본 연구는 성인 여성들의 인구통계학적인 특성이 미용 왁싱에 대한 인식과 이용실태 그리고 선호도와 만족도에 미치는 영향 관계를 분석하였다. 연구를 분석하기 위하여 사용된 설문은 2015년 6월1일부터 7월 30일까지 부산지역, 부산지역 외 거주하는 20세∼40세 이하 성인여성을 대상으로 조사하였으며, 설문지 350부중 본 연구의 표본에 적합하지 않은 48부를 제외한 302부가 최종분석에 사용되었다.
본 연구의 실증연구를 통해 분석된 연구결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 왁싱을 처음 시작하는 나이는 학력, 경제수준, 결혼유무와 상관없이 20대가 가장 많았다. 세부적으로 살펴보면 학력이 높을수록 늦게 시작하며 기혼의 경우 상대적으로 30대가 많이 나타났다. 왁싱 주기는 월 1회가 가장 많았고, 그 중 20대~30대의 빈도수가 많이 나타났다. 월 평균 소득이 400만원 미만에서 그 빈도가 가장 많이 나타났다. 왁싱 시술 장소로는 고학력이고 월 평균소득이 높으며, 부산 외 지역에 거주할수록 제모 전문샵을 많이 이용하는 것으로 나타났다. 왁싱 시기는 200∼400만원 미만이고 부산지역에 거주할수록 여름에 가장 많이 받는 것으로 나타났다. 또한 겨드랑이와 다리부위는 수시로 왁싱을 많이 받는 부위로 나타났다.
둘째, 왁싱 시술동기에서는 20대와 30대가 상대적으로 외모관리, 위생건강, 개성표출, 특별한 날에 더 높은 동기를 가지고 있는 것으로 나타났다. 특히 최종학력이 전문대졸이고 월 평균소득이 200∼400만원 미만이며, 부산지역에 거주할수록 외모관리와 개성표출에 더 높은 동기 정도를 가지고 있었다. 아울러 부산지역은 상대적으로 스트레스 해소에서도 더 높은 동기 정도가 나타났다.
셋째, 왁싱에 대한 부정적 인식은 월 평균소득이 200∼400만원 미만이며, 미혼이고, 부산지역에 거주할수록 상대적으로 부정적인 요인에 대한 인식 정도가 높은 것으로 나타났다.
넷째, 부위별 왁싱 선호도는 20대와 30대, 최종학력이 전문대졸업자일수록 얼굴, 등, 가슴, 음부부위를 상대적으로 많이 선호하는 것으로 나타났다. 월 평균 소득에 상관없이 얼굴에 대한 선호도가 가장 많았으며, 특히 월 평균 소득이 400만원 미만은 부위에 상관없이 왁싱 자체를 선호하는 것으로 나타났다. 또한 부산지역은 상대적으로 등, 가슴 부위에 대한 선호도가 높게 나타났다.
다섯째, 상황별 왁싱 만족도를 분석해 보면, 왁싱 자체에 대한 만족, 성생활과 여행 전에 왁싱을 하는 것에 대한 만족 경우 20대와 30대가 상대적으로 높게 나타났으며. 결혼식 전 왁싱을 하는 것에 대한 만족의 경우에는 30대가 상대적으로 높게 나타났다. 또한 성생활 전 왁싱을 하는 것은 월 평균소득이 200∼400만원 미만의 경우에서 많이 나타났다.
여섯째, 왁싱 재구매 요인은 시술자 전문성, 시술도구의 위생상태, 위생적 환경 및 시설, 왁싱 제품의 수준정도, 시술비용의 적절함, 왁싱 샵의 유명도, 시술자의 친절도 순으로 나타났다.
이상의 연구결과를 통해 미를 보조하는 미용 왁싱은 미를 유지하는 또 다른 방법으로 자리매김하고 있으며 또한 앞으로 미용 왁싱 시장의 규모가 확대될 수 있다는 긍정적인 요인을 본 연구의 결과에서 입증하였다. 본 연구에서 입증된 결과는 뷰티산업의 한 분야로 성장하고 있는 제모시장의 효과적인 마케팅을 위한 기초자료로 제시하며, 과학적이고 체계적인 ...
본 연구는 성인 여성들의 인구통계학적인 특성이 미용 왁싱에 대한 인식과 이용실태 그리고 선호도와 만족도에 미치는 영향 관계를 분석하였다. 연구를 분석하기 위하여 사용된 설문은 2015년 6월1일부터 7월 30일까지 부산지역, 부산지역 외 거주하는 20세∼40세 이하 성인여성을 대상으로 조사하였으며, 설문지 350부중 본 연구의 표본에 적합하지 않은 48부를 제외한 302부가 최종분석에 사용되었다.
본 연구의 실증연구를 통해 분석된 연구결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 왁싱을 처음 시작하는 나이는 학력, 경제수준, 결혼유무와 상관없이 20대가 가장 많았다. 세부적으로 살펴보면 학력이 높을수록 늦게 시작하며 기혼의 경우 상대적으로 30대가 많이 나타났다. 왁싱 주기는 월 1회가 가장 많았고, 그 중 20대~30대의 빈도수가 많이 나타났다. 월 평균 소득이 400만원 미만에서 그 빈도가 가장 많이 나타났다. 왁싱 시술 장소로는 고학력이고 월 평균소득이 높으며, 부산 외 지역에 거주할수록 제모 전문샵을 많이 이용하는 것으로 나타났다. 왁싱 시기는 200∼400만원 미만이고 부산지역에 거주할수록 여름에 가장 많이 받는 것으로 나타났다. 또한 겨드랑이와 다리부위는 수시로 왁싱을 많이 받는 부위로 나타났다.
둘째, 왁싱 시술동기에서는 20대와 30대가 상대적으로 외모관리, 위생건강, 개성표출, 특별한 날에 더 높은 동기를 가지고 있는 것으로 나타났다. 특히 최종학력이 전문대졸이고 월 평균소득이 200∼400만원 미만이며, 부산지역에 거주할수록 외모관리와 개성표출에 더 높은 동기 정도를 가지고 있었다. 아울러 부산지역은 상대적으로 스트레스 해소에서도 더 높은 동기 정도가 나타났다.
셋째, 왁싱에 대한 부정적 인식은 월 평균소득이 200∼400만원 미만이며, 미혼이고, 부산지역에 거주할수록 상대적으로 부정적인 요인에 대한 인식 정도가 높은 것으로 나타났다.
넷째, 부위별 왁싱 선호도는 20대와 30대, 최종학력이 전문대졸업자일수록 얼굴, 등, 가슴, 음부부위를 상대적으로 많이 선호하는 것으로 나타났다. 월 평균 소득에 상관없이 얼굴에 대한 선호도가 가장 많았으며, 특히 월 평균 소득이 400만원 미만은 부위에 상관없이 왁싱 자체를 선호하는 것으로 나타났다. 또한 부산지역은 상대적으로 등, 가슴 부위에 대한 선호도가 높게 나타났다.
다섯째, 상황별 왁싱 만족도를 분석해 보면, 왁싱 자체에 대한 만족, 성생활과 여행 전에 왁싱을 하는 것에 대한 만족 경우 20대와 30대가 상대적으로 높게 나타났으며. 결혼식 전 왁싱을 하는 것에 대한 만족의 경우에는 30대가 상대적으로 높게 나타났다. 또한 성생활 전 왁싱을 하는 것은 월 평균소득이 200∼400만원 미만의 경우에서 많이 나타났다.
여섯째, 왁싱 재구매 요인은 시술자 전문성, 시술도구의 위생상태, 위생적 환경 및 시설, 왁싱 제품의 수준정도, 시술비용의 적절함, 왁싱 샵의 유명도, 시술자의 친절도 순으로 나타났다.
이상의 연구결과를 통해 미를 보조하는 미용 왁싱은 미를 유지하는 또 다른 방법으로 자리매김하고 있으며 또한 앞으로 미용 왁싱 시장의 규모가 확대될 수 있다는 긍정적인 요인을 본 연구의 결과에서 입증하였다. 본 연구에서 입증된 결과는 뷰티산업의 한 분야로 성장하고 있는 제모시장의 효과적인 마케팅을 위한 기초자료로 제시하며, 과학적이고 체계적인 마케팅 전략의 밑거름이 될 수 있는 중요한 정보를 제공해 줄 수 있을 것이다.
본 연구는 성인 여성들의 인구통계학적인 특성이 미용 왁싱에 대한 인식과 이용실태 그리고 선호도와 만족도에 미치는 영향 관계를 분석하였다. 연구를 분석하기 위하여 사용된 설문은 2015년 6월1일부터 7월 30일까지 부산지역, 부산지역 외 거주하는 20세∼40세 이하 성인여성을 대상으로 조사하였으며, 설문지 350부중 본 연구의 표본에 적합하지 않은 48부를 제외한 302부가 최종분석에 사용되었다.
본 연구의 실증연구를 통해 분석된 연구결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 왁싱을 처음 시작하는 나이는 학력, 경제수준, 결혼유무와 상관없이 20대가 가장 많았다. 세부적으로 살펴보면 학력이 높을수록 늦게 시작하며 기혼의 경우 상대적으로 30대가 많이 나타났다. 왁싱 주기는 월 1회가 가장 많았고, 그 중 20대~30대의 빈도수가 많이 나타났다. 월 평균 소득이 400만원 미만에서 그 빈도가 가장 많이 나타났다. 왁싱 시술 장소로는 고학력이고 월 평균소득이 높으며, 부산 외 지역에 거주할수록 제모 전문샵을 많이 이용하는 것으로 나타났다. 왁싱 시기는 200∼400만원 미만이고 부산지역에 거주할수록 여름에 가장 많이 받는 것으로 나타났다. 또한 겨드랑이와 다리부위는 수시로 왁싱을 많이 받는 부위로 나타났다.
둘째, 왁싱 시술동기에서는 20대와 30대가 상대적으로 외모관리, 위생건강, 개성표출, 특별한 날에 더 높은 동기를 가지고 있는 것으로 나타났다. 특히 최종학력이 전문대졸이고 월 평균소득이 200∼400만원 미만이며, 부산지역에 거주할수록 외모관리와 개성표출에 더 높은 동기 정도를 가지고 있었다. 아울러 부산지역은 상대적으로 스트레스 해소에서도 더 높은 동기 정도가 나타났다.
셋째, 왁싱에 대한 부정적 인식은 월 평균소득이 200∼400만원 미만이며, 미혼이고, 부산지역에 거주할수록 상대적으로 부정적인 요인에 대한 인식 정도가 높은 것으로 나타났다.
넷째, 부위별 왁싱 선호도는 20대와 30대, 최종학력이 전문대졸업자일수록 얼굴, 등, 가슴, 음부부위를 상대적으로 많이 선호하는 것으로 나타났다. 월 평균 소득에 상관없이 얼굴에 대한 선호도가 가장 많았으며, 특히 월 평균 소득이 400만원 미만은 부위에 상관없이 왁싱 자체를 선호하는 것으로 나타났다. 또한 부산지역은 상대적으로 등, 가슴 부위에 대한 선호도가 높게 나타났다.
다섯째, 상황별 왁싱 만족도를 분석해 보면, 왁싱 자체에 대한 만족, 성생활과 여행 전에 왁싱을 하는 것에 대한 만족 경우 20대와 30대가 상대적으로 높게 나타났으며. 결혼식 전 왁싱을 하는 것에 대한 만족의 경우에는 30대가 상대적으로 높게 나타났다. 또한 성생활 전 왁싱을 하는 것은 월 평균소득이 200∼400만원 미만의 경우에서 많이 나타났다.
여섯째, 왁싱 재구매 요인은 시술자 전문성, 시술도구의 위생상태, 위생적 환경 및 시설, 왁싱 제품의 수준정도, 시술비용의 적절함, 왁싱 샵의 유명도, 시술자의 친절도 순으로 나타났다.
이상의 연구결과를 통해 미를 보조하는 미용 왁싱은 미를 유지하는 또 다른 방법으로 자리매김하고 있으며 또한 앞으로 미용 왁싱 시장의 규모가 확대될 수 있다는 긍정적인 요인을 본 연구의 결과에서 입증하였다. 본 연구에서 입증된 결과는 뷰티산업의 한 분야로 성장하고 있는 제모시장의 효과적인 마케팅을 위한 기초자료로 제시하며, 과학적이고 체계적인 마케팅 전략의 밑거름이 될 수 있는 중요한 정보를 제공해 줄 수 있을 것이다.
This study analyzed how demographic characteristics of adult women affected on their awareness, using state, and preference and satisfaction. As for the survey used for this analysis, questionnaire survey targets were adult women in their 20’s to under 40 who lived in Busan area from June 1st~J...
This study analyzed how demographic characteristics of adult women affected on their awareness, using state, and preference and satisfaction. As for the survey used for this analysis, questionnaire survey targets were adult women in their 20’s to under 40 who lived in Busan area from June 1st~July 30 thin 2015, and out of 350copies, 302questionnaires were used for the final analysis, excluding 48copies which were not adequate as a sample. The results of the analysis through empirical study were as follows. First, most cases of women started waxing in their 20’s regardless of their academic background, economic background, and marital status. On closer scrutiny, it was disclosed that the higher academic background, the later they started waxing, and there were comparatively more 30’s in case of married women. As for waxing cycle, once a month was revealed in most cases, and the highest frequency of 20’s~30’s was found. Less than average income of ₩4,000,000 a month showed the highest frequency. As for the place for waxing surgical procedure, as they were women living outside of Busan with higher education and average income, they used professional waxing shop more. As for the time to take waxing, it was disclosed that women living in Busan with average income of ₩2,000,0000~4,000,000 took more waxing in summer. In addition, it was found that they had armpits and legs waxed more frequently. Second, as for the motive for waxing surgical procedure, it was revealed that women in their 20’s and 30’s had comparatively higher motivation for appearance management, hygiene and health, and personality expression on special days. Particularly, if their highest level of education was junior college and their average income a month was ₩2,000,000~₩4,000,000 in Busan area, they had higher motive for appearance management and personality expression. Besides, women in Busan area showed higher level of motivation for relieving stress. Third, as for negative awareness about waxing, single women living in Busan with less than ₩2,000,000~₩4,000,000 revealed comparatively higher awareness about negative factors. Fourth, as for preference of waxing by parts, as they were women in their 20’ and 30’s with the highest education of junior college, they showed comparatively higher preference for waxing on face, back, chest, and private parts. Regardless of monthly average income, they had highest preference for face waxing and it was particularly found that women with less than ₩4,000,000 had high preference for waxing itself regardless of parts. Besides, women in Busan showed comparatively higher preference for waxing back and chest. Fifth, as satisfaction of situational waxing was analyzed, women in their 20’s and 30’s showed comparatively high satisfaction of waxing itself and waxing before sex life and travelling and women in their 30’s showed comparatively high satisfaction of waxing before wedding ceremony. In addition, it was disclosed that women with monthly average income of less than ₩2,000,000~₩4,000,000 took waxing before sex life. Sixth, as for factors to purchase waxing, it was revealed that there was a ranking of operator’s professionalism, hygienic conditions of surgical operation tool, hygienic environment and facility, quality of waxing products, adequateness of surgical expenses, popularity of waxing shop, and kindness of operator. Through the results of the research above, it was verified that cosmetic waxing for improving the beauty has been aware as another way to preserve the beauty and there was also a positive factor for expanding size of cosmetic waxing market. The results verified by this study are suggested as basic materials for effective marketing of waxing market which is growing as a field of beauty industry. They also can provide important information which can be a foundation for scientific and systematic marketing strategies.
This study analyzed how demographic characteristics of adult women affected on their awareness, using state, and preference and satisfaction. As for the survey used for this analysis, questionnaire survey targets were adult women in their 20’s to under 40 who lived in Busan area from June 1st~July 30 thin 2015, and out of 350copies, 302questionnaires were used for the final analysis, excluding 48copies which were not adequate as a sample. The results of the analysis through empirical study were as follows. First, most cases of women started waxing in their 20’s regardless of their academic background, economic background, and marital status. On closer scrutiny, it was disclosed that the higher academic background, the later they started waxing, and there were comparatively more 30’s in case of married women. As for waxing cycle, once a month was revealed in most cases, and the highest frequency of 20’s~30’s was found. Less than average income of ₩4,000,000 a month showed the highest frequency. As for the place for waxing surgical procedure, as they were women living outside of Busan with higher education and average income, they used professional waxing shop more. As for the time to take waxing, it was disclosed that women living in Busan with average income of ₩2,000,0000~4,000,000 took more waxing in summer. In addition, it was found that they had armpits and legs waxed more frequently. Second, as for the motive for waxing surgical procedure, it was revealed that women in their 20’s and 30’s had comparatively higher motivation for appearance management, hygiene and health, and personality expression on special days. Particularly, if their highest level of education was junior college and their average income a month was ₩2,000,000~₩4,000,000 in Busan area, they had higher motive for appearance management and personality expression. Besides, women in Busan area showed higher level of motivation for relieving stress. Third, as for negative awareness about waxing, single women living in Busan with less than ₩2,000,000~₩4,000,000 revealed comparatively higher awareness about negative factors. Fourth, as for preference of waxing by parts, as they were women in their 20’ and 30’s with the highest education of junior college, they showed comparatively higher preference for waxing on face, back, chest, and private parts. Regardless of monthly average income, they had highest preference for face waxing and it was particularly found that women with less than ₩4,000,000 had high preference for waxing itself regardless of parts. Besides, women in Busan showed comparatively higher preference for waxing back and chest. Fifth, as satisfaction of situational waxing was analyzed, women in their 20’s and 30’s showed comparatively high satisfaction of waxing itself and waxing before sex life and travelling and women in their 30’s showed comparatively high satisfaction of waxing before wedding ceremony. In addition, it was disclosed that women with monthly average income of less than ₩2,000,000~₩4,000,000 took waxing before sex life. Sixth, as for factors to purchase waxing, it was revealed that there was a ranking of operator’s professionalism, hygienic conditions of surgical operation tool, hygienic environment and facility, quality of waxing products, adequateness of surgical expenses, popularity of waxing shop, and kindness of operator. Through the results of the research above, it was verified that cosmetic waxing for improving the beauty has been aware as another way to preserve the beauty and there was also a positive factor for expanding size of cosmetic waxing market. The results verified by this study are suggested as basic materials for effective marketing of waxing market which is growing as a field of beauty industry. They also can provide important information which can be a foundation for scientific and systematic marketing strategies.
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