목적 : 수지절단 환자는 갑작스런 사고에 의한 경우가 많아 심리적으로 불안정하며, 치료 결과나 재접합술 성공 가능성에 대한 불안감이 증가되어 긍정적인 환자 성과를 위해서는 수지 재접합술 환자를 돌보는 간호사의 역량이 매우 중요하다. 본 연구의 목적은 시뮬레이션기반 수지 재접합술 환자 간호 교육 프로그램이 간호사의 지식, 자기효능감과 임상수행능력에 미치는 효과를 파악하는 것이다. 방법 : 본 연구는 교차설계(a wait-list control group with crossover) 연구이다. 서울시 소재 S병원 수부외과 전문의 3인, 간호사 7명을 대상으로 조사한 교육 요구도의 우선순위를 바탕으로 최종 5시간 30분의 ...
목적 : 수지절단 환자는 갑작스런 사고에 의한 경우가 많아 심리적으로 불안정하며, 치료 결과나 재접합술 성공 가능성에 대한 불안감이 증가되어 긍정적인 환자 성과를 위해서는 수지 재접합술 환자를 돌보는 간호사의 역량이 매우 중요하다. 본 연구의 목적은 시뮬레이션기반 수지 재접합술 환자 간호 교육 프로그램이 간호사의 지식, 자기효능감과 임상수행능력에 미치는 효과를 파악하는 것이다. 방법 : 본 연구는 교차설계(a wait-list control group with crossover) 연구이다. 서울시 소재 S병원 수부외과 전문의 3인, 간호사 7명을 대상으로 조사한 교육 요구도의 우선순위를 바탕으로 최종 5시간 30분의 표준화 환자를 활용한 시뮬레이션기반 수지 재접합술 환자 간호 교육 프로그램을 개발하였다. 연구 도구인 지식(10문항), 임상수행능력(20문항)과 자기효능감(10문항) 측정도구는 문헌고찰을 토대로 본 연구자가 개발하고 전문가의 내용타당도 검증을 거쳐 최종 도구를 개발하였다. 지식과 자기효능감은 자가보고식 문항으로 평가하였고, 임상수행능력은 2명의 채점자가 평가하였다. 연구 대상자는 서울 소재 S병원 수부외과 병동에 근무하고 병원 직무교육에 참여한 일반 간호사 총 20명을 대상으로 전수조사를 실시하였다. 간호사 20명을 Group A와 Group B의 두 그룹으로 각 10명씩 무작위 할당하였다. 두 그룹을 시뮬레이션 교육에 참여하기 전과 1달 간격으로 Crossover하여 교육을 실시한 후 총 3회 지식, 자기효능감, 임상수행능력을 측정하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS Statistics for Windows, Version 22.0 (IBM Corp., Armonk, NY)을 활용하여 통계 분석하였다. Group A와 Group B의 지식, 자기효능감, 임상수행능력의 전후 차이 비교는 비모수 통계인 Mann-Whitney U를 활용하여 분석하였고, 시뮬레이션 교육에 참여한 Group A의 지식, 자기효능감, 임상수행능력과의 전후 차이 비교는 Wilcoxon signed rank test를 활용하여 분석하였다. 결과 : 시뮬레이션 교육에 참여하기 전의 사전 점수 비교 결과 Group A군과 B군간에 임상수행능력(U = 17.00, p = .011)을 제외하고 지식(U = 42.50, p = .579)과 자기효능감(U = 42.00, p = .579)은 통계적으로 유의한 차이가 없었다. Time 1에서 두 그룹간 전후 차이를 분석한 결과 Group A(시뮬레이션기반 교육군)는 Group B(Wait-list control group)에 비해 지식 점수(U = 19.00, p = .019), 자기효능감(U = 0.00, p < .001)과 임상수행능력(U = 0.00, p < .001)이 통계적으로 유의한 차이가 있었다. Time 2에서 Group B(시뮬레이션기반 교육군)의 지식(U = 5.00, p < .001), 자기효능감(U = 0.00, p < .001), 임상수행능력(U = 0.00, p < .001)은 Group A에 비해 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 또한 Group A(시뮬레이션 교육군)는 1달 전과 후에 측정한 지식(Z= -1.027, p = .305), 자기효능감(Z= -.140, p = .889), 임상수행능력(Z= -.952, p = .341)은 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 결론 : 본 연구는 시뮬레이션을 기반으로 수지 재접합술 환자 간호 교육 프로그램을 개발하여 임상 간호사들에게 적용해 봄으로써 시뮬레이션 교육의 효과를 확인하였다. 시뮬레이션기반 수지 재접합술 환자 간호 교육은 간호사의 지식, 자기효능감과 임상수행능력의 향상과 유지(retention)에 도움이 된다. 개발된 교육 프로그램의 확대 적용을 통해 수부외과 간호사로서 수지 재접합술 환자 간호에 대한 지식, 태도, 술기 역량을 증진시킬 수 있다.
목적 : 수지절단 환자는 갑작스런 사고에 의한 경우가 많아 심리적으로 불안정하며, 치료 결과나 재접합술 성공 가능성에 대한 불안감이 증가되어 긍정적인 환자 성과를 위해서는 수지 재접합술 환자를 돌보는 간호사의 역량이 매우 중요하다. 본 연구의 목적은 시뮬레이션기반 수지 재접합술 환자 간호 교육 프로그램이 간호사의 지식, 자기효능감과 임상수행능력에 미치는 효과를 파악하는 것이다. 방법 : 본 연구는 교차설계(a wait-list control group with crossover) 연구이다. 서울시 소재 S병원 수부외과 전문의 3인, 간호사 7명을 대상으로 조사한 교육 요구도의 우선순위를 바탕으로 최종 5시간 30분의 표준화 환자를 활용한 시뮬레이션기반 수지 재접합술 환자 간호 교육 프로그램을 개발하였다. 연구 도구인 지식(10문항), 임상수행능력(20문항)과 자기효능감(10문항) 측정도구는 문헌고찰을 토대로 본 연구자가 개발하고 전문가의 내용타당도 검증을 거쳐 최종 도구를 개발하였다. 지식과 자기효능감은 자가보고식 문항으로 평가하였고, 임상수행능력은 2명의 채점자가 평가하였다. 연구 대상자는 서울 소재 S병원 수부외과 병동에 근무하고 병원 직무교육에 참여한 일반 간호사 총 20명을 대상으로 전수조사를 실시하였다. 간호사 20명을 Group A와 Group B의 두 그룹으로 각 10명씩 무작위 할당하였다. 두 그룹을 시뮬레이션 교육에 참여하기 전과 1달 간격으로 Crossover하여 교육을 실시한 후 총 3회 지식, 자기효능감, 임상수행능력을 측정하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS Statistics for Windows, Version 22.0 (IBM Corp., Armonk, NY)을 활용하여 통계 분석하였다. Group A와 Group B의 지식, 자기효능감, 임상수행능력의 전후 차이 비교는 비모수 통계인 Mann-Whitney U를 활용하여 분석하였고, 시뮬레이션 교육에 참여한 Group A의 지식, 자기효능감, 임상수행능력과의 전후 차이 비교는 Wilcoxon signed rank test를 활용하여 분석하였다. 결과 : 시뮬레이션 교육에 참여하기 전의 사전 점수 비교 결과 Group A군과 B군간에 임상수행능력(U = 17.00, p = .011)을 제외하고 지식(U = 42.50, p = .579)과 자기효능감(U = 42.00, p = .579)은 통계적으로 유의한 차이가 없었다. Time 1에서 두 그룹간 전후 차이를 분석한 결과 Group A(시뮬레이션기반 교육군)는 Group B(Wait-list control group)에 비해 지식 점수(U = 19.00, p = .019), 자기효능감(U = 0.00, p < .001)과 임상수행능력(U = 0.00, p < .001)이 통계적으로 유의한 차이가 있었다. Time 2에서 Group B(시뮬레이션기반 교육군)의 지식(U = 5.00, p < .001), 자기효능감(U = 0.00, p < .001), 임상수행능력(U = 0.00, p < .001)은 Group A에 비해 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 또한 Group A(시뮬레이션 교육군)는 1달 전과 후에 측정한 지식(Z= -1.027, p = .305), 자기효능감(Z= -.140, p = .889), 임상수행능력(Z= -.952, p = .341)은 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 결론 : 본 연구는 시뮬레이션을 기반으로 수지 재접합술 환자 간호 교육 프로그램을 개발하여 임상 간호사들에게 적용해 봄으로써 시뮬레이션 교육의 효과를 확인하였다. 시뮬레이션기반 수지 재접합술 환자 간호 교육은 간호사의 지식, 자기효능감과 임상수행능력의 향상과 유지(retention)에 도움이 된다. 개발된 교육 프로그램의 확대 적용을 통해 수부외과 간호사로서 수지 재접합술 환자 간호에 대한 지식, 태도, 술기 역량을 증진시킬 수 있다.
Objective: Patients with truncated finger are psychologically unstable, because finger is usually truncated due to sudden accident. As they are further anxious of treatment result or the possibility of success of finger replantation, the competence of nurse caring for finger replantation patients is...
Objective: Patients with truncated finger are psychologically unstable, because finger is usually truncated due to sudden accident. As they are further anxious of treatment result or the possibility of success of finger replantation, the competence of nurse caring for finger replantation patients is very important for positive outcomes of patients. The objective of this study is to identify the effect of simulation-based training program for nursing care with finger replantation patients on the knowledge, self-efficacy and clinical competency of nurse. Method: This study is a wait-list control group with crossover study. Based on the priority of training requirement level examined with three doctors of hand & extremities surgery, seven nurses of S Hospital located in Seoul, we developed simulation-based training program for nursing care with finger replantation patients that utilize standardized patients for final 5 hours & 30 minutes. The measuring tools, namely, study tools, knowledge(10 questions), clinical competency(20 questions) and self-efficacy(10 questions) were developed by this researcher and the final tool was developed as an expert verified the feasibility of contents. Knowledge and self-efficacy was evaluated with self-reporting questions & clinical competency was evaluated by two graders. The study subject are twenty general nurses working in ward of hand & extremities surgery of S Hospital located in Seoul. The twenty nurses were randomly divided to two groups, Group A and Group B, ten nurses each. Both groups were crossover before participating in simulation training and training was carried on with interval for 1 month. Then, knowledge, self-efficacy & clinical competency was measured in 3 times. The collected data was statistically analyzed by utilizing IBM SPSS Statistics for Windows, Version 22.0 (IBM Corp., Armonk, NY). The comparison of pretest and posttest difference of knowledge, self-efficacy and clinical competency of Group A & Group B was analyzed by utilizing Mann-Whitney U, nonparametric statistics. The comparison of pretest and posttest difference of knowledge, self-efficacy, clinical competency of Group A participating in simulation training was analyzed by utilizing Wilcoxon signed rank test. Result: Comparing the prior mark before participating in simulation training, there was no statistically significant difference in knowledge (U = 42.50, p = .579) and self-efficacy (U = 42.00, p = .579) between Group A and B, except clinical competency (U = 17.00, p = .011). Analyzing the difference between two groups before & after training in Time 1, Group A(simulation-based training group) had statistically significant difference in knowledge mark (U = 19.00, p = .019), self-efficacy (U = 0.00, p < .001) and clinical competency (U = 0.00, p < .001) compared to Group B (Wait-list control group). In Time 2, the knowledge (U = 5.00, p < .001), self-efficacy (U = 0.00, p < .001), clinical competency (U = 0.00, p < .001) of Group B (simulation-based training group) had statistically significant difference. Further, Group A (simulation training group) had no statistically significant difference in the knowledge measured before & after 1 month (Z = -1.027, p = .305), self-efficacy (Z = -.140, p = .889) & clinical competency (Z = -.952, p = .341). Conclusion: This study confirmed the effect of simulation training by developing simulation-based training program for nursing care with finger replantation patients and applying it to clinical nurses. Simulation-based training program for nursing care with finger replantation patients is helpful for improvement and retention of knowledge, self-efficacy and clinical competency of nurses. By extensively applying developed training program, they as nurses of hand & extremities surgery can improve knowledge, attitude and clinical competence of caring for finger replantation patients.
Objective: Patients with truncated finger are psychologically unstable, because finger is usually truncated due to sudden accident. As they are further anxious of treatment result or the possibility of success of finger replantation, the competence of nurse caring for finger replantation patients is very important for positive outcomes of patients. The objective of this study is to identify the effect of simulation-based training program for nursing care with finger replantation patients on the knowledge, self-efficacy and clinical competency of nurse. Method: This study is a wait-list control group with crossover study. Based on the priority of training requirement level examined with three doctors of hand & extremities surgery, seven nurses of S Hospital located in Seoul, we developed simulation-based training program for nursing care with finger replantation patients that utilize standardized patients for final 5 hours & 30 minutes. The measuring tools, namely, study tools, knowledge(10 questions), clinical competency(20 questions) and self-efficacy(10 questions) were developed by this researcher and the final tool was developed as an expert verified the feasibility of contents. Knowledge and self-efficacy was evaluated with self-reporting questions & clinical competency was evaluated by two graders. The study subject are twenty general nurses working in ward of hand & extremities surgery of S Hospital located in Seoul. The twenty nurses were randomly divided to two groups, Group A and Group B, ten nurses each. Both groups were crossover before participating in simulation training and training was carried on with interval for 1 month. Then, knowledge, self-efficacy & clinical competency was measured in 3 times. The collected data was statistically analyzed by utilizing IBM SPSS Statistics for Windows, Version 22.0 (IBM Corp., Armonk, NY). The comparison of pretest and posttest difference of knowledge, self-efficacy and clinical competency of Group A & Group B was analyzed by utilizing Mann-Whitney U, nonparametric statistics. The comparison of pretest and posttest difference of knowledge, self-efficacy, clinical competency of Group A participating in simulation training was analyzed by utilizing Wilcoxon signed rank test. Result: Comparing the prior mark before participating in simulation training, there was no statistically significant difference in knowledge (U = 42.50, p = .579) and self-efficacy (U = 42.00, p = .579) between Group A and B, except clinical competency (U = 17.00, p = .011). Analyzing the difference between two groups before & after training in Time 1, Group A(simulation-based training group) had statistically significant difference in knowledge mark (U = 19.00, p = .019), self-efficacy (U = 0.00, p < .001) and clinical competency (U = 0.00, p < .001) compared to Group B (Wait-list control group). In Time 2, the knowledge (U = 5.00, p < .001), self-efficacy (U = 0.00, p < .001), clinical competency (U = 0.00, p < .001) of Group B (simulation-based training group) had statistically significant difference. Further, Group A (simulation training group) had no statistically significant difference in the knowledge measured before & after 1 month (Z = -1.027, p = .305), self-efficacy (Z = -.140, p = .889) & clinical competency (Z = -.952, p = .341). Conclusion: This study confirmed the effect of simulation training by developing simulation-based training program for nursing care with finger replantation patients and applying it to clinical nurses. Simulation-based training program for nursing care with finger replantation patients is helpful for improvement and retention of knowledge, self-efficacy and clinical competency of nurses. By extensively applying developed training program, they as nurses of hand & extremities surgery can improve knowledge, attitude and clinical competence of caring for finger replantation patients.
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