2015년 영화진흥위원회의 예술영화전용관 지원 축소를 비롯한 정부정책변화에 따른 한국독립영화계의 변화가 지속되고 있다. 본 연구는 한국 독립영화가 당면한 과제들의 극복방안 한국독립영화사 초기의 역사와 담론을 검토하는 과정에서 모색해 보고자 한다. 일반적으로 한국독립영화는 ‘자본, 권력, 기존의 영화문법으로부터의 독립’이라는 정체성을 갖고 있다. 그러나 그 의미 규정에 따라 역사의 시작점을 달리 보고 있다. 그럼에도 불구하고 기존의 연구들이 공통...
2015년 영화진흥위원회의 예술영화전용관 지원 축소를 비롯한 정부정책변화에 따른 한국독립영화계의 변화가 지속되고 있다. 본 연구는 한국 독립영화가 당면한 과제들의 극복방안 한국독립영화사 초기의 역사와 담론을 검토하는 과정에서 모색해 보고자 한다. 일반적으로 한국독립영화는 ‘자본, 권력, 기존의 영화문법으로부터의 독립’이라는 정체성을 갖고 있다. 그러나 그 의미 규정에 따라 역사의 시작점을 달리 보고 있다. 그럼에도 불구하고 기존의 연구들이 공통으로 다루고 있는 접점은 1980년대 영화운동을 중심으로 태동한 일련의 영화소모임들이다. 이에 독립영화진영이 처음으로 자신들의 집단적 역량을 확인한 영화제 ‘작은 영화를 지키고 싶습니다!’부터 그 역량이 집중되어 표출된 장산곶매의 <파업전야>와 이후의 세계화와 신자유주의 조류를 맞이하여 분화된 각 조직의 활동들을 확인하는 과정에서 독립영화진영이 이룬 집단적 성과를 짚어본다. 또한 독립영화진영의 담론을 분석함으로써 당시 이들이 직면한 상황, 즉 ‘섹슈얼리티로 점철된 제도권영화 풍토 및 이를 생산해 낼 수밖에 없었던 폐쇄적 산업구조, 그리고 그 상부구조인 국가의 지배이데올로기의 표현으로 작용한 영화관련 정책’에 저항한 이들의 성과를 확인한다. 2000년대 이후 다양하게 분화된 한국 사회 담론에도 불구하고 독립영화진영은 제도권 영화계, 학계, 정계 등의 영역에서 그 활동을 이어왔으나 여전히 재생가능한 문화정착에는 부침을 겪고 있다. 본 연구 과정에서 도출할 수 있는 독립영화진영의 집단적 연대기구 활성화와 재생산구조의 획득, 대중과의 어젠다 공유라는 시사점을 그 극복의 한 방안으로 제시한다.
2015년 영화진흥위원회의 예술영화전용관 지원 축소를 비롯한 정부정책변화에 따른 한국독립영화계의 변화가 지속되고 있다. 본 연구는 한국 독립영화가 당면한 과제들의 극복방안 한국독립영화사 초기의 역사와 담론을 검토하는 과정에서 모색해 보고자 한다. 일반적으로 한국독립영화는 ‘자본, 권력, 기존의 영화문법으로부터의 독립’이라는 정체성을 갖고 있다. 그러나 그 의미 규정에 따라 역사의 시작점을 달리 보고 있다. 그럼에도 불구하고 기존의 연구들이 공통으로 다루고 있는 접점은 1980년대 영화운동을 중심으로 태동한 일련의 영화소모임들이다. 이에 독립영화진영이 처음으로 자신들의 집단적 역량을 확인한 영화제 ‘작은 영화를 지키고 싶습니다!’부터 그 역량이 집중되어 표출된 장산곶매의 <파업전야>와 이후의 세계화와 신자유주의 조류를 맞이하여 분화된 각 조직의 활동들을 확인하는 과정에서 독립영화진영이 이룬 집단적 성과를 짚어본다. 또한 독립영화진영의 담론을 분석함으로써 당시 이들이 직면한 상황, 즉 ‘섹슈얼리티로 점철된 제도권영화 풍토 및 이를 생산해 낼 수밖에 없었던 폐쇄적 산업구조, 그리고 그 상부구조인 국가의 지배이데올로기의 표현으로 작용한 영화관련 정책’에 저항한 이들의 성과를 확인한다. 2000년대 이후 다양하게 분화된 한국 사회 담론에도 불구하고 독립영화진영은 제도권 영화계, 학계, 정계 등의 영역에서 그 활동을 이어왔으나 여전히 재생가능한 문화정착에는 부침을 겪고 있다. 본 연구 과정에서 도출할 수 있는 독립영화진영의 집단적 연대기구 활성화와 재생산구조의 획득, 대중과의 어젠다 공유라는 시사점을 그 극복의 한 방안으로 제시한다.
Changes in the Korea Independent Film is continuous, including support reduction from Korean Film Council about Art Film theater. This study is to explore ways for these challenges facing Korea Independent Film, in reviewing the early history and discourse. Generally, Korea has an identity of indepe...
Changes in the Korea Independent Film is continuous, including support reduction from Korean Film Council about Art Film theater. This study is to explore ways for these challenges facing Korea Independent Film, in reviewing the early history and discourse. Generally, Korea has an identity of independent film called ‘independence from capital, power, and conventional film grammar’. However, the starting point of history according to its provisions are meant to see otherwise. Nevertheless, a common contact of the existing research is a set of the small film groups born around the film movements in 1980. The Film Festival ‘We would like to keep a small movie!'was a case of confirming their collective competencies for the first time. And the movie was a expression of the concentrated capabilities. After then, activities of each organization were differentiated cause of globalization and neoliberalism. In the process to determine these activities, this study point out a collective performance of Korea Independent Film Camp. In addition, by analyzing the discourse in Independent Film Camp, we check their faced situation-Sexuality prevalent movie culture, closed industry structure, repressive state policy. Since 2000s, Korea Independent Film Camp has continued to these activities in mainstream cinema, academia, politics. However, renewable culture is still difficult. Therefore, this study suggests the following ways, collective solidarity organizations activation, reproductive structures acquisition, and agenda sharing with public.
Changes in the Korea Independent Film is continuous, including support reduction from Korean Film Council about Art Film theater. This study is to explore ways for these challenges facing Korea Independent Film, in reviewing the early history and discourse. Generally, Korea has an identity of independent film called ‘independence from capital, power, and conventional film grammar’. However, the starting point of history according to its provisions are meant to see otherwise. Nevertheless, a common contact of the existing research is a set of the small film groups born around the film movements in 1980. The Film Festival ‘We would like to keep a small movie!'was a case of confirming their collective competencies for the first time. And the movie was a expression of the concentrated capabilities. After then, activities of each organization were differentiated cause of globalization and neoliberalism. In the process to determine these activities, this study point out a collective performance of Korea Independent Film Camp. In addition, by analyzing the discourse in Independent Film Camp, we check their faced situation-Sexuality prevalent movie culture, closed industry structure, repressive state policy. Since 2000s, Korea Independent Film Camp has continued to these activities in mainstream cinema, academia, politics. However, renewable culture is still difficult. Therefore, this study suggests the following ways, collective solidarity organizations activation, reproductive structures acquisition, and agenda sharing with public.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.