본 연구의 목적은 어린이합창단 활동 경험이 어린이 성장 및 발달에 미치는 영향을 알아보고, 이를 통해 어린이 성격의 긍정적 측면과 학교 및 가족생활의 긍정적 측면의 변화를 객관적으로 분석하는데 있다. 이를 위해 어린이합창단 2개에 소속된 60명의 어린이를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사에서 고려된 항목은 “방과 후 활동 만족도 및 합창단 활동 동기와 영향”,“어린이합창단 활동 전후 성격 및 생활의 변화”이며, 이를 위해 총 4개의 세부항목에 대한 44개 문항을 구성하였다. 설문조사 결과는 IBM SPSS Statistics 버전 23을 이용하여 항목에 따라 ...
본 연구의 목적은 어린이합창단 활동 경험이 어린이 성장 및 발달에 미치는 영향을 알아보고, 이를 통해 어린이 성격의 긍정적 측면과 학교 및 가족생활의 긍정적 측면의 변화를 객관적으로 분석하는데 있다. 이를 위해 어린이합창단 2개에 소속된 60명의 어린이를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사에서 고려된 항목은 “방과 후 활동 만족도 및 합창단 활동 동기와 영향”,“어린이합창단 활동 전후 성격 및 생활의 변화”이며, 이를 위해 총 4개의 세부항목에 대한 44개 문항을 구성하였다. 설문조사 결과는 IBM SPSS Statistics 버전 23을 이용하여 항목에 따라 빈도 분석, t-검정, 상관 분석 및 공분산 분석을 수행하였다. 방과 후 활동 만족도 및 합창단 활동 동기와 영향에 대한 빈도 분석 결과 총 60명중 70% 이상의 어린이가 방과 후 활동에 대한 만족도가 높은 것으로 나타났으며, 어린이합창단 활동의 긍정적인 측면이 매우 높게 조사되었다. 어린이합창단 활동을 통해 성격(외향성, 우호성, 성실성, 정서적 안정성)의 긍정적 측면, 학교 및 가족생활의 긍정적 측면이 통계적으로 유의하게 모두 증가한 것으로 조사되었다.
본 연구의 목적은 어린이합창단 활동 경험이 어린이 성장 및 발달에 미치는 영향을 알아보고, 이를 통해 어린이 성격의 긍정적 측면과 학교 및 가족생활의 긍정적 측면의 변화를 객관적으로 분석하는데 있다. 이를 위해 어린이합창단 2개에 소속된 60명의 어린이를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사에서 고려된 항목은 “방과 후 활동 만족도 및 합창단 활동 동기와 영향”,“어린이합창단 활동 전후 성격 및 생활의 변화”이며, 이를 위해 총 4개의 세부항목에 대한 44개 문항을 구성하였다. 설문조사 결과는 IBM SPSS Statistics 버전 23을 이용하여 항목에 따라 빈도 분석, t-검정, 상관 분석 및 공분산 분석을 수행하였다. 방과 후 활동 만족도 및 합창단 활동 동기와 영향에 대한 빈도 분석 결과 총 60명중 70% 이상의 어린이가 방과 후 활동에 대한 만족도가 높은 것으로 나타났으며, 어린이합창단 활동의 긍정적인 측면이 매우 높게 조사되었다. 어린이합창단 활동을 통해 성격(외향성, 우호성, 성실성, 정서적 안정성)의 긍정적 측면, 학교 및 가족생활의 긍정적 측면이 통계적으로 유의하게 모두 증가한 것으로 조사되었다.
The purpose of this study is to find out the children’s growth and progress affected by the experience of children’s choir activities and especially, to analyze the positive aspects when it came to changing their characters and school/family lifes. To this end, it surveyed sixty children members bel...
The purpose of this study is to find out the children’s growth and progress affected by the experience of children’s choir activities and especially, to analyze the positive aspects when it came to changing their characters and school/family lifes. To this end, it surveyed sixty children members belonging to two kinds of children’s choir. The survey is comprised of 44 questions based on four sub items, in which two main subjects were considered such as“satisfaction rating with after-school activities and motives for participating in children’s choir and its influences”,“changes of personal characters and school/family lifes before and after joining children’s choir activities.” IBM SPSS Statistics 23 was used for analysing the survey results and statistical analysis such as frequency analysis, t-test, correlation analysis and ANCOVA(analysis of covariance) were carried out. As a result, it was noted that the number of children satisfying with after-school activities were more than 70% of the children participating in choir activities and effects of children’s choir activities turned out to be quite positive in children’s school/ amily lifes. It was found that positive aspects of not only personal characters such as extroversion, friendship, sincerity and emotional stability, but also school/family lifes are substantially increased through the children’s choir activities.
The purpose of this study is to find out the children’s growth and progress affected by the experience of children’s choir activities and especially, to analyze the positive aspects when it came to changing their characters and school/family lifes. To this end, it surveyed sixty children members belonging to two kinds of children’s choir. The survey is comprised of 44 questions based on four sub items, in which two main subjects were considered such as“satisfaction rating with after-school activities and motives for participating in children’s choir and its influences”,“changes of personal characters and school/family lifes before and after joining children’s choir activities.” IBM SPSS Statistics 23 was used for analysing the survey results and statistical analysis such as frequency analysis, t-test, correlation analysis and ANCOVA(analysis of covariance) were carried out. As a result, it was noted that the number of children satisfying with after-school activities were more than 70% of the children participating in choir activities and effects of children’s choir activities turned out to be quite positive in children’s school/ amily lifes. It was found that positive aspects of not only personal characters such as extroversion, friendship, sincerity and emotional stability, but also school/family lifes are substantially increased through the children’s choir activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.