본 연구는 교육연극과 글쓰기의 효용성과 한계점을 지적하고 학습자들의 창의성을 증진시키기 위한 방안으로 토론연극을 활용한 창의적 글쓰기 지도 방안을 모색하는데 그 목적을 두고 있다. 급속하게 변화하는 시대에 우리에게 필요한 자세는 변화에 유연하게 대처하는 자세이다. 매일 새로운 지식이 생겨나고, 기존의 지식이 가치를 잃고 순식간에 사라지기도 한다. 눈에 보이지 않는 기호들이 인간의 삶을 변화시키고 부를 창출해 내는 시대가 도래 한 것이다. 이러한 정보화 시대에 사람들에게 무엇보다 요구되는 능력이 바로 창의성이다. 창의성은 인간으로 하여금 급변하는 사회에 능동적이고 적극적으로 적응할 수 있는 활력을 준다. 정보화 시대가 도래하면서 인간은 이전보다 더욱 풍요로운 삶을 ...
본 연구는 교육연극과 글쓰기의 효용성과 한계점을 지적하고 학습자들의 창의성을 증진시키기 위한 방안으로 토론연극을 활용한 창의적 글쓰기 지도 방안을 모색하는데 그 목적을 두고 있다. 급속하게 변화하는 시대에 우리에게 필요한 자세는 변화에 유연하게 대처하는 자세이다. 매일 새로운 지식이 생겨나고, 기존의 지식이 가치를 잃고 순식간에 사라지기도 한다. 눈에 보이지 않는 기호들이 인간의 삶을 변화시키고 부를 창출해 내는 시대가 도래 한 것이다. 이러한 정보화 시대에 사람들에게 무엇보다 요구되는 능력이 바로 창의성이다. 창의성은 인간으로 하여금 급변하는 사회에 능동적이고 적극적으로 적응할 수 있는 활력을 준다. 정보화 시대가 도래하면서 인간은 이전보다 더욱 풍요로운 삶을 살 수 있게 되었다. 그러나 이러한 시대의 변화와 달리 사람들의 감정이나 감성은 점차 메말라가고 있는 현실이다. 특히 청소년들의 불안과 우울이 급증하고 있다. 시대의 변화에 가장 민감하게 반응해야 하는 교육 현장이 더딘 변화를 보이면서 학습자들은 여전히 전통적인 방식으로 교육을 받고 있다. 교육과정 자체는 시대에 발 맞춰 나가기 위해 자주 변화하고 있지만 실제 학교 교육 현장에서 교수·학습은 변하지 않고 있다. 학생들로 하여금 여전히 획일적인 생각을 하게 하고 개인의 학업 성취에 목적을 둔 수업의 진행으로 다른 사람들과의 협력이 힘들어지게 하였다. 학습자들을 개인적이고 경쟁적인 인간의 모습으로 만들고 있는 것이다. 청소년들에게 일어나고 있는 병리적 현상들을 극복하기 위한 방법으로 ‘창의성’ 이라는 단어에 대해 다시 한 번 생각해 볼 필요가 있다. 창의성은 지금까지 인류 문명사를 바꾸어 왔으며 인간 사고의 꽃이라 불리기도 할 만큼 큰 의미를 지닌다. 학습자들이 창의적인 생각을 함으로써 빠르게 변화하는 시대에 잘 적응할 수 있도록 학습 방법에도 변화가 필요하다. 학습자들의 창의성을 높일 수 있는 방안으로는 교육연극과 글쓰기가 있다. 특히 교육연극의 방법 중 토론극은 학습자들이 자신의 상황을 객관적으로 바라보고 문제를 해결 할 수 있게 한다. 또한 연극의 이야기를 만들고 그것을 몸으로 실행하는 과정에서 학습자들의 창의성이 증진된다. 창의적 글쓰기는 학습자들이 어떠한 문제에 대해 새로운 시선으로 세상을 바라보고, 그것을 자유롭게 글로 표현함으로써 학습자들의 창의성을 높일 수 있다. 이 연구는 학습자들의 창의성을 높일 수 있는 방안을 과학적인 방법으로 설명했다는 데 의의가 있다. 마음과 두뇌의 활동을 통해 인간의 심적 현상을 이해할 수 있다는 인지과학의 주장에 따라 학습자들의 창의성 증진에 대한 구체적인 원리와 근거를 보다 과학적으로 들 수 있었다. 또한 인지과학의 개념적 원리를 설명하고 난 후 창의성 증진에 대한 타당한 근거를 바탕으로 학습자들의 스트레스나 우울 등의 병리적 현상이 줄어들 수 있도록 흥미 있는 지도 방안을 고안해 보았다. 그러나 본 연구는 교수·학습 방안을 실제 수업에 적용하지 못했다는 것과 인지과학이 교육학에 적용되어 연구된 결과와 수업에 적용된 사례가 부족해 참고 자료의 양이 적었다는 한계점을 가진다. 앞으로 인지과학적 교수 방법이 구체적인 방법론으로 자리 잡아 교육학에 적용되고, 이 방법론이 학습자들의 창의성을 높이는 수업에 적용될 수 있도록 더 많은 연구가 필요하다.
본 연구는 교육연극과 글쓰기의 효용성과 한계점을 지적하고 학습자들의 창의성을 증진시키기 위한 방안으로 토론연극을 활용한 창의적 글쓰기 지도 방안을 모색하는데 그 목적을 두고 있다. 급속하게 변화하는 시대에 우리에게 필요한 자세는 변화에 유연하게 대처하는 자세이다. 매일 새로운 지식이 생겨나고, 기존의 지식이 가치를 잃고 순식간에 사라지기도 한다. 눈에 보이지 않는 기호들이 인간의 삶을 변화시키고 부를 창출해 내는 시대가 도래 한 것이다. 이러한 정보화 시대에 사람들에게 무엇보다 요구되는 능력이 바로 창의성이다. 창의성은 인간으로 하여금 급변하는 사회에 능동적이고 적극적으로 적응할 수 있는 활력을 준다. 정보화 시대가 도래하면서 인간은 이전보다 더욱 풍요로운 삶을 살 수 있게 되었다. 그러나 이러한 시대의 변화와 달리 사람들의 감정이나 감성은 점차 메말라가고 있는 현실이다. 특히 청소년들의 불안과 우울이 급증하고 있다. 시대의 변화에 가장 민감하게 반응해야 하는 교육 현장이 더딘 변화를 보이면서 학습자들은 여전히 전통적인 방식으로 교육을 받고 있다. 교육과정 자체는 시대에 발 맞춰 나가기 위해 자주 변화하고 있지만 실제 학교 교육 현장에서 교수·학습은 변하지 않고 있다. 학생들로 하여금 여전히 획일적인 생각을 하게 하고 개인의 학업 성취에 목적을 둔 수업의 진행으로 다른 사람들과의 협력이 힘들어지게 하였다. 학습자들을 개인적이고 경쟁적인 인간의 모습으로 만들고 있는 것이다. 청소년들에게 일어나고 있는 병리적 현상들을 극복하기 위한 방법으로 ‘창의성’ 이라는 단어에 대해 다시 한 번 생각해 볼 필요가 있다. 창의성은 지금까지 인류 문명사를 바꾸어 왔으며 인간 사고의 꽃이라 불리기도 할 만큼 큰 의미를 지닌다. 학습자들이 창의적인 생각을 함으로써 빠르게 변화하는 시대에 잘 적응할 수 있도록 학습 방법에도 변화가 필요하다. 학습자들의 창의성을 높일 수 있는 방안으로는 교육연극과 글쓰기가 있다. 특히 교육연극의 방법 중 토론극은 학습자들이 자신의 상황을 객관적으로 바라보고 문제를 해결 할 수 있게 한다. 또한 연극의 이야기를 만들고 그것을 몸으로 실행하는 과정에서 학습자들의 창의성이 증진된다. 창의적 글쓰기는 학습자들이 어떠한 문제에 대해 새로운 시선으로 세상을 바라보고, 그것을 자유롭게 글로 표현함으로써 학습자들의 창의성을 높일 수 있다. 이 연구는 학습자들의 창의성을 높일 수 있는 방안을 과학적인 방법으로 설명했다는 데 의의가 있다. 마음과 두뇌의 활동을 통해 인간의 심적 현상을 이해할 수 있다는 인지과학의 주장에 따라 학습자들의 창의성 증진에 대한 구체적인 원리와 근거를 보다 과학적으로 들 수 있었다. 또한 인지과학의 개념적 원리를 설명하고 난 후 창의성 증진에 대한 타당한 근거를 바탕으로 학습자들의 스트레스나 우울 등의 병리적 현상이 줄어들 수 있도록 흥미 있는 지도 방안을 고안해 보았다. 그러나 본 연구는 교수·학습 방안을 실제 수업에 적용하지 못했다는 것과 인지과학이 교육학에 적용되어 연구된 결과와 수업에 적용된 사례가 부족해 참고 자료의 양이 적었다는 한계점을 가진다. 앞으로 인지과학적 교수 방법이 구체적인 방법론으로 자리 잡아 교육학에 적용되고, 이 방법론이 학습자들의 창의성을 높이는 수업에 적용될 수 있도록 더 많은 연구가 필요하다.
This research is intended to reveal the utility and limits of Education Theatre and writing education that have been studied so far and, as a way of improving creativity of learners, seek the teaching method for creative writing through Forum Theater. What is needed in this era of rapid changes ...
This research is intended to reveal the utility and limits of Education Theatre and writing education that have been studied so far and, as a way of improving creativity of learners, seek the teaching method for creative writing through Forum Theater. What is needed in this era of rapid changes is to be flexible in responding to them. Each day, new pieces of knowledge emerge and old ones lose their value and disappear. That means that the era has come when invisible symbols make changes to people's lives and create wealth. It is creativity that this Information Age requires people to have. Because it gives people a strength to actively adapt to the rapidly changing world. Information Age has given people a more affluent life than ever before. But the truth is that people are gradually losing their emotions and feelings. In particular, more and more youngsters are suffering from anxiety and depression. They are still educated in the old ways. That's because actual education in the field has hardly changed, which should actually has responded most sensitively to the changes in this era. Over the past decades, the curriculum in itself has changed a lot, whereas the education in the classroom has not. Students, who are educated in their classroom to focus on their individual academic achievements, are becoming the kind of people who think uniformly and have trouble cooperating with others. In other words, the education itself makes students individualistic and competitive. It is necessary to give the word 'creativity' a careful consideration as a way to overcome the psychopathological symptoms. Creativity has made huge changes to human civilization so far and has such a great meaning that it is often called the essence of human thinking. Fundamental changes have to be made so that students think creatively and thus successfully adapt themselves to the rapid changes of the era. There are two ways to enhance students' creativity: Education Theatre and writing. Among all the methods of Education Theatre, Forum Theater allows students to take an objective view towards their problems and solve them. In addition, in the process of making stories and perform them with their own bodies, student's creativity develops accordingly. Creative writing allows students to look at the world associated with a certain problem with a fresh eye and freely express their thoughts in written words, thereby improving students' creativity. This research has significance in that it explained a method of improving students' creativity in a scientific manner. I could specifically offer scientific principles and basis of improving students' creativity on the ground of the theory of cognitive science that human psychology can be understood through the observation of brain's activities. Based on the reasonable theory on creativity enhancement, I also have designed an interesting teaching method that can decrease psychopathological symptoms such as anxiety and depression. This research, however, has two limits: the designed teaching method has not yet been applied to actual classes and there were a small number of reference materials because of the lack of examples of cognitive science being applied to pedagogy and actual classes. In the future, more studies have to be made so that teaching methods based on cognitive science can be applied to pedagogy as an established methodology and ultimately these teaching methods can be employed to enhance students' creativity.
This research is intended to reveal the utility and limits of Education Theatre and writing education that have been studied so far and, as a way of improving creativity of learners, seek the teaching method for creative writing through Forum Theater. What is needed in this era of rapid changes is to be flexible in responding to them. Each day, new pieces of knowledge emerge and old ones lose their value and disappear. That means that the era has come when invisible symbols make changes to people's lives and create wealth. It is creativity that this Information Age requires people to have. Because it gives people a strength to actively adapt to the rapidly changing world. Information Age has given people a more affluent life than ever before. But the truth is that people are gradually losing their emotions and feelings. In particular, more and more youngsters are suffering from anxiety and depression. They are still educated in the old ways. That's because actual education in the field has hardly changed, which should actually has responded most sensitively to the changes in this era. Over the past decades, the curriculum in itself has changed a lot, whereas the education in the classroom has not. Students, who are educated in their classroom to focus on their individual academic achievements, are becoming the kind of people who think uniformly and have trouble cooperating with others. In other words, the education itself makes students individualistic and competitive. It is necessary to give the word 'creativity' a careful consideration as a way to overcome the psychopathological symptoms. Creativity has made huge changes to human civilization so far and has such a great meaning that it is often called the essence of human thinking. Fundamental changes have to be made so that students think creatively and thus successfully adapt themselves to the rapid changes of the era. There are two ways to enhance students' creativity: Education Theatre and writing. Among all the methods of Education Theatre, Forum Theater allows students to take an objective view towards their problems and solve them. In addition, in the process of making stories and perform them with their own bodies, student's creativity develops accordingly. Creative writing allows students to look at the world associated with a certain problem with a fresh eye and freely express their thoughts in written words, thereby improving students' creativity. This research has significance in that it explained a method of improving students' creativity in a scientific manner. I could specifically offer scientific principles and basis of improving students' creativity on the ground of the theory of cognitive science that human psychology can be understood through the observation of brain's activities. Based on the reasonable theory on creativity enhancement, I also have designed an interesting teaching method that can decrease psychopathological symptoms such as anxiety and depression. This research, however, has two limits: the designed teaching method has not yet been applied to actual classes and there were a small number of reference materials because of the lack of examples of cognitive science being applied to pedagogy and actual classes. In the future, more studies have to be made so that teaching methods based on cognitive science can be applied to pedagogy as an established methodology and ultimately these teaching methods can be employed to enhance students' creativity.
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