본 논문은 2009 개정 교육과정에 의한 중학교 음악교과서 7종의 가창곡 중 서양음악 가창곡에 관하여 연구하였다. 출판사별로 서양음악 가창곡을 장르에 따라 분류하고 악곡의 빈도수를 분석하였으며, 서양음악 가창곡을 중심으로 내용체계별, 가창형식별로 분류하여 적절한 비율로 다양한 악곡들이 제시되었는지 분석하였다.
본 논문의 연구 결과가 향후 제작될 음악 교과서에 수록 될 서양음악 가창곡의 균형 잡힌 체계를 구성하는 기초자료로써 활용되는 것이 목적이다.
제시된 분석 방법에 따른 연구 결과는 2009 개정 교육과정에 의한...
본 논문은 2009 개정 교육과정에 의한 중학교 음악교과서 7종의 가창곡 중 서양음악 가창곡에 관하여 연구하였다. 출판사별로 서양음악 가창곡을 장르에 따라 분류하고 악곡의 빈도수를 분석하였으며, 서양음악 가창곡을 중심으로 내용체계별, 가창형식별로 분류하여 적절한 비율로 다양한 악곡들이 제시되었는지 분석하였다.
본 논문의 연구 결과가 향후 제작될 음악 교과서에 수록 될 서양음악 가창곡의 균형 잡힌 체계를 구성하는 기초자료로써 활용되는 것이 목적이다.
제시된 분석 방법에 따른 연구 결과는 2009 개정 교육과정에 의한 7종 중학교 음악교과서의 서양음악 가창곡은 총 257곡으로 나타났다. 출판사별로 장르에 따라 분류하였을 때 외국 민요가 총 257곡 중 100곡으로 38.9%의 비율로 가장 높은 비중을 차지하고 있고, 영화음악이 8곡으로 3.1%의 비율로 가장 낮은 비중을 차지하고 있는 것으로 나타났다.
서양음악 가창곡을 교육과정에 따른 내용체계별로 분류 하였을 때 가장 높은 비중을 차지하고 있는 영역은 표현-악곡의 특징을 살려 표현하기 영역으로 나타났다. 이는 두 번째로 높은 비중을 차지하고 있는 생활화-음악을 즐기는 태도 갖기 영역과 43.1%와 23.7%의 비율로 차이가 현저히 나는 것을 알 수 있었다.
서양음악 가창곡을 가창형식 별로 분류하였을 때 257곡 중 175곡으로 단성부의 가창형식이 가장 높은 비중을 차지하고 있었으며, 이는 67.8%의 비율로 절반이 넘는 비중을 차지하고 있는 것을 알 수 있었다.
이러한 연구를 통해 7종의 중학교 음악교과서의 서양음악 가창곡을 분석하며 개선과 보완이 필요한 부분도 알게 되었지만, 교과서의 악곡 구성에 있어서 저자들이 다양한 방식으로 교육과정에 최대한 충실하려는 노력을 알 수 있었다.
끝으로 서양 음악 가창곡의 균형감 있는 구성은 학생들에게 다각적인 음악학습에 도움이 되어, 음악과 교육과정이 추구하는 목표에 가까워 질 것이다. 또한 본 연구의 결과가 앞으로 편찬 될 음악 교과서의 가창곡이 균형감 있게 구성 될 수 있도록 도움이 되길 바란다.
본 논문은 2009 개정 교육과정에 의한 중학교 음악교과서 7종의 가창곡 중 서양음악 가창곡에 관하여 연구하였다. 출판사별로 서양음악 가창곡을 장르에 따라 분류하고 악곡의 빈도수를 분석하였으며, 서양음악 가창곡을 중심으로 내용체계별, 가창형식별로 분류하여 적절한 비율로 다양한 악곡들이 제시되었는지 분석하였다.
본 논문의 연구 결과가 향후 제작될 음악 교과서에 수록 될 서양음악 가창곡의 균형 잡힌 체계를 구성하는 기초자료로써 활용되는 것이 목적이다.
제시된 분석 방법에 따른 연구 결과는 2009 개정 교육과정에 의한 7종 중학교 음악교과서의 서양음악 가창곡은 총 257곡으로 나타났다. 출판사별로 장르에 따라 분류하였을 때 외국 민요가 총 257곡 중 100곡으로 38.9%의 비율로 가장 높은 비중을 차지하고 있고, 영화음악이 8곡으로 3.1%의 비율로 가장 낮은 비중을 차지하고 있는 것으로 나타났다.
서양음악 가창곡을 교육과정에 따른 내용체계별로 분류 하였을 때 가장 높은 비중을 차지하고 있는 영역은 표현-악곡의 특징을 살려 표현하기 영역으로 나타났다. 이는 두 번째로 높은 비중을 차지하고 있는 생활화-음악을 즐기는 태도 갖기 영역과 43.1%와 23.7%의 비율로 차이가 현저히 나는 것을 알 수 있었다.
서양음악 가창곡을 가창형식 별로 분류하였을 때 257곡 중 175곡으로 단성부의 가창형식이 가장 높은 비중을 차지하고 있었으며, 이는 67.8%의 비율로 절반이 넘는 비중을 차지하고 있는 것을 알 수 있었다.
이러한 연구를 통해 7종의 중학교 음악교과서의 서양음악 가창곡을 분석하며 개선과 보완이 필요한 부분도 알게 되었지만, 교과서의 악곡 구성에 있어서 저자들이 다양한 방식으로 교육과정에 최대한 충실하려는 노력을 알 수 있었다.
끝으로 서양 음악 가창곡의 균형감 있는 구성은 학생들에게 다각적인 음악학습에 도움이 되어, 음악과 교육과정이 추구하는 목표에 가까워 질 것이다. 또한 본 연구의 결과가 앞으로 편찬 될 음악 교과서의 가창곡이 균형감 있게 구성 될 수 있도록 도움이 되길 바란다.
This study investigated the western vocal songs found in seven types of middle school music textbooks that adhere to the 2009 Revised Curriculum. This study analyzed whether a diverse range of music have been proposed in appropriate proportions by dividing the western vocal songs by genre for each t...
This study investigated the western vocal songs found in seven types of middle school music textbooks that adhere to the 2009 Revised Curriculum. This study analyzed whether a diverse range of music have been proposed in appropriate proportions by dividing the western vocal songs by genre for each textbook publisher, analyzing the number of occurrences of music, and categorized the western vocal songs by content and vocal type.
The purpose of this paper is to provide the basic data to construct a balanced system of western vocal songs to be published in future music textbooks.
The study results showed that there were a total of 257 western vocal songs found in the 7 types of middle school music textbooks that adhere to the 2009 Revised Curriculum, as gathered by the method presented. When divided by genre for each publisher, there were 100 foreign folk songs among the total 257 songs with the highest proportion of 38.9%, and there were only 8 film songs with the lowest proportion of 3.1%.When the western vocal songs were categorized depending on the content per the curriculum, the section with the highest importance was Expression – Expressing the characteristics of the music Section. Compared to the second most important section, Way of Life – Attitude of Enjoying Music Section, the former section consisted of 43.1%, showing a big difference to the second section at 23.7%.
When the western vocal songs were categorized according to vocal types, monophonies were most common, taking up 175 songs of 258 songs, and represented more than half of total songs at 67.8%.
Through this study of western vocal songs in 7 types of middle school music textbooks, it was clear that the authors were attempting to be as faithful as possible to the curriculum in the composition of music in textbooks, although there was a room for improvement and amendments.
Lastly, the balanced composition of western vocal songs will help the students to engage in music education from various angles, and allow them to approach the goal of music and the curriculum. Moreover, it is also hoped that the results of this study would be helpful for the balanced composition of songs in music textbooks to be published in the future.
This study investigated the western vocal songs found in seven types of middle school music textbooks that adhere to the 2009 Revised Curriculum. This study analyzed whether a diverse range of music have been proposed in appropriate proportions by dividing the western vocal songs by genre for each textbook publisher, analyzing the number of occurrences of music, and categorized the western vocal songs by content and vocal type.
The purpose of this paper is to provide the basic data to construct a balanced system of western vocal songs to be published in future music textbooks.
The study results showed that there were a total of 257 western vocal songs found in the 7 types of middle school music textbooks that adhere to the 2009 Revised Curriculum, as gathered by the method presented. When divided by genre for each publisher, there were 100 foreign folk songs among the total 257 songs with the highest proportion of 38.9%, and there were only 8 film songs with the lowest proportion of 3.1%.When the western vocal songs were categorized depending on the content per the curriculum, the section with the highest importance was Expression – Expressing the characteristics of the music Section. Compared to the second most important section, Way of Life – Attitude of Enjoying Music Section, the former section consisted of 43.1%, showing a big difference to the second section at 23.7%.
When the western vocal songs were categorized according to vocal types, monophonies were most common, taking up 175 songs of 258 songs, and represented more than half of total songs at 67.8%.
Through this study of western vocal songs in 7 types of middle school music textbooks, it was clear that the authors were attempting to be as faithful as possible to the curriculum in the composition of music in textbooks, although there was a room for improvement and amendments.
Lastly, the balanced composition of western vocal songs will help the students to engage in music education from various angles, and allow them to approach the goal of music and the curriculum. Moreover, it is also hoped that the results of this study would be helpful for the balanced composition of songs in music textbooks to be published in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.