이 연구는 한국의 전통생활문화의 체험 관광에 관한 인식 연구를 중점으로 조사하였으며 한국의 전통생활문화는 한스타일의 영역인 한식, 한지, 한복, 한옥을 중점으로 연구하였다. 이러한 연구는 한류의 패러다임이 K-POP과 K-DRAMA에 한정되었던 1.0 시대를 지나 한국의 전통 문화와 생활양식을 포괄하는 한류 3.0시대로 발전되면서 외국인 관광객들에게 한국의 전통생활문화를 어떻게 체험자원으로 활용할 것인가에 관한 관심이 커지고 있는 상황에서 의미가 있다고 볼 수 있다. 또한 이 연구는 FIT(Foreign Independent Tours)나 SIT(Special Interest Tours) 등 관광 트렌드가 개별화, 주체화 되고 있는 상황에서 한국의 전통생활문화는 문화관광 자원으로서의 가치가 더욱 커질 것이라는 점에서 의미가 있다고 볼 수 있다. 이러한 맥락에서 이 연구에서는 외국인 관광객 120명을 대상으로 설문조사를 실시하여 외국인들의 한국 전통생활문화에 대한 인식과 체험 수요 및 애로사항 등을 파악하고자 하였다. 주요 조사 항목은 관광스타일, 한국 전통생활문화 체험 관광 동기, 한스타일 관광상품 체험 만족도, 정보서비스 만족도, 한국 전통문화체험이 한국문화 인식에 미치는 영향, 충성도, 애로사항 및 발전 방안 제안 등이다. 분석결과, 외국인 관광객들의 한국 전통생활문화에 대한 체험 관광 수요가 상당히 높게 존재한다는 점을 파악할 수 있었으며, 체험 만족도 또한 체험 항목에 따라 차이는 있지만 전반적으로 높은 것으로 나타났다. 그러나 현재 한국 전통생활문화 체험 관광 프로그램은 다양성을 확보하지 못하고 있으며, 안내 정보서비스 수준 또한 폭과 깊이, 다양성 측면에서 한계가 있는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과를 세분하여 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 외국인 관광객들의 한국 전통생활문화에 대한 체험 욕구가 크고, 한국 관광을 결정하는 과정에서 한국의 전통생활문화를 중요한 관광체험 요소로 설정하고 있는 것으로 나타났다. 그리고 외국인 관광객들의 동행인은 주로 친구와 가족이 많은 것으로 나타났다. 둘째, 외국인 관광객들은 한국의 전통생활문화를 체험하는 동기에 대해서 새로운 경험과 색다른 재미를 추구하는 경향이 많은 것으로 나타났다. 이것은 한국의 전통생활문화 체험 프로그램을 다양화하고, 혁신화 할 것으로 필요로 한다고 볼 수 있다. 한스타일 체험 만족도는 한식, 한옥, 한복의 만족도는 높게 나타난 반면에 한지는 상대적으로 낮게 나타났다. 셋째, 외국인 관광객들의 정보서비스 만족도는 대체로 높게 나타났지만, 정보서비스 내용의 충실함과 다양성 등에 대해서는 불만족하는 측면이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 외국인 관광객들은 한국 전통생활문화를 체험하는 것이 한국 문화를 이해하는데 긍정적으로 작용하였으며, 앞으로 한국 문화에 대한 관심이 형성된 것으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 외국인 관광객들의 한국 관광에 대한 충성도는 높게 나타났다. 이것은 앞으로 전통생활문화 체험 관광이 외국인 관광객들의 한국 재방문율을 제고하는데 긍정적으로 작용할 수 있다는 것을 의미한다. 이 연구에서는 앞으로 한국 전통생활문화 체험 관광에 관한 인식을 연구하기 위해서는 다음 다섯 가지 사항에 대해 적극적으로 고려할 필요가 있다는 것을 시사점으로 제안하였다. 첫째, 스토리텔링을 기반으로 좀 더 다양한 소재를 개발하여야 한다. 둘째, 다양한 체험 프로그램을 개발해야 한다. 셋째 섬세하고, 풍부한 정보서비스와 안내서비스 체계를 구축해야 한다. 넷째, 매력 있는 ...
이 연구는 한국의 전통생활문화의 체험 관광에 관한 인식 연구를 중점으로 조사하였으며 한국의 전통생활문화는 한스타일의 영역인 한식, 한지, 한복, 한옥을 중점으로 연구하였다. 이러한 연구는 한류의 패러다임이 K-POP과 K-DRAMA에 한정되었던 1.0 시대를 지나 한국의 전통 문화와 생활양식을 포괄하는 한류 3.0시대로 발전되면서 외국인 관광객들에게 한국의 전통생활문화를 어떻게 체험자원으로 활용할 것인가에 관한 관심이 커지고 있는 상황에서 의미가 있다고 볼 수 있다. 또한 이 연구는 FIT(Foreign Independent Tours)나 SIT(Special Interest Tours) 등 관광 트렌드가 개별화, 주체화 되고 있는 상황에서 한국의 전통생활문화는 문화관광 자원으로서의 가치가 더욱 커질 것이라는 점에서 의미가 있다고 볼 수 있다. 이러한 맥락에서 이 연구에서는 외국인 관광객 120명을 대상으로 설문조사를 실시하여 외국인들의 한국 전통생활문화에 대한 인식과 체험 수요 및 애로사항 등을 파악하고자 하였다. 주요 조사 항목은 관광스타일, 한국 전통생활문화 체험 관광 동기, 한스타일 관광상품 체험 만족도, 정보서비스 만족도, 한국 전통문화체험이 한국문화 인식에 미치는 영향, 충성도, 애로사항 및 발전 방안 제안 등이다. 분석결과, 외국인 관광객들의 한국 전통생활문화에 대한 체험 관광 수요가 상당히 높게 존재한다는 점을 파악할 수 있었으며, 체험 만족도 또한 체험 항목에 따라 차이는 있지만 전반적으로 높은 것으로 나타났다. 그러나 현재 한국 전통생활문화 체험 관광 프로그램은 다양성을 확보하지 못하고 있으며, 안내 정보서비스 수준 또한 폭과 깊이, 다양성 측면에서 한계가 있는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과를 세분하여 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 외국인 관광객들의 한국 전통생활문화에 대한 체험 욕구가 크고, 한국 관광을 결정하는 과정에서 한국의 전통생활문화를 중요한 관광체험 요소로 설정하고 있는 것으로 나타났다. 그리고 외국인 관광객들의 동행인은 주로 친구와 가족이 많은 것으로 나타났다. 둘째, 외국인 관광객들은 한국의 전통생활문화를 체험하는 동기에 대해서 새로운 경험과 색다른 재미를 추구하는 경향이 많은 것으로 나타났다. 이것은 한국의 전통생활문화 체험 프로그램을 다양화하고, 혁신화 할 것으로 필요로 한다고 볼 수 있다. 한스타일 체험 만족도는 한식, 한옥, 한복의 만족도는 높게 나타난 반면에 한지는 상대적으로 낮게 나타났다. 셋째, 외국인 관광객들의 정보서비스 만족도는 대체로 높게 나타났지만, 정보서비스 내용의 충실함과 다양성 등에 대해서는 불만족하는 측면이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 외국인 관광객들은 한국 전통생활문화를 체험하는 것이 한국 문화를 이해하는데 긍정적으로 작용하였으며, 앞으로 한국 문화에 대한 관심이 형성된 것으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 외국인 관광객들의 한국 관광에 대한 충성도는 높게 나타났다. 이것은 앞으로 전통생활문화 체험 관광이 외국인 관광객들의 한국 재방문율을 제고하는데 긍정적으로 작용할 수 있다는 것을 의미한다. 이 연구에서는 앞으로 한국 전통생활문화 체험 관광에 관한 인식을 연구하기 위해서는 다음 다섯 가지 사항에 대해 적극적으로 고려할 필요가 있다는 것을 시사점으로 제안하였다. 첫째, 스토리텔링을 기반으로 좀 더 다양한 소재를 개발하여야 한다. 둘째, 다양한 체험 프로그램을 개발해야 한다. 셋째 섬세하고, 풍부한 정보서비스와 안내서비스 체계를 구축해야 한다. 넷째, 매력 있는 콘텐츠를 개발해야 한다. 다섯째, 이벤트성이 아닌 지속가능하고, 복합적인 생활문화 체험체계를 구축하여야 한다.
이 연구는 한국의 전통생활문화의 체험 관광에 관한 인식 연구를 중점으로 조사하였으며 한국의 전통생활문화는 한스타일의 영역인 한식, 한지, 한복, 한옥을 중점으로 연구하였다. 이러한 연구는 한류의 패러다임이 K-POP과 K-DRAMA에 한정되었던 1.0 시대를 지나 한국의 전통 문화와 생활양식을 포괄하는 한류 3.0시대로 발전되면서 외국인 관광객들에게 한국의 전통생활문화를 어떻게 체험자원으로 활용할 것인가에 관한 관심이 커지고 있는 상황에서 의미가 있다고 볼 수 있다. 또한 이 연구는 FIT(Foreign Independent Tours)나 SIT(Special Interest Tours) 등 관광 트렌드가 개별화, 주체화 되고 있는 상황에서 한국의 전통생활문화는 문화관광 자원으로서의 가치가 더욱 커질 것이라는 점에서 의미가 있다고 볼 수 있다. 이러한 맥락에서 이 연구에서는 외국인 관광객 120명을 대상으로 설문조사를 실시하여 외국인들의 한국 전통생활문화에 대한 인식과 체험 수요 및 애로사항 등을 파악하고자 하였다. 주요 조사 항목은 관광스타일, 한국 전통생활문화 체험 관광 동기, 한스타일 관광상품 체험 만족도, 정보서비스 만족도, 한국 전통문화체험이 한국문화 인식에 미치는 영향, 충성도, 애로사항 및 발전 방안 제안 등이다. 분석결과, 외국인 관광객들의 한국 전통생활문화에 대한 체험 관광 수요가 상당히 높게 존재한다는 점을 파악할 수 있었으며, 체험 만족도 또한 체험 항목에 따라 차이는 있지만 전반적으로 높은 것으로 나타났다. 그러나 현재 한국 전통생활문화 체험 관광 프로그램은 다양성을 확보하지 못하고 있으며, 안내 정보서비스 수준 또한 폭과 깊이, 다양성 측면에서 한계가 있는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과를 세분하여 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 외국인 관광객들의 한국 전통생활문화에 대한 체험 욕구가 크고, 한국 관광을 결정하는 과정에서 한국의 전통생활문화를 중요한 관광체험 요소로 설정하고 있는 것으로 나타났다. 그리고 외국인 관광객들의 동행인은 주로 친구와 가족이 많은 것으로 나타났다. 둘째, 외국인 관광객들은 한국의 전통생활문화를 체험하는 동기에 대해서 새로운 경험과 색다른 재미를 추구하는 경향이 많은 것으로 나타났다. 이것은 한국의 전통생활문화 체험 프로그램을 다양화하고, 혁신화 할 것으로 필요로 한다고 볼 수 있다. 한스타일 체험 만족도는 한식, 한옥, 한복의 만족도는 높게 나타난 반면에 한지는 상대적으로 낮게 나타났다. 셋째, 외국인 관광객들의 정보서비스 만족도는 대체로 높게 나타났지만, 정보서비스 내용의 충실함과 다양성 등에 대해서는 불만족하는 측면이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 외국인 관광객들은 한국 전통생활문화를 체험하는 것이 한국 문화를 이해하는데 긍정적으로 작용하였으며, 앞으로 한국 문화에 대한 관심이 형성된 것으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 외국인 관광객들의 한국 관광에 대한 충성도는 높게 나타났다. 이것은 앞으로 전통생활문화 체험 관광이 외국인 관광객들의 한국 재방문율을 제고하는데 긍정적으로 작용할 수 있다는 것을 의미한다. 이 연구에서는 앞으로 한국 전통생활문화 체험 관광에 관한 인식을 연구하기 위해서는 다음 다섯 가지 사항에 대해 적극적으로 고려할 필요가 있다는 것을 시사점으로 제안하였다. 첫째, 스토리텔링을 기반으로 좀 더 다양한 소재를 개발하여야 한다. 둘째, 다양한 체험 프로그램을 개발해야 한다. 셋째 섬세하고, 풍부한 정보서비스와 안내서비스 체계를 구축해야 한다. 넷째, 매력 있는 콘텐츠를 개발해야 한다. 다섯째, 이벤트성이 아닌 지속가능하고, 복합적인 생활문화 체험체계를 구축하여야 한다.
This study is focused on investigating the recognition of the tourism experience of Korean traditional life and culture. Different areas of Han style were considered, including Hansik, Hanji, Hanbok, and Hanok to emphasis Korean culture. The paradigm of the Korean Wave, through the 1...
This study is focused on investigating the recognition of the tourism experience of Korean traditional life and culture. Different areas of Han style were considered, including Hansik, Hanji, Hanbok, and Hanok to emphasis Korean culture. The paradigm of the Korean Wave, through the 1.0 era, has been limited to K-Pop and K-Drama, but a 3.0 era of the Korean wave is under development which will also encompass the traditional culture and lifestyle of Korea. Given that there has been growing concern about how to share traditional Korean life and cultural experiences, adding an element to the wave that will place foreign tourists in traditional situations can be seen as meaningful. In addition, in this study, tourism trends such as Foreign Independent Tours (FIT) and Special Interest Tours (SIT) that place an individual in a situation representative of traditional life and culture in South Korea, are perceived to have an even greater value as cultural tourism resources and have been seen as meaningful. In this context, a survey of 120 foreign tourists was conducted to figure out the details of demand and identify problems in the experience and recognition of Korean traditional life and culture by foreigners. The main research items were tourist style, traditional-living experiences, tourism synchronization of Korea, satisfied with Han-style tourism experiences, satisfaction with information services, the influence of traditional Korean culture experiences on recognition of Korean culture, loyalty, and problem points for proposals such as development schemes. As a result of this analysis, we were able to grasp that tourism demand for experiences with traditional Korean life and culture had significantly higher satisfaction ratings in response to each experience item, and there was a difference in higher overall approval of traditional culture options. However, currently, traditional Korean living and cultural experience tourist programs cannot ensure diversity or guidance services with appropriate depth; it was found that there was a limit in terms of diversity. Further subdivisions of these results are analyzed, as follows. First, foreign tourists have a large desire to experience Korean traditional life and culture, and in the process of determining the nature of tourism in South Korea, it was found that tourist experiences of elements of traditional life and culture in Korea are important. Furthermore, those who escort foreign tourists were mainly found to be friends and family. Second, it was determined that foreign tourists often tend to pursue new experiences and wacky fun with a motivation to experience traditional lifestyle and culture in Korea. This tendency can be viewed as necessitating the innovation of ways to diversify traditional Korean life and culture experience programs. The satisfaction Hansik style experience, Hanok, and Hanbok satisfaction became Hanji relatively low, while that is high. Thirdly, the degree of satisfaction that pertains to the information services for foreign tourists has been appearing generally high. For the enhancement and diversity of information services, it has been found that there is a side group who are dissatisfied. Fourth, the foreign tourists will act affirmatively to understand the culture of South Korea, which is necessary in order to experience the local traditional life and culture. It has been recognized that in the future, the world's interest in the Korean culture, which has hitherto been defined, will continue to grow. Fifth, the loyalty to Korea tourism of foreign tourists was higher. This means that the future, traditional lifestyle experience that tourism promotes may have a positive impact on improvements in the Korea re-visit rate of foreign tourists. In this study, for the future, in order to perpetuate the traditional life and cultural experience of tourism in South Korea, it was proposed that there is a need to actively consider the next five points. First, based on storytelling, we must develop more diverse materials. Second, we must develop a different experience program. Third, we must build a guidance service system armed with a wealth of information services. Fourth, it must be developed in alignment with attractive content. Fifth, rather than through sustainable event properties, it must be a constructed complex living cultural experience system.
This study is focused on investigating the recognition of the tourism experience of Korean traditional life and culture. Different areas of Han style were considered, including Hansik, Hanji, Hanbok, and Hanok to emphasis Korean culture. The paradigm of the Korean Wave, through the 1.0 era, has been limited to K-Pop and K-Drama, but a 3.0 era of the Korean wave is under development which will also encompass the traditional culture and lifestyle of Korea. Given that there has been growing concern about how to share traditional Korean life and cultural experiences, adding an element to the wave that will place foreign tourists in traditional situations can be seen as meaningful. In addition, in this study, tourism trends such as Foreign Independent Tours (FIT) and Special Interest Tours (SIT) that place an individual in a situation representative of traditional life and culture in South Korea, are perceived to have an even greater value as cultural tourism resources and have been seen as meaningful. In this context, a survey of 120 foreign tourists was conducted to figure out the details of demand and identify problems in the experience and recognition of Korean traditional life and culture by foreigners. The main research items were tourist style, traditional-living experiences, tourism synchronization of Korea, satisfied with Han-style tourism experiences, satisfaction with information services, the influence of traditional Korean culture experiences on recognition of Korean culture, loyalty, and problem points for proposals such as development schemes. As a result of this analysis, we were able to grasp that tourism demand for experiences with traditional Korean life and culture had significantly higher satisfaction ratings in response to each experience item, and there was a difference in higher overall approval of traditional culture options. However, currently, traditional Korean living and cultural experience tourist programs cannot ensure diversity or guidance services with appropriate depth; it was found that there was a limit in terms of diversity. Further subdivisions of these results are analyzed, as follows. First, foreign tourists have a large desire to experience Korean traditional life and culture, and in the process of determining the nature of tourism in South Korea, it was found that tourist experiences of elements of traditional life and culture in Korea are important. Furthermore, those who escort foreign tourists were mainly found to be friends and family. Second, it was determined that foreign tourists often tend to pursue new experiences and wacky fun with a motivation to experience traditional lifestyle and culture in Korea. This tendency can be viewed as necessitating the innovation of ways to diversify traditional Korean life and culture experience programs. The satisfaction Hansik style experience, Hanok, and Hanbok satisfaction became Hanji relatively low, while that is high. Thirdly, the degree of satisfaction that pertains to the information services for foreign tourists has been appearing generally high. For the enhancement and diversity of information services, it has been found that there is a side group who are dissatisfied. Fourth, the foreign tourists will act affirmatively to understand the culture of South Korea, which is necessary in order to experience the local traditional life and culture. It has been recognized that in the future, the world's interest in the Korean culture, which has hitherto been defined, will continue to grow. Fifth, the loyalty to Korea tourism of foreign tourists was higher. This means that the future, traditional lifestyle experience that tourism promotes may have a positive impact on improvements in the Korea re-visit rate of foreign tourists. In this study, for the future, in order to perpetuate the traditional life and cultural experience of tourism in South Korea, it was proposed that there is a need to actively consider the next five points. First, based on storytelling, we must develop more diverse materials. Second, we must develop a different experience program. Third, we must build a guidance service system armed with a wealth of information services. Fourth, it must be developed in alignment with attractive content. Fifth, rather than through sustainable event properties, it must be a constructed complex living cultural experience system.
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