[학위논문]기업의 영업지원 소프트웨어 사용 성과에 영향을 미치는 요인에 관한 실증적 연구 : 정보시스템 성공 모델 중심으로 An Empirical Study on the Factors Affecting the Sales Support Software Usage Performance of Company : Focused on the Information Systems Success Model원문보기
과거부터 현재까지 기업에서는 비용을 줄이고 급변하는 경영상황에 능동적으로 대처하기 위하여 업무의 효율화, 자동화를 부르짖으며 정보시스템을 활용하여 적용하고 있다. 최근에는 정보시스템 중에서 소프트웨어의 비중이 점차 커지면서 기업의 소프트웨어 사용율은 급격히 증가추세에 있다. 이를 위하여 기업에서는 소프트웨어 구매에 매년 많은 금액을 투자를 하고 있지만 정작 사용 효과에 대한 검증은 미비한 실정이다. 소프트웨어 사용 성과에 관한 성공 요소를 가장 잘 구축한 이론은 DeLone & McLean의 이론이다. DeLone & McLean 이론은 2003년 개정판이 만들어진 후 전 세계 수많은 논문들에 의하여 참조되고 다양한 소프트웨어 분야에서 연구되어 왔다. 그러나 정작 기업의 영업지원 소프트웨어 분야에 이러한 이론을 적용한 논문은 찾아보기 힘들다. 대부분의 DeLone & McLean의 이론을 적용한 논문은 일반적인 정보시스템 분야이고 특히 대학 전산화, 공공 기관 전산화, ...
과거부터 현재까지 기업에서는 비용을 줄이고 급변하는 경영상황에 능동적으로 대처하기 위하여 업무의 효율화, 자동화를 부르짖으며 정보시스템을 활용하여 적용하고 있다. 최근에는 정보시스템 중에서 소프트웨어의 비중이 점차 커지면서 기업의 소프트웨어 사용율은 급격히 증가추세에 있다. 이를 위하여 기업에서는 소프트웨어 구매에 매년 많은 금액을 투자를 하고 있지만 정작 사용 효과에 대한 검증은 미비한 실정이다. 소프트웨어 사용 성과에 관한 성공 요소를 가장 잘 구축한 이론은 DeLone & McLean의 이론이다. DeLone & McLean 이론은 2003년 개정판이 만들어진 후 전 세계 수많은 논문들에 의하여 참조되고 다양한 소프트웨어 분야에서 연구되어 왔다. 그러나 정작 기업의 영업지원 소프트웨어 분야에 이러한 이론을 적용한 논문은 찾아보기 힘들다. 대부분의 DeLone & McLean의 이론을 적용한 논문은 일반적인 정보시스템 분야이고 특히 대학 전산화, 공공 기관 전산화, 헬스케어(Healthcare) 분야 등이다. 본 논문의 연구 분야는 기업의 영업지원 분야의 소프트웨어 사용 성과에 영향을 미치는 요인을 DeLone & McLean 모델을 활용하여 분석해 보고 DeLone & McLean 모델이 그대로 적용될 수 있는지를 확인해 보았다. 이를 위하여 기업의 영업지원 소프트웨어 사용자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 모델의 적합성 분석을 위하여 통계 분석을 실시하였으며 소프트웨어 사용 성과와 소프트웨어 품질 요소 사이에 DeLone & McLean 모델과 같은 관계가 있는 것을 확인하였고 일부 조절효과가 있는 것을 확인하였다. 결론적으로 DeLone & McLean 모델을 기업의 영업지원 소프트웨어 사용 성과에 적용하기 위해서는 조절효과를 추가/보완하면 보다 정확한 모델을 설계할 수 있음을 확인하였다.
과거부터 현재까지 기업에서는 비용을 줄이고 급변하는 경영상황에 능동적으로 대처하기 위하여 업무의 효율화, 자동화를 부르짖으며 정보시스템을 활용하여 적용하고 있다. 최근에는 정보시스템 중에서 소프트웨어의 비중이 점차 커지면서 기업의 소프트웨어 사용율은 급격히 증가추세에 있다. 이를 위하여 기업에서는 소프트웨어 구매에 매년 많은 금액을 투자를 하고 있지만 정작 사용 효과에 대한 검증은 미비한 실정이다. 소프트웨어 사용 성과에 관한 성공 요소를 가장 잘 구축한 이론은 DeLone & McLean의 이론이다. DeLone & McLean 이론은 2003년 개정판이 만들어진 후 전 세계 수많은 논문들에 의하여 참조되고 다양한 소프트웨어 분야에서 연구되어 왔다. 그러나 정작 기업의 영업지원 소프트웨어 분야에 이러한 이론을 적용한 논문은 찾아보기 힘들다. 대부분의 DeLone & McLean의 이론을 적용한 논문은 일반적인 정보시스템 분야이고 특히 대학 전산화, 공공 기관 전산화, 헬스케어(Healthcare) 분야 등이다. 본 논문의 연구 분야는 기업의 영업지원 분야의 소프트웨어 사용 성과에 영향을 미치는 요인을 DeLone & McLean 모델을 활용하여 분석해 보고 DeLone & McLean 모델이 그대로 적용될 수 있는지를 확인해 보았다. 이를 위하여 기업의 영업지원 소프트웨어 사용자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 모델의 적합성 분석을 위하여 통계 분석을 실시하였으며 소프트웨어 사용 성과와 소프트웨어 품질 요소 사이에 DeLone & McLean 모델과 같은 관계가 있는 것을 확인하였고 일부 조절효과가 있는 것을 확인하였다. 결론적으로 DeLone & McLean 모델을 기업의 영업지원 소프트웨어 사용 성과에 적용하기 위해서는 조절효과를 추가/보완하면 보다 정확한 모델을 설계할 수 있음을 확인하였다.
So far from the past, companies had to streamline and automate business to actively respond to the rapidly changing business conditions by reducing costs and applying information systems. In recent years, the share of software among the information systems has been gradually increased and utilizatio...
So far from the past, companies had to streamline and automate business to actively respond to the rapidly changing business conditions by reducing costs and applying information systems. In recent years, the share of software among the information systems has been gradually increased and utilization of the software in the companies is rapidly increasing. To this end, the companies invested a lot of money a year on purchasing the software to use, but the effectiveness and efficiency of the software has not been proved. The best theory on the performance factors in software usability is the theory of DeLone and McLean. the DeLone and McLean's theory after years of revisions made in 2003, has been studied around the world by the numerous articles and various software applications. but, the papers applied to the field of enterprise software sales support is hard to find. Most of the papers applied the theory of DeLone and McLean is a common computerized information systems and in particular universities, public sector organizations and healthcare computerization. In this paper, we analyze the factors affecting the performance of the sales support software usage utilizing DeLone and McLean model. To this end, we conducted a survey of users of company sales support software. Statistical analysis was performed to analyze the suitability of the model and it was confirmed that there was existed the control effect between the software performance and software quality factors. In conclusion, we confirmed that it is possible to design a more accurate model if we add or complement control effects on the DeLone and McLean in order to apply the model to the performance of sales support software usage.
So far from the past, companies had to streamline and automate business to actively respond to the rapidly changing business conditions by reducing costs and applying information systems. In recent years, the share of software among the information systems has been gradually increased and utilization of the software in the companies is rapidly increasing. To this end, the companies invested a lot of money a year on purchasing the software to use, but the effectiveness and efficiency of the software has not been proved. The best theory on the performance factors in software usability is the theory of DeLone and McLean. the DeLone and McLean's theory after years of revisions made in 2003, has been studied around the world by the numerous articles and various software applications. but, the papers applied to the field of enterprise software sales support is hard to find. Most of the papers applied the theory of DeLone and McLean is a common computerized information systems and in particular universities, public sector organizations and healthcare computerization. In this paper, we analyze the factors affecting the performance of the sales support software usage utilizing DeLone and McLean model. To this end, we conducted a survey of users of company sales support software. Statistical analysis was performed to analyze the suitability of the model and it was confirmed that there was existed the control effect between the software performance and software quality factors. In conclusion, we confirmed that it is possible to design a more accurate model if we add or complement control effects on the DeLone and McLean in order to apply the model to the performance of sales support software usage.
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