본 연구의 목적은 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동이 유아의 식습관과 영양지식 및 언어 표현력에 어떠한 영향을 미치는지 탐색하고자 하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동이 유아의 식습관에 영향 을 미치는가?
연구 문제 2. 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동이 유아의 영양지식에 영 향을 미치는가?
연구 문제 3. 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동이 유아의 언어 표현력에 영향을 미치는가?
연구 대상은 서울특별시에 위치한 C 유치...
본 연구의 목적은 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동이 유아의 식습관과 영양지식 및 언어 표현력에 어떠한 영향을 미치는지 탐색하고자 하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동이 유아의 식습관에 영향 을 미치는가?
연구 문제 2. 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동이 유아의 영양지식에 영 향을 미치는가?
연구 문제 3. 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동이 유아의 언어 표현력에 영향을 미치는가?
연구 대상은 서울특별시에 위치한 C 유치원에 속한 만 4세 A 학습과 B 학급의 유아들 각각 25명으로 구성되었다. 실험처치는 2015년 10월 19일부터 12월 11일까지 총 8주간에 걸쳐 실시하였으며 대집단으로 단위활동 시간에 진행되었다. 실험집단에게는 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동을 실시하였는데, 스토리텔링 영양교육 활동은 ‘스토리텔링 감상하기 - 이야기 속의 영양 관련 이야기 나누기 - 연계활동하기’의 교수-학습 과정을 거쳐 진행되었다. 비교집단에게는 교사가 계획한 생활주제 관련영양교육 활동과 연계확동, 일상생활에서 이루어지는 급간식 지도로 진행하였다.
유아 식습관 검사를 위해서 김은희(2004)가 개발한 설문지를 참고하여 이연주(2014)가 수정 · 보완한 설문지를 사용하였고, 영양지식에 대한 검증을 실시하기 위해서는 유아의 영양지식 검사를 위하여 미국 전국낙농협회(National Dairy Council)와 아이오와 주립대학(Iowa State University)이 공동으로 개발한 유아용 영양지식 검사지(Nutrition Achievement Test)를 수정 · 보완한 채인숙(1994)의 검사도구, 오유진(2004), 신은경(2005), 박진성(2009)의 유아용 영양지식 검사 도구를 토대로 홍연홍(2014)가 개발한 검사 도구를 사용하였다. 언어 표현력검사를 위해 장영애(1981)가 선행연구를 토대로 강남희(2010)가 수정 · 보완한 검사 도구를 사용하였다.
본 연구에서 얻어진 분석 결과에 따른 결론은 다음과 같다.
첫째, 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동은 유아의 식습관 하위요소인 위생 인식, 식사 예절, 식사 태도 모두에 긍정적인 영향을 주었는데, 이는 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동이 유아들로 하여금 스토리 속 등장인물의 상황에 감정이입하는 과정에서 자신의 식습관을 돌아보고 자기 반성의 기회를 제공하여 결과적으로 식습관 태도 변화에 긍정적인 영향을 미친 것으로 판단된다.
둘째, 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동은 유아의 영양지식 하위요소인 음식과 영양, 영양문제, 영양소, 특별한 음식에 긍정적인 영향을 주었는데, 이는 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동을 통해 유아들이 다양한 영양소와 관련된 지식을 추상적이고 피상적으로 습득하는 것이 아닌 스토리를 통해 등장인물들의 이야기를 듣는 과정에서 자연스럽고 흥미롭게 경험함에 따라 보다 정확하고 다양한 영양지식을 습득할 수 있게 되었음을 알 수 있다.
셋째, 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동은 유아의 언어 표현력 하위요소인 내용의 일치에 긍정적인 영향을 주었는데, 이는 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동을 통해 유아들이 단순히 동화를 감상하는 것이 아니라 동화 속 등장인물과 상호작용하며 자신의 생각과 의견을 표현하는 과정을 통해 언어 표현력이 향상되었음을 알 수 있다.
본 연구의 목적은 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동이 유아의 식습관과 영양지식 및 언어 표현력에 어떠한 영향을 미치는지 탐색하고자 하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동이 유아의 식습관에 영향 을 미치는가?
연구 문제 2. 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동이 유아의 영양지식에 영 향을 미치는가?
연구 문제 3. 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동이 유아의 언어 표현력에 영향을 미치는가?
연구 대상은 서울특별시에 위치한 C 유치원에 속한 만 4세 A 학습과 B 학급의 유아들 각각 25명으로 구성되었다. 실험처치는 2015년 10월 19일부터 12월 11일까지 총 8주간에 걸쳐 실시하였으며 대집단으로 단위활동 시간에 진행되었다. 실험집단에게는 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동을 실시하였는데, 스토리텔링 영양교육 활동은 ‘스토리텔링 감상하기 - 이야기 속의 영양 관련 이야기 나누기 - 연계활동하기’의 교수-학습 과정을 거쳐 진행되었다. 비교집단에게는 교사가 계획한 생활주제 관련영양교육 활동과 연계확동, 일상생활에서 이루어지는 급간식 지도로 진행하였다.
유아 식습관 검사를 위해서 김은희(2004)가 개발한 설문지를 참고하여 이연주(2014)가 수정 · 보완한 설문지를 사용하였고, 영양지식에 대한 검증을 실시하기 위해서는 유아의 영양지식 검사를 위하여 미국 전국낙농협회(National Dairy Council)와 아이오와 주립대학(Iowa State University)이 공동으로 개발한 유아용 영양지식 검사지(Nutrition Achievement Test)를 수정 · 보완한 채인숙(1994)의 검사도구, 오유진(2004), 신은경(2005), 박진성(2009)의 유아용 영양지식 검사 도구를 토대로 홍연홍(2014)가 개발한 검사 도구를 사용하였다. 언어 표현력검사를 위해 장영애(1981)가 선행연구를 토대로 강남희(2010)가 수정 · 보완한 검사 도구를 사용하였다.
본 연구에서 얻어진 분석 결과에 따른 결론은 다음과 같다.
첫째, 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동은 유아의 식습관 하위요소인 위생 인식, 식사 예절, 식사 태도 모두에 긍정적인 영향을 주었는데, 이는 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동이 유아들로 하여금 스토리 속 등장인물의 상황에 감정이입하는 과정에서 자신의 식습관을 돌아보고 자기 반성의 기회를 제공하여 결과적으로 식습관 태도 변화에 긍정적인 영향을 미친 것으로 판단된다.
둘째, 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동은 유아의 영양지식 하위요소인 음식과 영양, 영양문제, 영양소, 특별한 음식에 긍정적인 영향을 주었는데, 이는 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동을 통해 유아들이 다양한 영양소와 관련된 지식을 추상적이고 피상적으로 습득하는 것이 아닌 스토리를 통해 등장인물들의 이야기를 듣는 과정에서 자연스럽고 흥미롭게 경험함에 따라 보다 정확하고 다양한 영양지식을 습득할 수 있게 되었음을 알 수 있다.
셋째, 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동은 유아의 언어 표현력 하위요소인 내용의 일치에 긍정적인 영향을 주었는데, 이는 스토리텔링을 활용한 영양교육 활동을 통해 유아들이 단순히 동화를 감상하는 것이 아니라 동화 속 등장인물과 상호작용하며 자신의 생각과 의견을 표현하는 과정을 통해 언어 표현력이 향상되었음을 알 수 있다.
The purpose of the study lies in exploring how the nutrition educational activities that made use of storytelling affect children‘s eating habits, knowledge on nutrition, and language expression ability. The research questions are the following:
Question 1. Does the nutrition education that mad...
The purpose of the study lies in exploring how the nutrition educational activities that made use of storytelling affect children‘s eating habits, knowledge on nutrition, and language expression ability. The research questions are the following:
Question 1. Does the nutrition education that made use of storytelling influence children's eating habit?
Question 2. Does the nutrition education that made use of storytelling influence children's knowledge in nutrition?
Question 3. Does the nutrition education that made use of storytelling influence children's language expression ability?
The subject of the study is four years old children on the C kindergarten in Seoul city. They were divided into two classes, A and B, and each class had 25 students. The experiment began October 19, 2015 and ended December 11, over a period of eight weeks, and conducted during large group time. The teaching and learning process of the experimental group was this : They first heard the story, shared the nutrition related stories in the story, and had an activity connected to the topic. As for the comparative group, they were taught under a teacher who would plan and teach about the nutrition in daily lives, without the storytelling. They then would have education related activities, and the teacher would make use of meal and snack time to educate the children.
To check on the eating habits of the children, the researcher used the survey Lee, Yeon-ju (2014) revised and supplemented, which was first created by Kim, Eun-hee (2004). To check upon the knowledge of the children in nutrition, the researcher used the tests of Hong, Yeon-hong (2014) and Chae, In-suk (1994). The test by Hong was based on the tests Oh, Yu-Jin (2004), Shin, Eun-kyung (2005), and Park, Jin-sung (2009) each came up with to measure nutrition knowledge for young children. The test of Chae was a revised and supplemented version of Nutrition Achievement Test the National Dairy Council of the United States and Iowa State University came up with.
The conclusions that were drawn after analysis results in this study are as follows
First, nutrition education activities that made use of storytelling gave a positive influence to children's eating habits, whose components are hygiene perception and meal etiquette and attitude. The researcher believes that such activity rendered positive effects to the children as it caused them to examine their eating habits in the process of empathizing with the characters in the story.
Second, the activity proved to be positive to components of child&s nutrition knowledge, such as food and nutrition, nutrition problem, nutrient, and special food. The researcher found out that the spontaneous and interesting experience in listening to the stories of the characters enabled them to grasp correct and various knowledge on nutrition more than the abstract and hazy methods of learning.
Third, the activity positively influenced the ability to match content of the story, a component in subelement of children's language expression ability. The research found out that children's language express was improved as participating in the process of expressing their thoughts and opinions by interacting with characters rather than simply listening of the story.
The purpose of the study lies in exploring how the nutrition educational activities that made use of storytelling affect children‘s eating habits, knowledge on nutrition, and language expression ability. The research questions are the following:
Question 1. Does the nutrition education that made use of storytelling influence children's eating habit?
Question 2. Does the nutrition education that made use of storytelling influence children's knowledge in nutrition?
Question 3. Does the nutrition education that made use of storytelling influence children's language expression ability?
The subject of the study is four years old children on the C kindergarten in Seoul city. They were divided into two classes, A and B, and each class had 25 students. The experiment began October 19, 2015 and ended December 11, over a period of eight weeks, and conducted during large group time. The teaching and learning process of the experimental group was this : They first heard the story, shared the nutrition related stories in the story, and had an activity connected to the topic. As for the comparative group, they were taught under a teacher who would plan and teach about the nutrition in daily lives, without the storytelling. They then would have education related activities, and the teacher would make use of meal and snack time to educate the children.
To check on the eating habits of the children, the researcher used the survey Lee, Yeon-ju (2014) revised and supplemented, which was first created by Kim, Eun-hee (2004). To check upon the knowledge of the children in nutrition, the researcher used the tests of Hong, Yeon-hong (2014) and Chae, In-suk (1994). The test by Hong was based on the tests Oh, Yu-Jin (2004), Shin, Eun-kyung (2005), and Park, Jin-sung (2009) each came up with to measure nutrition knowledge for young children. The test of Chae was a revised and supplemented version of Nutrition Achievement Test the National Dairy Council of the United States and Iowa State University came up with.
The conclusions that were drawn after analysis results in this study are as follows
First, nutrition education activities that made use of storytelling gave a positive influence to children's eating habits, whose components are hygiene perception and meal etiquette and attitude. The researcher believes that such activity rendered positive effects to the children as it caused them to examine their eating habits in the process of empathizing with the characters in the story.
Second, the activity proved to be positive to components of child&s nutrition knowledge, such as food and nutrition, nutrition problem, nutrient, and special food. The researcher found out that the spontaneous and interesting experience in listening to the stories of the characters enabled them to grasp correct and various knowledge on nutrition more than the abstract and hazy methods of learning.
Third, the activity positively influenced the ability to match content of the story, a component in subelement of children's language expression ability. The research found out that children's language express was improved as participating in the process of expressing their thoughts and opinions by interacting with characters rather than simply listening of the story.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.