본 연구는 강점발견 집단상담이 초등학생의 자아존중감에 미치는 효과를 검증하기 위한 것으로, 본 연구의 목적과 선행연구의 고찰을 통하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 강점발견 집단상담이 초등학생의 자아존중감을 향상시키는 데에 효과가 있는가? 둘째, 강점발견 집단상담이 초등학생의 자아존중감 각 하위영역을 향상시키는 데에 효과가 있는가? 이러한 연구문제를 해결하기 위하여 대구광역시에 소재한 D초등학교 3학년 2개 학...
본 연구는 강점발견 집단상담이 초등학생의 자아존중감에 미치는 효과를 검증하기 위한 것으로, 본 연구의 목적과 선행연구의 고찰을 통하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 강점발견 집단상담이 초등학생의 자아존중감을 향상시키는 데에 효과가 있는가? 둘째, 강점발견 집단상담이 초등학생의 자아존중감 각 하위영역을 향상시키는 데에 효과가 있는가? 이러한 연구문제를 해결하기 위하여 대구광역시에 소재한 D초등학교 3학년 2개 학급에 자아존중감 사전검사를 실시하여 연구자가 담임을 맡고 있는 학급을 실험집단으로, 동질성이 검증된 다른 학급을 통제집단으로 정한 후 연구를 진행하였다. 자아존중감을 측정하기 위하여 최보가와 전귀연(1993)이 연구 개발한 자아존중감의 척도를 초등학교 3학년 수준에 맞게 재구성하여 사용하였다. 실험집단은 5주 동안에 걸쳐 주 2회, 매 회기당 40분씩 10회의 강점발견 집단상담을 실시하였고 통제집단은 아무런 처치를 하지 않았다. 5주간의 집단상담이 끝난 후 자아존중감 사후검사를 실시한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 강점발견 집단상담은 초등학생의 자아존중감을 향상시키는 데에 효과가 있었다. 둘째, 강점발견 집단상담은 초등학생의 자아존중감 각 하위영역을 향상시키는 데에 효과가 있었다. 따라서 강점발견 집단상담은 초등학생의 자아존중감 향상에 유의미한 효과가 있음을 알 수 있다. 이는 학생들이 강점에 대해 이해하고 경험을 통해 자신의 강점을 발견하는 과정에서 자신에 대한 긍정적인 평가 즉, 긍정적인 자아개념을 가질 수 있게 되었다는 것을 뜻한다. 또한, 집단상담 지도자로서 교사가 현장에서 강점발견 집단상담을 적용할 필요가 있음을 시사한다. 본 연구에 사용된 강점발견 집단상담을 통한 자아존중감의 향상으로 교사는 인성교육 실천 등 학급 운영에 도움을 받을 수 있고 학생들은 높은 자아존중감에 따른 다양한 긍정적인 효과 즉 보다 행복한 삶을 누릴 수 있을 것이라 기대한다.
본 연구는 강점발견 집단상담이 초등학생의 자아존중감에 미치는 효과를 검증하기 위한 것으로, 본 연구의 목적과 선행연구의 고찰을 통하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 강점발견 집단상담이 초등학생의 자아존중감을 향상시키는 데에 효과가 있는가? 둘째, 강점발견 집단상담이 초등학생의 자아존중감 각 하위영역을 향상시키는 데에 효과가 있는가? 이러한 연구문제를 해결하기 위하여 대구광역시에 소재한 D초등학교 3학년 2개 학급에 자아존중감 사전검사를 실시하여 연구자가 담임을 맡고 있는 학급을 실험집단으로, 동질성이 검증된 다른 학급을 통제집단으로 정한 후 연구를 진행하였다. 자아존중감을 측정하기 위하여 최보가와 전귀연(1993)이 연구 개발한 자아존중감의 척도를 초등학교 3학년 수준에 맞게 재구성하여 사용하였다. 실험집단은 5주 동안에 걸쳐 주 2회, 매 회기당 40분씩 10회의 강점발견 집단상담을 실시하였고 통제집단은 아무런 처치를 하지 않았다. 5주간의 집단상담이 끝난 후 자아존중감 사후검사를 실시한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 강점발견 집단상담은 초등학생의 자아존중감을 향상시키는 데에 효과가 있었다. 둘째, 강점발견 집단상담은 초등학생의 자아존중감 각 하위영역을 향상시키는 데에 효과가 있었다. 따라서 강점발견 집단상담은 초등학생의 자아존중감 향상에 유의미한 효과가 있음을 알 수 있다. 이는 학생들이 강점에 대해 이해하고 경험을 통해 자신의 강점을 발견하는 과정에서 자신에 대한 긍정적인 평가 즉, 긍정적인 자아개념을 가질 수 있게 되었다는 것을 뜻한다. 또한, 집단상담 지도자로서 교사가 현장에서 강점발견 집단상담을 적용할 필요가 있음을 시사한다. 본 연구에 사용된 강점발견 집단상담을 통한 자아존중감의 향상으로 교사는 인성교육 실천 등 학급 운영에 도움을 받을 수 있고 학생들은 높은 자아존중감에 따른 다양한 긍정적인 효과 즉 보다 행복한 삶을 누릴 수 있을 것이라 기대한다.
The purpose of this study was to investigate the effect of strength-discovery group counseling on self-esteem of elementary school student. For this purpose, the research issues were set as follows: First, is the strength-discovery group counseling effective in improving overall self-esteem of e...
The purpose of this study was to investigate the effect of strength-discovery group counseling on self-esteem of elementary school student. For this purpose, the research issues were set as follows: First, is the strength-discovery group counseling effective in improving overall self-esteem of elementary school students? Second, is the strength-discovery group counseling effective in improving self-esteem’s sub-factors of elementary school students? To solve the questions above, 3rd-grade students of two classes at D elementary school in Daegu were chosen as the investigation subject. Through a pre-test, the class in which this researcher is in charge was chosen as the experimental group while the other class similar to the one this researcher is in charge of was the control group. Criterion of self-esteem, reconstructed by Choi, Bo Ga and Jeon, Gwi Yeon(1993) based on research by Coopersmith(1967), was reconfigured for the 3rd grade level to measure the self-esteem. 10 sessions of strength-discovery group counseling, 40 minutes per session and twice a week, were conducted on the experiment group. The control group is not exposed to strength-discovery group counseling. After the experiments, a post-test was followed to verify the effects. For verification of the effects in this study, T-test was carried out for pre- and post- score tests between the groups by using SPSS 23.0 for Windows. For reliability analysis, Cronbach's Alpha was applied. The result of this study were as follows: First, strength-discovery group counseling has a positive effective in improving overall self-esteem of elementary school students. Second, strength-discovery group counseling has a positive effective in improving self-esteem's sub-factors of elementary school students. In summary, strength-discovery group counseling has an significant effect on self-esteem of elementary school students. This means that Understanding the strengths and discovering their strengths through the experience can help elementary school student form and improve positive self-concept. In addition, This study suggests that teachers, as a group counselor, need to apply a strength-discovery group counseling in schools. It is predicted to be helpful for teachers in classroom management including character education practice and also for elementary school students enjoy a happier life including various positive effects of high self-esteem.
The purpose of this study was to investigate the effect of strength-discovery group counseling on self-esteem of elementary school student. For this purpose, the research issues were set as follows: First, is the strength-discovery group counseling effective in improving overall self-esteem of elementary school students? Second, is the strength-discovery group counseling effective in improving self-esteem’s sub-factors of elementary school students? To solve the questions above, 3rd-grade students of two classes at D elementary school in Daegu were chosen as the investigation subject. Through a pre-test, the class in which this researcher is in charge was chosen as the experimental group while the other class similar to the one this researcher is in charge of was the control group. Criterion of self-esteem, reconstructed by Choi, Bo Ga and Jeon, Gwi Yeon(1993) based on research by Coopersmith(1967), was reconfigured for the 3rd grade level to measure the self-esteem. 10 sessions of strength-discovery group counseling, 40 minutes per session and twice a week, were conducted on the experiment group. The control group is not exposed to strength-discovery group counseling. After the experiments, a post-test was followed to verify the effects. For verification of the effects in this study, T-test was carried out for pre- and post- score tests between the groups by using SPSS 23.0 for Windows. For reliability analysis, Cronbach's Alpha was applied. The result of this study were as follows: First, strength-discovery group counseling has a positive effective in improving overall self-esteem of elementary school students. Second, strength-discovery group counseling has a positive effective in improving self-esteem's sub-factors of elementary school students. In summary, strength-discovery group counseling has an significant effect on self-esteem of elementary school students. This means that Understanding the strengths and discovering their strengths through the experience can help elementary school student form and improve positive self-concept. In addition, This study suggests that teachers, as a group counselor, need to apply a strength-discovery group counseling in schools. It is predicted to be helpful for teachers in classroom management including character education practice and also for elementary school students enjoy a happier life including various positive effects of high self-esteem.
주제어
#강점발견 집단상담 자아존중감 strength-discovery group counseling self-esteem of elementary school student
학위논문 정보
저자
전정은
학위수여기관
대구교육대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
초등교육학과 초등상담교육 전공
지도교수
홍종관
발행연도
2016
총페이지
73
키워드
강점발견 집단상담 자아존중감 strength-discovery group counseling self-esteem of elementary school student
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.