이 연구는 인성교육을 위한 초등학생의 태권도 수련 방법론에 대한 문헌고찰법을 활용하여 연구하였다. 지금까지 우리나라에서 실시되고 있는 인성교육은 인성교육 전문기관에서 배포하는 인성교육프로그램 자료를 토대로 연극, 역할놀이, 일화, 예화, 발표, 구슬, 토론, 문답식의 관념적인 교육이 전반적으로 이루어지고 있다. 그러나 아이들은 발달 특성상 이러한 추상적이고, 관념적인 인성교육은 실효성이 높지 않다는 교육전문가들의 주장에도 불구하고, 인성교육을 전문적으로 지도할 수 있는 지도인력 부족과, 전문성을 재대로 갖추지 못한 선생님들로 인해 현재의 인성교육은 주입식으로 교육되고 있는 것이 현실이다. 태권도 수련 현장에서 실시되고 있는 인성교육 또한 사설교육기관을 통한 월별 인성교육자료, 사자소학, 사서삼경, 태권도 강령 제창 등과 같은 관념적이고, 주입식의 교육이 주를 이루고 있다. 이는 학부모가 체감하는 자녀들의 인성변화가 크지 않다는 것과, 수련생들의 올바른 언행과 태도가 수련장 내에서만 이루어지고 있는 현실만 보더라도 지도자의 권위적인 지도방법에 따른 일시적인 교육효과라고 밖에는 볼 수 없다. 최근 들어 인성교육의 패러다임이 인성교육은 마음을 돌보는 교육 즉, 아이들의 마음을 움직일 수 있는 교육이 진정한 인성교육이라는 것이다. 이는 성취경험과 미적 감화의 경험이 많으면 많을수록 아이들의 내면의 감성이 자극되어, 자신을 사랑하는 마음, 존중하는 마음이 커지게 된다는 것이며, 또한 자신을 사랑하는 마음에서부터 비롯되는 반성적 사고는 곧 타인을 배려하고, 존중하며, 화합하고자 하는 실천의지를 북돋게 되고, 선한 행위의 습관화는 덕성을 발현시킨다는 것이다. 본 연구자의 연구 논문의 결과도 태권도 수련을 통한 인성발달에 있어 정서적, 사회적, 도덕적 측면 각각의 발달 ...
이 연구는 인성교육을 위한 초등학생의 태권도 수련 방법론에 대한 문헌고찰법을 활용하여 연구하였다. 지금까지 우리나라에서 실시되고 있는 인성교육은 인성교육 전문기관에서 배포하는 인성교육프로그램 자료를 토대로 연극, 역할놀이, 일화, 예화, 발표, 구슬, 토론, 문답식의 관념적인 교육이 전반적으로 이루어지고 있다. 그러나 아이들은 발달 특성상 이러한 추상적이고, 관념적인 인성교육은 실효성이 높지 않다는 교육전문가들의 주장에도 불구하고, 인성교육을 전문적으로 지도할 수 있는 지도인력 부족과, 전문성을 재대로 갖추지 못한 선생님들로 인해 현재의 인성교육은 주입식으로 교육되고 있는 것이 현실이다. 태권도 수련 현장에서 실시되고 있는 인성교육 또한 사설교육기관을 통한 월별 인성교육자료, 사자소학, 사서삼경, 태권도 강령 제창 등과 같은 관념적이고, 주입식의 교육이 주를 이루고 있다. 이는 학부모가 체감하는 자녀들의 인성변화가 크지 않다는 것과, 수련생들의 올바른 언행과 태도가 수련장 내에서만 이루어지고 있는 현실만 보더라도 지도자의 권위적인 지도방법에 따른 일시적인 교육효과라고 밖에는 볼 수 없다. 최근 들어 인성교육의 패러다임이 인성교육은 마음을 돌보는 교육 즉, 아이들의 마음을 움직일 수 있는 교육이 진정한 인성교육이라는 것이다. 이는 성취경험과 미적 감화의 경험이 많으면 많을수록 아이들의 내면의 감성이 자극되어, 자신을 사랑하는 마음, 존중하는 마음이 커지게 된다는 것이며, 또한 자신을 사랑하는 마음에서부터 비롯되는 반성적 사고는 곧 타인을 배려하고, 존중하며, 화합하고자 하는 실천의지를 북돋게 되고, 선한 행위의 습관화는 덕성을 발현시킨다는 것이다. 본 연구자의 연구 논문의 결과도 태권도 수련을 통한 인성발달에 있어 정서적, 사회적, 도덕적 측면 각각의 발달 효과 크기 보다는 수련생의 정서적 측면의 발달이 높을수록 대인관계형성과 공동체 함양의식 그리고 학교생활 만족도의 효과 크기가 더 높다는 것이다. 결과적으로 정서적 측면의 함양에 무게를 둔 효율적 지도방법은 첫 번째, 사랑을 담을 마음 그릇을 통한 긍정적 애착관계 형성 두 번째, 음악교육 접목을 통한 감성자극의 효과성 극대화 세 번째, 명상교육을 통한 자아효능감, 정서안정, 행복감, 대인관계증진 네 번째 시범과 태권무를 통한 배려교육 다섯 번째 효의 실정과 예종예시 생활의 습관화이다. 이 모든 활동의 밑바탕에는 지도자의 지도력이 근간이 되어야 한다. 즉 수련생의 호기심을 자극하여 자발적인 참여를 유도하고, 수련생의 내재되어 있는 잠재력을 이끌어 내어 성취감을 맞보게 하고 자존감을 높여 타인과의 원만한 관계형성을 이루는데 모범이 되는 조력자가 되어야 할 것이다.
주요어 : 태권도, 태권도장, 인성교육, 수련프로그램
이 연구는 인성교육을 위한 초등학생의 태권도 수련 방법론에 대한 문헌고찰법을 활용하여 연구하였다. 지금까지 우리나라에서 실시되고 있는 인성교육은 인성교육 전문기관에서 배포하는 인성교육프로그램 자료를 토대로 연극, 역할놀이, 일화, 예화, 발표, 구슬, 토론, 문답식의 관념적인 교육이 전반적으로 이루어지고 있다. 그러나 아이들은 발달 특성상 이러한 추상적이고, 관념적인 인성교육은 실효성이 높지 않다는 교육전문가들의 주장에도 불구하고, 인성교육을 전문적으로 지도할 수 있는 지도인력 부족과, 전문성을 재대로 갖추지 못한 선생님들로 인해 현재의 인성교육은 주입식으로 교육되고 있는 것이 현실이다. 태권도 수련 현장에서 실시되고 있는 인성교육 또한 사설교육기관을 통한 월별 인성교육자료, 사자소학, 사서삼경, 태권도 강령 제창 등과 같은 관념적이고, 주입식의 교육이 주를 이루고 있다. 이는 학부모가 체감하는 자녀들의 인성변화가 크지 않다는 것과, 수련생들의 올바른 언행과 태도가 수련장 내에서만 이루어지고 있는 현실만 보더라도 지도자의 권위적인 지도방법에 따른 일시적인 교육효과라고 밖에는 볼 수 없다. 최근 들어 인성교육의 패러다임이 인성교육은 마음을 돌보는 교육 즉, 아이들의 마음을 움직일 수 있는 교육이 진정한 인성교육이라는 것이다. 이는 성취경험과 미적 감화의 경험이 많으면 많을수록 아이들의 내면의 감성이 자극되어, 자신을 사랑하는 마음, 존중하는 마음이 커지게 된다는 것이며, 또한 자신을 사랑하는 마음에서부터 비롯되는 반성적 사고는 곧 타인을 배려하고, 존중하며, 화합하고자 하는 실천의지를 북돋게 되고, 선한 행위의 습관화는 덕성을 발현시킨다는 것이다. 본 연구자의 연구 논문의 결과도 태권도 수련을 통한 인성발달에 있어 정서적, 사회적, 도덕적 측면 각각의 발달 효과 크기 보다는 수련생의 정서적 측면의 발달이 높을수록 대인관계형성과 공동체 함양의식 그리고 학교생활 만족도의 효과 크기가 더 높다는 것이다. 결과적으로 정서적 측면의 함양에 무게를 둔 효율적 지도방법은 첫 번째, 사랑을 담을 마음 그릇을 통한 긍정적 애착관계 형성 두 번째, 음악교육 접목을 통한 감성자극의 효과성 극대화 세 번째, 명상교육을 통한 자아효능감, 정서안정, 행복감, 대인관계증진 네 번째 시범과 태권무를 통한 배려교육 다섯 번째 효의 실정과 예종예시 생활의 습관화이다. 이 모든 활동의 밑바탕에는 지도자의 지도력이 근간이 되어야 한다. 즉 수련생의 호기심을 자극하여 자발적인 참여를 유도하고, 수련생의 내재되어 있는 잠재력을 이끌어 내어 성취감을 맞보게 하고 자존감을 높여 타인과의 원만한 관계형성을 이루는데 모범이 되는 조력자가 되어야 할 것이다.
This study examined the Taekwondo training methodology of elementary school students by reviewing literature. The current humanistic education conducted in Korea is based on humanistic education program material published by specialized institution including play, role-playing, episode, example,...
This study examined the Taekwondo training methodology of elementary school students by reviewing literature. The current humanistic education conducted in Korea is based on humanistic education program material published by specialized institution including play, role-playing, episode, example, presentation, speech, debate, and Q%A session. However, despite the expert's argument that such abstract and conceptual humanistic education is inefficient due to the characteristics of growth, most of the humanistic education is taught by rote due to lack of professional instructors, and teachers who lack in professional ability to teach. Humanistic education conducted in Taekwondo training is also conceptual such as distributing monthly humanistic educational material from private institute, chanting Sajasohak, Sasusamkyung, Taekwondo creed etc which are type of cramming education. When facing the reality where the parents do not feel the change in children's personality, and the fact that only the polite language and attitude of children is happening in the studio, it can be said that current education only gives temporary effect. The recent paradigm of humanistic education is to conduct an education that moves the heart of children, which in other words, an education caring the heart. This means the achievement experience and esthetical swaying stimulates the inner emotion of children, which improves the heart to love and respect oneself, care others based on the reflective thinking, respect others and improve the desire to be in harmony and ultimately reveal the virtue by habituation of good works. The study results have indicated that the higher the students' emotional improvement is, the higher the ability to form the personal relationship, sense of community and the satisfaction to school life is rather than the improvement influence scale of emotional, social and virtuous aspect when developing the personality by Taekwondo training. In conclusion, the efficient instructing method focusing on the emotional aspect, first, building positive attachment relation based on the heart to love, second, optimizing the efficiency of sense stimulation based on musical education, third, improving self-efficacy, emotional stabilization, happiness, and formation of personal relationship, fourth, care education based on demonstration and Taekwon dance, fifth, habituation of hyo must be conducted. Such activities must be based on the leadership of instructor. In other words, by inducing the voluntary participation of students by stimulating curiosity, drawing out the potential of students to feel the sense of achievement, and increasing the confidence, one must be the helper to be the model to create smooth relationship with others.
Keyword : Taekwondo, Taekwondo Studio, humanistic education, training program
This study examined the Taekwondo training methodology of elementary school students by reviewing literature. The current humanistic education conducted in Korea is based on humanistic education program material published by specialized institution including play, role-playing, episode, example, presentation, speech, debate, and Q%A session. However, despite the expert's argument that such abstract and conceptual humanistic education is inefficient due to the characteristics of growth, most of the humanistic education is taught by rote due to lack of professional instructors, and teachers who lack in professional ability to teach. Humanistic education conducted in Taekwondo training is also conceptual such as distributing monthly humanistic educational material from private institute, chanting Sajasohak, Sasusamkyung, Taekwondo creed etc which are type of cramming education. When facing the reality where the parents do not feel the change in children's personality, and the fact that only the polite language and attitude of children is happening in the studio, it can be said that current education only gives temporary effect. The recent paradigm of humanistic education is to conduct an education that moves the heart of children, which in other words, an education caring the heart. This means the achievement experience and esthetical swaying stimulates the inner emotion of children, which improves the heart to love and respect oneself, care others based on the reflective thinking, respect others and improve the desire to be in harmony and ultimately reveal the virtue by habituation of good works. The study results have indicated that the higher the students' emotional improvement is, the higher the ability to form the personal relationship, sense of community and the satisfaction to school life is rather than the improvement influence scale of emotional, social and virtuous aspect when developing the personality by Taekwondo training. In conclusion, the efficient instructing method focusing on the emotional aspect, first, building positive attachment relation based on the heart to love, second, optimizing the efficiency of sense stimulation based on musical education, third, improving self-efficacy, emotional stabilization, happiness, and formation of personal relationship, fourth, care education based on demonstration and Taekwon dance, fifth, habituation of hyo must be conducted. Such activities must be based on the leadership of instructor. In other words, by inducing the voluntary participation of students by stimulating curiosity, drawing out the potential of students to feel the sense of achievement, and increasing the confidence, one must be the helper to be the model to create smooth relationship with others.
Keyword : Taekwondo, Taekwondo Studio, humanistic education, training program
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.