' and 'advertisement means.' More specifically, most consumers preferred family member for a company, orchestra music for the type of performance and online advertisement for advertisement means. However, classical music majors and professional performers showed a different result- it was 'type of performance', 'advertisement means' and 'company' in order of importance. Based on the result, the following were achieved: First, since 'company' is the most important attribute, and most preferred to have their family member(s) as a company, various discount policies for companions can be provided. Second, it is more efficient for classical music performances to advertise through online means since the consumers purchase tickets after doing various researches. Currently, advertisements for classical music performances are concentrated on offline means such as banners, flyers, signs and specialized magazines. In recent, there are many available forms of online advertisements, and to maximize the advertising effect, it is important to utilize all available forms online. Third, since most consumers prefer orchestra music among all types of performances, performances can be organized in an orchestral form during the planning stage. Lastly, marketing strategies shall be planned separately for classical music professionals and non-professionals. For promotions targeting to general audiences, it is more efficient to concentrate on discount policies for companions and etc. while it is more efficient to focus on specific programs and types of the performance for promotions targeting to classical music professionals. Above results were achieved through this study. However, there were limitations in this study: age groups of the participants were concentrated in 20s, sample count was low and the number of attributes was insufficient for convenience of the participants. Such limitations shall be considered in interpreting the results of this study.
In recent, quality of life for people was improved, and more people are visiting art events with growing needs for cultural consumption. However, while there is an increasing number of consumers for performances with popular appeal such as musicals, films, pop music/entertainment and theatrical performances, the market condition for fine art performance including classical music, dance and theatre is continuously going through a declination. However, according to the Cultural Appreciation Survey by Ministry of Culture, Sports and Tourism, consumer intention to visit a classical music performance is almost twice as much as the actual number of viewers, and consumer needs for classical music performances turned out to be high. However, the classical music performance market seems to be complacent with current conditions even though the number of audience is decreasing. Thus, it is inevitable for the classical music performance market to provide an effort to appeal to more consumers, and for this purpose, there shall be a consumer-oriented approach together with detailed marketing strategies. However, academic studies regarding such subjects are low, and there has not been any clear solution to increase consumers for classical music performances. With these issues on the background, a conjoint analysis was conducted in this study to examine which attributes are considered importantly by consumers among all attributes in choosing a classical music performance to watch. For the purpose of this study, literature reviews were conducted to examine the contents regarding classical music performances and audience developments in previous studies together with the method of conjoint analysis, which is chosen to be a suitable method for this study. Then, attributes and levels required for conjoint analysis were determined through a FGI (Focus Group Interview), and a survey was conducted based on the results. As a result of the analysis, 'company' was the most important factor for consumers in choosing of a classical music performance. It was followed by 'type of performance' and 'advertisement means.' More specifically, most consumers preferred family member for a company, orchestra music for the type of performance and online advertisement for advertisement means. However, classical music majors and professional performers showed a different result- it was 'type of performance', 'advertisement means' and 'company' in order of importance. Based on the result, the following were achieved: First, since 'company' is the most important attribute, and most preferred to have their family member(s) as a company, various discount policies for companions can be provided. Second, it is more efficient for classical music performances to advertise through online means since the consumers purchase tickets after doing various researches. Currently, advertisements for classical music performances are concentrated on offline means such as banners, flyers, signs and specialized magazines. In recent, there are many available forms of online advertisements, and to maximize the advertising effect, it is important to utilize all available forms online. Third, since most consumers prefer orchestra music among all types of performances, performances can be organized in an orchestral form during the planning stage. Lastly, marketing strategies shall be planned separately for classical music professionals and non-professionals. For promotions targeting to general audiences, it is more efficient to concentrate on discount policies for companions and etc. while it is more efficient to focus on specific programs and types of the performance for promotions targeting to classical music professionals. Above results were achieved through this study. However, there were limitations in this study: age groups of the participants were concentrated in 20s, sample count was low and the number of attributes was insufficient for convenience of the participants. Such limitations shall be considered in interpreting the results of this study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.