교과서는 당대의 사회적 · 문화적 · 정치적인 영향을 사실적으로 담아 다음 세대에게 남겨지는 자료이다. 교과서에서 특정한 방향만을 다루는 것은 학습자가 통합적인 사고를 하기가 어렵고 어떠한 문제를 일방적인 사고로만 바라 볼 수 있다. 때문에 음악과 역사가 결합되어 있는 음악교과서 안의 한국음악사 내용은 그 시대의 음악적 요소만이 아니라 의식과 방향 또한 올바르게 해석하여 학습자에게 전달하여야 한다. 본 논문은 2009 개정 교육과정에 의한 중학교 음악교과서 8종의 한국음악사 내용에 관하여 연구하였다. 출판사 별로 음악교과서에 수록된 한국음악사의 내용구성, 기술방식, 시대별 구분으로 분류하여 중학교 8종 교과서의 한국음악사 내용 비중과 수록 분포를 비교 · 분석하고 수록 내용을 살펴보았다. 이와 같은 연구 결과 출판사별로 한국음악사 내용 수록 비중에서 차이를 보였다. 가장 적게 수록한 출판사는 경기도 교육청이며 한국음악사 내용 수록이 총 228쪽 중 1쪽으로 0.22%의 비율로 제시되었고, 가장 높게 수록한 출판사는 ㈜천재교육이며 총 271쪽 중 12쪽으로 3.25%의 비율로 제시되었다. 이를 통해 출판사별로 한국음악사 내용 수록 비중이 큰 차이를 보이고 있다는 것을 알 수 있고 수록 비중이 가장 높은 ㈜천재교육에서도 전체 비중에서 차지하는 비중이 미흡한 것을 알 수 있었다. 이러한 수록 비중은 대부분의 출판사가 시대를 대표하는 음악적 핵심용어만을 수록하고 한정된 시각 자료만을 나열하였기 때문이다. 따라서 역사적 배경을 알 수 있는 설명과 음악사적 용어의 해설, 다양한 시각자료를 수록하여 학습자들의 이해를 돕고 종합적인 사고를 할 수 있도록 수록할 필요가 있다. 또한 8종 음악교과서의 한국음악사 내용 기술방식 중 가장 많이 사용한 형식은 서술형식으로 8종 중 6종(75%)에서 사용하였다. 이와 같은 결과는 한국음악사 기술 방식이 서술형식에 한정되어 있음을 알 수 있다. 한국음악사의 내용과 용어들이 역사에 기초하고 있어 이해하기 어려운 만큼 다양한 방식으로 교과서에 수록되어 학습자들이 쉽게 접근할 수 있도록 해야 하겠다. 시대별 구분에서는 시대를 대표하는 음악사적 사건들과 용어를 대부분의 출판사가 공통적으로 수록하였다. 그러나 삼국 시대 중 가야에 관해 수록한 출판사는 8종 중 단 한곳이었으며 통일 신라 시대의 명칭을 남북국 시대로 칭하여 ‘발해’의 내용을 수록한 교과서 역시 단 한곳이었다. 이처럼 한국음악사 내용이 일부 수록되지 않고 수록되었다 ...
교과서는 당대의 사회적 · 문화적 · 정치적인 영향을 사실적으로 담아 다음 세대에게 남겨지는 자료이다. 교과서에서 특정한 방향만을 다루는 것은 학습자가 통합적인 사고를 하기가 어렵고 어떠한 문제를 일방적인 사고로만 바라 볼 수 있다. 때문에 음악과 역사가 결합되어 있는 음악교과서 안의 한국음악사 내용은 그 시대의 음악적 요소만이 아니라 의식과 방향 또한 올바르게 해석하여 학습자에게 전달하여야 한다. 본 논문은 2009 개정 교육과정에 의한 중학교 음악교과서 8종의 한국음악사 내용에 관하여 연구하였다. 출판사 별로 음악교과서에 수록된 한국음악사의 내용구성, 기술방식, 시대별 구분으로 분류하여 중학교 8종 교과서의 한국음악사 내용 비중과 수록 분포를 비교 · 분석하고 수록 내용을 살펴보았다. 이와 같은 연구 결과 출판사별로 한국음악사 내용 수록 비중에서 차이를 보였다. 가장 적게 수록한 출판사는 경기도 교육청이며 한국음악사 내용 수록이 총 228쪽 중 1쪽으로 0.22%의 비율로 제시되었고, 가장 높게 수록한 출판사는 ㈜천재교육이며 총 271쪽 중 12쪽으로 3.25%의 비율로 제시되었다. 이를 통해 출판사별로 한국음악사 내용 수록 비중이 큰 차이를 보이고 있다는 것을 알 수 있고 수록 비중이 가장 높은 ㈜천재교육에서도 전체 비중에서 차지하는 비중이 미흡한 것을 알 수 있었다. 이러한 수록 비중은 대부분의 출판사가 시대를 대표하는 음악적 핵심용어만을 수록하고 한정된 시각 자료만을 나열하였기 때문이다. 따라서 역사적 배경을 알 수 있는 설명과 음악사적 용어의 해설, 다양한 시각자료를 수록하여 학습자들의 이해를 돕고 종합적인 사고를 할 수 있도록 수록할 필요가 있다. 또한 8종 음악교과서의 한국음악사 내용 기술방식 중 가장 많이 사용한 형식은 서술형식으로 8종 중 6종(75%)에서 사용하였다. 이와 같은 결과는 한국음악사 기술 방식이 서술형식에 한정되어 있음을 알 수 있다. 한국음악사의 내용과 용어들이 역사에 기초하고 있어 이해하기 어려운 만큼 다양한 방식으로 교과서에 수록되어 학습자들이 쉽게 접근할 수 있도록 해야 하겠다. 시대별 구분에서는 시대를 대표하는 음악사적 사건들과 용어를 대부분의 출판사가 공통적으로 수록하였다. 그러나 삼국 시대 중 가야에 관해 수록한 출판사는 8종 중 단 한곳이었으며 통일 신라 시대의 명칭을 남북국 시대로 칭하여 ‘발해’의 내용을 수록한 교과서 역시 단 한곳이었다. 이처럼 한국음악사 내용이 일부 수록되지 않고 수록되었다 해도 내용이 미흡하여 학습이 원활하게 이루어지지 않을 것으로 보인다. 향후 한 시대에 국한되지 않고 다양한 시대의 음악적 가치를 알기 위해서 내용의 보충이 이루어져야 할 것이다. 끝으로 본 논문을 통해 한국음악사 교육의 효과적인 기초자료로 학생들의 학습증진에 도움이 되는 것을 기대한다.
교과서는 당대의 사회적 · 문화적 · 정치적인 영향을 사실적으로 담아 다음 세대에게 남겨지는 자료이다. 교과서에서 특정한 방향만을 다루는 것은 학습자가 통합적인 사고를 하기가 어렵고 어떠한 문제를 일방적인 사고로만 바라 볼 수 있다. 때문에 음악과 역사가 결합되어 있는 음악교과서 안의 한국음악사 내용은 그 시대의 음악적 요소만이 아니라 의식과 방향 또한 올바르게 해석하여 학습자에게 전달하여야 한다. 본 논문은 2009 개정 교육과정에 의한 중학교 음악교과서 8종의 한국음악사 내용에 관하여 연구하였다. 출판사 별로 음악교과서에 수록된 한국음악사의 내용구성, 기술방식, 시대별 구분으로 분류하여 중학교 8종 교과서의 한국음악사 내용 비중과 수록 분포를 비교 · 분석하고 수록 내용을 살펴보았다. 이와 같은 연구 결과 출판사별로 한국음악사 내용 수록 비중에서 차이를 보였다. 가장 적게 수록한 출판사는 경기도 교육청이며 한국음악사 내용 수록이 총 228쪽 중 1쪽으로 0.22%의 비율로 제시되었고, 가장 높게 수록한 출판사는 ㈜천재교육이며 총 271쪽 중 12쪽으로 3.25%의 비율로 제시되었다. 이를 통해 출판사별로 한국음악사 내용 수록 비중이 큰 차이를 보이고 있다는 것을 알 수 있고 수록 비중이 가장 높은 ㈜천재교육에서도 전체 비중에서 차지하는 비중이 미흡한 것을 알 수 있었다. 이러한 수록 비중은 대부분의 출판사가 시대를 대표하는 음악적 핵심용어만을 수록하고 한정된 시각 자료만을 나열하였기 때문이다. 따라서 역사적 배경을 알 수 있는 설명과 음악사적 용어의 해설, 다양한 시각자료를 수록하여 학습자들의 이해를 돕고 종합적인 사고를 할 수 있도록 수록할 필요가 있다. 또한 8종 음악교과서의 한국음악사 내용 기술방식 중 가장 많이 사용한 형식은 서술형식으로 8종 중 6종(75%)에서 사용하였다. 이와 같은 결과는 한국음악사 기술 방식이 서술형식에 한정되어 있음을 알 수 있다. 한국음악사의 내용과 용어들이 역사에 기초하고 있어 이해하기 어려운 만큼 다양한 방식으로 교과서에 수록되어 학습자들이 쉽게 접근할 수 있도록 해야 하겠다. 시대별 구분에서는 시대를 대표하는 음악사적 사건들과 용어를 대부분의 출판사가 공통적으로 수록하였다. 그러나 삼국 시대 중 가야에 관해 수록한 출판사는 8종 중 단 한곳이었으며 통일 신라 시대의 명칭을 남북국 시대로 칭하여 ‘발해’의 내용을 수록한 교과서 역시 단 한곳이었다. 이처럼 한국음악사 내용이 일부 수록되지 않고 수록되었다 해도 내용이 미흡하여 학습이 원활하게 이루어지지 않을 것으로 보인다. 향후 한 시대에 국한되지 않고 다양한 시대의 음악적 가치를 알기 위해서 내용의 보충이 이루어져야 할 것이다. 끝으로 본 논문을 통해 한국음악사 교육의 효과적인 기초자료로 학생들의 학습증진에 도움이 되는 것을 기대한다.
Textbooks are the materials that contain social, cultural and political influences of the age realistically. It will be hard for the learners to have integrated thinking if textbooks feature a particular background. Therefore, textbooks that are combined with musical and historical background of Kor...
Textbooks are the materials that contain social, cultural and political influences of the age realistically. It will be hard for the learners to have integrated thinking if textbooks feature a particular background. Therefore, textbooks that are combined with musical and historical background of Korean music history should convey not only the musical facts of the age, but also the consciousness and orientation that are properly interpreted. This dissertation studies on the contents of the 8 kinds of Korean music history according to the Curriculum Revision in 2009. It classifies the contents, method of description, and classification of period of Korean music history texts from different publishers and analysis the proportion of the Korean music history in 8 kinds of middle school texts. According to the research, the proportion of Korean music history in the texts differs from different publishers. It presents the texts from Gyeonggido Office of Education contain the least contents on Korean music history with just 1 out of 228 pages with the portion of 0.22% and the one contains the highest contents is Chunjae Education INC. with 12 out of 271 pages with the portion of 3.25%. Based on this, it is possible to notify that the proportion of Korean music history in texts differs from different publishers and even texts from Chunjae Education INC. which contains the highest contents contain insufficient proportion of Korean music history in the texts. This is because the publishers list only the core terms of the age in music history with limited visual materials. Therefore, the texts should contain better explanations on musical terms with more visual materials in order to help the learners understand better with synthetic thinking faculty. Also, the contents on Korean music history on 6 out of 8(75%) kinds of music textbooks are written in descriptive ways. It is possible to know that the method of description of Korean music history in texts are limited to descriptive ways. It should contain variety of explanation methods in order to help learners understand better as a lot of terms and contents originated from Korean music history are difficult to understand. For classification of periods, most of the publishers included the issues and terms that represent different periods in music history. However, out of 8 kinds, there is only one publishers that included about Gaya in the Three Kingdoms era and there is only one text that contains the content about “Balhae” which called the united Silla era as the period of Narth-South States. It seems that the learning cannot be carried on smoothly due to the lack of contents on Korean music history. For learners to study not only a selected period of time but variety of periods of time to learn the true value of music, the contents of the textbooks should be complemented. In conclusion, I hope this dissertation could help improving learning as a preliminary data on Korean music history education.
Textbooks are the materials that contain social, cultural and political influences of the age realistically. It will be hard for the learners to have integrated thinking if textbooks feature a particular background. Therefore, textbooks that are combined with musical and historical background of Korean music history should convey not only the musical facts of the age, but also the consciousness and orientation that are properly interpreted. This dissertation studies on the contents of the 8 kinds of Korean music history according to the Curriculum Revision in 2009. It classifies the contents, method of description, and classification of period of Korean music history texts from different publishers and analysis the proportion of the Korean music history in 8 kinds of middle school texts. According to the research, the proportion of Korean music history in the texts differs from different publishers. It presents the texts from Gyeonggido Office of Education contain the least contents on Korean music history with just 1 out of 228 pages with the portion of 0.22% and the one contains the highest contents is Chunjae Education INC. with 12 out of 271 pages with the portion of 3.25%. Based on this, it is possible to notify that the proportion of Korean music history in texts differs from different publishers and even texts from Chunjae Education INC. which contains the highest contents contain insufficient proportion of Korean music history in the texts. This is because the publishers list only the core terms of the age in music history with limited visual materials. Therefore, the texts should contain better explanations on musical terms with more visual materials in order to help the learners understand better with synthetic thinking faculty. Also, the contents on Korean music history on 6 out of 8(75%) kinds of music textbooks are written in descriptive ways. It is possible to know that the method of description of Korean music history in texts are limited to descriptive ways. It should contain variety of explanation methods in order to help learners understand better as a lot of terms and contents originated from Korean music history are difficult to understand. For classification of periods, most of the publishers included the issues and terms that represent different periods in music history. However, out of 8 kinds, there is only one publishers that included about Gaya in the Three Kingdoms era and there is only one text that contains the content about “Balhae” which called the united Silla era as the period of Narth-South States. It seems that the learning cannot be carried on smoothly due to the lack of contents on Korean music history. For learners to study not only a selected period of time but variety of periods of time to learn the true value of music, the contents of the textbooks should be complemented. In conclusion, I hope this dissertation could help improving learning as a preliminary data on Korean music history education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.