BOO방식 민간투자사업의 부실화 및 정상화 요인에 관한 연구 : 복합물류터미널 민간투자사업 사례를 중심으로 A Study on the Factors of Insolvency and Normalization of BOO(Build-Own-Operate) Private Investment Projects : Focused on the Case of a Complex Logistics Terminal Project원문보기
사회간접자본에 대한 민간투자제도가 국내에 도입 된 지 20년이 넘는 기간 동안 SOC 총량(stock)의 증가는 물론이고 사회적 편익 창출에 기여 했다. 그러나 최소수입보장에 따른 과도한 재정부담, 수요과다 추정, 높은 사용료, 공사비 과다 등에 대한 비판도 제기되고 있다. 민간투자제도의 효율적인 활용과 발전을 위해서는 그 동안 제기 되었던 부정적 비판에 대한 원인 분석과 실수가 반복되지 않도록 과거 사업에 대한 사후적 평가와 개선이 필요하다. 본 연구는 BOO(Build-Own-Operate:건설-소유-운영)방식 민간투자사업의 부실화 및 정상화 요인을 규명하고 요인별 ...
사회간접자본에 대한 민간투자제도가 국내에 도입 된 지 20년이 넘는 기간 동안 SOC 총량(stock)의 증가는 물론이고 사회적 편익 창출에 기여 했다. 그러나 최소수입보장에 따른 과도한 재정부담, 수요과다 추정, 높은 사용료, 공사비 과다 등에 대한 비판도 제기되고 있다. 민간투자제도의 효율적인 활용과 발전을 위해서는 그 동안 제기 되었던 부정적 비판에 대한 원인 분석과 실수가 반복되지 않도록 과거 사업에 대한 사후적 평가와 개선이 필요하다. 본 연구는 BOO(Build-Own-Operate:건설-소유-운영)방식 민간투자사업의 부실화 및 정상화 요인을 규명하고 요인별 중요도 분석을 목적으로 한다. 이를 위해 전국 5대 광역물류거점 사업 중 영남권 복합물류터미널 민간투자사업을 연구대상으로 하였다. 연구의 방법은 문헌연구와 계층적 분석 기법인 AHP(Analytic Hierarchy Process)를 활용하여 전문가의 주관적 가치판단을 활용한 우선순위를 도출하고 그 결과에 대한 합리성 및 객관성을 확보하고자 했다. 이를 통해 향후 유사사업 추진 시 도입 가능한 민간투자사업에 대한 효율적인 관리 방안을 마련하고, 시사점을 도출하였다. AHP기법을 활용한 부실화 요인에 대한 중요도 분석 결과는 다음과 같다. 부실화 요인 대분류 항목에서는 사업개발단계(0.490)가 가장 높게 나타났고, 다음으로 운영단계(0.302), 건설단계(0.112), 자금조달단계(0.096) 순으로 중요도가 도출되었다. 부실화 요인 대분류와 소분류 항목에 대한 평가를 바탕으로 종합중요도와 우선순위를 도출한 결과 수요예측 실패로 인한 시설의 과잉공급(0.213)이 가장 높게 나타났고, 다음으로 정부의 광역거점 물류정책의 오류(0.123), 건설출자자들의 자금보충의무 미이행(0.092), 운영초기 경영진의 물류사업 경험부족(0.086), 입지선정의 부적절(0.076), 경기하락에 따른 침체(0.074), 지역관계자의 의견수렴 부족(0.051) 등의 순으로 중요도가 도출되었다. 한편, AHP 기법을 활용한 정상화 요인에 대한 중요도 분석 결과는 다음과 같다. 정상화 요인 대분류 항목에서는 임대율 향상, 구조조정, 운영비용절감 등이 포함된 운영의 개선(0.384) 항목이 가장 높게 나타났고, 금융조건변경(0.236), 정부기관의 역할 및 제도 변경(0.194), SPC거버넌스의 개선(0.186) 순으로 중요도가 도출되었다. 정상화 요인 대분류와 소분류 항목에 대한 평가를 바탕으로 종합중요도와 우선순위를 도출한 결과 임대율 개선(0.233)이 가장 높게 나타났고, 다음으로 보증기관의 정상화 지원(0.169), 자금재조달(0.123), 경영진 교체(0.096), 조직 및 인력 구조조정(0.065) 등의 순으로 중요도가 도출되었다.
본 연구의 분석 결과를 바탕으로 BOO방식의 물류시설 민간투자사업에 관한 정책적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 사업개발단계의 수요예측 정확도를 높이기 위하여 국가물류정보 DB의 신뢰도를 향상시켜야 한다. 둘째, 민간투자사업의 부실운영 사업장에 대한 활용도 향상 방안을 마련하고 이를 시행할 수 있는 제도가 필요하다. 셋째, 물류시설에 대한 민간투자사업의 추진 시 물류회사의 지분 참여를 유도 할 수 있는 인센티브를 강화해야 한다.
사회간접자본에 대한 민간투자제도가 국내에 도입 된 지 20년이 넘는 기간 동안 SOC 총량(stock)의 증가는 물론이고 사회적 편익 창출에 기여 했다. 그러나 최소수입보장에 따른 과도한 재정부담, 수요과다 추정, 높은 사용료, 공사비 과다 등에 대한 비판도 제기되고 있다. 민간투자제도의 효율적인 활용과 발전을 위해서는 그 동안 제기 되었던 부정적 비판에 대한 원인 분석과 실수가 반복되지 않도록 과거 사업에 대한 사후적 평가와 개선이 필요하다. 본 연구는 BOO(Build-Own-Operate:건설-소유-운영)방식 민간투자사업의 부실화 및 정상화 요인을 규명하고 요인별 중요도 분석을 목적으로 한다. 이를 위해 전국 5대 광역물류거점 사업 중 영남권 복합물류터미널 민간투자사업을 연구대상으로 하였다. 연구의 방법은 문헌연구와 계층적 분석 기법인 AHP(Analytic Hierarchy Process)를 활용하여 전문가의 주관적 가치판단을 활용한 우선순위를 도출하고 그 결과에 대한 합리성 및 객관성을 확보하고자 했다. 이를 통해 향후 유사사업 추진 시 도입 가능한 민간투자사업에 대한 효율적인 관리 방안을 마련하고, 시사점을 도출하였다. AHP기법을 활용한 부실화 요인에 대한 중요도 분석 결과는 다음과 같다. 부실화 요인 대분류 항목에서는 사업개발단계(0.490)가 가장 높게 나타났고, 다음으로 운영단계(0.302), 건설단계(0.112), 자금조달단계(0.096) 순으로 중요도가 도출되었다. 부실화 요인 대분류와 소분류 항목에 대한 평가를 바탕으로 종합중요도와 우선순위를 도출한 결과 수요예측 실패로 인한 시설의 과잉공급(0.213)이 가장 높게 나타났고, 다음으로 정부의 광역거점 물류정책의 오류(0.123), 건설출자자들의 자금보충의무 미이행(0.092), 운영초기 경영진의 물류사업 경험부족(0.086), 입지선정의 부적절(0.076), 경기하락에 따른 침체(0.074), 지역관계자의 의견수렴 부족(0.051) 등의 순으로 중요도가 도출되었다. 한편, AHP 기법을 활용한 정상화 요인에 대한 중요도 분석 결과는 다음과 같다. 정상화 요인 대분류 항목에서는 임대율 향상, 구조조정, 운영비용절감 등이 포함된 운영의 개선(0.384) 항목이 가장 높게 나타났고, 금융조건변경(0.236), 정부기관의 역할 및 제도 변경(0.194), SPC 거버넌스의 개선(0.186) 순으로 중요도가 도출되었다. 정상화 요인 대분류와 소분류 항목에 대한 평가를 바탕으로 종합중요도와 우선순위를 도출한 결과 임대율 개선(0.233)이 가장 높게 나타났고, 다음으로 보증기관의 정상화 지원(0.169), 자금재조달(0.123), 경영진 교체(0.096), 조직 및 인력 구조조정(0.065) 등의 순으로 중요도가 도출되었다.
본 연구의 분석 결과를 바탕으로 BOO방식의 물류시설 민간투자사업에 관한 정책적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 사업개발단계의 수요예측 정확도를 높이기 위하여 국가물류정보 DB의 신뢰도를 향상시켜야 한다. 둘째, 민간투자사업의 부실운영 사업장에 대한 활용도 향상 방안을 마련하고 이를 시행할 수 있는 제도가 필요하다. 셋째, 물류시설에 대한 민간투자사업의 추진 시 물류회사의 지분 참여를 유도 할 수 있는 인센티브를 강화해야 한다.
Private Investment regime for Social Overhead Capital(SOC), over twenty years since it was introduced in Korea, has been contributed not only increment of SOC stock but also creation of social benefit. However, criticism has risen due to the financial burden on Minimum Revenue Guarantee(MRG), estima...
Private Investment regime for Social Overhead Capital(SOC), over twenty years since it was introduced in Korea, has been contributed not only increment of SOC stock but also creation of social benefit. However, criticism has risen due to the financial burden on Minimum Revenue Guarantee(MRG), estimated excess demand, high usage fee and excessive construction price. For the efficient practice and improvement on private investment regime, a cause analysis on the criticism that has risen, a post evaluation and a reform for non-repeating mistakes are needed. The purposes of this study are to identify the factors of insolvency and normalization for BOO(Build-Own-Operate) method private investment project and to analyze the significance of each factor and order of priority. The subject of this study is the Young-nam complex logistics terminal project, which is one of the five wide complex logistics terminals. For this, a literature research and a Analytic Hierarchy Process(AHP) method were used to draw an order of priority by using subjective value judgment of experts and then it was secured for rationality and objectivity of its results. This is providing an efficient management method on an similar available private investment project in the future and drawing an implication. The result of the significance analysis on main insolvency factors by using AHP method is as follows. In the major categories of main insolvency factors, project development stage(0.490) was appeared to be the highest in its significance and then operation stage(0.302), construction stage(0.112), financing stage(0.096) were followed. As a result of drawing the accumulative significance and the order of priority based on evaluation of main categories and sub categories of insolvency main factors, excessive supply due to demand forecasting failure(0.213) was appeared to be highest, and then wide logistics of government policy errors(0.123), failure to implement construction investor's supplementary funding obligations(0.092), management staffs lack of experience in the early operation stage(0.086), improper location selection(0.076), recession after economic downturn(0.074), and lack of convergence of local interested parties' opinions(0.051) were followed as an order of its significance. Meanwhile, the result of the significance analysis on main normalization factors by using AHP method is as follows. In the major categories of main normalization factors, operation improvement(0.384) including better vacancy rate, restructuring, and a curtailment of operation expense was appeared to be the highest in the significance, and then changing financial condition(0.236), changing government role and system(0.194), and improvement on SPC governance(0.186) were followed. As a result of drawing the accumulative significance and the order of priority based on evaluation of main categories and sub categories of normalization main factors, vacancy rate improvement(0.233) was appeared to be the highest, and then supports of guarantee institution for normalization(0.169), refinancing(0.123), changing management staffs(0.096), organization and human resource restructuring(0.065) were followed as an order of its significance.
Based on the analytic result of this study, the policy implication on BOO method logistics terminal private investment project is as followed. Firstly, in order to improve the accuracy of demand forecasting, the creditability of national supply information Database should be improved. Secondly, utilization improvement on poorly operated facility of private investment project should be planned and program for execution is needed. Lastly, incentives for logistics company to participate in as an equity investor should be enhanced when a private investment project is pushed forward.
Private Investment regime for Social Overhead Capital(SOC), over twenty years since it was introduced in Korea, has been contributed not only increment of SOC stock but also creation of social benefit. However, criticism has risen due to the financial burden on Minimum Revenue Guarantee(MRG), estimated excess demand, high usage fee and excessive construction price. For the efficient practice and improvement on private investment regime, a cause analysis on the criticism that has risen, a post evaluation and a reform for non-repeating mistakes are needed. The purposes of this study are to identify the factors of insolvency and normalization for BOO(Build-Own-Operate) method private investment project and to analyze the significance of each factor and order of priority. The subject of this study is the Young-nam complex logistics terminal project, which is one of the five wide complex logistics terminals. For this, a literature research and a Analytic Hierarchy Process(AHP) method were used to draw an order of priority by using subjective value judgment of experts and then it was secured for rationality and objectivity of its results. This is providing an efficient management method on an similar available private investment project in the future and drawing an implication. The result of the significance analysis on main insolvency factors by using AHP method is as follows. In the major categories of main insolvency factors, project development stage(0.490) was appeared to be the highest in its significance and then operation stage(0.302), construction stage(0.112), financing stage(0.096) were followed. As a result of drawing the accumulative significance and the order of priority based on evaluation of main categories and sub categories of insolvency main factors, excessive supply due to demand forecasting failure(0.213) was appeared to be highest, and then wide logistics of government policy errors(0.123), failure to implement construction investor's supplementary funding obligations(0.092), management staffs lack of experience in the early operation stage(0.086), improper location selection(0.076), recession after economic downturn(0.074), and lack of convergence of local interested parties' opinions(0.051) were followed as an order of its significance. Meanwhile, the result of the significance analysis on main normalization factors by using AHP method is as follows. In the major categories of main normalization factors, operation improvement(0.384) including better vacancy rate, restructuring, and a curtailment of operation expense was appeared to be the highest in the significance, and then changing financial condition(0.236), changing government role and system(0.194), and improvement on SPC governance(0.186) were followed. As a result of drawing the accumulative significance and the order of priority based on evaluation of main categories and sub categories of normalization main factors, vacancy rate improvement(0.233) was appeared to be the highest, and then supports of guarantee institution for normalization(0.169), refinancing(0.123), changing management staffs(0.096), organization and human resource restructuring(0.065) were followed as an order of its significance.
Based on the analytic result of this study, the policy implication on BOO method logistics terminal private investment project is as followed. Firstly, in order to improve the accuracy of demand forecasting, the creditability of national supply information Database should be improved. Secondly, utilization improvement on poorly operated facility of private investment project should be planned and program for execution is needed. Lastly, incentives for logistics company to participate in as an equity investor should be enhanced when a private investment project is pushed forward.
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