본 연구는 초등학교 교사들을 대상으로 수영 의무교육에 관한 인식 및 운영방안에 관하여 알아보고자 현재 수영 의무교육을 실시하고 있는 경상남도 G시 17개 초등학교에서 근무하고 있는 초등학교 교사들을 대상으로 유목적적 표집법을 사용하여 247명을 대상으로 선정하였다. 수집된 자료를 토대로 t-test, χ²검정을 실시한 결과 다음과 같은 결론이 나타났다.
첫째, 개인적 특성에 따른 수영 의무교육 운영에 대한 인식에 대하여 살펴본 결과, 수영교육에 대한 관심의 경우 농어촌학교 교사가 도시학교 교사보다, 실기담당교사가 비담당교사보다 더 높은 것으로 나타났다. 수영 수업 필요성의 경우 농어촌학교 교사가 도시학교 교사보다, 실기담당교사가 비담당교사보다 더 필요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 수상 ...
본 연구는 초등학교 교사들을 대상으로 수영 의무교육에 관한 인식 및 운영방안에 관하여 알아보고자 현재 수영 의무교육을 실시하고 있는 경상남도 G시 17개 초등학교에서 근무하고 있는 초등학교 교사들을 대상으로 유목적적 표집법을 사용하여 247명을 대상으로 선정하였다. 수집된 자료를 토대로 t-test, χ²검정을 실시한 결과 다음과 같은 결론이 나타났다.
첫째, 개인적 특성에 따른 수영 의무교육 운영에 대한 인식에 대하여 살펴본 결과, 수영교육에 대한 관심의 경우 농어촌학교 교사가 도시학교 교사보다, 실기담당교사가 비담당교사보다 더 높은 것으로 나타났다. 수영 수업 필요성의 경우 농어촌학교 교사가 도시학교 교사보다, 실기담당교사가 비담당교사보다 더 필요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 수상 안전 교육에서 수영 수업의 중요성의 경우 농어촌학교 교사가 도시학교 교사보다, 실기담당교사가 비담당교사보다 더 중요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 그리고 수상안전교육에 있어 수영수업이 중요한 이유는 생존과 밀접한 관련이 있기 때문에, 수상안전사고 시 도움이 될 수 있기 때문에, 학생들의 체력증진에 도움이 된다는 순으로 나타났다. 수영 의무교육 법률에 대한 이해도의 경우 실기담당교사가 비담당교사보다 법률을 더 많이 이해하고 있는 것으로 나타났다. 수영 의무교육의 적합시수에 대해 남교사는 15~20시수, 10~15시수, 21~25시수, 여교사는 15~20시수, 10~15시수, 30시수의 순으로 적합하다고 인식하는 것으로 나타났다. 수영 의무교육 프로그램에 대한 적합성의 경우는 성별, 학교급별, 실기담당 유무에 관계없이 모두 현재의 프로그램이 적합하다고 생각하는 것으로 나타났다. 그리고 프로그램이 적합하지 않은 이유를 분석한 결과 수업장소 및 시설부족, 수업시수 부족, 실전에 필요한 프로그램 부족의 순으로 나타났다.
둘째, 개인적 특성에 따른 수영 의무교육 운영에 대한 요구에 대하여 살펴본 결과, 수영 의무교육의 진행시기의 경우 성별, 학교급별, 실기담당 유무 모두 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으나 선호하는 진행시기로는 모두 정규시간과 창의적 체험활동 시간이 가장 적합한 시간이라고 나타났다. 수영 의무교육 적합지도자의 경우 학교급별에서 유의한 차이가 나타났으며 대체적으로 선호하는 적합 지도자는 수영장 지도자, 수영지도 가능교사 순으로 나타났다. 수영 의무교육 프로그램의 수영실기 강습 외 희망포함사항의 경우 성별, 학교급별, 실기담당 유무 모두 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으나 대부분 수영 의무교육 프로그램에서 수상안전사고 대처방법 교육이 가장 필요한 사항이라고 나타났다. 수업진행을 위한 사전 교육방법의 경우 성별, 학교급별, 실기담당 유무 모두 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으나 수준별 프로그램 구성, 실기교육 전문지도자 섭외가 사전교육방법으로 가장 필요하다고 나타났다. 수영 의무교육 정상화를 위한 필요항목의 경우 남교사와 여교사 모두 수영교육시설확대, 운영예산지원금 확보, 교사의 수영지도 기능의 순으로 나타났다. 수영 의무교육 운영의 문제점의 경우 수영 장소까지의 거리 및 이동수단과 수업 시수가 수영 의무교육 운영에 있어 가장 큰 문제점으로 나타났다. 수영 의무교육의 지속적 운영을 위해 개선해야 할 사항의 경우 수업시수 확대는 남교사가 여교사보다, 실기담당교사가 비담당교사보다 더 높게 나타났다. 수영수업지도자 양성, 수영 의무교육 프로그램 개선의 중요도에 있어서는 성별, 학교급별, 실기담당 유무와 관계없이 모두 중요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 수준별 수업진행의 중요도의 경우 농어촌 교사가 도시학교 교사보다 더 중요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 수영수업 장소 이동 수단 확보 중요성의 경우 남교사가 여교사보다, 담당교사가 비담당교사보다 더 중요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 수영보조교사 확보의 중요성은 집단 간에 차이 없이 모두 중요하다고 인식하고 있는 것으로 나타났다. 교사들의 수영수업 연수의 중요도에 대해서는 농어촌학교 교사가 도시학교 교사보다 더 중요하다고 응답하였다. 지역사회와의 연계를 통한 위탁운영의 중요성에 대해서는 성별, 학교급별, 실기담당 유무에 관계없이 모두 중요하다고 인식하고 있었다. 방학을 이용한 집중 실기수업 진행의 중요성에 대해서도 남교사가 여교사보다 더 중요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 초등학교 수영 의무교육 정책의 올바른 정착을 위해 선생님들이 생각하는 개선되어야 할 사항의 경우 주관적인 교사들의 생각은 수영 의무교육 시수 확보, 수영 의무교육 시설 확보, 수영 의무교육 지도자 확보, 기타 순으로 나타났다.
본 연구는 초등학교 교사들을 대상으로 수영 의무교육에 관한 인식 및 운영방안에 관하여 알아보고자 현재 수영 의무교육을 실시하고 있는 경상남도 G시 17개 초등학교에서 근무하고 있는 초등학교 교사들을 대상으로 유목적적 표집법을 사용하여 247명을 대상으로 선정하였다. 수집된 자료를 토대로 t-test, χ²검정을 실시한 결과 다음과 같은 결론이 나타났다.
첫째, 개인적 특성에 따른 수영 의무교육 운영에 대한 인식에 대하여 살펴본 결과, 수영교육에 대한 관심의 경우 농어촌학교 교사가 도시학교 교사보다, 실기담당교사가 비담당교사보다 더 높은 것으로 나타났다. 수영 수업 필요성의 경우 농어촌학교 교사가 도시학교 교사보다, 실기담당교사가 비담당교사보다 더 필요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 수상 안전 교육에서 수영 수업의 중요성의 경우 농어촌학교 교사가 도시학교 교사보다, 실기담당교사가 비담당교사보다 더 중요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 그리고 수상안전교육에 있어 수영수업이 중요한 이유는 생존과 밀접한 관련이 있기 때문에, 수상안전사고 시 도움이 될 수 있기 때문에, 학생들의 체력증진에 도움이 된다는 순으로 나타났다. 수영 의무교육 법률에 대한 이해도의 경우 실기담당교사가 비담당교사보다 법률을 더 많이 이해하고 있는 것으로 나타났다. 수영 의무교육의 적합시수에 대해 남교사는 15~20시수, 10~15시수, 21~25시수, 여교사는 15~20시수, 10~15시수, 30시수의 순으로 적합하다고 인식하는 것으로 나타났다. 수영 의무교육 프로그램에 대한 적합성의 경우는 성별, 학교급별, 실기담당 유무에 관계없이 모두 현재의 프로그램이 적합하다고 생각하는 것으로 나타났다. 그리고 프로그램이 적합하지 않은 이유를 분석한 결과 수업장소 및 시설부족, 수업시수 부족, 실전에 필요한 프로그램 부족의 순으로 나타났다.
둘째, 개인적 특성에 따른 수영 의무교육 운영에 대한 요구에 대하여 살펴본 결과, 수영 의무교육의 진행시기의 경우 성별, 학교급별, 실기담당 유무 모두 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으나 선호하는 진행시기로는 모두 정규시간과 창의적 체험활동 시간이 가장 적합한 시간이라고 나타났다. 수영 의무교육 적합지도자의 경우 학교급별에서 유의한 차이가 나타났으며 대체적으로 선호하는 적합 지도자는 수영장 지도자, 수영지도 가능교사 순으로 나타났다. 수영 의무교육 프로그램의 수영실기 강습 외 희망포함사항의 경우 성별, 학교급별, 실기담당 유무 모두 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으나 대부분 수영 의무교육 프로그램에서 수상안전사고 대처방법 교육이 가장 필요한 사항이라고 나타났다. 수업진행을 위한 사전 교육방법의 경우 성별, 학교급별, 실기담당 유무 모두 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으나 수준별 프로그램 구성, 실기교육 전문지도자 섭외가 사전교육방법으로 가장 필요하다고 나타났다. 수영 의무교육 정상화를 위한 필요항목의 경우 남교사와 여교사 모두 수영교육시설확대, 운영예산지원금 확보, 교사의 수영지도 기능의 순으로 나타났다. 수영 의무교육 운영의 문제점의 경우 수영 장소까지의 거리 및 이동수단과 수업 시수가 수영 의무교육 운영에 있어 가장 큰 문제점으로 나타났다. 수영 의무교육의 지속적 운영을 위해 개선해야 할 사항의 경우 수업시수 확대는 남교사가 여교사보다, 실기담당교사가 비담당교사보다 더 높게 나타났다. 수영수업지도자 양성, 수영 의무교육 프로그램 개선의 중요도에 있어서는 성별, 학교급별, 실기담당 유무와 관계없이 모두 중요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 수준별 수업진행의 중요도의 경우 농어촌 교사가 도시학교 교사보다 더 중요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 수영수업 장소 이동 수단 확보 중요성의 경우 남교사가 여교사보다, 담당교사가 비담당교사보다 더 중요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 수영보조교사 확보의 중요성은 집단 간에 차이 없이 모두 중요하다고 인식하고 있는 것으로 나타났다. 교사들의 수영수업 연수의 중요도에 대해서는 농어촌학교 교사가 도시학교 교사보다 더 중요하다고 응답하였다. 지역사회와의 연계를 통한 위탁운영의 중요성에 대해서는 성별, 학교급별, 실기담당 유무에 관계없이 모두 중요하다고 인식하고 있었다. 방학을 이용한 집중 실기수업 진행의 중요성에 대해서도 남교사가 여교사보다 더 중요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 초등학교 수영 의무교육 정책의 올바른 정착을 위해 선생님들이 생각하는 개선되어야 할 사항의 경우 주관적인 교사들의 생각은 수영 의무교육 시수 확보, 수영 의무교육 시설 확보, 수영 의무교육 지도자 확보, 기타 순으로 나타났다.
This study is to aware of perception and management plan on swimming compulsory education of elementary school teachers working in elementary school in G city based in 247 survey of 17 schools using purpose sampling method. After conducting t-test, chi-square based on the data collected, following c...
This study is to aware of perception and management plan on swimming compulsory education of elementary school teachers working in elementary school in G city based in 247 survey of 17 schools using purpose sampling method. After conducting t-test, chi-square based on the data collected, following conclusions appeared.
First, we looked at the awareness of the swimming compulsory education according to personal characteristics, swimming and fishing village teachers show higher interest of swimming education than the city teachers and practical in charge shows higher interest than non-practical in charge. Regarding the necessity of swimming education, agricultural and fishing villages were shown to need more than the city and the teachers in charge of practical were shown to recognize that swimming education is more necessary. The teachers in agricultural and fishing village schools recognize more importance in swimming class in water safety education than city schools and the teachers practical in charge think the swimming class more important than non-practical in charge. The reason for the importance of swimming class in water safety education is appeared in this order of closely related to survival, helping in the event of an water accident, helping students improving the strength. Regarding understanding of swimming compulsory education law, the practical teachers have shown to understand more than the non-practical teachers. About the appropriate number of classes of swimming compulsory education, it is shown in order of 15 to 20, 10 to 15, 21 to 25 for male teachers and 15 to 20, 10 to 15, 30 for female teachers. In terms of appropriateness of swimming compulsory education program, everybody thinks our current program is appropriate, regardless of their sex, school, class, practical in charge. And after analyzing, practical education program content was inappropriate because of lack of swimming places and facilities, number of classes, programs needed in practice, etc.
Second, after looking at a demand of swimming compulsory education in the operation on personal characteristics, it is appeared that there is no meaningful difference in gender, school, class, practical in charge on progressing time of swimming compulsory education. However, preferred time to proceed with the most appropriate time include both regulation time and creative activity time. In the case of a suitable leader of swimming compulsory education, there was significant differences between schools and classes, generally preferred leader is swimming pool leader, swimming guidance capable teachers in order. Items which are hoping to include in swimming compulsory education program, it is also appeared that there is no meaningful difference in gender, school, class, practical in charge, but the most necessary item was mostly coping method education of accident on water safety. Regarding prior instructional method for the class process, there is no meaningful difference in gender, school, class, practical in charge, but it is showed that the most need was to cast the expert practical education leader. In the case of essential items for normalization of swimming compulsory education are expanding swimming facilities, securing operating budgets support fund, teacher’s skills to teach swimming, etc, in the order both for men and women. Long distance to swimming spots and transport and the number of classes appeared as the biggest problem in the operation. In accordance with improvement for ongoing management of swimming compulsory education, the opinion of expanding number of classes was higher for man than women and practical teachers than non-practical teachers. It is appeared that training for the swimming class leaders and improving the swimming compulsory education program are both important regardless of their sex, school, class, practical in charge. The importance of the classes by level is important more to the agricultural and fishing village school than city school. And it was shown to recognize that securing transport to the swimming education place is more important to the both men and practical teachers than both women and non-practical teachers. It is recognized that securing an assistant swimming teacher is important without differences between groups. In the case of importance of teacher’s swimming class training, it is more important for agricultural and fishing village school than city school. It is appeared that consigned operation through a link with communities is important regardless of their sex, school, class, practical in charge. Men think more important to have intensive practical classes using vacation than women. For the right set of compulsory education policy of swimming in elementary school, the subjective teacher’s opinions were appeared that securing number of educational classes, educational facilities, educational leaders and others should be improved in order.
This study is to aware of perception and management plan on swimming compulsory education of elementary school teachers working in elementary school in G city based in 247 survey of 17 schools using purpose sampling method. After conducting t-test, chi-square based on the data collected, following conclusions appeared.
First, we looked at the awareness of the swimming compulsory education according to personal characteristics, swimming and fishing village teachers show higher interest of swimming education than the city teachers and practical in charge shows higher interest than non-practical in charge. Regarding the necessity of swimming education, agricultural and fishing villages were shown to need more than the city and the teachers in charge of practical were shown to recognize that swimming education is more necessary. The teachers in agricultural and fishing village schools recognize more importance in swimming class in water safety education than city schools and the teachers practical in charge think the swimming class more important than non-practical in charge. The reason for the importance of swimming class in water safety education is appeared in this order of closely related to survival, helping in the event of an water accident, helping students improving the strength. Regarding understanding of swimming compulsory education law, the practical teachers have shown to understand more than the non-practical teachers. About the appropriate number of classes of swimming compulsory education, it is shown in order of 15 to 20, 10 to 15, 21 to 25 for male teachers and 15 to 20, 10 to 15, 30 for female teachers. In terms of appropriateness of swimming compulsory education program, everybody thinks our current program is appropriate, regardless of their sex, school, class, practical in charge. And after analyzing, practical education program content was inappropriate because of lack of swimming places and facilities, number of classes, programs needed in practice, etc.
Second, after looking at a demand of swimming compulsory education in the operation on personal characteristics, it is appeared that there is no meaningful difference in gender, school, class, practical in charge on progressing time of swimming compulsory education. However, preferred time to proceed with the most appropriate time include both regulation time and creative activity time. In the case of a suitable leader of swimming compulsory education, there was significant differences between schools and classes, generally preferred leader is swimming pool leader, swimming guidance capable teachers in order. Items which are hoping to include in swimming compulsory education program, it is also appeared that there is no meaningful difference in gender, school, class, practical in charge, but the most necessary item was mostly coping method education of accident on water safety. Regarding prior instructional method for the class process, there is no meaningful difference in gender, school, class, practical in charge, but it is showed that the most need was to cast the expert practical education leader. In the case of essential items for normalization of swimming compulsory education are expanding swimming facilities, securing operating budgets support fund, teacher’s skills to teach swimming, etc, in the order both for men and women. Long distance to swimming spots and transport and the number of classes appeared as the biggest problem in the operation. In accordance with improvement for ongoing management of swimming compulsory education, the opinion of expanding number of classes was higher for man than women and practical teachers than non-practical teachers. It is appeared that training for the swimming class leaders and improving the swimming compulsory education program are both important regardless of their sex, school, class, practical in charge. The importance of the classes by level is important more to the agricultural and fishing village school than city school. And it was shown to recognize that securing transport to the swimming education place is more important to the both men and practical teachers than both women and non-practical teachers. It is recognized that securing an assistant swimming teacher is important without differences between groups. In the case of importance of teacher’s swimming class training, it is more important for agricultural and fishing village school than city school. It is appeared that consigned operation through a link with communities is important regardless of their sex, school, class, practical in charge. Men think more important to have intensive practical classes using vacation than women. For the right set of compulsory education policy of swimming in elementary school, the subjective teacher’s opinions were appeared that securing number of educational classes, educational facilities, educational leaders and others should be improved in order.
주제어
#체육교육전공 수영의무교육 초등학교 교사 인식 compulsory swimming education Elementary school teachers' awareness
학위논문 정보
저자
추미경
학위수여기관
신라대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
체육교육전공
지도교수
김인형
발행연도
2016
총페이지
iv, 66장
키워드
체육교육전공 수영의무교육 초등학교 교사 인식 compulsory swimming education Elementary school teachers' awareness
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.