태권도지도자의 의사소통유형이 수련생의 학습태도와 운동지속에 미치는 영향 The effect of Taekwondo instructor's communication types perceived by Taekwondo trainees on learning attitude and exercise adherence원문보기
본 연구의 목적은 태권도 지도자의 의사소통유형에 따라 수련생의 학습태도와 운동지속의 차이를 검증하고자 하였다. 이를 통해 의사소통유형이 수련생의 운동지속 촉진을 위한 중요한 변인임을 확인하고 기초적인 근거자료를 제공하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 울산에 위치한 10개의 태권도장 285명(남-149 / 여자-13)의 자료를 바탕으로 연구를 진행하였으며, 의사소통, 학습태도, 운동지속 설문지의 타당도 및 신뢰도 검증을 실시하였다. 설문을 통해 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 태권도 지도자의 의사소통유형에 따라 수련생의 학습태도와 운동지속의 차이를 검증하고자 하였다. 이를 통해 의사소통유형이 수련생의 운동지속 촉진을 위한 중요한 변인임을 확인하고 기초적인 근거자료를 제공하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 울산에 위치한 10개의 태권도장 285명(남-149 / 여자-13)의 자료를 바탕으로 연구를 진행하였으며, 의사소통, 학습태도, 운동지속 설문지의 타당도 및 신뢰도 검증을 실시하였다. 설문을 통해 수집된 자료는 SPSS 20.0을 사용하여 상관관계분석 및 다중회귀분석을 실시하였다. 이상의 방법을 토대로 본 연구에서 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 태권도지도자의 의사소통유형의 하위요인인 수용적 경청태도와 권유형 의사전달태도 요인이 높아질수록 학습태도(흥미도, 자신감, 자율성, 주의집중)와 운동지속(경향성, 가능성, 강화성)요인이 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 태권도지도자의 의사소통유형이 수련생의 학습태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 지도자의 수용·권유형 의사소통이 수련생의 학습태도의 하위요인 중 흥미도, 자신감, 주의집중, 자율성에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 태권도지도자의 의사소통유형이 수련생의 운동지속에도 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 지도자의 수용·권유형 의사소통이 수련생의 운동지속의 하위요인 중 경향성과 강화성에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
주요어: 태권도 지도자, 태권도 수련생, 의사소통, 학습태도, 운동지속
본 연구의 목적은 태권도 지도자의 의사소통유형에 따라 수련생의 학습태도와 운동지속의 차이를 검증하고자 하였다. 이를 통해 의사소통유형이 수련생의 운동지속 촉진을 위한 중요한 변인임을 확인하고 기초적인 근거자료를 제공하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 울산에 위치한 10개의 태권도장 285명(남-149 / 여자-13)의 자료를 바탕으로 연구를 진행하였으며, 의사소통, 학습태도, 운동지속 설문지의 타당도 및 신뢰도 검증을 실시하였다. 설문을 통해 수집된 자료는 SPSS 20.0을 사용하여 상관관계분석 및 다중회귀분석을 실시하였다. 이상의 방법을 토대로 본 연구에서 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 태권도지도자의 의사소통유형의 하위요인인 수용적 경청태도와 권유형 의사전달태도 요인이 높아질수록 학습태도(흥미도, 자신감, 자율성, 주의집중)와 운동지속(경향성, 가능성, 강화성)요인이 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 태권도지도자의 의사소통유형이 수련생의 학습태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 지도자의 수용·권유형 의사소통이 수련생의 학습태도의 하위요인 중 흥미도, 자신감, 주의집중, 자율성에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 태권도지도자의 의사소통유형이 수련생의 운동지속에도 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 지도자의 수용·권유형 의사소통이 수련생의 운동지속의 하위요인 중 경향성과 강화성에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to identify how a Taekwondo instructor’s teaching style affects their students’ success. We were specifically interested in students’ attitudes (interest, autonomy, attention, and confidence) and physical success (reinforcement, possibility, and tendency). In order ...
The purpose of this study was to identify how a Taekwondo instructor’s teaching style affects their students’ success. We were specifically interested in students’ attitudes (interest, autonomy, attention, and confidence) and physical success (reinforcement, possibility, and tendency). In order to achieve this, we surveyed 300 people. Of the 300 samples, we were able to use 285, as 15 did not provide enough information for an accurate analysis. Then using the statistical program, SPSS 20.0 version, we analyzed exploratory factors, credibility, correlation, and multiple regression of the samples. Our study resulted in three significant findings. First, there way a positive correlation between an instructor’s encouraging teaching style and their students’ attitudes. This means when an instructor exhibits increased encouragement, there is a noticeable improvement in students’ interest, attentiveness, and confidence. Second, a Taekwondo instructor’s receptive communication style directly impacted a Taekwondo student’s positive learning attitude. Third, a Taekwondo instructor’s communication style significantly impacts their students’ physical success – as well as their future success – in Taekwondo.
Keyword: Instructor, Trainee, Communication types, learning attitude, exercise adherence
The purpose of this study was to identify how a Taekwondo instructor’s teaching style affects their students’ success. We were specifically interested in students’ attitudes (interest, autonomy, attention, and confidence) and physical success (reinforcement, possibility, and tendency). In order to achieve this, we surveyed 300 people. Of the 300 samples, we were able to use 285, as 15 did not provide enough information for an accurate analysis. Then using the statistical program, SPSS 20.0 version, we analyzed exploratory factors, credibility, correlation, and multiple regression of the samples. Our study resulted in three significant findings. First, there way a positive correlation between an instructor’s encouraging teaching style and their students’ attitudes. This means when an instructor exhibits increased encouragement, there is a noticeable improvement in students’ interest, attentiveness, and confidence. Second, a Taekwondo instructor’s receptive communication style directly impacted a Taekwondo student’s positive learning attitude. Third, a Taekwondo instructor’s communication style significantly impacts their students’ physical success – as well as their future success – in Taekwondo.
Keyword: Instructor, Trainee, Communication types, learning attitude, exercise adherence
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.