한국과 일본의 초등 사회과 교과서의 러일전쟁 서술 비교 Comparing the descriptions of the Russo-Japanese war in elementary school social studies textbooks of Korea and Japan원문보기
러일전쟁은 한반도와 만주를 둘러싸고 러시아와 일본이 벌였던 전쟁이다. 전쟁 결과, 일본은 러일전쟁의 승리로 세계무대에서 위상이 높아져 제국주의 국가로 발돋움하였고, 그와는 반대로 한국은 을사늑약, 한일 강제 병합이라는 사건을 겪으며 나라의 주권을 빼앗기고 말았다. 이처럼 동북아시아 근대사에 있어서 러일전쟁이 갖는 역사적 의미는 매우 크다. 러일전쟁으로 인한 한국과 일본의 영향이 다르기 때문에 그 당시 국제정세를 어떻게 이해하고 있으며, 또 러일전쟁을 어떻게 인식하고 있는가 하는 문제는 현재의 동북아시아 역사 갈등을 어떻게 해결할 것인가를 가늠할 수 있는 척도가 될 수 있다. 교과서는 러일전쟁 관련 역사인식을 파악할 수 있는 대표적인 도구 중에 하나이다. 이에 본 연구에서는 한일 양국이 러일전쟁을 어떻게 조망하고 있는가를 알아보기 위해 양국의 초등 사회과 교육과정과 교과서에서의 러일전쟁 관련 서술을 외형분석과 ...
러일전쟁은 한반도와 만주를 둘러싸고 러시아와 일본이 벌였던 전쟁이다. 전쟁 결과, 일본은 러일전쟁의 승리로 세계무대에서 위상이 높아져 제국주의 국가로 발돋움하였고, 그와는 반대로 한국은 을사늑약, 한일 강제 병합이라는 사건을 겪으며 나라의 주권을 빼앗기고 말았다. 이처럼 동북아시아 근대사에 있어서 러일전쟁이 갖는 역사적 의미는 매우 크다. 러일전쟁으로 인한 한국과 일본의 영향이 다르기 때문에 그 당시 국제정세를 어떻게 이해하고 있으며, 또 러일전쟁을 어떻게 인식하고 있는가 하는 문제는 현재의 동북아시아 역사 갈등을 어떻게 해결할 것인가를 가늠할 수 있는 척도가 될 수 있다. 교과서는 러일전쟁 관련 역사인식을 파악할 수 있는 대표적인 도구 중에 하나이다. 이에 본 연구에서는 한일 양국이 러일전쟁을 어떻게 조망하고 있는가를 알아보기 위해 양국의 초등 사회과 교육과정과 교과서에서의 러일전쟁 관련 서술을 외형분석과 내용분석의 방법으로 살펴보았다. 외형분석을 통해 삽화나 그래프 등의 보조 자료, 서술 분량, 관련 단원의 구성 체계를 살펴보고, 러일전쟁의 주체, 공간, 배경, 경과, 결과를 중심으로 한 내용분석을 통해 교과서에서의 러일전쟁 서술 방식을 살펴보았다. 먼저 한국 초등 사회 교과서의 러일전쟁 서술에 대한 외형 분석 결과는 다음과 같다. 러일전쟁은 일본의 침략, 국권상실과 관련된 단원에 포함되어 있으며, 러일전쟁이 갖는 역사적 중요성에 비해 교과서 내에서의 서술 비중이 낮다. 교과서 서술 분량이 2문단 4행으로 사건을 입체적으로 이해하기에 부족하며, 교과서에서 본문 서술 외에 러일전쟁을 이해하기 위한 자료를 찾아볼 수 없다. 내용 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 러일전쟁의 주체를 러시아와 일본으로 서술하고 있으며, 전쟁과 관련된 다른 국가들에 대해서는 따로 언급하지 않고 있다. 둘째, 러일전쟁이 벌어진 장소가 어디인지에 대해 서술하지 않고 있다. 셋째, 러일전쟁의 배경으로 일본의 청일전쟁의 승리에 대해 서술하고 있다. 이 후에 일본의 한국에 대한 간섭이 심해졌다는 내용을 중심으로 서술하고 있다. 넷째, 러일전쟁의 경과에 대해 서술하지 않고 있다. 다섯째, 러일전쟁의 결과로 을사늑약 체결, 한일 강제 병합에 대해 서술하여 전쟁의 결과에 비중을 두고 서술하고 있다. 이는 러일전쟁의 영향으로 한국이 일본의 식민지가 되었기 때문에 이를 중심으로 교과서를 서술할 수밖에 없기 때문이다. 일본 초등 사회 교과서의 러일전쟁 서술에 대한 외형 분석 결과는 다음과 같다. 일본의 초등 사회 교과서에서 러일전쟁이 세계에서의 일본의 위상이 높아졌다는 내용과 관련된 단원 속에 러일전쟁이 포함되어 있으며, 관련 내용의 서술 비중이 높다. 러일전쟁의 이해를 위한 그래프, 지도, 그림 등의 보조 자료도 다양하게 제시되어 있는데 주로 일본의 승리와 관련되거나 전쟁 중에 일본이 입은 피해와 관련된 내용이다. 내용 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 러일전쟁의 주체를 러시아와 일본으로 서술하고 있으며, 전쟁과 관련된 다른 국가도 함께 언급하고 있다. 관련된 국가의 서술은 주로 러시아의 세력 확대와 삼국간섭에 관련된 내용으로 일본이 어쩔 수 없이 러일전쟁을 할 수밖에 없었다는 내용을 뒷받침해주고 있다. 둘째, 러일전쟁의 장소를 만주, 일본해로 한정해 서술하고 있다. 셋째, 러일전쟁의 배경으로 러시아의 세력 확대를 중심으로 서술하고 있다. 러시아의 세력이 커지는 것에 위협을 느낀 일본이 자국을 방위하는 차원에서 전쟁을 했다는 맥락으로 전쟁의 배경을 서술하고 있다. 넷째, 러일전쟁의 경과로 일본해 해전의 승리, 강화조약 체결, 전쟁으로 인한 일본 국내의 어려움과 피해를 서술하고 있다. 다섯째, 러일전쟁의 결과로 한국이 병합되었다는 내용을 서술하고 있다. 또 러일전쟁에서의 일본의 승리가 구미제국에 지배를 받던 아시아 사람들에게 용기를 북돋워주었다는 내용도 함께 서술하고 있다. 한국과 일본의 초등 사회과 교과서에서 러일전쟁 관련 서술 내용을 비교해본 결과, 한국의 경우에는 러일전쟁을 제국주적 침략성을 가진 전쟁이었다는 시각으로 교과서를 구성, 서술하고 있으나 일본의 경우에는 러일전쟁을 러시아의 세력 확대에 대항해 어쩔 수 없이 시작한 방위전쟁이었다든가 일본의 러일전쟁 승리가 아시아에 긍정적인 영향을 미쳤다는 내용으로 교과서를 서술하고 있어, 양국의 초등 사회과 교과서에서 러일전쟁을 바라보는 시각차가 있다는 것을 확인할 수 있다. 앞서 살펴본 연구의 결과를 바탕으로 한국 초등 사회 교과서의 러일전쟁 서술 방향에 대해 다음과 같이 제시하고자 한다. 외형적 측면에서, 러일전쟁 관련 서술 내용을 늘려야 한다. 한국의 초등 사회 교과서에서 러일전쟁의 역사적 중요성에 비해 전쟁을 이해하기 위한 관련 내용의 서술이 부족하기 때문이다. 그러나 한 권의 교과서에 전쟁과 관련된 모든 내용을 담을 수 없으므로 러일전쟁의 이해를 위한 필수적인 주요 내용을 중심으로 교과서를 구성하는 것이 필요하다. 내용적 측면에서, 일본의 초등 사회 교과서에서 러일전쟁을 방위 전쟁이었다고 서술하거나 아시아 사람들에게 긍정적인 영향을 주었다고 이야기하고 있기 때문에 러일전쟁으로 인해 피해를 입었던 한국의 상황에 초점을 맞춘 현행의 서술 방향을 유지하면서 러일전쟁의 침략성과 불법성에 대해 보다 분명하게 서술해야 한다. 이를 위해 한국이 전쟁의 당사국이 아니었고, 전쟁을 반대했지만 전쟁터가 되었다는 내용과 한국 정부가 전쟁을 하는 것을 원치 않아 전시 중립을 선언했으나 일본이 이를 무시하고 전쟁을 시작한 점, 또 러일전쟁 중에 독도를 불법적으로 일본의 영토에 편입시킨 점을 교과서에서 언급하여 러일전쟁의 침략성과 불법성을 나타내주는 것이 필요하다.
러일전쟁은 한반도와 만주를 둘러싸고 러시아와 일본이 벌였던 전쟁이다. 전쟁 결과, 일본은 러일전쟁의 승리로 세계무대에서 위상이 높아져 제국주의 국가로 발돋움하였고, 그와는 반대로 한국은 을사늑약, 한일 강제 병합이라는 사건을 겪으며 나라의 주권을 빼앗기고 말았다. 이처럼 동북아시아 근대사에 있어서 러일전쟁이 갖는 역사적 의미는 매우 크다. 러일전쟁으로 인한 한국과 일본의 영향이 다르기 때문에 그 당시 국제정세를 어떻게 이해하고 있으며, 또 러일전쟁을 어떻게 인식하고 있는가 하는 문제는 현재의 동북아시아 역사 갈등을 어떻게 해결할 것인가를 가늠할 수 있는 척도가 될 수 있다. 교과서는 러일전쟁 관련 역사인식을 파악할 수 있는 대표적인 도구 중에 하나이다. 이에 본 연구에서는 한일 양국이 러일전쟁을 어떻게 조망하고 있는가를 알아보기 위해 양국의 초등 사회과 교육과정과 교과서에서의 러일전쟁 관련 서술을 외형분석과 내용분석의 방법으로 살펴보았다. 외형분석을 통해 삽화나 그래프 등의 보조 자료, 서술 분량, 관련 단원의 구성 체계를 살펴보고, 러일전쟁의 주체, 공간, 배경, 경과, 결과를 중심으로 한 내용분석을 통해 교과서에서의 러일전쟁 서술 방식을 살펴보았다. 먼저 한국 초등 사회 교과서의 러일전쟁 서술에 대한 외형 분석 결과는 다음과 같다. 러일전쟁은 일본의 침략, 국권상실과 관련된 단원에 포함되어 있으며, 러일전쟁이 갖는 역사적 중요성에 비해 교과서 내에서의 서술 비중이 낮다. 교과서 서술 분량이 2문단 4행으로 사건을 입체적으로 이해하기에 부족하며, 교과서에서 본문 서술 외에 러일전쟁을 이해하기 위한 자료를 찾아볼 수 없다. 내용 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 러일전쟁의 주체를 러시아와 일본으로 서술하고 있으며, 전쟁과 관련된 다른 국가들에 대해서는 따로 언급하지 않고 있다. 둘째, 러일전쟁이 벌어진 장소가 어디인지에 대해 서술하지 않고 있다. 셋째, 러일전쟁의 배경으로 일본의 청일전쟁의 승리에 대해 서술하고 있다. 이 후에 일본의 한국에 대한 간섭이 심해졌다는 내용을 중심으로 서술하고 있다. 넷째, 러일전쟁의 경과에 대해 서술하지 않고 있다. 다섯째, 러일전쟁의 결과로 을사늑약 체결, 한일 강제 병합에 대해 서술하여 전쟁의 결과에 비중을 두고 서술하고 있다. 이는 러일전쟁의 영향으로 한국이 일본의 식민지가 되었기 때문에 이를 중심으로 교과서를 서술할 수밖에 없기 때문이다. 일본 초등 사회 교과서의 러일전쟁 서술에 대한 외형 분석 결과는 다음과 같다. 일본의 초등 사회 교과서에서 러일전쟁이 세계에서의 일본의 위상이 높아졌다는 내용과 관련된 단원 속에 러일전쟁이 포함되어 있으며, 관련 내용의 서술 비중이 높다. 러일전쟁의 이해를 위한 그래프, 지도, 그림 등의 보조 자료도 다양하게 제시되어 있는데 주로 일본의 승리와 관련되거나 전쟁 중에 일본이 입은 피해와 관련된 내용이다. 내용 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 러일전쟁의 주체를 러시아와 일본으로 서술하고 있으며, 전쟁과 관련된 다른 국가도 함께 언급하고 있다. 관련된 국가의 서술은 주로 러시아의 세력 확대와 삼국간섭에 관련된 내용으로 일본이 어쩔 수 없이 러일전쟁을 할 수밖에 없었다는 내용을 뒷받침해주고 있다. 둘째, 러일전쟁의 장소를 만주, 일본해로 한정해 서술하고 있다. 셋째, 러일전쟁의 배경으로 러시아의 세력 확대를 중심으로 서술하고 있다. 러시아의 세력이 커지는 것에 위협을 느낀 일본이 자국을 방위하는 차원에서 전쟁을 했다는 맥락으로 전쟁의 배경을 서술하고 있다. 넷째, 러일전쟁의 경과로 일본해 해전의 승리, 강화조약 체결, 전쟁으로 인한 일본 국내의 어려움과 피해를 서술하고 있다. 다섯째, 러일전쟁의 결과로 한국이 병합되었다는 내용을 서술하고 있다. 또 러일전쟁에서의 일본의 승리가 구미제국에 지배를 받던 아시아 사람들에게 용기를 북돋워주었다는 내용도 함께 서술하고 있다. 한국과 일본의 초등 사회과 교과서에서 러일전쟁 관련 서술 내용을 비교해본 결과, 한국의 경우에는 러일전쟁을 제국주적 침략성을 가진 전쟁이었다는 시각으로 교과서를 구성, 서술하고 있으나 일본의 경우에는 러일전쟁을 러시아의 세력 확대에 대항해 어쩔 수 없이 시작한 방위전쟁이었다든가 일본의 러일전쟁 승리가 아시아에 긍정적인 영향을 미쳤다는 내용으로 교과서를 서술하고 있어, 양국의 초등 사회과 교과서에서 러일전쟁을 바라보는 시각차가 있다는 것을 확인할 수 있다. 앞서 살펴본 연구의 결과를 바탕으로 한국 초등 사회 교과서의 러일전쟁 서술 방향에 대해 다음과 같이 제시하고자 한다. 외형적 측면에서, 러일전쟁 관련 서술 내용을 늘려야 한다. 한국의 초등 사회 교과서에서 러일전쟁의 역사적 중요성에 비해 전쟁을 이해하기 위한 관련 내용의 서술이 부족하기 때문이다. 그러나 한 권의 교과서에 전쟁과 관련된 모든 내용을 담을 수 없으므로 러일전쟁의 이해를 위한 필수적인 주요 내용을 중심으로 교과서를 구성하는 것이 필요하다. 내용적 측면에서, 일본의 초등 사회 교과서에서 러일전쟁을 방위 전쟁이었다고 서술하거나 아시아 사람들에게 긍정적인 영향을 주었다고 이야기하고 있기 때문에 러일전쟁으로 인해 피해를 입었던 한국의 상황에 초점을 맞춘 현행의 서술 방향을 유지하면서 러일전쟁의 침략성과 불법성에 대해 보다 분명하게 서술해야 한다. 이를 위해 한국이 전쟁의 당사국이 아니었고, 전쟁을 반대했지만 전쟁터가 되었다는 내용과 한국 정부가 전쟁을 하는 것을 원치 않아 전시 중립을 선언했으나 일본이 이를 무시하고 전쟁을 시작한 점, 또 러일전쟁 중에 독도를 불법적으로 일본의 영토에 편입시킨 점을 교과서에서 언급하여 러일전쟁의 침략성과 불법성을 나타내주는 것이 필요하다.
The Russo-Japanese War is a war between Russia and Japan over the Korean peninsula and Manju. The Japan's victory in the war raised its status in the world, putting Japan in one of the imperialist countries while Korea was deprived of its sovereignty after the Eulsa Treaty and the Japan-Korea annexa...
The Russo-Japanese War is a war between Russia and Japan over the Korean peninsula and Manju. The Japan's victory in the war raised its status in the world, putting Japan in one of the imperialist countries while Korea was deprived of its sovereignty after the Eulsa Treaty and the Japan-Korea annexation. As we can see here, the Russo-Japanese War is very important in the modern history of Northeast Asia. Since the effects of the war on Korea and Japan are different, the issue of how the international relations at the time are understood and how the Russo-Japanese War is perceived can be a criterion to estimate how to solve the historical conflicts currently happening in Northeast Asia. Textbooks are one of the representative tools to understand the historical perception pertaining to the Russo-Japanese War. Thus, this study examined the descriptions related to the Russo-Japanese war in the elementary school social studies textbooks of two countries through contents and exterior analyses to investigate how the two countries perceive the war. In the exterior analysis, supplementary materials such as illustrations and graphs, the amount of description, and the composition of the related units were examined. In the contents analysis focusing on the subjects, places, background, process, and the result of the Russo-Japanese War, the descriptive methods of the Russo-Japanese War was examined. First, the results of analyzing the exterior of the descriptions of the Russo-Japanese War in the elementary social studies textbooks of Korea are as follows. The Russo-Japanese War is included in the unit about the Japan's invasion and Korea's loss of sovereignty, and the amount of description in the textbook was small considering its historical importance. The amount of description was only two paragraphs and 4 lines, which is not enough to understand the event from various perspectives, and the data for understanding the Russo-Japanese War were not found other than the passages in the textbook. The results of analysing the contents are as follows. First, the subjects of the Russo-Japanese War are described as Russia and Japan, and the other countries related to this war are not additionally mentioned. Second, the place where the Russo-Japanese War broke out is not described. Third, the Japan's victory over the Qing Empire of China in the First Sino-Japanese War is described as a background of the Russo-Japanese War. The textbook describes it focusing on the content that Japan's intervention of Korea has gotten worse after the war. Fourth, the process of the Russo-Japanese War is not described. Fifth, the textbook put much emphasis on the result of the Russo-Japanese War by describing the Eulsa Treaty and the Japan-Korea annexation. It is because Korea was under Japanese colonization in the aftermath of the Russo-Japanese War, which is inevitably the main focus of the textbook. The results of analyzing the description of the Russo-Japanese War in the elementary social studies textbooks of Japan are as follows. The Russo-Japanese war is included in the unit about the content that Japans' status has been raised in the world after the Russo-Japanese War. The description of the war took up high proportion of the textbook. The supplementary data such as graphs, maps, and pictures to help understand the Russo-Japanese War were presented in various ways, mainly focusing on Japan's victory or the damage that Japan has been inflicted upon in the war. The results of analysing the contents are as follows. First, the subjects of the Russo-Japanese War are described as Russia and Japan, and other countries related to the war are mentioned. The description of the related countries is mainly about the expansion of the Russian power and the intervention of the three countries, supporting the argument that Japan could not help but fight in the Russo-Japanese War. Second, the venue where the Russo-Japanese War broke out is limited to Manju and Sea of Japan in its description of the war. Third, it describes the expansion of the Russian power as background of the Russo-Japanese War. According to its explanation, Japan waged the war as a defense for the country as it felt threatened by Russia. Fourth, it describes the victory in the Sea of Japan war, the forging of treaty of peace, and the damage and the difficulty caused by the war. Fifth, it describes that Korea has been annexed to Japan as a result of the Russo-Japanese War. Also, it says the victory of Japan in the Russo-Japanese War gave encouragement to Asian people who were under the rule of the Western imperialist countries. The result of comparing the descriptions of the Russo-Japanese War in the elementary social studies textbooks of Korea and Japan shows that the textbook of Korea sees the Russo-Japanese war as an imperialist invasion, while the textbook of Japan describes it as an inevitable defense war against the expansion of the Russian power, further arguing that the Japan's victory in the war had a positive impact on Asia. From these results, we can confirm that the elementary social studies textbooks of the two countries have different points of view on the Russo-Japanese War. Based on the results of the study dealt with earlier, the direction of describing the Russo-Japanese War in the elementary social studies textbooks of Korea can be suggested as follows. In terms of the exterior, we need to increase the amount of description on the Russo-Japanese War because there is not enough explanation related to it to understand the war compared to the importance of the Russo-Japanese War. But it is not impossible to contain everything about the war in one textbook, so we can constitute the textbook with minimum contents that are necessary to understand the Russo-Japanese War. In terms of the contents, the invasive and illegal nature of the Russo-Japanese War needs to be described more clearly while maintaining the current direction of the description that focuses on the situation of Korea that has been damaged by the Russo-Japanese War. It is because the elementary social studies of Japan describes the Russo-Japanese War as a defense war and argues that it had a positive impact on people in Asia. To refute this argument, it is necessary to clarify the following in the textbooks to show the invasive and illegal nature of the Russo-Japanese War; Korea was not the country which was involved in the war; Korea opposed the war but it became the battlefield of the war; The Korean government did not want the war and declared neutrality in the war but Japan started the war ignoring this; Japan illegally annexed Dokdo during the Russo-Japanese War.
The Russo-Japanese War is a war between Russia and Japan over the Korean peninsula and Manju. The Japan's victory in the war raised its status in the world, putting Japan in one of the imperialist countries while Korea was deprived of its sovereignty after the Eulsa Treaty and the Japan-Korea annexation. As we can see here, the Russo-Japanese War is very important in the modern history of Northeast Asia. Since the effects of the war on Korea and Japan are different, the issue of how the international relations at the time are understood and how the Russo-Japanese War is perceived can be a criterion to estimate how to solve the historical conflicts currently happening in Northeast Asia. Textbooks are one of the representative tools to understand the historical perception pertaining to the Russo-Japanese War. Thus, this study examined the descriptions related to the Russo-Japanese war in the elementary school social studies textbooks of two countries through contents and exterior analyses to investigate how the two countries perceive the war. In the exterior analysis, supplementary materials such as illustrations and graphs, the amount of description, and the composition of the related units were examined. In the contents analysis focusing on the subjects, places, background, process, and the result of the Russo-Japanese War, the descriptive methods of the Russo-Japanese War was examined. First, the results of analyzing the exterior of the descriptions of the Russo-Japanese War in the elementary social studies textbooks of Korea are as follows. The Russo-Japanese War is included in the unit about the Japan's invasion and Korea's loss of sovereignty, and the amount of description in the textbook was small considering its historical importance. The amount of description was only two paragraphs and 4 lines, which is not enough to understand the event from various perspectives, and the data for understanding the Russo-Japanese War were not found other than the passages in the textbook. The results of analysing the contents are as follows. First, the subjects of the Russo-Japanese War are described as Russia and Japan, and the other countries related to this war are not additionally mentioned. Second, the place where the Russo-Japanese War broke out is not described. Third, the Japan's victory over the Qing Empire of China in the First Sino-Japanese War is described as a background of the Russo-Japanese War. The textbook describes it focusing on the content that Japan's intervention of Korea has gotten worse after the war. Fourth, the process of the Russo-Japanese War is not described. Fifth, the textbook put much emphasis on the result of the Russo-Japanese War by describing the Eulsa Treaty and the Japan-Korea annexation. It is because Korea was under Japanese colonization in the aftermath of the Russo-Japanese War, which is inevitably the main focus of the textbook. The results of analyzing the description of the Russo-Japanese War in the elementary social studies textbooks of Japan are as follows. The Russo-Japanese war is included in the unit about the content that Japans' status has been raised in the world after the Russo-Japanese War. The description of the war took up high proportion of the textbook. The supplementary data such as graphs, maps, and pictures to help understand the Russo-Japanese War were presented in various ways, mainly focusing on Japan's victory or the damage that Japan has been inflicted upon in the war. The results of analysing the contents are as follows. First, the subjects of the Russo-Japanese War are described as Russia and Japan, and other countries related to the war are mentioned. The description of the related countries is mainly about the expansion of the Russian power and the intervention of the three countries, supporting the argument that Japan could not help but fight in the Russo-Japanese War. Second, the venue where the Russo-Japanese War broke out is limited to Manju and Sea of Japan in its description of the war. Third, it describes the expansion of the Russian power as background of the Russo-Japanese War. According to its explanation, Japan waged the war as a defense for the country as it felt threatened by Russia. Fourth, it describes the victory in the Sea of Japan war, the forging of treaty of peace, and the damage and the difficulty caused by the war. Fifth, it describes that Korea has been annexed to Japan as a result of the Russo-Japanese War. Also, it says the victory of Japan in the Russo-Japanese War gave encouragement to Asian people who were under the rule of the Western imperialist countries. The result of comparing the descriptions of the Russo-Japanese War in the elementary social studies textbooks of Korea and Japan shows that the textbook of Korea sees the Russo-Japanese war as an imperialist invasion, while the textbook of Japan describes it as an inevitable defense war against the expansion of the Russian power, further arguing that the Japan's victory in the war had a positive impact on Asia. From these results, we can confirm that the elementary social studies textbooks of the two countries have different points of view on the Russo-Japanese War. Based on the results of the study dealt with earlier, the direction of describing the Russo-Japanese War in the elementary social studies textbooks of Korea can be suggested as follows. In terms of the exterior, we need to increase the amount of description on the Russo-Japanese War because there is not enough explanation related to it to understand the war compared to the importance of the Russo-Japanese War. But it is not impossible to contain everything about the war in one textbook, so we can constitute the textbook with minimum contents that are necessary to understand the Russo-Japanese War. In terms of the contents, the invasive and illegal nature of the Russo-Japanese War needs to be described more clearly while maintaining the current direction of the description that focuses on the situation of Korea that has been damaged by the Russo-Japanese War. It is because the elementary social studies of Japan describes the Russo-Japanese War as a defense war and argues that it had a positive impact on people in Asia. To refute this argument, it is necessary to clarify the following in the textbooks to show the invasive and illegal nature of the Russo-Japanese War; Korea was not the country which was involved in the war; Korea opposed the war but it became the battlefield of the war; The Korean government did not want the war and declared neutrality in the war but Japan started the war ignoring this; Japan illegally annexed Dokdo during the Russo-Japanese War.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.