춘천은 춘천국제연극제, 춘천국제마임축제, 춘천인형극제 등 다양한 축제들이 열리고 있으며 이러한 축제들은 춘천을 예술문화의 도시로 인식하게 하고 있다. 그러나 한정된 기간 안에 열리는 축제의 특성상 관객들은 제한된 기간 안에 관람해야 한다는 부담감이 있으며 또한 축제가 특정시기에 몰려있어 그 시기가 지나면 다양한 공연을 관람하기가 어렵다는 단점이 있다. 이에 본 연구는 축제 시기 외에도 춘천시민들이 다양한 문화생활을 즐길 수 있도록 하기 위해서는 정기적인 공연 문화 정착이 밑바탕이 되어야 한다는 생각 아래 시작되었다. 그리하여 2013년과 2014년 2년간 춘천의 주요 5개의 공연장을 중심으로 공연현황을 살펴보고 실태 분석을 통해 춘천 연극의 활성화를 위한 방안을 연구해보려 한다. 각 극장의 공연연보를 바탕으로 공연현황을 분석한 결과 대극장 2곳에서는 음악 공연이 주를 이루어 공연되었고 중극장인 춘천인형극장에서는 인형극 전용극장이라는 특수 목적에 맞게 인형극이 80~90%의 비중으로 공연되었다. 이 외에 소극장 2곳은 대극장, 중극장에 비해 연극 공연 비중이 높았으나 축제극장 몸짓의 경우 마임 전용극장이라는 이름과 달리 마임 공연은 축제 시기 이외에 찾아보기 어려웠고 연극 공연은 외부 기획 공연의 비중이 지역 극단의 공연에 비해 압도적으로 높았다. 봄내극장은 5개의 극장 중 연극 공연의 비중이 가장 높았으며 춘천 지역 극단의 공연이 가장 활발하게 이루어지고 있는 극장임을 알 수 있었다. 위와 같은 분석을 통해 봄내극장이 지역 연극의 주요 공연장소임을 살펴볼 때 봄내극장의 열악한 환경을 개선하는 것이 시급해 보인다. 또한 지역 연극인 인터뷰를 통해 알 수 있었듯 장기공연 활성화를 위해서도 연극 전용극장의 확립은 필요한 부분이다. 이는 문화재단의 경제적, 정책적 지원을 통해 가능할 것이며 문화재단의 지원은 시설 뿐 아니라 문화예술인을 육성하고 문화지도사를 양성하는 데도 꼭 필요한 부분이다. 춘천은 인형전용극장을 통해 어린이 대상 공연이 진행 중이나 청소년이나 중 · 장년층을 위한 공연 등 세분화된 관객층을 향한 공연이 드물다. 따라서 변화하는 시대에 맞게 관객들의 흥미를 유발하고 지속적인 관심을 이끌 수 있도록 관객 대상을 세분화하여 ...
춘천은 춘천국제연극제, 춘천국제마임축제, 춘천인형극제 등 다양한 축제들이 열리고 있으며 이러한 축제들은 춘천을 예술문화의 도시로 인식하게 하고 있다. 그러나 한정된 기간 안에 열리는 축제의 특성상 관객들은 제한된 기간 안에 관람해야 한다는 부담감이 있으며 또한 축제가 특정시기에 몰려있어 그 시기가 지나면 다양한 공연을 관람하기가 어렵다는 단점이 있다. 이에 본 연구는 축제 시기 외에도 춘천시민들이 다양한 문화생활을 즐길 수 있도록 하기 위해서는 정기적인 공연 문화 정착이 밑바탕이 되어야 한다는 생각 아래 시작되었다. 그리하여 2013년과 2014년 2년간 춘천의 주요 5개의 공연장을 중심으로 공연현황을 살펴보고 실태 분석을 통해 춘천 연극의 활성화를 위한 방안을 연구해보려 한다. 각 극장의 공연연보를 바탕으로 공연현황을 분석한 결과 대극장 2곳에서는 음악 공연이 주를 이루어 공연되었고 중극장인 춘천인형극장에서는 인형극 전용극장이라는 특수 목적에 맞게 인형극이 80~90%의 비중으로 공연되었다. 이 외에 소극장 2곳은 대극장, 중극장에 비해 연극 공연 비중이 높았으나 축제극장 몸짓의 경우 마임 전용극장이라는 이름과 달리 마임 공연은 축제 시기 이외에 찾아보기 어려웠고 연극 공연은 외부 기획 공연의 비중이 지역 극단의 공연에 비해 압도적으로 높았다. 봄내극장은 5개의 극장 중 연극 공연의 비중이 가장 높았으며 춘천 지역 극단의 공연이 가장 활발하게 이루어지고 있는 극장임을 알 수 있었다. 위와 같은 분석을 통해 봄내극장이 지역 연극의 주요 공연장소임을 살펴볼 때 봄내극장의 열악한 환경을 개선하는 것이 시급해 보인다. 또한 지역 연극인 인터뷰를 통해 알 수 있었듯 장기공연 활성화를 위해서도 연극 전용극장의 확립은 필요한 부분이다. 이는 문화재단의 경제적, 정책적 지원을 통해 가능할 것이며 문화재단의 지원은 시설 뿐 아니라 문화예술인을 육성하고 문화지도사를 양성하는 데도 꼭 필요한 부분이다. 춘천은 인형전용극장을 통해 어린이 대상 공연이 진행 중이나 청소년이나 중 · 장년층을 위한 공연 등 세분화된 관객층을 향한 공연이 드물다. 따라서 변화하는 시대에 맞게 관객들의 흥미를 유발하고 지속적인 관심을 이끌 수 있도록 관객 대상을 세분화하여 콘텐츠를 개발하고 그들이 계속해서 공연장을 찾을 수 있도록 전문 인력을 통한 홍보·마케팅 방법을 개발하여야만 한다. 지역 연극이 활발한 활동을 벌이지 못하는 이유가 경제적 이유 때문인지 예술가들의 부족 때문인지 그도 아니면 관객의 부재 때문인지 그 무엇도 분명한 대답이 될 수는 없다. 이 모든 것들이 유기적으로 얽혀 있어 앞서 제시한 활성화 방안 어느 한가지로 해결이 되지는 않을 것이다. 또한 본 연구의 활성화 방안은 춘천 지역뿐만 아니라 다른 지역 연극 역시 유사한 문제점을 가지고 있기에 국내 다른 지역 연극의 활성화 방안으로 일반화시킬 수 있음을 밝히며 본 연구의 출발이 춘천 연극의 활성화 방안을 모색하는 것이기에 현 상황을 분석하고 실태 분석을 통해 활성화 방안을 연구한다는 데 의의가 있다고 생각한다.
춘천은 춘천국제연극제, 춘천국제마임축제, 춘천인형극제 등 다양한 축제들이 열리고 있으며 이러한 축제들은 춘천을 예술문화의 도시로 인식하게 하고 있다. 그러나 한정된 기간 안에 열리는 축제의 특성상 관객들은 제한된 기간 안에 관람해야 한다는 부담감이 있으며 또한 축제가 특정시기에 몰려있어 그 시기가 지나면 다양한 공연을 관람하기가 어렵다는 단점이 있다. 이에 본 연구는 축제 시기 외에도 춘천시민들이 다양한 문화생활을 즐길 수 있도록 하기 위해서는 정기적인 공연 문화 정착이 밑바탕이 되어야 한다는 생각 아래 시작되었다. 그리하여 2013년과 2014년 2년간 춘천의 주요 5개의 공연장을 중심으로 공연현황을 살펴보고 실태 분석을 통해 춘천 연극의 활성화를 위한 방안을 연구해보려 한다. 각 극장의 공연연보를 바탕으로 공연현황을 분석한 결과 대극장 2곳에서는 음악 공연이 주를 이루어 공연되었고 중극장인 춘천인형극장에서는 인형극 전용극장이라는 특수 목적에 맞게 인형극이 80~90%의 비중으로 공연되었다. 이 외에 소극장 2곳은 대극장, 중극장에 비해 연극 공연 비중이 높았으나 축제극장 몸짓의 경우 마임 전용극장이라는 이름과 달리 마임 공연은 축제 시기 이외에 찾아보기 어려웠고 연극 공연은 외부 기획 공연의 비중이 지역 극단의 공연에 비해 압도적으로 높았다. 봄내극장은 5개의 극장 중 연극 공연의 비중이 가장 높았으며 춘천 지역 극단의 공연이 가장 활발하게 이루어지고 있는 극장임을 알 수 있었다. 위와 같은 분석을 통해 봄내극장이 지역 연극의 주요 공연장소임을 살펴볼 때 봄내극장의 열악한 환경을 개선하는 것이 시급해 보인다. 또한 지역 연극인 인터뷰를 통해 알 수 있었듯 장기공연 활성화를 위해서도 연극 전용극장의 확립은 필요한 부분이다. 이는 문화재단의 경제적, 정책적 지원을 통해 가능할 것이며 문화재단의 지원은 시설 뿐 아니라 문화예술인을 육성하고 문화지도사를 양성하는 데도 꼭 필요한 부분이다. 춘천은 인형전용극장을 통해 어린이 대상 공연이 진행 중이나 청소년이나 중 · 장년층을 위한 공연 등 세분화된 관객층을 향한 공연이 드물다. 따라서 변화하는 시대에 맞게 관객들의 흥미를 유발하고 지속적인 관심을 이끌 수 있도록 관객 대상을 세분화하여 콘텐츠를 개발하고 그들이 계속해서 공연장을 찾을 수 있도록 전문 인력을 통한 홍보·마케팅 방법을 개발하여야만 한다. 지역 연극이 활발한 활동을 벌이지 못하는 이유가 경제적 이유 때문인지 예술가들의 부족 때문인지 그도 아니면 관객의 부재 때문인지 그 무엇도 분명한 대답이 될 수는 없다. 이 모든 것들이 유기적으로 얽혀 있어 앞서 제시한 활성화 방안 어느 한가지로 해결이 되지는 않을 것이다. 또한 본 연구의 활성화 방안은 춘천 지역뿐만 아니라 다른 지역 연극 역시 유사한 문제점을 가지고 있기에 국내 다른 지역 연극의 활성화 방안으로 일반화시킬 수 있음을 밝히며 본 연구의 출발이 춘천 연극의 활성화 방안을 모색하는 것이기에 현 상황을 분석하고 실태 분석을 통해 활성화 방안을 연구한다는 데 의의가 있다고 생각한다.
There are many festivals in Chuncheon, including Chuncheon international theatre festival, Chuncheon international Mime festival, Chuncheon Puppet festival, etc. These festivals make people think that Chuncheon is a Culture and Arts city. The audiences only have a limited period in which to watch, s...
There are many festivals in Chuncheon, including Chuncheon international theatre festival, Chuncheon international Mime festival, Chuncheon Puppet festival, etc. These festivals make people think that Chuncheon is a Culture and Arts city. The audiences only have a limited period in which to watch, since the festival period is short. Also the different festivals period happen around the same time. When the festival period is over, it is difficult to see any theatre. Thus this thesis starts from the point that if we want to enjoy some culture apart from festivals, a regular performance system is necessary. Accordingly this thesis will take a look on the development of theatre in Chuncheon from the perspective of an analysis of its current state for the years 2013, 2014 with the 5 main theatres in Chuncheon as its center. Based on the theatre's chronological list, music performances are mainly played in two big theatres. Puppet shows are played 80~90% in the Chuncheon Puppet Theatre which is a mid sized theatre. Drama is played more in the two small theatres than the others. But mime is done during the festival period in the Momzit Festival Theatre instead of at an exclusive mime theatre and drama performances from other regions are played more than ones created in Chuncheon. Among the 5 theatres drama performances are usually played at Bomnae Theatre, especially Chuncheon made dramas. After an analysis, it is clear that Bomnae Theatre, the main theatre in Chuncheon, needs to improve on it's inadequacies. Also an exclusive drama theatre is necessary to revitalize long term performances as was seen in the interview of a man of the theatre in Chuncheon. These steps are possible with the proper support of a cultural foundation. Support is not only needed for facilities but also necessary for rearing artists and culture instructors. Performances for children are shown exclusively at the Puppet Theatre in Chuncheon. But performances for both youth and adults are rare. So a need is there to develop contents for different audiences and different demographics. This will arouse people's interest in theatre which can then be maintained. Also proper PR and marketing methods will have to be undertaken through professional manpower. It is unclear as to why the Chuncheon drama scene is so inactive, whether it is due to financial reasons or a lack of artists or an absence of audience is not known. These factors are amplectant each other. So a development of only one factor suggested is not a solution. And a study on the development can apply to other areas because they have similar circumstances. But the aim of this study is to try to find a method for the development of theatre in Chuncheon. So therefore it is meaningful to study the development of theatre in Chuncheon through analysis of its current state.
There are many festivals in Chuncheon, including Chuncheon international theatre festival, Chuncheon international Mime festival, Chuncheon Puppet festival, etc. These festivals make people think that Chuncheon is a Culture and Arts city. The audiences only have a limited period in which to watch, since the festival period is short. Also the different festivals period happen around the same time. When the festival period is over, it is difficult to see any theatre. Thus this thesis starts from the point that if we want to enjoy some culture apart from festivals, a regular performance system is necessary. Accordingly this thesis will take a look on the development of theatre in Chuncheon from the perspective of an analysis of its current state for the years 2013, 2014 with the 5 main theatres in Chuncheon as its center. Based on the theatre's chronological list, music performances are mainly played in two big theatres. Puppet shows are played 80~90% in the Chuncheon Puppet Theatre which is a mid sized theatre. Drama is played more in the two small theatres than the others. But mime is done during the festival period in the Momzit Festival Theatre instead of at an exclusive mime theatre and drama performances from other regions are played more than ones created in Chuncheon. Among the 5 theatres drama performances are usually played at Bomnae Theatre, especially Chuncheon made dramas. After an analysis, it is clear that Bomnae Theatre, the main theatre in Chuncheon, needs to improve on it's inadequacies. Also an exclusive drama theatre is necessary to revitalize long term performances as was seen in the interview of a man of the theatre in Chuncheon. These steps are possible with the proper support of a cultural foundation. Support is not only needed for facilities but also necessary for rearing artists and culture instructors. Performances for children are shown exclusively at the Puppet Theatre in Chuncheon. But performances for both youth and adults are rare. So a need is there to develop contents for different audiences and different demographics. This will arouse people's interest in theatre which can then be maintained. Also proper PR and marketing methods will have to be undertaken through professional manpower. It is unclear as to why the Chuncheon drama scene is so inactive, whether it is due to financial reasons or a lack of artists or an absence of audience is not known. These factors are amplectant each other. So a development of only one factor suggested is not a solution. And a study on the development can apply to other areas because they have similar circumstances. But the aim of this study is to try to find a method for the development of theatre in Chuncheon. So therefore it is meaningful to study the development of theatre in Chuncheon through analysis of its current state.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.