본 연구는 통제촉진매체를 활용한 집단미술치료가 ADHD 성향 성인의 문제행동 감소에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 연구 대상은 ADHD 성향군에 속하는 대학생 3명으로, 2015년 10월부터 12월까지 주 1~2회 사전-사후 검사를 포함한 총 16회기의 통제촉진매체를 활용한 프로그램을 진행하였으며, 2016년 4월에 추후 검사를 실시하였다. 본 연구의 프로그램 처치가 ADHD 성향을 가진 성인의 문제행동 감소에 어떠...
본 연구는 통제촉진매체를 활용한 집단미술치료가 ADHD 성향 성인의 문제행동 감소에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 연구 대상은 ADHD 성향군에 속하는 대학생 3명으로, 2015년 10월부터 12월까지 주 1~2회 사전-사후 검사를 포함한 총 16회기의 통제촉진매체를 활용한 프로그램을 진행하였으며, 2016년 4월에 추후 검사를 실시하였다. 본 연구의 프로그램 처치가 ADHD 성향을 가진 성인의 문제행동 감소에 어떠한 변화를 가져오는지 알아보기 위해 사전-사후-추후로 CAARS-K 검사 점수변화와 매 회기 녹화한 비디오 내용을 바탕으로 활동 안에서 보여지는 표적행동 빈도수의 변화를 그래프로 제시하였으며, 나무그림검사, 풍경구성법, 자기보고서의 내용을 질적 분석하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, CAARS-K 검사의 점수 변화를 살펴본 결과, ADHD 성향 성인의 문제행동이 감소하였다. 둘째, ADHD 성향 성인의 문제행동의 발생 빈도수가 감소하였다. 셋째, 나무그림검사와 풍경구성법을 분석한 결과 ADHD 성향 성인의 문제행동이 감소한 것으로 판단된다. 넷째, 자기보고서에서 스스로의 문제행동의 감소를 보고 하였다. 이러한 결과를 통해 통제촉진매체를 활용한 집단미술치료가 ADHD 성향 성인의 문제행동과 문제행동의 하위영역을 감소시키는데 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다.
본 연구는 통제촉진매체를 활용한 집단미술치료가 ADHD 성향 성인의 문제행동 감소에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 연구 대상은 ADHD 성향군에 속하는 대학생 3명으로, 2015년 10월부터 12월까지 주 1~2회 사전-사후 검사를 포함한 총 16회기의 통제촉진매체를 활용한 프로그램을 진행하였으며, 2016년 4월에 추후 검사를 실시하였다. 본 연구의 프로그램 처치가 ADHD 성향을 가진 성인의 문제행동 감소에 어떠한 변화를 가져오는지 알아보기 위해 사전-사후-추후로 CAARS-K 검사 점수변화와 매 회기 녹화한 비디오 내용을 바탕으로 활동 안에서 보여지는 표적행동 빈도수의 변화를 그래프로 제시하였으며, 나무그림검사, 풍경구성법, 자기보고서의 내용을 질적 분석하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, CAARS-K 검사의 점수 변화를 살펴본 결과, ADHD 성향 성인의 문제행동이 감소하였다. 둘째, ADHD 성향 성인의 문제행동의 발생 빈도수가 감소하였다. 셋째, 나무그림검사와 풍경구성법을 분석한 결과 ADHD 성향 성인의 문제행동이 감소한 것으로 판단된다. 넷째, 자기보고서에서 스스로의 문제행동의 감소를 보고 하였다. 이러한 결과를 통해 통제촉진매체를 활용한 집단미술치료가 ADHD 성향 성인의 문제행동과 문제행동의 하위영역을 감소시키는데 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다.
In this study, the effects of group art therapy using More Controlled Mediums on the reduction of problem behaviors of the adults with ADHD(Attention Deficit Hyperactivity Disorder) tendencies was investigated. For this, three college students with ADHD tendencies had been surveyed once or twice...
In this study, the effects of group art therapy using More Controlled Mediums on the reduction of problem behaviors of the adults with ADHD(Attention Deficit Hyperactivity Disorder) tendencies was investigated. For this, three college students with ADHD tendencies had been surveyed once or twice per week during Oct. to Nov. in 2015. The students had been evaluated by the 16 sets program using More Controlled Mediums, including before and after tests. The follow-up examination was performed during Apr. in 2016. To investigate the effects of the proposed program, the graph for the frequency changes of the target behaviors was presented, based on the results of CAARS-K examinations and the recorded videos. Also, qualitative analyses on the results of the tree-drawing tests, the Landscape Montage Technique and the self-reports was conducted. The main findings are followed: First, the results of CAARS-K examinations shows that the problem behaviors of the adults with ADHD tendencies are reduced. Second, the tendency of the problem behaviors of the adults with ADHD tendencies is decreased. Third, according to the results of the tree-drawings test and the Landscape Montage Technique, it is shown that the problem behaviors of the adults with ADHD tendencies are weakened. Lastly, the participant students voluntarily report the reduction of their problem behaviors in their self-reports. Summarizing the results of the studies, we can conclude that group art therapy using More Controlled Mediums is helpful on the reduction of problem behaviors of the adults with ADHD tendencies and on the reduction of the sub-areas of problem behaviors.
In this study, the effects of group art therapy using More Controlled Mediums on the reduction of problem behaviors of the adults with ADHD(Attention Deficit Hyperactivity Disorder) tendencies was investigated. For this, three college students with ADHD tendencies had been surveyed once or twice per week during Oct. to Nov. in 2015. The students had been evaluated by the 16 sets program using More Controlled Mediums, including before and after tests. The follow-up examination was performed during Apr. in 2016. To investigate the effects of the proposed program, the graph for the frequency changes of the target behaviors was presented, based on the results of CAARS-K examinations and the recorded videos. Also, qualitative analyses on the results of the tree-drawing tests, the Landscape Montage Technique and the self-reports was conducted. The main findings are followed: First, the results of CAARS-K examinations shows that the problem behaviors of the adults with ADHD tendencies are reduced. Second, the tendency of the problem behaviors of the adults with ADHD tendencies is decreased. Third, according to the results of the tree-drawings test and the Landscape Montage Technique, it is shown that the problem behaviors of the adults with ADHD tendencies are weakened. Lastly, the participant students voluntarily report the reduction of their problem behaviors in their self-reports. Summarizing the results of the studies, we can conclude that group art therapy using More Controlled Mediums is helpful on the reduction of problem behaviors of the adults with ADHD tendencies and on the reduction of the sub-areas of problem behaviors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.