본 연구는 유아들이 영어 그림일기 활용 수업이 어휘습득과 영어 흥미도에 어떤 영향을 미치는지를 연구한데 그 목적이 있다. 이에 연구자는 유아들이 가장 좋아하는 3개의 그림일기 주제를 선택하였다. 연구대상자는 서울시 소재 Y유치원과 H유치원에 있는 7세 유아 30명이다. 연구자는 유아들의 영어 어휘력과 영어 흥미도에 대한 사전 검사를 하여 동질성을 검사 하였고, 동질성이 검증된 두 유치원을 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 두 집단 모두 연구자가 제시한 주제로 수업을 진행하였으며, 실험집단은 영어 그림일기 수업을 실시하였고, 통제집단은 일반 어휘수업을 실시하였다. 본 연구의 실험 기간은 2015년 9월 1주부터 10월 1주까지 이며, 총 5주 동안에 걸쳐 주 2회 30분간 총 9회 사전검사, 사전 기초자료 조사, 실험처치, 사후검사 순으로 실시하였다. 연구 결과에 대한 검증을 위해 어휘력 평가와 영어 흥미도의 설문지 결과는 통계 프로그램SPSS 20.0을 이용하여 ...
본 연구는 유아들이 영어 그림일기 활용 수업이 어휘습득과 영어 흥미도에 어떤 영향을 미치는지를 연구한데 그 목적이 있다. 이에 연구자는 유아들이 가장 좋아하는 3개의 그림일기 주제를 선택하였다. 연구대상자는 서울시 소재 Y유치원과 H유치원에 있는 7세 유아 30명이다. 연구자는 유아들의 영어 어휘력과 영어 흥미도에 대한 사전 검사를 하여 동질성을 검사 하였고, 동질성이 검증된 두 유치원을 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 두 집단 모두 연구자가 제시한 주제로 수업을 진행하였으며, 실험집단은 영어 그림일기 수업을 실시하였고, 통제집단은 일반 어휘수업을 실시하였다. 본 연구의 실험 기간은 2015년 9월 1주부터 10월 1주까지 이며, 총 5주 동안에 걸쳐 주 2회 30분간 총 9회 사전검사, 사전 기초자료 조사, 실험처치, 사후검사 순으로 실시하였다. 연구 결과에 대한 검증을 위해 어휘력 평가와 영어 흥미도의 설문지 결과는 통계 프로그램SPSS 20.0을 이용하여 t-검증을 실시하였고, 통계적 유의 수준은 p<.05로 설정하였다. 본 연구 목적을 수행하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 영어 그림일기 활용 수업이 유아들의 어휘습득에 영향을 주는가? 둘째, 영어 그림일기 활용 수업이 유아들의 영어 흥미도에 영향을 주는가? 위의 결과 분석을 바탕으로 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 영어 그림일기 활용 수업은 어휘습득에 영향을 주었다. 둘째, 영어 그림일기 활용 수업은 영어 흥미도에 영향을 주지 않았으며, 실험집단과 통제집단에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 하지만 사후 검사 평균점수로 보았을 때, 실험집단이 통제집단보다 점수가 낮다는 것을 알 수 있었다. 그 이유로는 글쓰기 활동을 부담스러워 하는 유아들이 영어 일기쓰기활동을 힘들어 하는 모습을 볼 수 있었다. 따라서 영어 그림일기 활용 수업은 유아들의 어휘습득을 향상시킬 수 있는 유용한 방법이고, 영어 그림일기에서 유아들에게 적절한 영어 쓰기를 사용했을 때 유아들의 흥미를 강화시켜주는 데 기여한다고 할 수 있다.
본 연구는 유아들이 영어 그림일기 활용 수업이 어휘습득과 영어 흥미도에 어떤 영향을 미치는지를 연구한데 그 목적이 있다. 이에 연구자는 유아들이 가장 좋아하는 3개의 그림일기 주제를 선택하였다. 연구대상자는 서울시 소재 Y유치원과 H유치원에 있는 7세 유아 30명이다. 연구자는 유아들의 영어 어휘력과 영어 흥미도에 대한 사전 검사를 하여 동질성을 검사 하였고, 동질성이 검증된 두 유치원을 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 두 집단 모두 연구자가 제시한 주제로 수업을 진행하였으며, 실험집단은 영어 그림일기 수업을 실시하였고, 통제집단은 일반 어휘수업을 실시하였다. 본 연구의 실험 기간은 2015년 9월 1주부터 10월 1주까지 이며, 총 5주 동안에 걸쳐 주 2회 30분간 총 9회 사전검사, 사전 기초자료 조사, 실험처치, 사후검사 순으로 실시하였다. 연구 결과에 대한 검증을 위해 어휘력 평가와 영어 흥미도의 설문지 결과는 통계 프로그램SPSS 20.0을 이용하여 t-검증을 실시하였고, 통계적 유의 수준은 p<.05로 설정하였다. 본 연구 목적을 수행하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 영어 그림일기 활용 수업이 유아들의 어휘습득에 영향을 주는가? 둘째, 영어 그림일기 활용 수업이 유아들의 영어 흥미도에 영향을 주는가? 위의 결과 분석을 바탕으로 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 영어 그림일기 활용 수업은 어휘습득에 영향을 주었다. 둘째, 영어 그림일기 활용 수업은 영어 흥미도에 영향을 주지 않았으며, 실험집단과 통제집단에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 하지만 사후 검사 평균점수로 보았을 때, 실험집단이 통제집단보다 점수가 낮다는 것을 알 수 있었다. 그 이유로는 글쓰기 활동을 부담스러워 하는 유아들이 영어 일기쓰기활동을 힘들어 하는 모습을 볼 수 있었다. 따라서 영어 그림일기 활용 수업은 유아들의 어휘습득을 향상시킬 수 있는 유용한 방법이고, 영어 그림일기에서 유아들에게 적절한 영어 쓰기를 사용했을 때 유아들의 흥미를 강화시켜주는 데 기여한다고 할 수 있다.
This study is intended to determine what effects picture diaries take on acquisition of words and interest in students' learning in kindergarten English classes. The subjects were grouped into the experiment group and the control group. To both of the groups were given the same topics but only to th...
This study is intended to determine what effects picture diaries take on acquisition of words and interest in students' learning in kindergarten English classes. The subjects were grouped into the experiment group and the control group. To both of the groups were given the same topics but only to the experiment group was given the English picture diary classes while to the control group was given the general vocabulary classes. The following questions were presented for the study: 1. Is keeping English picture diaries effective for the improvement of English vocabulary acquisition? 2. Is keeping English picture diaries effective for the improvement of interest in learning English? The major findings of this study are as follows: 1. Children in the experiment group, who used English picture diaries, got higher scores on post-test about vocabulary acquisition competence than those in the control group. 2. Children in the experiment group showed no more interest in learning English than those in the control group, who were given general vocabulary classes. It can be concluded that English picture diary can be a useful way to help young English learners to improve their vocabulary acquisition. It can also be suggested that English picture diary can be of help to enhance the interest of young children when proper writing lessens have been given to the young children before English picture diary classes.
This study is intended to determine what effects picture diaries take on acquisition of words and interest in students' learning in kindergarten English classes. The subjects were grouped into the experiment group and the control group. To both of the groups were given the same topics but only to the experiment group was given the English picture diary classes while to the control group was given the general vocabulary classes. The following questions were presented for the study: 1. Is keeping English picture diaries effective for the improvement of English vocabulary acquisition? 2. Is keeping English picture diaries effective for the improvement of interest in learning English? The major findings of this study are as follows: 1. Children in the experiment group, who used English picture diaries, got higher scores on post-test about vocabulary acquisition competence than those in the control group. 2. Children in the experiment group showed no more interest in learning English than those in the control group, who were given general vocabulary classes. It can be concluded that English picture diary can be a useful way to help young English learners to improve their vocabulary acquisition. It can also be suggested that English picture diary can be of help to enhance the interest of young children when proper writing lessens have been given to the young children before English picture diary classes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.