역사는 실증적이며 과학적인 방법을 통해 학문적 위치까지 발전되었지만 기억은 주관적이고 감성적이라는 이유로 오랜 시간 동안 평가 절하되어 상대적으로 관심을 받지 못하였다. 하지만 현대사회에 들어 기억이 재조명되기 시작했고 다양한 분야에서 기억연구가 진행되고 있는 동시에 사회 전반에 걸쳐 영향을 주고 있다. 역사의 오랜 연구 전통과 견고한 위상에 균열이 생기기 시작하면서 그 대안이자 보안의 방법론으로 기억의 개념이 대두되기 시작하였다. 종래의 사회에서 역사 중심의 이야기들은 기억을 강요하는 상징적이고 기호적 체계로서의 재현물에 머물러 있었지만 기억에 대한 인식의 전환은 매체로서 메모리얼이 제시하는 방향성, 지향성 등의 방법적인 측면에서도 전환의 시기에 이르고 있다. 박물관의 하위 개념에 포함되는 메모리얼은 기억과 역사의 교집합으로서 독특한 위치를 점하고 있으며 박물관 변화에 영향을 받아 왔다. 박물관 변화의 방향성과 기억의 공간을 지향하는 현대의 메모리얼의 많은 부분이 공통적인 지향성을 갖는다. 현대의 메모리얼 공간은 관람객이 주체가 되며 개인적 경험과 기억에 기반을 두고 지속적인 의미를 생산해내는 기억의 공간으로서의 역할과 기능이 강조되고 있는 경향이 보인다. 이러한 관점으로 보았을 때 기억의 본질적인 개념과 의미에 대한 고찰은 현대 메모리얼 공간의 디자인에 필요불가결하다고 생각되어지기에 기억의 개념을 철학적, 정신분석학적, 사회와 문화적인 3가지 측면에서 고찰하였다. 기억의 개념적 고찰을 통해 유동성, 반복성, 현재화, 흔적, 감각, 재구성이라는 6가지 특성들을 도출하였다. 유동성, 반복성, 현재화는 시간성을 가지고 있으며 흔적, 감각, 재구성은 ...
역사는 실증적이며 과학적인 방법을 통해 학문적 위치까지 발전되었지만 기억은 주관적이고 감성적이라는 이유로 오랜 시간 동안 평가 절하되어 상대적으로 관심을 받지 못하였다. 하지만 현대사회에 들어 기억이 재조명되기 시작했고 다양한 분야에서 기억연구가 진행되고 있는 동시에 사회 전반에 걸쳐 영향을 주고 있다. 역사의 오랜 연구 전통과 견고한 위상에 균열이 생기기 시작하면서 그 대안이자 보안의 방법론으로 기억의 개념이 대두되기 시작하였다. 종래의 사회에서 역사 중심의 이야기들은 기억을 강요하는 상징적이고 기호적 체계로서의 재현물에 머물러 있었지만 기억에 대한 인식의 전환은 매체로서 메모리얼이 제시하는 방향성, 지향성 등의 방법적인 측면에서도 전환의 시기에 이르고 있다. 박물관의 하위 개념에 포함되는 메모리얼은 기억과 역사의 교집합으로서 독특한 위치를 점하고 있으며 박물관 변화에 영향을 받아 왔다. 박물관 변화의 방향성과 기억의 공간을 지향하는 현대의 메모리얼의 많은 부분이 공통적인 지향성을 갖는다. 현대의 메모리얼 공간은 관람객이 주체가 되며 개인적 경험과 기억에 기반을 두고 지속적인 의미를 생산해내는 기억의 공간으로서의 역할과 기능이 강조되고 있는 경향이 보인다. 이러한 관점으로 보았을 때 기억의 본질적인 개념과 의미에 대한 고찰은 현대 메모리얼 공간의 디자인에 필요불가결하다고 생각되어지기에 기억의 개념을 철학적, 정신분석학적, 사회와 문화적인 3가지 측면에서 고찰하였다. 기억의 개념적 고찰을 통해 유동성, 반복성, 현재화, 흔적, 감각, 재구성이라는 6가지 특성들을 도출하였다. 유동성, 반복성, 현재화는 시간성을 가지고 있으며 흔적, 감각, 재구성은 장소성을 가지고 있었다. 이러한 특성들은 결과적으로 끊임없이 의미를 재생산하는 의미생성의 개념으로 볼 수 있었다. 도출한 내용을 바탕으로 사례분석을 진행하여 현대 메모리얼 공간의 디자인 표현 방법들을 분석하였다. 유동성은 자연환경의 유입, 빛, 반사성 등을 활용하여 고정된 의미로서가 아닌 시시각각 변화해 새로운 의미를 계속해서 만들어 낼 수 있도록 하였다. 반복성은 매스의 반복, 상황의 반복, 반사성 등을 통해 끊임없이 잊지 않아야 함을 강조한다. 현재화는 신체의 이동, 경계의 모호성, 매개체, 이야기, 빈 공간 등을 통해서 표현되었고 과거의 시간이 현재의 시간으로 이동되어 새로운 의미를 만들 수 있도록 한다. 흔적은 불안함, 행위 유발, 관계 맺음 등을 활용해 물리적 흔적뿐 아니라 마음의 흔적, 정신적 흔적을 남겨 언제든 다시 상기할 수 있도록 해준다. 감각은 경사진 동선, 다양한 감각적 체험, 신체의 이동 등의 표현 방법을 이용해 신체를 통한 다양한 체험을 만들어 낸다. 재구성은 추상적 형태, 비어 있는 공간 등의 표현을 통해 관람객 스스로 자유롭게 생각하고 의미를 부여할 수 있는 계기를 만들어 준다. 이와 같은 내용을 바탕으로 진행한 본 연구의 프로젝트 계획안에서는 기억의 개념적 특성에서 도출한 디자인 표현방법을 바탕으로 일본군 ‘위안부’ 피해자 메모리얼을 제안하였다. 이상 본 연구에서는 메모리얼의 본질적 의미인 기억의 개념을 기반으로 탐구하였다. 향후에 보다 다양한 관점에 의한 메모리얼 공간의 디자인 방법 탐구를 통하여 진정한 기억의 공간을 위한 방법적 모색이 이루어지길 기대해본다.
역사는 실증적이며 과학적인 방법을 통해 학문적 위치까지 발전되었지만 기억은 주관적이고 감성적이라는 이유로 오랜 시간 동안 평가 절하되어 상대적으로 관심을 받지 못하였다. 하지만 현대사회에 들어 기억이 재조명되기 시작했고 다양한 분야에서 기억연구가 진행되고 있는 동시에 사회 전반에 걸쳐 영향을 주고 있다. 역사의 오랜 연구 전통과 견고한 위상에 균열이 생기기 시작하면서 그 대안이자 보안의 방법론으로 기억의 개념이 대두되기 시작하였다. 종래의 사회에서 역사 중심의 이야기들은 기억을 강요하는 상징적이고 기호적 체계로서의 재현물에 머물러 있었지만 기억에 대한 인식의 전환은 매체로서 메모리얼이 제시하는 방향성, 지향성 등의 방법적인 측면에서도 전환의 시기에 이르고 있다. 박물관의 하위 개념에 포함되는 메모리얼은 기억과 역사의 교집합으로서 독특한 위치를 점하고 있으며 박물관 변화에 영향을 받아 왔다. 박물관 변화의 방향성과 기억의 공간을 지향하는 현대의 메모리얼의 많은 부분이 공통적인 지향성을 갖는다. 현대의 메모리얼 공간은 관람객이 주체가 되며 개인적 경험과 기억에 기반을 두고 지속적인 의미를 생산해내는 기억의 공간으로서의 역할과 기능이 강조되고 있는 경향이 보인다. 이러한 관점으로 보았을 때 기억의 본질적인 개념과 의미에 대한 고찰은 현대 메모리얼 공간의 디자인에 필요불가결하다고 생각되어지기에 기억의 개념을 철학적, 정신분석학적, 사회와 문화적인 3가지 측면에서 고찰하였다. 기억의 개념적 고찰을 통해 유동성, 반복성, 현재화, 흔적, 감각, 재구성이라는 6가지 특성들을 도출하였다. 유동성, 반복성, 현재화는 시간성을 가지고 있으며 흔적, 감각, 재구성은 장소성을 가지고 있었다. 이러한 특성들은 결과적으로 끊임없이 의미를 재생산하는 의미생성의 개념으로 볼 수 있었다. 도출한 내용을 바탕으로 사례분석을 진행하여 현대 메모리얼 공간의 디자인 표현 방법들을 분석하였다. 유동성은 자연환경의 유입, 빛, 반사성 등을 활용하여 고정된 의미로서가 아닌 시시각각 변화해 새로운 의미를 계속해서 만들어 낼 수 있도록 하였다. 반복성은 매스의 반복, 상황의 반복, 반사성 등을 통해 끊임없이 잊지 않아야 함을 강조한다. 현재화는 신체의 이동, 경계의 모호성, 매개체, 이야기, 빈 공간 등을 통해서 표현되었고 과거의 시간이 현재의 시간으로 이동되어 새로운 의미를 만들 수 있도록 한다. 흔적은 불안함, 행위 유발, 관계 맺음 등을 활용해 물리적 흔적뿐 아니라 마음의 흔적, 정신적 흔적을 남겨 언제든 다시 상기할 수 있도록 해준다. 감각은 경사진 동선, 다양한 감각적 체험, 신체의 이동 등의 표현 방법을 이용해 신체를 통한 다양한 체험을 만들어 낸다. 재구성은 추상적 형태, 비어 있는 공간 등의 표현을 통해 관람객 스스로 자유롭게 생각하고 의미를 부여할 수 있는 계기를 만들어 준다. 이와 같은 내용을 바탕으로 진행한 본 연구의 프로젝트 계획안에서는 기억의 개념적 특성에서 도출한 디자인 표현방법을 바탕으로 일본군 ‘위안부’ 피해자 메모리얼을 제안하였다. 이상 본 연구에서는 메모리얼의 본질적 의미인 기억의 개념을 기반으로 탐구하였다. 향후에 보다 다양한 관점에 의한 메모리얼 공간의 디자인 방법 탐구를 통하여 진정한 기억의 공간을 위한 방법적 모색이 이루어지길 기대해본다.
History has been developed into academic position through the empirical and scientific method but memory did not receive any attention relatively because it was devalued for a long time due to being subjective and emotional. But as it enters modern society, memory begins to shed new light and memory...
History has been developed into academic position through the empirical and scientific method but memory did not receive any attention relatively because it was devalued for a long time due to being subjective and emotional. But as it enters modern society, memory begins to shed new light and memory research is in progress in variety of fields and it is also influencing throughout the society. As cracks begin to occur on a long research tradition and a solid phase of its history, concept of memory began to rise as an alternative and secure methodology. In traditional society, stories that are history centered remained representative thing as a symbolic and semiotic system but transition of recognition about memory reached transition period in methodological aspect which memorial as a media presents methodological aspect such as directional nature and directivity. Memorial to be included in the subset of the museum occupies a unique position as the intersection of memory and history has been influenced by changes in the museum. Much of the Modern Memorial oriented in direction of change and space of memory has common directivity. Modern memorial space is an agent of audience and tend to show an emphasis on a role of memory space and function that produce continuous meaning based on personal experience and memory. In this respect, consideration about essential concept and meaning of memory is essential design of modern memorial space therefore the concept of memory is considered in 3 aspects such as philosophical, psychoanalytical, social and cultural aspect. The concept of memory derived 6 characters of flexibility, repeatability, presentification, repeatability, reconstruction through conceptual consideration of memory. Flexibility, repeatability, and presentification has a temporality and trail, sensory, and reconstruction has of placeness. These properties consequentially could be seen as a concept of meaning generation reproducing the meaning. We conducted case study based on derived information and analyzed design representation method of modern memorial space. Liquidity refers to the ever-changing, not as fixed by utilizing the influx, light, and reflexibility of the natural environment, was to be able to continue to produce ever changing new meaning. Repeatability emphasizes that must constantly be remembered through repetition of the mass, a repeat of the situation and reflectivity. Presentification was expressed through the movement of the body, the ambiguity of the border, media, stories and vacant space, and time of past moves time of present which allows you to create a new meaning. The trail leaves a trace of mind, psychological trace and always be reminded again utilizing anxiety, affordnace and formation of relationships. Sense produces a variety of experiences through the body using the expression method, including sloped copper wire, a variety of sensory experiences, and body movement. Reconstruction makes the opportunity for audience to think freely and impart meaning through expression of abstract forms and empty space. In this project proposal conducted based on this information, we suggested Japanese "comfort women" victims memorial based on design expression method derived from conceptual characteristics of memory. The purpose of this study was to explore the concept of memory which is an essential meaning of memorial. We expect methodological groping for space of real memory through a design method exploration by a variety prospect than the future.
History has been developed into academic position through the empirical and scientific method but memory did not receive any attention relatively because it was devalued for a long time due to being subjective and emotional. But as it enters modern society, memory begins to shed new light and memory research is in progress in variety of fields and it is also influencing throughout the society. As cracks begin to occur on a long research tradition and a solid phase of its history, concept of memory began to rise as an alternative and secure methodology. In traditional society, stories that are history centered remained representative thing as a symbolic and semiotic system but transition of recognition about memory reached transition period in methodological aspect which memorial as a media presents methodological aspect such as directional nature and directivity. Memorial to be included in the subset of the museum occupies a unique position as the intersection of memory and history has been influenced by changes in the museum. Much of the Modern Memorial oriented in direction of change and space of memory has common directivity. Modern memorial space is an agent of audience and tend to show an emphasis on a role of memory space and function that produce continuous meaning based on personal experience and memory. In this respect, consideration about essential concept and meaning of memory is essential design of modern memorial space therefore the concept of memory is considered in 3 aspects such as philosophical, psychoanalytical, social and cultural aspect. The concept of memory derived 6 characters of flexibility, repeatability, presentification, repeatability, reconstruction through conceptual consideration of memory. Flexibility, repeatability, and presentification has a temporality and trail, sensory, and reconstruction has of placeness. These properties consequentially could be seen as a concept of meaning generation reproducing the meaning. We conducted case study based on derived information and analyzed design representation method of modern memorial space. Liquidity refers to the ever-changing, not as fixed by utilizing the influx, light, and reflexibility of the natural environment, was to be able to continue to produce ever changing new meaning. Repeatability emphasizes that must constantly be remembered through repetition of the mass, a repeat of the situation and reflectivity. Presentification was expressed through the movement of the body, the ambiguity of the border, media, stories and vacant space, and time of past moves time of present which allows you to create a new meaning. The trail leaves a trace of mind, psychological trace and always be reminded again utilizing anxiety, affordnace and formation of relationships. Sense produces a variety of experiences through the body using the expression method, including sloped copper wire, a variety of sensory experiences, and body movement. Reconstruction makes the opportunity for audience to think freely and impart meaning through expression of abstract forms and empty space. In this project proposal conducted based on this information, we suggested Japanese "comfort women" victims memorial based on design expression method derived from conceptual characteristics of memory. The purpose of this study was to explore the concept of memory which is an essential meaning of memorial. We expect methodological groping for space of real memory through a design method exploration by a variety prospect than the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.