본 논문은 스마트 사회에서 부각되고 있는 디지털리터러시를 창업기업의 핵심역량으로 제안하고 창업가정신, 전략지향성, 학습지향성을 자원기반관점의 핵심역량으로 채택하여 기업성과와의 관계를 실증 분석하였다. 이를 위해 『중소기업창업지원법』상의 기술기반 창업기업 200개 업체를 표본으로 하여 연구를 진행하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 창업가정신과 전략지향성은 학습지향성과 기업성과에 유의적인 정(+)의 영향을 미치고 있다. 둘째, 디지털리터러시와 학습지향성은 기업성과에 유의적인 정(+)의 영향을 미치고 있다. 셋째, 창업가정신과 기업성과, 전략지향성과 기업성과 간의 관계에 대해 학습지향성이 부분매개역할을 하고 있다. 넷째, 학습지향성과 기업성과 간의 관계에 대해 디지털리터러시가 조절역할을 하고 있다. 다섯째, 창업가정신과 기업성과, 전략지향성과 기업성과 간의 관계에 대해 디지털리터러시와 학습지향성은 서로 결합하여 조절된 매개역할을 하고 있다. 본 논문의 이론적·연구방법론적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 스마트 사회의 등장으로 디지털리터러시의 영향이 중요함에도 불구하고 디지털리터러시와 기업성과 간의 관계를 실증 분석한 연구가 많이 부족하였다. 본 연구에서는 디지털리터러시를 ...
본 논문은 스마트 사회에서 부각되고 있는 디지털리터러시를 창업기업의 핵심역량으로 제안하고 창업가정신, 전략지향성, 학습지향성을 자원기반관점의 핵심역량으로 채택하여 기업성과와의 관계를 실증 분석하였다. 이를 위해 『중소기업창업지원법』상의 기술기반 창업기업 200개 업체를 표본으로 하여 연구를 진행하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 창업가정신과 전략지향성은 학습지향성과 기업성과에 유의적인 정(+)의 영향을 미치고 있다. 둘째, 디지털리터러시와 학습지향성은 기업성과에 유의적인 정(+)의 영향을 미치고 있다. 셋째, 창업가정신과 기업성과, 전략지향성과 기업성과 간의 관계에 대해 학습지향성이 부분매개역할을 하고 있다. 넷째, 학습지향성과 기업성과 간의 관계에 대해 디지털리터러시가 조절역할을 하고 있다. 다섯째, 창업가정신과 기업성과, 전략지향성과 기업성과 간의 관계에 대해 디지털리터러시와 학습지향성은 서로 결합하여 조절된 매개역할을 하고 있다. 본 논문의 이론적·연구방법론적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 스마트 사회의 등장으로 디지털리터러시의 영향이 중요함에도 불구하고 디지털리터러시와 기업성과 간의 관계를 실증 분석한 연구가 많이 부족하였다. 본 연구에서는 디지털리터러시를 독립변수 및 조절변수로 설정하여 기업성과와의 관계를 분석함으로써 디지털리터러시 관련 연구의 확산에 기여하고 있다. 둘째, 하나의 통합모형에서 매개효과와 조절효과를 분석하였을 뿐만 아니라 새로운 흐름의 연구방법론을 적용하여 조절변수와 매개변수를 결합한 조절된 매개효과를 실증 분석함으로써 사회과학 연구방법론의 다양화에 기여하고 있다. 셋째, 기업성과의 하위변수로서 재무성과와 비재무성과 이외에 연구개발성과를 추가하여 기업성과에 대한 구성개념 타당성을 확보함으로써 연구방법의 타당성과 연구결과의 신뢰성을 제고하고 있다. 본 논문의 실무적·정책적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 디지털리터러시, 창업가정신, 전략지향성, 학습지향성을 스마트 사회의 창업성공요인으로 채택하여 기업성과와의 관련성을 실증 분석하였다. 디지털리터러시는 세 가지 핵심역량과 결합하여 시너지 효과를 창출할 수 있다는 점에서 창업가나 기업가들에게 전략적 측면의 통찰력을 제공하고 있다. 둘째, 연구 개발자뿐만 아니라 모든 조직 구성원들이 최신 변화를 기술적으로 이해하고 혁신형 사업기회의 발굴과 조직의 지속성장을 도모할 수 있도록 하기 위해서는 디지털리터러시 교육을 강화해야 한다는 점을 시사하고 있다. 셋째, 디지털 기술 기반의 혁신형 창업을 활성화하기 위해서는 디지털리터러시 교육을 강화해야함은 물론 정책적 차원에서 스마트 사회와 부합되도록 법과 제도를 정비하고 정부지원과 규제의 범위를 명확하게 정의할 필요가 있다.
본 논문은 스마트 사회에서 부각되고 있는 디지털리터러시를 창업기업의 핵심역량으로 제안하고 창업가정신, 전략지향성, 학습지향성을 자원기반관점의 핵심역량으로 채택하여 기업성과와의 관계를 실증 분석하였다. 이를 위해 『중소기업창업지원법』상의 기술기반 창업기업 200개 업체를 표본으로 하여 연구를 진행하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 창업가정신과 전략지향성은 학습지향성과 기업성과에 유의적인 정(+)의 영향을 미치고 있다. 둘째, 디지털리터러시와 학습지향성은 기업성과에 유의적인 정(+)의 영향을 미치고 있다. 셋째, 창업가정신과 기업성과, 전략지향성과 기업성과 간의 관계에 대해 학습지향성이 부분매개역할을 하고 있다. 넷째, 학습지향성과 기업성과 간의 관계에 대해 디지털리터러시가 조절역할을 하고 있다. 다섯째, 창업가정신과 기업성과, 전략지향성과 기업성과 간의 관계에 대해 디지털리터러시와 학습지향성은 서로 결합하여 조절된 매개역할을 하고 있다. 본 논문의 이론적·연구방법론적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 스마트 사회의 등장으로 디지털리터러시의 영향이 중요함에도 불구하고 디지털리터러시와 기업성과 간의 관계를 실증 분석한 연구가 많이 부족하였다. 본 연구에서는 디지털리터러시를 독립변수 및 조절변수로 설정하여 기업성과와의 관계를 분석함으로써 디지털리터러시 관련 연구의 확산에 기여하고 있다. 둘째, 하나의 통합모형에서 매개효과와 조절효과를 분석하였을 뿐만 아니라 새로운 흐름의 연구방법론을 적용하여 조절변수와 매개변수를 결합한 조절된 매개효과를 실증 분석함으로써 사회과학 연구방법론의 다양화에 기여하고 있다. 셋째, 기업성과의 하위변수로서 재무성과와 비재무성과 이외에 연구개발성과를 추가하여 기업성과에 대한 구성개념 타당성을 확보함으로써 연구방법의 타당성과 연구결과의 신뢰성을 제고하고 있다. 본 논문의 실무적·정책적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 디지털리터러시, 창업가정신, 전략지향성, 학습지향성을 스마트 사회의 창업성공요인으로 채택하여 기업성과와의 관련성을 실증 분석하였다. 디지털리터러시는 세 가지 핵심역량과 결합하여 시너지 효과를 창출할 수 있다는 점에서 창업가나 기업가들에게 전략적 측면의 통찰력을 제공하고 있다. 둘째, 연구 개발자뿐만 아니라 모든 조직 구성원들이 최신 변화를 기술적으로 이해하고 혁신형 사업기회의 발굴과 조직의 지속성장을 도모할 수 있도록 하기 위해서는 디지털리터러시 교육을 강화해야 한다는 점을 시사하고 있다. 셋째, 디지털 기술 기반의 혁신형 창업을 활성화하기 위해서는 디지털리터러시 교육을 강화해야함은 물론 정책적 차원에서 스마트 사회와 부합되도록 법과 제도를 정비하고 정부지원과 규제의 범위를 명확하게 정의할 필요가 있다.
This dissertation empirically analyzes the relationships between entrepreneurship, strategic orientation, learning orientation, digital literacy and the firm performance respectively. It is focused on the concept that digital literacy has been proposed as a core competency of start-ups in a smart so...
This dissertation empirically analyzes the relationships between entrepreneurship, strategic orientation, learning orientation, digital literacy and the firm performance respectively. It is focused on the concept that digital literacy has been proposed as a core competency of start-ups in a smart society and the other three variables are chosen as core competencies from the Resource-Based View. The dataset employed is about 200 technology-based start-ups being supported by the『Support for Small and Medium Enterprise Establishment Act』. The results in this study are as follows : Firstly, the positive(+) effects of entrepreneurship and strategic orientation on learning orientation and the firm performance are statistically significant. Secondly, the positive(+) effects of digital literacy and learning orientation on the firm performance are statistically significant. Thirdly, the partial mediation effects of learning orientation on the relationships between entrepreneurship, strategic orientation and the firm performance are statistically significant. Fourthly, the moderation effects of digital literacy on the relationships between learning orientation and the firm performance are statistically significant. Fifthly, the moderated mediation effects of digital literacy and learning orientation on the relationships between entrepreneurship, strategic orientation and the firm performance are statistically significant. The theoretical and methodological implications of this study are as follows: Firstly, we don't have enough empirical research on the relationships between digital literacy and the firm performance from previous research, even though digital literacy is becoming increasingly important in a smart society. This research makes some contributions for the study related with digital literacy, empirically analyzing the relationships between digital literacy and the firm performance by setting digital literacy as the independent or moderating variable. Secondly, this study makes some methodological contributions for social science research by analyzing the effect of moderated mediation in one research model. Thirdly, this study improves the reliability and validity of the results by adding the R&D performance in addition to financial and non-financial performance to measure the firm performance. The practical and policy implications of this study are as follows: Firstly, this research chooses digital literacy, entrepreneurship, strategic orientation, learning orientation as core competencies of start-ups and empirically analyzes the relationships between the former four core competencies and the firm performance respectively. Entrepreneurs can get some strategic insights for survival in that the combination of digital literacy and the other three core competencies will create some synergistic effects. Secondly, this study suggests that it is crucial to reinforce the training on digital literacy in order to make all the members as well as researchers in the organization technologically understand the recent trends and utilize the innovative business opportunities for the growth of company. Thirdly, in order to activate the digital-based innovative entrepreneurial activity, there is a need to change laws and institutions to meet the smart society and clarify the limits of the support and regulation at the policy level.
This dissertation empirically analyzes the relationships between entrepreneurship, strategic orientation, learning orientation, digital literacy and the firm performance respectively. It is focused on the concept that digital literacy has been proposed as a core competency of start-ups in a smart society and the other three variables are chosen as core competencies from the Resource-Based View. The dataset employed is about 200 technology-based start-ups being supported by the『Support for Small and Medium Enterprise Establishment Act』. The results in this study are as follows : Firstly, the positive(+) effects of entrepreneurship and strategic orientation on learning orientation and the firm performance are statistically significant. Secondly, the positive(+) effects of digital literacy and learning orientation on the firm performance are statistically significant. Thirdly, the partial mediation effects of learning orientation on the relationships between entrepreneurship, strategic orientation and the firm performance are statistically significant. Fourthly, the moderation effects of digital literacy on the relationships between learning orientation and the firm performance are statistically significant. Fifthly, the moderated mediation effects of digital literacy and learning orientation on the relationships between entrepreneurship, strategic orientation and the firm performance are statistically significant. The theoretical and methodological implications of this study are as follows: Firstly, we don't have enough empirical research on the relationships between digital literacy and the firm performance from previous research, even though digital literacy is becoming increasingly important in a smart society. This research makes some contributions for the study related with digital literacy, empirically analyzing the relationships between digital literacy and the firm performance by setting digital literacy as the independent or moderating variable. Secondly, this study makes some methodological contributions for social science research by analyzing the effect of moderated mediation in one research model. Thirdly, this study improves the reliability and validity of the results by adding the R&D performance in addition to financial and non-financial performance to measure the firm performance. The practical and policy implications of this study are as follows: Firstly, this research chooses digital literacy, entrepreneurship, strategic orientation, learning orientation as core competencies of start-ups and empirically analyzes the relationships between the former four core competencies and the firm performance respectively. Entrepreneurs can get some strategic insights for survival in that the combination of digital literacy and the other three core competencies will create some synergistic effects. Secondly, this study suggests that it is crucial to reinforce the training on digital literacy in order to make all the members as well as researchers in the organization technologically understand the recent trends and utilize the innovative business opportunities for the growth of company. Thirdly, in order to activate the digital-based innovative entrepreneurial activity, there is a need to change laws and institutions to meet the smart society and clarify the limits of the support and regulation at the policy level.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.