본 연구는 감정일기 쓰기 프로그램이 초등학교 3학년의 학교생활 적응능력과 스트레스에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구문제는 첫째, 감정일기 쓰기 프로그램을 적용한 실험집단과 적용하지 않은 비교집단의 학교생활 적응능력에 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 감정일기 쓰기 프로그램을 적용한 실험집단과 적용하지 않은 비교집단의 스트레스에 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 감정일기 쓰기 프로그램을 적용한 후 초등학생의 학교생활 적응능력과 스트레스간의 상관관계는 어떠한가? 이다. 연구 문제를 해결하기 위해 사전․사후 실험설계를 통한 실험연구를 ...
본 연구는 감정일기 쓰기 프로그램이 초등학교 3학년의 학교생활 적응능력과 스트레스에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구문제는 첫째, 감정일기 쓰기 프로그램을 적용한 실험집단과 적용하지 않은 비교집단의 학교생활 적응능력에 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 감정일기 쓰기 프로그램을 적용한 실험집단과 적용하지 않은 비교집단의 스트레스에 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 감정일기 쓰기 프로그램을 적용한 후 초등학생의 학교생활 적응능력과 스트레스간의 상관관계는 어떠한가? 이다. 연구 문제를 해결하기 위해 사전․사후 실험설계를 통한 실험연구를 수행하였다. 연구 대상은 경기도 소재 A 초등학교 3학년 3개 학급, 총 80명이며 실험집단은 1개반 26명, 비교집단은 2개반 54명이다. 실험집단에는 감정일기 쓰기 프로그램을 적용하였고, 비교집단은 감정일기 쓰기 프로그램을 적용하지 않았다. 실험은 2015년 4월부터 시작하여 7월까지 진행하였다. 감정일기 쓰기 프로그램은 3단계의 과정을 거쳐 이루어졌다. 1단계에서는 12차시를 통하여 감정단어 익히기와 감정을 다루는 방법에 대하여 살펴보았다. 2단계는 감정을 관리하는 방법으로써 교사가 제시한 일정한 형식의 감정일기 양식에 맞추어서 글을 쓰면서 학생들이 자신의 감정을 살펴보도록 했다. 3단계는 감정일기를 쓴 후 교사의 긍정적인 피드백과 모둠원, 짝과의 나눔을 통해 나의 감정에 대해 공감을 받고, 상대방의 감정에 대해 공감해주는 순서로 이루어졌다. 실험연구의 주요 결과는 기술통계 및 중다회귀분석을 이용하여 통계처리를 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 감정일기 쓰기 프로그램을 적용한 실험집단과 적용하지 않은 비교집단 간 학교생활 적응능력은 통계적으로 유의미한 차이가 있었다(p<.01). 학교생활 적응능력의 네 가지 하위영역인 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙 영역에서 두 집단 간 통계적으로 유의미한 차이가 있었다(p<.01). 둘째, 감정일기 쓰기 프로그램을 적용한 실험집단의 실험 처치 전과 후의 스트레스 영역에서 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다(p<.01). 실험집단은 스트레스 영역의 하위영역인 부모 영역, 친구 영역, 교사 및 학교영역 등에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였으며(p<.01), 학업 영역에서는 유의미한 차이를 나타내지 않았다(p>.05). 셋째, 감정일기 쓰기 프로그램의 처치 후 실험집단의 학교생활 적응능력과 스트레스 간에 일부영역에서 유의미한 상관을 보였다. 학교수업 적응능력이 높은 학생일수록 교사관계 적응능력도 높았으며, 학업영역 스트레스가 높은 학생들이 부모영역 스트레스도 높게 나타났다. 또한 교사 및 학교영역 스트레스가 높은 학생은 친구영역, 부모영역, 학업영역 스트레스가 증가하였고, 학교수업 적응능력은 완화되었다. 친구영역 스트레스가 증가하면 학교수업 적응능력은 감소하는 부적상관을 보였다. 이러한 연구결과를 바탕으로 내린 결론은 다음과 같다. 감정일기 쓰기 프로그램은 초등학교 3학년의 학교생활 적응능력 향상과 스트레스 감소에 긍정적인 영향을 미친다.
본 연구는 감정일기 쓰기 프로그램이 초등학교 3학년의 학교생활 적응능력과 스트레스에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구문제는 첫째, 감정일기 쓰기 프로그램을 적용한 실험집단과 적용하지 않은 비교집단의 학교생활 적응능력에 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 감정일기 쓰기 프로그램을 적용한 실험집단과 적용하지 않은 비교집단의 스트레스에 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 감정일기 쓰기 프로그램을 적용한 후 초등학생의 학교생활 적응능력과 스트레스간의 상관관계는 어떠한가? 이다. 연구 문제를 해결하기 위해 사전․사후 실험설계를 통한 실험연구를 수행하였다. 연구 대상은 경기도 소재 A 초등학교 3학년 3개 학급, 총 80명이며 실험집단은 1개반 26명, 비교집단은 2개반 54명이다. 실험집단에는 감정일기 쓰기 프로그램을 적용하였고, 비교집단은 감정일기 쓰기 프로그램을 적용하지 않았다. 실험은 2015년 4월부터 시작하여 7월까지 진행하였다. 감정일기 쓰기 프로그램은 3단계의 과정을 거쳐 이루어졌다. 1단계에서는 12차시를 통하여 감정단어 익히기와 감정을 다루는 방법에 대하여 살펴보았다. 2단계는 감정을 관리하는 방법으로써 교사가 제시한 일정한 형식의 감정일기 양식에 맞추어서 글을 쓰면서 학생들이 자신의 감정을 살펴보도록 했다. 3단계는 감정일기를 쓴 후 교사의 긍정적인 피드백과 모둠원, 짝과의 나눔을 통해 나의 감정에 대해 공감을 받고, 상대방의 감정에 대해 공감해주는 순서로 이루어졌다. 실험연구의 주요 결과는 기술통계 및 중다회귀분석을 이용하여 통계처리를 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 감정일기 쓰기 프로그램을 적용한 실험집단과 적용하지 않은 비교집단 간 학교생활 적응능력은 통계적으로 유의미한 차이가 있었다(p<.01). 학교생활 적응능력의 네 가지 하위영역인 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙 영역에서 두 집단 간 통계적으로 유의미한 차이가 있었다(p<.01). 둘째, 감정일기 쓰기 프로그램을 적용한 실험집단의 실험 처치 전과 후의 스트레스 영역에서 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다(p<.01). 실험집단은 스트레스 영역의 하위영역인 부모 영역, 친구 영역, 교사 및 학교영역 등에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였으며(p<.01), 학업 영역에서는 유의미한 차이를 나타내지 않았다(p>.05). 셋째, 감정일기 쓰기 프로그램의 처치 후 실험집단의 학교생활 적응능력과 스트레스 간에 일부영역에서 유의미한 상관을 보였다. 학교수업 적응능력이 높은 학생일수록 교사관계 적응능력도 높았으며, 학업영역 스트레스가 높은 학생들이 부모영역 스트레스도 높게 나타났다. 또한 교사 및 학교영역 스트레스가 높은 학생은 친구영역, 부모영역, 학업영역 스트레스가 증가하였고, 학교수업 적응능력은 완화되었다. 친구영역 스트레스가 증가하면 학교수업 적응능력은 감소하는 부적상관을 보였다. 이러한 연구결과를 바탕으로 내린 결론은 다음과 같다. 감정일기 쓰기 프로그램은 초등학교 3학년의 학교생활 적응능력 향상과 스트레스 감소에 긍정적인 영향을 미친다.
The purpose of this study was to develop an emotional diary writing program, and to examine the effects of the emotional diary writing program developed on the school life adjustment and stress of third-graders. It's specifically meant to provide this program for each class to determine its effectiv...
The purpose of this study was to develop an emotional diary writing program, and to examine the effects of the emotional diary writing program developed on the school life adjustment and stress of third-graders. It's specifically meant to provide this program for each class to determine its effectiveness. To solve the study questions, the experimental research was basically performed through the pre- and post- experiment designs. The subjects in this study were the students in two different third-grade classes in an elementary school located in Gyeonggi Province. One of the classes was selected as an experimental group, and the other was selected as a control group. After a pretest was carried out, an emotional diary writing program was provided for the experimental group in 12 sessions, four times a week, 20 minutes each and they wrote an emotional diary 3 times a week. The period of the experiment was from April through July 2015. That program wasn't provided for the control group. And then a posttest was conducted. One instrument used to test the effect of the program was a stress scale, which was part of Han Mi-hyeon and Yoo An-jin(1995)'s Daily Stress Scale that consisted of six sections and was developed to suit Korean children based on Felner and Rowlison(1988)'s Daily Hassles Questionnaire, or DHQ, a self-administered questionnaire. This scale consisted of five sections and 29 items, and one of the six sections of the Daily Stress Scale was excluded, which was stress or related to surrounding environments. The other instrument used in this study was Cho Soon-jong(2010)'s School Adjustment Scale of 28 items. The major results of the experimental study went through the standard multiple regression sample and the quantitatively statistical treatment by means of the SPSS statistical program. The findings of the study were as follows: First, concerning changes in school life adjustment, the experimental group that participated in the emotion diary writing program was ahead of the control group that didn't in terms of relationship with teachers, peer relationship, school instruction, school rule abiding and school adjustability. Accordingly, the emotion diary writing program was found to exert an effective influence on the improvement of the school adjustment of the elementary school students. Second, the experimental group that participated in the emotion diary writing program showed a more decrease than the control group that didn't in the level of stress about teachers, school and friends, of parents stress and of over all stress. Accordingly, the emotional diary writing program was found to exercise an effective influence on the decrease of the stress of the elementary school students. Third, applying the experiment group showed a significant correlation between school life adjustment in some areas and stress. Adaptability high school student-teachers relationship and school adaptation is high. Inactive students, parents, areas of high stress is high stress academic areas. Inactive students, parents, areas of high stress is a high stress academic line. Also, teacher and school property stress, static, there was a correlation with stress and peers, parents and school areas. It had expressed a negative correlation with the ability to adapt school. Adaptive ability is a very low class area be achieved when stress is high school friends. It made based on these findings the following conclusions. The emotional diary program has a positive impact on school life adjustment skills enhancement and stress reduction in third grade.
The purpose of this study was to develop an emotional diary writing program, and to examine the effects of the emotional diary writing program developed on the school life adjustment and stress of third-graders. It's specifically meant to provide this program for each class to determine its effectiveness. To solve the study questions, the experimental research was basically performed through the pre- and post- experiment designs. The subjects in this study were the students in two different third-grade classes in an elementary school located in Gyeonggi Province. One of the classes was selected as an experimental group, and the other was selected as a control group. After a pretest was carried out, an emotional diary writing program was provided for the experimental group in 12 sessions, four times a week, 20 minutes each and they wrote an emotional diary 3 times a week. The period of the experiment was from April through July 2015. That program wasn't provided for the control group. And then a posttest was conducted. One instrument used to test the effect of the program was a stress scale, which was part of Han Mi-hyeon and Yoo An-jin(1995)'s Daily Stress Scale that consisted of six sections and was developed to suit Korean children based on Felner and Rowlison(1988)'s Daily Hassles Questionnaire, or DHQ, a self-administered questionnaire. This scale consisted of five sections and 29 items, and one of the six sections of the Daily Stress Scale was excluded, which was stress or related to surrounding environments. The other instrument used in this study was Cho Soon-jong(2010)'s School Adjustment Scale of 28 items. The major results of the experimental study went through the standard multiple regression sample and the quantitatively statistical treatment by means of the SPSS statistical program. The findings of the study were as follows: First, concerning changes in school life adjustment, the experimental group that participated in the emotion diary writing program was ahead of the control group that didn't in terms of relationship with teachers, peer relationship, school instruction, school rule abiding and school adjustability. Accordingly, the emotion diary writing program was found to exert an effective influence on the improvement of the school adjustment of the elementary school students. Second, the experimental group that participated in the emotion diary writing program showed a more decrease than the control group that didn't in the level of stress about teachers, school and friends, of parents stress and of over all stress. Accordingly, the emotional diary writing program was found to exercise an effective influence on the decrease of the stress of the elementary school students. Third, applying the experiment group showed a significant correlation between school life adjustment in some areas and stress. Adaptability high school student-teachers relationship and school adaptation is high. Inactive students, parents, areas of high stress is high stress academic areas. Inactive students, parents, areas of high stress is a high stress academic line. Also, teacher and school property stress, static, there was a correlation with stress and peers, parents and school areas. It had expressed a negative correlation with the ability to adapt school. Adaptive ability is a very low class area be achieved when stress is high school friends. It made based on these findings the following conclusions. The emotional diary program has a positive impact on school life adjustment skills enhancement and stress reduction in third grade.
주제어
#감정일기 쓰기 프로그램 학교생활 적응능력 스트레스
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.