최근 주 5일 근무제 등으로 관광수요가 증가함에 따라 새로운 형태의 관광활동 이 등장하게 되었으며, 오늘날 관광환경의 급속한 변화와 더불어 관광패턴에 있어 서도 기존의 소극적인 “보는 관광”에서 다양하고 전문화된 “참여 관광”으로 점차 전환되어 가고 있다. 따라서 본 연구는 문화관광축제장에서의 체험요소들을 체험 경제이론에 접목시켜 축제의 체험경제이론(4Es)이 축제 참가자의 몰입과 체험만 족, 그리고 행동의도에 미치는 영향을 실증분석하여 향후에 문화관광축제의 프로 그램 기획과 마케팅 활동에서 중점적으로 다루어야 할 사항을 연구하고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 문헌조사와 설문지를 통한 실증조사를 병행하 였으며, 문헌연구에서는 여러 학자들의 선행연구를 바탕으로 문화관광축제의 체험 경제요인(4Es)과 몰입, 체험만족, 그리고 행동의도의 이론적인 정의와 개념을 파 악하였고, 이론적 고찰을 바탕으로 연구모형과 연구가설을 설정하여 실증조사를 통하여 가설을 검증하였다. 실증조사를 위해서는 충청북도 충주시에서 해년마다 개최하고 있는 문화관광축 ...
최근 주 5일 근무제 등으로 관광수요가 증가함에 따라 새로운 형태의 관광활동 이 등장하게 되었으며, 오늘날 관광환경의 급속한 변화와 더불어 관광패턴에 있어 서도 기존의 소극적인 “보는 관광”에서 다양하고 전문화된 “참여 관광”으로 점차 전환되어 가고 있다. 따라서 본 연구는 문화관광축제장에서의 체험요소들을 체험 경제이론에 접목시켜 축제의 체험경제이론(4Es)이 축제 참가자의 몰입과 체험만 족, 그리고 행동의도에 미치는 영향을 실증분석하여 향후에 문화관광축제의 프로 그램 기획과 마케팅 활동에서 중점적으로 다루어야 할 사항을 연구하고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 문헌조사와 설문지를 통한 실증조사를 병행하 였으며, 문헌연구에서는 여러 학자들의 선행연구를 바탕으로 문화관광축제의 체험 경제요인(4Es)과 몰입, 체험만족, 그리고 행동의도의 이론적인 정의와 개념을 파 악하였고, 이론적 고찰을 바탕으로 연구모형과 연구가설을 설정하여 실증조사를 통하여 가설을 검증하였다. 실증조사를 위해서는 충청북도 충주시에서 해년마다 개최하고 있는 문화관광축 제인 2015년 충주세계무술축제를 선정하여 충주세계무술축제 체험프로그램에 참 여하는 축제 참여자를 대상으로, 조사기간은 2015년 8월 23일 오후 3시부터 8월 30일 까지 평일 및 주말기간으로 나누어 설문조사를 실시하였으며, 설문지는 총 400부를 배포하여 394부를 회수하였고, 최종 350부를 최종 분석자료로 이용하였다. 설문지는 문화관광축제의 체험경제이론(4Es) 23개 문항, 몰입 10개 문항, 체험만 족 5개 문항, 행동의도 4개 문항, 조사대상자의 일반적인 특성 8개 문항, 인구통계 학적특성 6개 문항 등 총 56개 문항으로 구성하였다. 본 연구에서 수집된 자료의 통계처리는 데이터 코딩(data coding)과정을 거쳐 SPSS 통계프로그램 Win version 20.0을 활용하여 분석하였다. 위와 같이 문헌연구를 통해 설계된 설문지를 분석한 자료를 가지고 실증분석을 통하여 나타난 연구결과를 종합해 보면 다음과 같다. 첫째, 문화관광축제에서의 체험경제이론(4Es) 요소에 활용될 수 있는 측정변수 는 요인1인 E1(오락적 체험)는 5개 문항, 요인2인 E2(교육적 체험)는 5개 문항, E3(일탈적 체험)은 5개 문항, 요인4인 E4(심미적 체험)는 6개 문항으로 도출된 21 개의 측정변수들이 신뢰성 검증과 타당성 검증에서 모두 적합성이 있는 것으로 입증되었다. 몰입 요소에 활용될 수 있는 측정변수는 요인1인 PF(개인적 몰입)는 4개 문항, 요인2인 SF(사회적 몰입)와 요인3인 MF(도덕적 몰입)은 각각 3개 문항으로 도출 된 10개의 측정변수들이 신뢰성 검증과 타당성 검증에서 모두 적합성이 있는 것 으로 입증되었다. 그리고 체험만족에 활용될 수 있는 측정변수는 모두 5개의 문 항, 행동의도에 활용될 수 있는 측정변수는 4개의 문항으로 도출된 측정변수들이 신뢰성 검증과 타당성 검증에서 모두 적합성이 있는 것으로 입증되었다. 따라서 본 연구에서 사용된 측정변수들은 향후의 연구에서도 측정변수로 사용될 수 있음을 시사한다. 둘째, 4개의 잠재변수들로 가설화 한, 문화관광축제에서의 체험경제이론(4Es) 요 소와 몰입과의 관계, 문화관광축제에서의 체험경제이론(4Es) 요소와 체험만족과의 관계, 몰입과 체험만족과의 관계, 몰입과 행동의도간의 관계, 체험만족과 행동의도 간의 관계가 부분적으로 유의함이 나타남을 확인할 수 있었다. 이상의 가설검증결과를 바탕으로 시사점을 제시해 보면 다음과 같다. 가설 1의 연구 결과를 통해 문화관광축제의 체험경제이론(4Es)이 몰입과의 관 계에 유의한 영향을 미친다라는 사실을 확인할 수 있었다. 다만 본 연구에서는 일 탈적 체험은 몰입에 영향을 미치지 않는 것으로 나타나, 기존 연구와는 차이가 있 는 것으로 분석되었다. 이는 축제의 체험프로그램이 단순히 즐기는 것만은 아니 며, 체험하고, 경험하고, 배우고, 느끼는 교류의 장이었음을 입증한 것이며, 문화관 광축제 축제 참가자들의 몰입을 유도하기 위해서는 교육적인 체험부분에 무엇보 다도 많은 비중을 두어 축제프로그램을 개발하는 것이 바람직하다고 할 수 있다. 따라서 교육적인 가치가 있는 축제 체험프로그램을 개발하여 보다 적극적인 운영 전략과 함께 홍보에 주력한다면 더 많은 축제 방문자를 유치하는데 도움이 될 수 있다는 것을 시사하고 있다. 가설 2의 연구 결과를 통해 문화관광축제의 체험경제이론(4Es)이 체험만족과의 관계에 유의한 영향을 미친다라는 사실을 확인할 수 있었다. 또한 Pine & Gilmore(1999)는 4가지 체험 영역이 이상적으로 어우러졌을 때 최상의 관광 체험 이 완성되며 최적의 체험 효과를 가진다고 하였고, 본 연구에서는 교육적인 체험 요소, 일탈적 체험요소, 심미적인 체험요소, 그리고 오락적인 체험요소의 순으로 중요한 가치와 비중을 두어야 체험 만족도를 제고할 수 있다는 결과가 도출되었 는데, 이것은 축제 체험프로그램 개발 시 위와 같은 순으로 가치와 비중을 두되, 체험경제이론(4Es) 모두를 이상적으로 고려해야 최상의 축제 체험 효과를 창출할 수 있는 프로그램이 될 수 있다는 중요한 의미의 시사
최근 주 5일 근무제 등으로 관광수요가 증가함에 따라 새로운 형태의 관광활동 이 등장하게 되었으며, 오늘날 관광환경의 급속한 변화와 더불어 관광패턴에 있어 서도 기존의 소극적인 “보는 관광”에서 다양하고 전문화된 “참여 관광”으로 점차 전환되어 가고 있다. 따라서 본 연구는 문화관광축제장에서의 체험요소들을 체험 경제이론에 접목시켜 축제의 체험경제이론(4Es)이 축제 참가자의 몰입과 체험만 족, 그리고 행동의도에 미치는 영향을 실증분석하여 향후에 문화관광축제의 프로 그램 기획과 마케팅 활동에서 중점적으로 다루어야 할 사항을 연구하고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 문헌조사와 설문지를 통한 실증조사를 병행하 였으며, 문헌연구에서는 여러 학자들의 선행연구를 바탕으로 문화관광축제의 체험 경제요인(4Es)과 몰입, 체험만족, 그리고 행동의도의 이론적인 정의와 개념을 파 악하였고, 이론적 고찰을 바탕으로 연구모형과 연구가설을 설정하여 실증조사를 통하여 가설을 검증하였다. 실증조사를 위해서는 충청북도 충주시에서 해년마다 개최하고 있는 문화관광축 제인 2015년 충주세계무술축제를 선정하여 충주세계무술축제 체험프로그램에 참 여하는 축제 참여자를 대상으로, 조사기간은 2015년 8월 23일 오후 3시부터 8월 30일 까지 평일 및 주말기간으로 나누어 설문조사를 실시하였으며, 설문지는 총 400부를 배포하여 394부를 회수하였고, 최종 350부를 최종 분석자료로 이용하였다. 설문지는 문화관광축제의 체험경제이론(4Es) 23개 문항, 몰입 10개 문항, 체험만 족 5개 문항, 행동의도 4개 문항, 조사대상자의 일반적인 특성 8개 문항, 인구통계 학적특성 6개 문항 등 총 56개 문항으로 구성하였다. 본 연구에서 수집된 자료의 통계처리는 데이터 코딩(data coding)과정을 거쳐 SPSS 통계프로그램 Win version 20.0을 활용하여 분석하였다. 위와 같이 문헌연구를 통해 설계된 설문지를 분석한 자료를 가지고 실증분석을 통하여 나타난 연구결과를 종합해 보면 다음과 같다. 첫째, 문화관광축제에서의 체험경제이론(4Es) 요소에 활용될 수 있는 측정변수 는 요인1인 E1(오락적 체험)는 5개 문항, 요인2인 E2(교육적 체험)는 5개 문항, E3(일탈적 체험)은 5개 문항, 요인4인 E4(심미적 체험)는 6개 문항으로 도출된 21 개의 측정변수들이 신뢰성 검증과 타당성 검증에서 모두 적합성이 있는 것으로 입증되었다. 몰입 요소에 활용될 수 있는 측정변수는 요인1인 PF(개인적 몰입)는 4개 문항, 요인2인 SF(사회적 몰입)와 요인3인 MF(도덕적 몰입)은 각각 3개 문항으로 도출 된 10개의 측정변수들이 신뢰성 검증과 타당성 검증에서 모두 적합성이 있는 것 으로 입증되었다. 그리고 체험만족에 활용될 수 있는 측정변수는 모두 5개의 문 항, 행동의도에 활용될 수 있는 측정변수는 4개의 문항으로 도출된 측정변수들이 신뢰성 검증과 타당성 검증에서 모두 적합성이 있는 것으로 입증되었다. 따라서 본 연구에서 사용된 측정변수들은 향후의 연구에서도 측정변수로 사용될 수 있음을 시사한다. 둘째, 4개의 잠재변수들로 가설화 한, 문화관광축제에서의 체험경제이론(4Es) 요 소와 몰입과의 관계, 문화관광축제에서의 체험경제이론(4Es) 요소와 체험만족과의 관계, 몰입과 체험만족과의 관계, 몰입과 행동의도간의 관계, 체험만족과 행동의도 간의 관계가 부분적으로 유의함이 나타남을 확인할 수 있었다. 이상의 가설검증결과를 바탕으로 시사점을 제시해 보면 다음과 같다. 가설 1의 연구 결과를 통해 문화관광축제의 체험경제이론(4Es)이 몰입과의 관 계에 유의한 영향을 미친다라는 사실을 확인할 수 있었다. 다만 본 연구에서는 일 탈적 체험은 몰입에 영향을 미치지 않는 것으로 나타나, 기존 연구와는 차이가 있 는 것으로 분석되었다. 이는 축제의 체험프로그램이 단순히 즐기는 것만은 아니 며, 체험하고, 경험하고, 배우고, 느끼는 교류의 장이었음을 입증한 것이며, 문화관 광축제 축제 참가자들의 몰입을 유도하기 위해서는 교육적인 체험부분에 무엇보 다도 많은 비중을 두어 축제프로그램을 개발하는 것이 바람직하다고 할 수 있다. 따라서 교육적인 가치가 있는 축제 체험프로그램을 개발하여 보다 적극적인 운영 전략과 함께 홍보에 주력한다면 더 많은 축제 방문자를 유치하는데 도움이 될 수 있다는 것을 시사하고 있다. 가설 2의 연구 결과를 통해 문화관광축제의 체험경제이론(4Es)이 체험만족과의 관계에 유의한 영향을 미친다라는 사실을 확인할 수 있었다. 또한 Pine & Gilmore(1999)는 4가지 체험 영역이 이상적으로 어우러졌을 때 최상의 관광 체험 이 완성되며 최적의 체험 효과를 가진다고 하였고, 본 연구에서는 교육적인 체험 요소, 일탈적 체험요소, 심미적인 체험요소, 그리고 오락적인 체험요소의 순으로 중요한 가치와 비중을 두어야 체험 만족도를 제고할 수 있다는 결과가 도출되었 는데, 이것은 축제 체험프로그램 개발 시 위와 같은 순으로 가치와 비중을 두되, 체험경제이론(4Es) 모두를 이상적으로 고려해야 최상의 축제 체험 효과를 창출할 수 있는 프로그램이 될 수 있다는 중요한 의미의 시사
Recently, new forms of tourism activities have appeared as demand for tourism increased due to five-day workweek. Also, in addition to radical changes in trend of world’s tourism atmosphere, travel patterns are also transferring from inactive “sightseeing” to various and specialized “activity tour”....
Recently, new forms of tourism activities have appeared as demand for tourism increased due to five-day workweek. Also, in addition to radical changes in trend of world’s tourism atmosphere, travel patterns are also transferring from inactive “sightseeing” to various and specialized “activity tour”. Therefore, this study is to conduct empirical analysis regarding effects of experience economy forces(4Es) on festival participants’ flow and satisfaction, and their behavior intentions by applying experience elements to experience economy theories in Culture and Tourism Festival. By doing this, the study intends to examine main points that Tourism Festival have to deal with when designing programs and having marketing activities. In order to achieve the purpose of the study, literature researches and empirical analysis through survey were conducted together. Through literature researches, concepts of theories about experience economy forces(4Es) and flow, activity satisfaction of Culture and Tourism Festival, and behavior intention were apprehended based on precedent researches; in addition, they were verified via empirical examination by setting experiment models and research hypothesis based on theoretical consideration. For empirical investigation, the researcher chose festival activity participants of Chungju World Martial Arts Festival, which is held in Chungju city, North Chung Cheong province every year, as subjects. Also, the period for investigation was from August 23rd 3o’clock in the afternoon to August 30th , 2015, and was separated into weekdays and weekends. 400 surveys were distributed and 394 of them were returned. Among them, the researcher used 350 surveys as final analysis data. The survey consists of 23 questions for experience economy forces (4Es), 10 questions for flows, 5 questions for experiential satisfaction, 4 questions for behavior intention, 8 questions for general characteristics of subjects, and 6 questions for demographic characteristics, having total of 56 questions. Collected data were processed through data coding, and analyzed by utilizing SPSS statistical program, Win version 20.0. When aggregating analyzed data from survey, which is designed through literature researches, with research results via empirical analysis, the contents are as follows: First of all, measuring variables that can be utilized for experience economy forces(4Es) at the Culture and Tourism Festival were 5 questions for factor 1: E1(entertainment experience), 5 questions for factor 2: E2(educational experience), 5 questions for factor 3: E3(escapist experience), and 6 questions for factor 4: E4(esthetic experience). All 21 measuring variables were proved to be suitable for both reliability verification and validity test. Measuring variables that can be used for flow factors were 4 questions for factor 1: PF(personal flow), and 3 questions each for factor 2: SF(social flow) and factor 3: MF(moral flow). 10 measuring variables were proved to be suitable for both reliability verification and validity test. Lastly, measuring variables for experiential satisfaction were 5 questions, and variables for behavior intention were 4 questions, all of which were verified to be suitable for both reliability verification and validity test. Therefore, it is implied that measuring variables used in this study can also be used for future researches. Secondly, when framed hypothesis with 4 latent variables, it is confirmed that there is significance partly between experience economy factors (4Es) and flows at Culture and Tourism Festival, between experience economy factors (4Es) and experiential satisfaction, between flows and experiential satisfaction, between flow and behavior intention, and between experiential satisfaction and behavior intention. Based on hypothesis test results, implications are as follows: Through result of hypothesis 1, it is confirmed that experiential economic factors(4Es) have significant effects on flows. However, in this research, it is found that escapist experience does not affect flows, which is analyzed differently from existing researches. This proves that festival experiential program is not just for having fun, but place for interchange one another by experiencing, learning, and feeling a number of things; thus, it is desirable to develop festival programs focusing heavily on educational experience so as to attract people who are participating in Culture and Tourism Festival. Therefore, it is implied that a lot of people would visit the festival if the organizers focus on developing experiential program that has educational value, and promoting with more active operational strategies. Through result of hypothesis 2, it is confirmed that experiential economic factors(4Es) have significant effects on experiential satisfaction. Also, according to Pine & Gilmore(1999), the best tour experience is completed and the experience can have optimal effects when 4 kinds of experience domains are ideally harmonized. According to this research, it is important to have an order of important value and emphasis as following: 1) educational experience factor, 2) escapist experience factor, 3) esthetic experience factor, and 4) entertainment experience factor. This result was deduced through study, which indicates that having order above is important when developing festival program, and that experiential economic factors(4Es) should be ideally considered in order to draw the best festival experience. Thus, festival programs for successful festival operation should provide experience factors with strategic level in order to enhance participants’ pleasure. In other words, when using these 4 types of festival experiential economic factors(4Es), that will positively affect festival experiential satisfaction, ultimately forming positive behavior intention. Through the result of hypothesis 3, it is confirmed that flows have significant effects on experiential satisfaction. Li
Recently, new forms of tourism activities have appeared as demand for tourism increased due to five-day workweek. Also, in addition to radical changes in trend of world’s tourism atmosphere, travel patterns are also transferring from inactive “sightseeing” to various and specialized “activity tour”. Therefore, this study is to conduct empirical analysis regarding effects of experience economy forces(4Es) on festival participants’ flow and satisfaction, and their behavior intentions by applying experience elements to experience economy theories in Culture and Tourism Festival. By doing this, the study intends to examine main points that Tourism Festival have to deal with when designing programs and having marketing activities. In order to achieve the purpose of the study, literature researches and empirical analysis through survey were conducted together. Through literature researches, concepts of theories about experience economy forces(4Es) and flow, activity satisfaction of Culture and Tourism Festival, and behavior intention were apprehended based on precedent researches; in addition, they were verified via empirical examination by setting experiment models and research hypothesis based on theoretical consideration. For empirical investigation, the researcher chose festival activity participants of Chungju World Martial Arts Festival, which is held in Chungju city, North Chung Cheong province every year, as subjects. Also, the period for investigation was from August 23rd 3o’clock in the afternoon to August 30th , 2015, and was separated into weekdays and weekends. 400 surveys were distributed and 394 of them were returned. Among them, the researcher used 350 surveys as final analysis data. The survey consists of 23 questions for experience economy forces (4Es), 10 questions for flows, 5 questions for experiential satisfaction, 4 questions for behavior intention, 8 questions for general characteristics of subjects, and 6 questions for demographic characteristics, having total of 56 questions. Collected data were processed through data coding, and analyzed by utilizing SPSS statistical program, Win version 20.0. When aggregating analyzed data from survey, which is designed through literature researches, with research results via empirical analysis, the contents are as follows: First of all, measuring variables that can be utilized for experience economy forces(4Es) at the Culture and Tourism Festival were 5 questions for factor 1: E1(entertainment experience), 5 questions for factor 2: E2(educational experience), 5 questions for factor 3: E3(escapist experience), and 6 questions for factor 4: E4(esthetic experience). All 21 measuring variables were proved to be suitable for both reliability verification and validity test. Measuring variables that can be used for flow factors were 4 questions for factor 1: PF(personal flow), and 3 questions each for factor 2: SF(social flow) and factor 3: MF(moral flow). 10 measuring variables were proved to be suitable for both reliability verification and validity test. Lastly, measuring variables for experiential satisfaction were 5 questions, and variables for behavior intention were 4 questions, all of which were verified to be suitable for both reliability verification and validity test. Therefore, it is implied that measuring variables used in this study can also be used for future researches. Secondly, when framed hypothesis with 4 latent variables, it is confirmed that there is significance partly between experience economy factors (4Es) and flows at Culture and Tourism Festival, between experience economy factors (4Es) and experiential satisfaction, between flows and experiential satisfaction, between flow and behavior intention, and between experiential satisfaction and behavior intention. Based on hypothesis test results, implications are as follows: Through result of hypothesis 1, it is confirmed that experiential economic factors(4Es) have significant effects on flows. However, in this research, it is found that escapist experience does not affect flows, which is analyzed differently from existing researches. This proves that festival experiential program is not just for having fun, but place for interchange one another by experiencing, learning, and feeling a number of things; thus, it is desirable to develop festival programs focusing heavily on educational experience so as to attract people who are participating in Culture and Tourism Festival. Therefore, it is implied that a lot of people would visit the festival if the organizers focus on developing experiential program that has educational value, and promoting with more active operational strategies. Through result of hypothesis 2, it is confirmed that experiential economic factors(4Es) have significant effects on experiential satisfaction. Also, according to Pine & Gilmore(1999), the best tour experience is completed and the experience can have optimal effects when 4 kinds of experience domains are ideally harmonized. According to this research, it is important to have an order of important value and emphasis as following: 1) educational experience factor, 2) escapist experience factor, 3) esthetic experience factor, and 4) entertainment experience factor. This result was deduced through study, which indicates that having order above is important when developing festival program, and that experiential economic factors(4Es) should be ideally considered in order to draw the best festival experience. Thus, festival programs for successful festival operation should provide experience factors with strategic level in order to enhance participants’ pleasure. In other words, when using these 4 types of festival experiential economic factors(4Es), that will positively affect festival experiential satisfaction, ultimately forming positive behavior intention. Through the result of hypothesis 3, it is confirmed that flows have significant effects on experiential satisfaction. Li
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