김채원(1946~)은 1974년 등단 이후 2015년 현재에 이르기 동안「초록빛 모자」, 「겨울의 환」등 60여 편의 중․단편과『형자와 그 옆사람 』,『달의 강』등 2편의 장편소설을 발표하면서 한국소설사에서 개성적인 작품 세계를 구축한 작가다. 김채원은 등단 초기 자신의 미술 체험을 바탕으로 예술성에 대한 특별한 관심을 표출했다. 이어 여성적 정체성에 대한 통찰이나 자전적 체험에 바탕을 둔 분단과 이산의 스토리 등을 주조로 하는 작품을 써왔다. 이 논문은 김채원의 이러한 소설 세계 전반을 ...
김채원(1946~)은 1974년 등단 이후 2015년 현재에 이르기 동안「초록빛 모자」, 「겨울의 환」등 60여 편의 중․단편과『형자와 그 옆사람 』,『달의 강』등 2편의 장편소설을 발표하면서 한국소설사에서 개성적인 작품 세계를 구축한 작가다. 김채원은 등단 초기 자신의 미술 체험을 바탕으로 예술성에 대한 특별한 관심을 표출했다. 이어 여성적 정체성에 대한 통찰이나 자전적 체험에 바탕을 둔 분단과 이산의 스토리 등을 주조로 하는 작품을 써왔다. 이 논문은 김채원의 이러한 소설 세계 전반을 분석 대상으로 삼고 있다. 특히 기존 연구사가 김채원 소설에 나타나는 전시 후 분단과 이산이 초래한 개인과 사회의 내적, 외적 굴절 현상에 소홀했다는 점을 크게 인식했다. 김채원은 대학 때 서양화를 전공한 작가로 소설 전반에 소설 전반에 미술 분야를 중심으로 한 예술의 다양한 세계를 수용하고 있다. 소설 전면에 화가, 글 쓰는 작가, 서예가, 동양화가, 전각하는 사람, 미술교사 등등의 예술인들이 등장하면서 따라 예술적 체험을 바탕으로 한 전문적 예술관이 자연스럽게 표출된다. 이 논문의 2장에서 김채원 소설의 이 같은 특징을 주목했다. 이 논문이 주목한 김채원 소설의 대표적인 특징의 하나는 분단과 이산에 관한 자전적 체험이다. 부친이 납북된 이후 성장과정에서 겪은 이산가족으로서의 체험은 김채원 소설 전반에 직간접적으로 영향을 주고 있다. 김채원은 이러한 특별한 분단의식을 전후 한국사회에 나타나는 사회적 병증으로 이해하고 있다는 특징도 드러낸다. 김채원 소설이 여성적 정체성 문제를 가늠할 수 있는 여성 인물을 주인물로 하고 있다는 점은 기존 관점에서부터 빼놓을 수 없는 쟁점이 되어 왔다. 이 논문은 이 연장선에서 전후 혼자된 ‘여성가장’의 역할을 주목했다. 가정적 결손과 경제적 빈곤 등 여성이 겪는 고통과 희생 등이 김채원 소설의 주요한 제재임을 주목했다. 김채원은 분단 체험에 뚜렷한 인식이나 여성적 정체성에 대한 뜻깊은 각성 등에서 동연배 작가들의 체험이나 인식과 같이하면서도 한결 심도 있고 개성적인 지점을 확보하고 있다. 이 논문은 이러한 김채원의 면모를 전반적으로 고찰하면서 문학사적 동시대성과 개별성을 아울러 기술하고 있다. 주제어 : 김채원, 분단, 이산, 여성성, 예술성
김채원(1946~)은 1974년 등단 이후 2015년 현재에 이르기 동안「초록빛 모자」, 「겨울의 환」등 60여 편의 중․단편과『형자와 그 옆사람 』,『달의 강』등 2편의 장편소설을 발표하면서 한국소설사에서 개성적인 작품 세계를 구축한 작가다. 김채원은 등단 초기 자신의 미술 체험을 바탕으로 예술성에 대한 특별한 관심을 표출했다. 이어 여성적 정체성에 대한 통찰이나 자전적 체험에 바탕을 둔 분단과 이산의 스토리 등을 주조로 하는 작품을 써왔다. 이 논문은 김채원의 이러한 소설 세계 전반을 분석 대상으로 삼고 있다. 특히 기존 연구사가 김채원 소설에 나타나는 전시 후 분단과 이산이 초래한 개인과 사회의 내적, 외적 굴절 현상에 소홀했다는 점을 크게 인식했다. 김채원은 대학 때 서양화를 전공한 작가로 소설 전반에 소설 전반에 미술 분야를 중심으로 한 예술의 다양한 세계를 수용하고 있다. 소설 전면에 화가, 글 쓰는 작가, 서예가, 동양화가, 전각하는 사람, 미술교사 등등의 예술인들이 등장하면서 따라 예술적 체험을 바탕으로 한 전문적 예술관이 자연스럽게 표출된다. 이 논문의 2장에서 김채원 소설의 이 같은 특징을 주목했다. 이 논문이 주목한 김채원 소설의 대표적인 특징의 하나는 분단과 이산에 관한 자전적 체험이다. 부친이 납북된 이후 성장과정에서 겪은 이산가족으로서의 체험은 김채원 소설 전반에 직간접적으로 영향을 주고 있다. 김채원은 이러한 특별한 분단의식을 전후 한국사회에 나타나는 사회적 병증으로 이해하고 있다는 특징도 드러낸다. 김채원 소설이 여성적 정체성 문제를 가늠할 수 있는 여성 인물을 주인물로 하고 있다는 점은 기존 관점에서부터 빼놓을 수 없는 쟁점이 되어 왔다. 이 논문은 이 연장선에서 전후 혼자된 ‘여성가장’의 역할을 주목했다. 가정적 결손과 경제적 빈곤 등 여성이 겪는 고통과 희생 등이 김채원 소설의 주요한 제재임을 주목했다. 김채원은 분단 체험에 뚜렷한 인식이나 여성적 정체성에 대한 뜻깊은 각성 등에서 동연배 작가들의 체험이나 인식과 같이하면서도 한결 심도 있고 개성적인 지점을 확보하고 있다. 이 논문은 이러한 김채원의 면모를 전반적으로 고찰하면서 문학사적 동시대성과 개별성을 아울러 기술하고 있다. 주제어 : 김채원, 분단, 이산, 여성성, 예술성
Kim, Chai-Won (1946-), publishing over sixty short stoires and novelettes including 「Verdant Hat」, 「Infatuation of Winter」, and two novels,『Hyeongja and a Man next to Her』,『River of Moon』since her debut in 1974 to the present in 2015, built a unique literary world in South Korean novel history. Kim,...
Kim, Chai-Won (1946-), publishing over sixty short stoires and novelettes including 「Verdant Hat」, 「Infatuation of Winter」, and two novels,『Hyeongja and a Man next to Her』,『River of Moon』since her debut in 1974 to the present in 2015, built a unique literary world in South Korean novel history. Kim, Chai-Won has expressed a special interest in artistry on the basis of her initial experience in fine arts around the time of her debut. Ever since her debut, she has been writing the works with main trend such as the insight on the feminine identity and division and separation based on her autobiographical experience. This paper took this overall world of Kim Chai-Won’s novels as a target of analysis. In particular, this study recognized the fact that the existing researchers largely neglected the internal and external refraction phenomena, appearing in Kim Chai-Won’s novels, of individuals and society caused by division and separation after the Korean War. As a writer who majored in Western painting at university, she accommodates diverse world of arts based on the fine arts field throughout her entire novels. As painter, writer of articles, calligrapher, painter of Oriental painting, engraver, art teachers etc. appeared throughout her novels, accordingly, professional art view is exposed naturally on the basis of her artistic experience. In Chapter 2 of this paper, this kind of characters of Kim Chai-Won’s novels was focused on. One of the hallmarks of Kim Chai-Won’s novel this paper paid attention was the autobiographical experience in division and separation. The experience of suffering as a separated family during growing up since her father’s abdication to North Korea has had an overall effect on Kim Chai-Won’s novels directly or indirectly. Kim Chai-Won also reveals the property of understanding this particular consciousness of division as social complication that appeared in South Korean society after the war. The point that the main characters of Kim Chai-Won’s novels are the female figures from whom the feminine identity can be gauged has been a controversial issue that is indispensable from the traditional point of view. This paper took note on the role of post-war ‘single parent matriarch’ who became alone. This paper also focused on the fact that the major topic of Kim Cheawon’s novels were pain and sacrifice women went through such as single parent family and economic deprivation. Kim Chai-Won, whereas sharing the experience or awareness of the artists at similar ages with her in clear recognition on division experience or awareness with deep meaning about feminine identity, secured her much deeper and distinctive position. This paper described literary temporary characteristics as well as individuality, while generally considering the aspects of Kim Chai-Won. Keywords: Kim Chai-Won, division, separation, femininity,
Kim, Chai-Won (1946-), publishing over sixty short stoires and novelettes including 「Verdant Hat」, 「Infatuation of Winter」, and two novels,『Hyeongja and a Man next to Her』,『River of Moon』since her debut in 1974 to the present in 2015, built a unique literary world in South Korean novel history. Kim, Chai-Won has expressed a special interest in artistry on the basis of her initial experience in fine arts around the time of her debut. Ever since her debut, she has been writing the works with main trend such as the insight on the feminine identity and division and separation based on her autobiographical experience. This paper took this overall world of Kim Chai-Won’s novels as a target of analysis. In particular, this study recognized the fact that the existing researchers largely neglected the internal and external refraction phenomena, appearing in Kim Chai-Won’s novels, of individuals and society caused by division and separation after the Korean War. As a writer who majored in Western painting at university, she accommodates diverse world of arts based on the fine arts field throughout her entire novels. As painter, writer of articles, calligrapher, painter of Oriental painting, engraver, art teachers etc. appeared throughout her novels, accordingly, professional art view is exposed naturally on the basis of her artistic experience. In Chapter 2 of this paper, this kind of characters of Kim Chai-Won’s novels was focused on. One of the hallmarks of Kim Chai-Won’s novel this paper paid attention was the autobiographical experience in division and separation. The experience of suffering as a separated family during growing up since her father’s abdication to North Korea has had an overall effect on Kim Chai-Won’s novels directly or indirectly. Kim Chai-Won also reveals the property of understanding this particular consciousness of division as social complication that appeared in South Korean society after the war. The point that the main characters of Kim Chai-Won’s novels are the female figures from whom the feminine identity can be gauged has been a controversial issue that is indispensable from the traditional point of view. This paper took note on the role of post-war ‘single parent matriarch’ who became alone. This paper also focused on the fact that the major topic of Kim Cheawon’s novels were pain and sacrifice women went through such as single parent family and economic deprivation. Kim Chai-Won, whereas sharing the experience or awareness of the artists at similar ages with her in clear recognition on division experience or awareness with deep meaning about feminine identity, secured her much deeper and distinctive position. This paper described literary temporary characteristics as well as individuality, while generally considering the aspects of Kim Chai-Won. Keywords: Kim Chai-Won, division, separation, femininity,
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.