본 연구에서는 성공한 한식프랜차이즈의 비즈니스 모델을 살펴봄으로서 우리나라 외식업의 현재 상황과 앞으로의 발전 방향, 그리고 최근 최고의 화두로 손꼽히는 한류를 통하여 외식업이 국내시장뿐만 아니라 세계시장을 상대로 성공할 수 있는 비즈니스 모델을 찾아보고 외식업 창업을 계획하고, 운영하고 있는 많은 소공상인들이 외식업을 경영하는데 실패 요인을 줄이고 외식업에 진입하면서 참고할 수 있는 플랫폼으로서의 구체적이고 실용적인 외식업 비즈니스 모델을 제시하는데 역점을 두고자 한다. ...
본 연구에서는 성공한 한식프랜차이즈의 비즈니스 모델을 살펴봄으로서 우리나라 외식업의 현재 상황과 앞으로의 발전 방향, 그리고 최근 최고의 화두로 손꼽히는 한류를 통하여 외식업이 국내시장뿐만 아니라 세계시장을 상대로 성공할 수 있는 비즈니스 모델을 찾아보고 외식업 창업을 계획하고, 운영하고 있는 많은 소공상인들이 외식업을 경영하는데 실패 요인을 줄이고 외식업에 진입하면서 참고할 수 있는 플랫폼으로서의 구체적이고 실용적인 외식업 비즈니스 모델을 제시하는데 역점을 두고자 한다. 외식 산업의 발달로 식생활이 다양해지고 1인 가구의 증가와 같은 핵가족화와 맞벌이 부부의 증가로 새로운 형태의 외식업이 등장하고 있고 사회의 발달로 인한 소비자의 생활패턴의 변화로 새로운 외식업 비즈니스 모델이 요구되는 상황에서 본 연구는 앞에서 제기한 연구의 필요성을 바탕으로 외식업을 성공하기 위해서 소비자들의 니즈와 욕구를 만족시키기 위한 요인들을 살펴보고 성공한 한식프랜차이즈의 외식업 비즈니스 모델에 대한 실증분석을 실시하여 외식업 성공의 방향을 제시하는데 그 목적이 있다. 성공적인 외식업 비즈니스 모델은 앞으로 우리 한식프랜차이즈가 나아가야할 방향을 보여준다. 1990년대의 세계화와 시장자유화 조치들은 새로운 시장기회를 많이 만들어냈다. 국제적 자본이동이 자유로워지고 해외여행이 증가하였으며 정보와 아이디어의 국제 간 교류와 상품 및 서비스의 교역이 크게 증가하였다. 더욱이 국가 간 경제통합이 이루어지면서 국가별 시장 간의 차이가 줄었으며, 소비자의 구매행동이 동질화 되는 현상이 생겨났다. 이런 글로벌 환경의 변화가 프랜차이즈의 성장을 이끌고 있으며 선진국뿐만 아니라 신흥개발국에서의 제조업부터 서비스기반 경제로의 전환은 프랜차이즈의 국제적 확장을 촉진시켰다. 이런 환경에서 우리 한식의 세계화를 요구하는 목소리가 높아지고 확산되는 한류를 바탕으로 새로운 기회를 맞이하게 되었다. 하지만 한식프랜차이즈의 글로벌 프랜차이즈로의 도약을 위해서는 넘어야하는 과제들이 많이 산재되어 있다. 한식의 특성상 한상차림을 기본으로 하기 때문에 체계적 메뉴 구성에 어려움이 많은 것이 현실이다. 그러나 한식을 분류하고 정리하는 노력을 바탕으로 한식프랜차이즈를 만들어 간다면 분명 세계에서도 통할 것이다. 미국 프랜차이즈 기업들이 가장 먼저 진출한 캐나다, 호주, 서유럽, 일본에서는 이들로부터 학습하고 모방, 발전한 많은 국내 프랜차이즈 기업들 생겨났고 해외진출도 본격화되고 있다. 프랜차이즈는 소매, 외식, 서비스 기업들의 성장을 위한 입증된 강력한 비즈니스 모델로서 더욱 빠르게 전 세계로 확산되어 가고 있다. 앞으로 보다 많은 한식 브랜드들이 생겨나고 프랜차이즈를 통하여 성공하여 더 많은 연구가 이루어지길 기대한다.
본 연구에서는 성공한 한식프랜차이즈의 비즈니스 모델을 살펴봄으로서 우리나라 외식업의 현재 상황과 앞으로의 발전 방향, 그리고 최근 최고의 화두로 손꼽히는 한류를 통하여 외식업이 국내시장뿐만 아니라 세계시장을 상대로 성공할 수 있는 비즈니스 모델을 찾아보고 외식업 창업을 계획하고, 운영하고 있는 많은 소공상인들이 외식업을 경영하는데 실패 요인을 줄이고 외식업에 진입하면서 참고할 수 있는 플랫폼으로서의 구체적이고 실용적인 외식업 비즈니스 모델을 제시하는데 역점을 두고자 한다. 외식 산업의 발달로 식생활이 다양해지고 1인 가구의 증가와 같은 핵가족화와 맞벌이 부부의 증가로 새로운 형태의 외식업이 등장하고 있고 사회의 발달로 인한 소비자의 생활패턴의 변화로 새로운 외식업 비즈니스 모델이 요구되는 상황에서 본 연구는 앞에서 제기한 연구의 필요성을 바탕으로 외식업을 성공하기 위해서 소비자들의 니즈와 욕구를 만족시키기 위한 요인들을 살펴보고 성공한 한식프랜차이즈의 외식업 비즈니스 모델에 대한 실증분석을 실시하여 외식업 성공의 방향을 제시하는데 그 목적이 있다. 성공적인 외식업 비즈니스 모델은 앞으로 우리 한식프랜차이즈가 나아가야할 방향을 보여준다. 1990년대의 세계화와 시장자유화 조치들은 새로운 시장기회를 많이 만들어냈다. 국제적 자본이동이 자유로워지고 해외여행이 증가하였으며 정보와 아이디어의 국제 간 교류와 상품 및 서비스의 교역이 크게 증가하였다. 더욱이 국가 간 경제통합이 이루어지면서 국가별 시장 간의 차이가 줄었으며, 소비자의 구매행동이 동질화 되는 현상이 생겨났다. 이런 글로벌 환경의 변화가 프랜차이즈의 성장을 이끌고 있으며 선진국뿐만 아니라 신흥개발국에서의 제조업부터 서비스기반 경제로의 전환은 프랜차이즈의 국제적 확장을 촉진시켰다. 이런 환경에서 우리 한식의 세계화를 요구하는 목소리가 높아지고 확산되는 한류를 바탕으로 새로운 기회를 맞이하게 되었다. 하지만 한식프랜차이즈의 글로벌 프랜차이즈로의 도약을 위해서는 넘어야하는 과제들이 많이 산재되어 있다. 한식의 특성상 한상차림을 기본으로 하기 때문에 체계적 메뉴 구성에 어려움이 많은 것이 현실이다. 그러나 한식을 분류하고 정리하는 노력을 바탕으로 한식프랜차이즈를 만들어 간다면 분명 세계에서도 통할 것이다. 미국 프랜차이즈 기업들이 가장 먼저 진출한 캐나다, 호주, 서유럽, 일본에서는 이들로부터 학습하고 모방, 발전한 많은 국내 프랜차이즈 기업들 생겨났고 해외진출도 본격화되고 있다. 프랜차이즈는 소매, 외식, 서비스 기업들의 성장을 위한 입증된 강력한 비즈니스 모델로서 더욱 빠르게 전 세계로 확산되어 가고 있다. 앞으로 보다 많은 한식 브랜드들이 생겨나고 프랜차이즈를 통하여 성공하여 더 많은 연구가 이루어지길 기대한다.
The purpose of this research is that many small business workers can reduce risks and refer successful business models through studying the franchise business model of the Korean food. And, they should know how to operate food service industry with specific and practical food business models. T...
The purpose of this research is that many small business workers can reduce risks and refer successful business models through studying the franchise business model of the Korean food. And, they should know how to operate food service industry with specific and practical food business models. This research shows the way of successful food service industry for finding customers' needs and variety spending patterns. Recently, society is going to be various and complex in food service industry because of favor of the nuclear family and the double income family. They're finding the new way of food service and pursuing fresh desires in the restaurants. Successful food business models can lead the direction of the franchise business model of the Korean food. Globalization and market liberalization made many new market opportunities during the 1990s. Global business environment guided the growth of franchise business and changing to service business triggered international expansion. The Korean wave is sweeping around the world currently. This phenomenon demands new opportunities with the franchise business model of the Korean food. However, there are a lot of barriers to overcome for being global franchise. Actually, Korean food is difficult to classify systematic menu composition. But, trying to make regular menu should achieve the goal that everyone loves Korean food. Global franchise business industry is going to be bigger than last decade. Canada, Australia, East Europe, Japan that American franchise companies entered early imitated and developed franchise systems. Also, they prepared to go abroad with firm franchise business models. Franchise system is the most powerful business model via retail, food service, and the growth of service companies. Hereafter, it is expected that more studies for franchise business models are going on with new Korean food brands. Besides, small business workers can consult their own business through studying franchise business modes. Research for food business models is going to be a small step in examining social phenomenon and food business industry. Especially, we have to consider that how to improve Korean food service industry through the Korean wave.
The purpose of this research is that many small business workers can reduce risks and refer successful business models through studying the franchise business model of the Korean food. And, they should know how to operate food service industry with specific and practical food business models. This research shows the way of successful food service industry for finding customers' needs and variety spending patterns. Recently, society is going to be various and complex in food service industry because of favor of the nuclear family and the double income family. They're finding the new way of food service and pursuing fresh desires in the restaurants. Successful food business models can lead the direction of the franchise business model of the Korean food. Globalization and market liberalization made many new market opportunities during the 1990s. Global business environment guided the growth of franchise business and changing to service business triggered international expansion. The Korean wave is sweeping around the world currently. This phenomenon demands new opportunities with the franchise business model of the Korean food. However, there are a lot of barriers to overcome for being global franchise. Actually, Korean food is difficult to classify systematic menu composition. But, trying to make regular menu should achieve the goal that everyone loves Korean food. Global franchise business industry is going to be bigger than last decade. Canada, Australia, East Europe, Japan that American franchise companies entered early imitated and developed franchise systems. Also, they prepared to go abroad with firm franchise business models. Franchise system is the most powerful business model via retail, food service, and the growth of service companies. Hereafter, it is expected that more studies for franchise business models are going on with new Korean food brands. Besides, small business workers can consult their own business through studying franchise business modes. Research for food business models is going to be a small step in examining social phenomenon and food business industry. Especially, we have to consider that how to improve Korean food service industry through the Korean wave.
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