본 연구의 목적은 직무지원인서비스의 일반적 특성과 고용주 만족간의 차이 및 관계, 직무지원인서비스 내용에 따른 고용주 만족의 관계, 직무지원인서비스가 고용주만족에 미치는 영향을 알아보고자 했다. 이를 위해 한국장애인개발원에서 실시하고 있는 직무지원인 지원사업을 실시하고 있는 수행기관의 사업체 고용주를 대상으로 조사를 실시하였고, 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 직무지원인서비스 내용이 고용주전체만족에 미치는 영향으로는 직무관련지원이 영향력을 미치는 것으로 나타났으며, 직장적응지원, 고용주지원, 가족지...
본 연구의 목적은 직무지원인서비스의 일반적 특성과 고용주 만족간의 차이 및 관계, 직무지원인서비스 내용에 따른 고용주 만족의 관계, 직무지원인서비스가 고용주만족에 미치는 영향을 알아보고자 했다. 이를 위해 한국장애인개발원에서 실시하고 있는 직무지원인 지원사업을 실시하고 있는 수행기관의 사업체 고용주를 대상으로 조사를 실시하였고, 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 직무지원인서비스 내용이 고용주전체만족에 미치는 영향으로는 직무관련지원이 영향력을 미치는 것으로 나타났으며, 직장적응지원, 고용주지원, 가족지원은 유의미한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다.
둘째, 직무지원인서비스 내용이 개인 및 직무관련만족에 미치는 영향은 고용주 지원이 가장 영향력을 미치는 것으로 나타났으며, 다음으로는 직무관련지원이 영향력을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 직무지원인서비스 내용이 관리 및 제도관련만족에 미치는 영향은 직무관련지원이 영향력을 미치는 것으로 나타났고, 직장적응지원, 고용주지원, 가족지원은 유의미한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다.
넷째, 직무지원인서비스 내용이 경제관련만족에 미치는 영향은 나타나지 않았다.
다섯째, 직무지원인서비스가 사회 및 환경관련만족에 미치는 영향은 직무관련지원이 영향력을 미치는 것으로 나타났다.
여섯째, 직무지원인서비스가 직무지원인 서비스만족에 미치는 영향은 직무관련지원이 영향력을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 몇 가지 제한점을 지녔고 이를 바탕으로 후속연구를 위한 제언을 다음과 같이 하고자 한다.
첫째, 본 연구는 직무지원인지원사업을 실시하고 있는 수행기관의 사업체 고용주를 대상으로 직무지원인사업이 고용주 만족도에 미치는 영향을 알아보는 제한적인 연구를 실시했다. 직무지원인사업을 실시하고 있는 기관과 직무지원인사업을 실시하지 않는 기간과의 고용주 만족 차이를 비교해 보는 연구를 통해서 고용주 만족을 높이기 위해 직무지원인사업에 추가 해야 할 직무지원인의 역할을 파악하는 연구가 이루어져야 하겠다.
둘째, 본 연구에서는 직무지원인서비스가 고용주 만족에 미치는 영향을 알아보고자 하였는데 실제 직무지원인서비스를 가까이서 접할 수 있는 사람은 동료근로자이다. 향후에는 직무지원인서비스가 동료근로자에게 미치는 영향이라는 연구를 실시하여 직무지원인서비스의 활성화 방안이 모색되어야 하겠다.
셋째, 본 연구에서는 직무지원인의 전문성이 나타나 있지 않았다. 직무지원인의 전문성이 고용주 만족에 영향을 미칠 수 있기 때문에 후속연구에서는 직무지원인의 실무경력, 전공, 자격증, 직책 등과 같은 전문성에 따른 고용주 만족에 미치는 영향을 연구해보고, 전문성을 강화할 수 있는 직무지원인 보수교육, 관련기관 국내, 해외연수 등을 통해 보다 전문성을 향상시킬 필요성이 있다. 이러한 일련의 활동을 통해 직무지원인의 전문성을 높이는 방향으로 나아가야 할 것이다.
넷째, 직무지원인서비스의 대상자에 있어서 지적장애인이 가장 많은 것으로 나타났으며, 업종은 제조업이 가장 많이 장애인을 고용하고 있는 것으로 나타났다. 이는 직무지원인서비스가 특성상 대상 장애인이 한정되어 있고, 장애의 특성상 고기술이나 지식을 요하는 직종에는 어려움이 있는 것으로 보인다. 추후에는 지적장애인 뿐만 아니라 정신장애인, 발달장애인이나 중복장애로 인한 중증장애인을 대상으로 직무지원인서비스가 실시되어야 하며, 각각 유형에 따라 직무지원인의 역할이 달라질 수 있을 것이고, 그러한 내용을 구체화한 연구가 이루어져야 할 것이다. 또한 직무지원서비스를 실시하고 있는 사업체 업종에 대한 개발이 계속적으로 이루어져야겠다.
본 연구의 목적은 직무지원인서비스의 일반적 특성과 고용주 만족간의 차이 및 관계, 직무지원인서비스 내용에 따른 고용주 만족의 관계, 직무지원인서비스가 고용주만족에 미치는 영향을 알아보고자 했다. 이를 위해 한국장애인개발원에서 실시하고 있는 직무지원인 지원사업을 실시하고 있는 수행기관의 사업체 고용주를 대상으로 조사를 실시하였고, 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 직무지원인서비스 내용이 고용주전체만족에 미치는 영향으로는 직무관련지원이 영향력을 미치는 것으로 나타났으며, 직장적응지원, 고용주지원, 가족지원은 유의미한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다.
둘째, 직무지원인서비스 내용이 개인 및 직무관련만족에 미치는 영향은 고용주 지원이 가장 영향력을 미치는 것으로 나타났으며, 다음으로는 직무관련지원이 영향력을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 직무지원인서비스 내용이 관리 및 제도관련만족에 미치는 영향은 직무관련지원이 영향력을 미치는 것으로 나타났고, 직장적응지원, 고용주지원, 가족지원은 유의미한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다.
넷째, 직무지원인서비스 내용이 경제관련만족에 미치는 영향은 나타나지 않았다.
다섯째, 직무지원인서비스가 사회 및 환경관련만족에 미치는 영향은 직무관련지원이 영향력을 미치는 것으로 나타났다.
여섯째, 직무지원인서비스가 직무지원인 서비스만족에 미치는 영향은 직무관련지원이 영향력을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 몇 가지 제한점을 지녔고 이를 바탕으로 후속연구를 위한 제언을 다음과 같이 하고자 한다.
첫째, 본 연구는 직무지원인지원사업을 실시하고 있는 수행기관의 사업체 고용주를 대상으로 직무지원인사업이 고용주 만족도에 미치는 영향을 알아보는 제한적인 연구를 실시했다. 직무지원인사업을 실시하고 있는 기관과 직무지원인사업을 실시하지 않는 기간과의 고용주 만족 차이를 비교해 보는 연구를 통해서 고용주 만족을 높이기 위해 직무지원인사업에 추가 해야 할 직무지원인의 역할을 파악하는 연구가 이루어져야 하겠다.
둘째, 본 연구에서는 직무지원인서비스가 고용주 만족에 미치는 영향을 알아보고자 하였는데 실제 직무지원인서비스를 가까이서 접할 수 있는 사람은 동료근로자이다. 향후에는 직무지원인서비스가 동료근로자에게 미치는 영향이라는 연구를 실시하여 직무지원인서비스의 활성화 방안이 모색되어야 하겠다.
셋째, 본 연구에서는 직무지원인의 전문성이 나타나 있지 않았다. 직무지원인의 전문성이 고용주 만족에 영향을 미칠 수 있기 때문에 후속연구에서는 직무지원인의 실무경력, 전공, 자격증, 직책 등과 같은 전문성에 따른 고용주 만족에 미치는 영향을 연구해보고, 전문성을 강화할 수 있는 직무지원인 보수교육, 관련기관 국내, 해외연수 등을 통해 보다 전문성을 향상시킬 필요성이 있다. 이러한 일련의 활동을 통해 직무지원인의 전문성을 높이는 방향으로 나아가야 할 것이다.
넷째, 직무지원인서비스의 대상자에 있어서 지적장애인이 가장 많은 것으로 나타났으며, 업종은 제조업이 가장 많이 장애인을 고용하고 있는 것으로 나타났다. 이는 직무지원인서비스가 특성상 대상 장애인이 한정되어 있고, 장애의 특성상 고기술이나 지식을 요하는 직종에는 어려움이 있는 것으로 보인다. 추후에는 지적장애인 뿐만 아니라 정신장애인, 발달장애인이나 중복장애로 인한 중증장애인을 대상으로 직무지원인서비스가 실시되어야 하며, 각각 유형에 따라 직무지원인의 역할이 달라질 수 있을 것이고, 그러한 내용을 구체화한 연구가 이루어져야 할 것이다. 또한 직무지원서비스를 실시하고 있는 사업체 업종에 대한 개발이 계속적으로 이루어져야겠다.
ABSTRACT
A Study on the effect of Service with Job Coaching on Employer Satisfaction
Graduate School of woosuk University
Major in Vocational Rehabilitation
Han, Shin Hee
supervised by Jeong, Seung Won
The purpose of this study is to examine the general ch...
ABSTRACT
A Study on the effect of Service with Job Coaching on Employer Satisfaction
Graduate School of woosuk University
Major in Vocational Rehabilitation
Han, Shin Hee
supervised by Jeong, Seung Won
The purpose of this study is to examine the general characteristics of service with job coaching, its differences and relations with employer satisfaction, relations between the contents of service with job coaching and employer satisfaction, and the effects of service with job coaching on employer satisfaction. To attain the goal, a survey was conducted to the enterprise employers of organizations carrying out the job coaching support project sponsored by Korea Disabled People's Development Institute. The findings of this study are as written below:
First, concerning the effects of the contents of service with job coaching on overall employer satisfaction, job-related support exerts effects, but workplace adaptation support, employer support, or family support does not indicate significant effects.
Second, about the effects of the contents of service with job coaching on individual and job-related satisfaction, employer support exerts the biggest effect, and the next is job-related support.
Third, regarding the effects of the contents of service with job coaching on management or system-related satisfaction, job-related support exerts effects whereas workplace adaptation support, employer support, and family support have no significant effects.
Fourth, the contents of service with job coaching indicate no effects on economy-related satisfaction.
Fifth, about the effects of service with job coaching on society or environment-related satisfaction, job-related support indicates effects.
Sixth, regarding the effects of service with job coaching on job coaching service satisfaction, job-related support indicates effects.
This study has several limitations, but based on the results, this author intends to provide implications for follow-up research as below:
First, this is a limited study to examine the effects of the job coaching project on employer satisfaction with the enterprise employers of organizations carrying out the job coaching support project. This author compared differences between organizations carrying out the job coaching project and those not in employer satisfaction and concluded that it would be needed to conduct research to figure out the functions of job coaching to be added to the job coaching project to enhance employer satisfaction.
Second, this study is intended to examine the effects of service with job coaching on employer satisfaction, and those who actually experience the service with job coaching are the coworkers. In the future, it will be needed to study the effects of service with job coaching on coworkers to find ways to vitalize service with job coaching.
Third, this study does not define specialty in job coaching. Specialty in job coaching should influence employer satisfaction; therefore, follow-up research will have to study the effects of specialty such as one’s practical experience in job coaching, major, licenses, and position on employer satisfaction in order to improve specialty further through job coaching refresher training as well as related organizations’ training in Korea and overseas. With this series of activities, it is needed to strengthen specialty in job coaching.
Fourth, among the subjects of service with job coaching, the intellectually disabled formed the largest part, and about the types of business, the manufacturing industry hires the disabled the most. Service with job coaching is, in fact, restricted to the disabled due to its characteristics, and the disabled can hardly be hired in the types of business demanding advanced technique or knowledge. In the future, it will be needed to provide service with job coaching not only to the intellectually disabled but also to the mentally disabled, the developmentally disabled, or the severely disabled having multiple disabilities. In accordance with the types, the roles of job coaching may differ, and research will have to be done by concretizing the contents. Moreover, it is necessary to keep developing the types of enterprises carrying on service with job coaching.
ABSTRACT
A Study on the effect of Service with Job Coaching on Employer Satisfaction
Graduate School of woosuk University
Major in Vocational Rehabilitation
Han, Shin Hee
supervised by Jeong, Seung Won
The purpose of this study is to examine the general characteristics of service with job coaching, its differences and relations with employer satisfaction, relations between the contents of service with job coaching and employer satisfaction, and the effects of service with job coaching on employer satisfaction. To attain the goal, a survey was conducted to the enterprise employers of organizations carrying out the job coaching support project sponsored by Korea Disabled People's Development Institute. The findings of this study are as written below:
First, concerning the effects of the contents of service with job coaching on overall employer satisfaction, job-related support exerts effects, but workplace adaptation support, employer support, or family support does not indicate significant effects.
Second, about the effects of the contents of service with job coaching on individual and job-related satisfaction, employer support exerts the biggest effect, and the next is job-related support.
Third, regarding the effects of the contents of service with job coaching on management or system-related satisfaction, job-related support exerts effects whereas workplace adaptation support, employer support, and family support have no significant effects.
Fourth, the contents of service with job coaching indicate no effects on economy-related satisfaction.
Fifth, about the effects of service with job coaching on society or environment-related satisfaction, job-related support indicates effects.
Sixth, regarding the effects of service with job coaching on job coaching service satisfaction, job-related support indicates effects.
This study has several limitations, but based on the results, this author intends to provide implications for follow-up research as below:
First, this is a limited study to examine the effects of the job coaching project on employer satisfaction with the enterprise employers of organizations carrying out the job coaching support project. This author compared differences between organizations carrying out the job coaching project and those not in employer satisfaction and concluded that it would be needed to conduct research to figure out the functions of job coaching to be added to the job coaching project to enhance employer satisfaction.
Second, this study is intended to examine the effects of service with job coaching on employer satisfaction, and those who actually experience the service with job coaching are the coworkers. In the future, it will be needed to study the effects of service with job coaching on coworkers to find ways to vitalize service with job coaching.
Third, this study does not define specialty in job coaching. Specialty in job coaching should influence employer satisfaction; therefore, follow-up research will have to study the effects of specialty such as one’s practical experience in job coaching, major, licenses, and position on employer satisfaction in order to improve specialty further through job coaching refresher training as well as related organizations’ training in Korea and overseas. With this series of activities, it is needed to strengthen specialty in job coaching.
Fourth, among the subjects of service with job coaching, the intellectually disabled formed the largest part, and about the types of business, the manufacturing industry hires the disabled the most. Service with job coaching is, in fact, restricted to the disabled due to its characteristics, and the disabled can hardly be hired in the types of business demanding advanced technique or knowledge. In the future, it will be needed to provide service with job coaching not only to the intellectually disabled but also to the mentally disabled, the developmentally disabled, or the severely disabled having multiple disabilities. In accordance with the types, the roles of job coaching may differ, and research will have to be done by concretizing the contents. Moreover, it is necessary to keep developing the types of enterprises carrying on service with job coaching.
주제어
#직무직원인 한국장애인개발원
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