오늘날은 개성과 다양성을 중시하는 사회로 빠르게 변화하고 있다. 그만큼 현대 소비자들의 기호도 다양해지고 있다. 현대 패션은 몰개성적인 디자인에서 탈피하여 독특하고 차별화된 아름다움을 표현하기 위해 실험적이고 창의적인 발전이 필요하다. 한편, 21세기는 감성의 중요성이 대두되었고 이는 패션시장에도 반영되어 소비자들은 패션을 통해 예술적인 가치와 감성을 표현하고자 한다. 이러한 시대적 흐름을 바탕으로 소비자들의 욕구를 충족하기 위해 패션과 회화, 건축, 조각 등 여러 가지 분야와의 접목이 활발하게 이루어지고 있다. 다양한 분야와의 접목 가운데에서도 회화와의 접목이 가장 많은 비중을 차지하고 있다. 회화는 ...
오늘날은 개성과 다양성을 중시하는 사회로 빠르게 변화하고 있다. 그만큼 현대 소비자들의 기호도 다양해지고 있다. 현대 패션은 몰개성적인 디자인에서 탈피하여 독특하고 차별화된 아름다움을 표현하기 위해 실험적이고 창의적인 발전이 필요하다. 한편, 21세기는 감성의 중요성이 대두되었고 이는 패션시장에도 반영되어 소비자들은 패션을 통해 예술적인 가치와 감성을 표현하고자 한다. 이러한 시대적 흐름을 바탕으로 소비자들의 욕구를 충족하기 위해 패션과 회화, 건축, 조각 등 여러 가지 분야와의 접목이 활발하게 이루어지고 있다. 다양한 분야와의 접목 가운데에서도 회화와의 접목이 가장 많은 비중을 차지하고 있다. 회화는 패션디자인의 영감의 원천으로 활용되고 재해석 된다. 이는 차별화 된 아름다움과 개성을 표현하기 위해 새로운 분야와의 접목으로 패션디자인의 창의성을 높이고 예술성과 독창적인 감각을 지닌 디자인 창작의 가능성을 제시 하여 시대의 흐름에 발맞추도록 한다. 클로드 모네는 대중들에게 높은 인지도가 있으며, 선호도가 두드러지는 화가로서 그의 회화는 감각적이고 특유의 감성을 전달한다. 따라서 모네 회화는 예술성과 대중성을 두루 갖추고 있어 패션디자인에 응용하기에 적합할 것으로 사료되었다. 본 연구는 클로드 모네 회화의 특성 및 표현기법에서 패션디자인 특성을 도출하고 동시에 이를 응용하여 패션과 예술의 결합으로 보다 넓은 의미의 표현 가능성을 제시하고 클로드 모네 회화가 주는 예술성과 대중성을 이용해 소비자들의 감성을 표현할 수 있는 있는 현대적인 시각의 독창적인 패션디자인을 창출하는데 의의가 있다. 패션과 클로드 모네 회화의 결합은 감성 시대에 고감각을 지닌 소비자의 수요에 맞게 클로드 모네 회화가 주는 감각과 감성을 패션에 담아내는 작업이다. 본 연구의 방법은 인상주의와 클로드 모네 회화에 관련된 국·내외 문헌, 선행 연구 자료, 단행본, 패션 잡지, 회화 작품, 인터넷 자료를 중심으로 진행되었다. 현대 패션디자인의 실증분석을 위하여 2000년 F/W 컬렉션부터 2015년 F/W 컬렉션까지 국·내외 컬렉션에 발표된 작품을 활용하였다. 그 결과 클로드 모네 회화를 응용한 독창적인 패션디자인 작품 6점을 제작하였다. 본 연구는 다음과 같은 내용으로 전개 되었다. 1장에서는 연구의 목적 및 의의, 연구 방법과 내용에 대해 논하였다. 2장에서는 첫째, 인상주의의 문헌 조사를 통해 인상주의의 정의와 개념, 형성배경을 조사하고, 인상주의 회화의 내용과 특징을 살펴보았다. 둘째, 클로드 모네의 생애와 작품세계를 조사하고, 모네가 머무르며 작품을 진행했던 장소에 따라 아르장퇴유(Argenteuil), 베퇴유(Vétheuil), 지베르니(Giverny)의 세 시기로 분류하여 살펴보았다. 또한, 클로드 모네 회화가 가지고 있는 특성 및 표현기법을 특성과 표현기법으로 분류하여 클로드 모네 회화의 조형성을 알아보았다. 3장에서는 이론적 배경을 바탕으로 클로드 모네 회화의 특성 및 표현기법이 현대 패션디자인으로 표현됨에 있어 나타나는 특성을 순간성의 표현, 인상에 따른 색채 표현, 대기의 표현, 병치혼합의 효과 표현으로 도출하였다. 그리고 클로드 모네 회화를 응용한 현대 패션디자인의 실증 사례분석을 위하여 클로드 모네 회화를 응용한 패션디자이너들의 작품을 위에서 도출한 패션디자인 특성에 따라 분류하고 분석함으로써 패션과 클로드 모네 회화의 결합에 대한 가치를 조명하였다. 이를 위해 2000년~2015년 국·내외 컬렉션에 나타난 작품을 통하여 다음과 같이 분석하였다. 4장에서는 클로드 모네의 회화를 모티프로 사용하고 모네 회화의 특성 및 표현기법에서 도출한 패션디자인 특성을 활용하여 현대 패션디자인 작품 6점을 제작하였다. 5장 결론에서는 위와 같이 분석한 클로드 모네 회화에서 도출한 패션디자인 특성을 정리하고 급변하는 시대적 흐름에 맞는 독창적인 디자인 연구 및 개발과 클로드 모네 회화의 예술성을 확장하여 이를 응용한 현대 패션의 발전 가능성을 제시하였다. 본 연구에서 클로드 모네 회화의 특성 및 표현기법을 분석한 결과 다음과 같이 네 가지 패션디자인 특성이 도출되었다. 첫째, 클로드 모네 회화에서 나타나는 특성 중 순간성은 자연현상의 변화를 순간적으로 포착하여 작품화 한 것으로 연작 시리즈가 대표적인 예이며 본 연구에서는 이를 순간성의 표현으로 특성화 하였다. 둘째, 대상의 상식적 형태나 색채를 거부하고 인상에 따른 색채를 중요시 한 회화의 특성에 기초하여 인상에 따른 색채 표현이라는 패션디자인 특성을 도출하였다. 셋째, 시간의 흐름에 따라 달라지는 빛의 변화와 그에 따른 대기의 상태를 표현한 특징은 대기의 표현이라는 패션디자인 특성으로 귀결했다. 넷째, 클로드 모네 회화의 표현기법에서는 모네가 최대한 짧은 시간 내에 그림을 그려야 했기 때문에 나타난 모네의 빠른 붓놀림과 무수한 붓 터치, 시각적 혼합 방식을 이용한 색채분할 또는 필촉분할이라고 하는 회화적 기법에서 병치혼합의 효과 표현이라는 패션디자인 특성을 도출하였다. 클로드 모네 회화의 특성 및 표현기법에서 도출한 네 가지 패션디자인 특성이 현대 패션에서 어떻게 나타나고 있는지 2000년~2015년 국·내외 컬렉션에 발표된 패션 디자이너들 작품을 통하여 다음과 같이 분석하였다. 첫째, 순간성의 표현은 모네가 중요시 했던 빛을 상기시키듯 광택이 나는 소재를 이용하여 착용자의 움직임과 빛에 따른 반사로 인해 순간적으로 변화하는 모습으로 나타냈고 또한, 아코디언 플리츠를 사용하여 장식적인 효과를 내는 동시에 착용자의 움직임에 따라 플리츠가 변형하는 모습을 통하여 순간성을 표현했다. 둘째, 인상에 따른 색채 표현은 모네 회화에서 받은 인상을 다양한 색상을 사용해 프리 핸드 페인팅 하거나 컴퓨터 그래픽 작업을 통해 이미지를 제작하고 프린팅하여 표현하였다. 모네의 회화 중 <수련>연작이나 꽃을 주제로 한 회화에서 영감을 받아 진행한 사례가 다수였다. 모네 회화의 이미지를 차용한 듯 모네 회화와 거의 유사한 이미지를 제작하여 모네 회화가 가진 독특한 감성을 그대로 표현한 사례와 모네 회화에서 느낀 인상을 디자이너의 감각으로 재해석하여 그림 및 사진으로 재구성한 사례가 있었다. 또한 회화의 전체적인 색채에서 영감을 받아 회화에서 대표적으로 사용한 색상을 추출하여 디자인한 작품을 볼 수 있었다. 셋째, 대기의 표현은 오간자 위에 <수련>연작을 모티프로 삼아 자수를 놓고 솔리드 소재 위에 겹치거나 모네 회화에서 영감을 받아 제작한 프린팅 소재 위에 한 번 더 동일한 이미지를 튤, 오간자, 시폰 등의 얇고 투명한 소재에 프린팅하여 중첩시켜 스크린과 같은 효과를 주어 표현하였다. 움직임에 따라 프린팅 된 소재끼리 서로 겹쳐지고 분리되며 은은하고 신비로운 효과를 냈다. 넷째, 병치혼합의 효과 표현은 모네 회화에서 나타난 색채를 사용하여 붓으로 점을 찍은 것처럼 보이는 텍스타일을 개발하거나 모네의 붓 터치를 표현 한듯 좁은 폭의 주름 장식을 겹쳐 요철이 느껴지도록 표현하였다. 색을 혼합해서 사용하기보다 각기 다른 색을 서로 인접하게 배치하여 여러 가지 색상의 작은 원단이나, 시퀸, 비즈 등을 이어 붙이거나, 따로 모양을 내서 누비는 등 입체감을 통한 병치 혼합의 효과를 나타냈다. 클로드 모네 회화에서 도출한 패션디자인 특성과 모네 회화의 장점을 바탕으로 오늘날 소비자들의 미적 욕구를 충족시키는 독창적이고 예술적인 패션디자인 작품 6점을 제작하였다. 본 연구 결과 클로드 모네의 회화를 그대로 의상에 도입하는 방법에서 더 나아가 모네 회화의 특성 및 표현기법에서 도출한 패션디자인 특성에 다양한 기법을 가미하여 클로드 모네가 주는 감성을 유지하면서도 현대적인 시각과 차별화된 감각의 작품을 제작하였다. 본 연구를 통해 클로드 모네 회화의 활용 가능성에 지속적인 관심을 기울인다면 향후 디자인연구 및 현대 패션 발전에 도움이 될 것으로 전망한다. 후속 연구에서 클로드 모네 회화를 응용한 패션에 대한 다각적인 연구가 앞으로도 활발하게 이루어져 패션디자인 분야에서 새로운 발전 가능성이 될 수 있기를 기대한다.
오늘날은 개성과 다양성을 중시하는 사회로 빠르게 변화하고 있다. 그만큼 현대 소비자들의 기호도 다양해지고 있다. 현대 패션은 몰개성적인 디자인에서 탈피하여 독특하고 차별화된 아름다움을 표현하기 위해 실험적이고 창의적인 발전이 필요하다. 한편, 21세기는 감성의 중요성이 대두되었고 이는 패션시장에도 반영되어 소비자들은 패션을 통해 예술적인 가치와 감성을 표현하고자 한다. 이러한 시대적 흐름을 바탕으로 소비자들의 욕구를 충족하기 위해 패션과 회화, 건축, 조각 등 여러 가지 분야와의 접목이 활발하게 이루어지고 있다. 다양한 분야와의 접목 가운데에서도 회화와의 접목이 가장 많은 비중을 차지하고 있다. 회화는 패션디자인의 영감의 원천으로 활용되고 재해석 된다. 이는 차별화 된 아름다움과 개성을 표현하기 위해 새로운 분야와의 접목으로 패션디자인의 창의성을 높이고 예술성과 독창적인 감각을 지닌 디자인 창작의 가능성을 제시 하여 시대의 흐름에 발맞추도록 한다. 클로드 모네는 대중들에게 높은 인지도가 있으며, 선호도가 두드러지는 화가로서 그의 회화는 감각적이고 특유의 감성을 전달한다. 따라서 모네 회화는 예술성과 대중성을 두루 갖추고 있어 패션디자인에 응용하기에 적합할 것으로 사료되었다. 본 연구는 클로드 모네 회화의 특성 및 표현기법에서 패션디자인 특성을 도출하고 동시에 이를 응용하여 패션과 예술의 결합으로 보다 넓은 의미의 표현 가능성을 제시하고 클로드 모네 회화가 주는 예술성과 대중성을 이용해 소비자들의 감성을 표현할 수 있는 있는 현대적인 시각의 독창적인 패션디자인을 창출하는데 의의가 있다. 패션과 클로드 모네 회화의 결합은 감성 시대에 고감각을 지닌 소비자의 수요에 맞게 클로드 모네 회화가 주는 감각과 감성을 패션에 담아내는 작업이다. 본 연구의 방법은 인상주의와 클로드 모네 회화에 관련된 국·내외 문헌, 선행 연구 자료, 단행본, 패션 잡지, 회화 작품, 인터넷 자료를 중심으로 진행되었다. 현대 패션디자인의 실증분석을 위하여 2000년 F/W 컬렉션부터 2015년 F/W 컬렉션까지 국·내외 컬렉션에 발표된 작품을 활용하였다. 그 결과 클로드 모네 회화를 응용한 독창적인 패션디자인 작품 6점을 제작하였다. 본 연구는 다음과 같은 내용으로 전개 되었다. 1장에서는 연구의 목적 및 의의, 연구 방법과 내용에 대해 논하였다. 2장에서는 첫째, 인상주의의 문헌 조사를 통해 인상주의의 정의와 개념, 형성배경을 조사하고, 인상주의 회화의 내용과 특징을 살펴보았다. 둘째, 클로드 모네의 생애와 작품세계를 조사하고, 모네가 머무르며 작품을 진행했던 장소에 따라 아르장퇴유(Argenteuil), 베퇴유(Vétheuil), 지베르니(Giverny)의 세 시기로 분류하여 살펴보았다. 또한, 클로드 모네 회화가 가지고 있는 특성 및 표현기법을 특성과 표현기법으로 분류하여 클로드 모네 회화의 조형성을 알아보았다. 3장에서는 이론적 배경을 바탕으로 클로드 모네 회화의 특성 및 표현기법이 현대 패션디자인으로 표현됨에 있어 나타나는 특성을 순간성의 표현, 인상에 따른 색채 표현, 대기의 표현, 병치혼합의 효과 표현으로 도출하였다. 그리고 클로드 모네 회화를 응용한 현대 패션디자인의 실증 사례분석을 위하여 클로드 모네 회화를 응용한 패션디자이너들의 작품을 위에서 도출한 패션디자인 특성에 따라 분류하고 분석함으로써 패션과 클로드 모네 회화의 결합에 대한 가치를 조명하였다. 이를 위해 2000년~2015년 국·내외 컬렉션에 나타난 작품을 통하여 다음과 같이 분석하였다. 4장에서는 클로드 모네의 회화를 모티프로 사용하고 모네 회화의 특성 및 표현기법에서 도출한 패션디자인 특성을 활용하여 현대 패션디자인 작품 6점을 제작하였다. 5장 결론에서는 위와 같이 분석한 클로드 모네 회화에서 도출한 패션디자인 특성을 정리하고 급변하는 시대적 흐름에 맞는 독창적인 디자인 연구 및 개발과 클로드 모네 회화의 예술성을 확장하여 이를 응용한 현대 패션의 발전 가능성을 제시하였다. 본 연구에서 클로드 모네 회화의 특성 및 표현기법을 분석한 결과 다음과 같이 네 가지 패션디자인 특성이 도출되었다. 첫째, 클로드 모네 회화에서 나타나는 특성 중 순간성은 자연현상의 변화를 순간적으로 포착하여 작품화 한 것으로 연작 시리즈가 대표적인 예이며 본 연구에서는 이를 순간성의 표현으로 특성화 하였다. 둘째, 대상의 상식적 형태나 색채를 거부하고 인상에 따른 색채를 중요시 한 회화의 특성에 기초하여 인상에 따른 색채 표현이라는 패션디자인 특성을 도출하였다. 셋째, 시간의 흐름에 따라 달라지는 빛의 변화와 그에 따른 대기의 상태를 표현한 특징은 대기의 표현이라는 패션디자인 특성으로 귀결했다. 넷째, 클로드 모네 회화의 표현기법에서는 모네가 최대한 짧은 시간 내에 그림을 그려야 했기 때문에 나타난 모네의 빠른 붓놀림과 무수한 붓 터치, 시각적 혼합 방식을 이용한 색채분할 또는 필촉분할이라고 하는 회화적 기법에서 병치혼합의 효과 표현이라는 패션디자인 특성을 도출하였다. 클로드 모네 회화의 특성 및 표현기법에서 도출한 네 가지 패션디자인 특성이 현대 패션에서 어떻게 나타나고 있는지 2000년~2015년 국·내외 컬렉션에 발표된 패션 디자이너들 작품을 통하여 다음과 같이 분석하였다. 첫째, 순간성의 표현은 모네가 중요시 했던 빛을 상기시키듯 광택이 나는 소재를 이용하여 착용자의 움직임과 빛에 따른 반사로 인해 순간적으로 변화하는 모습으로 나타냈고 또한, 아코디언 플리츠를 사용하여 장식적인 효과를 내는 동시에 착용자의 움직임에 따라 플리츠가 변형하는 모습을 통하여 순간성을 표현했다. 둘째, 인상에 따른 색채 표현은 모네 회화에서 받은 인상을 다양한 색상을 사용해 프리 핸드 페인팅 하거나 컴퓨터 그래픽 작업을 통해 이미지를 제작하고 프린팅하여 표현하였다. 모네의 회화 중 <수련>연작이나 꽃을 주제로 한 회화에서 영감을 받아 진행한 사례가 다수였다. 모네 회화의 이미지를 차용한 듯 모네 회화와 거의 유사한 이미지를 제작하여 모네 회화가 가진 독특한 감성을 그대로 표현한 사례와 모네 회화에서 느낀 인상을 디자이너의 감각으로 재해석하여 그림 및 사진으로 재구성한 사례가 있었다. 또한 회화의 전체적인 색채에서 영감을 받아 회화에서 대표적으로 사용한 색상을 추출하여 디자인한 작품을 볼 수 있었다. 셋째, 대기의 표현은 오간자 위에 <수련>연작을 모티프로 삼아 자수를 놓고 솔리드 소재 위에 겹치거나 모네 회화에서 영감을 받아 제작한 프린팅 소재 위에 한 번 더 동일한 이미지를 튤, 오간자, 시폰 등의 얇고 투명한 소재에 프린팅하여 중첩시켜 스크린과 같은 효과를 주어 표현하였다. 움직임에 따라 프린팅 된 소재끼리 서로 겹쳐지고 분리되며 은은하고 신비로운 효과를 냈다. 넷째, 병치혼합의 효과 표현은 모네 회화에서 나타난 색채를 사용하여 붓으로 점을 찍은 것처럼 보이는 텍스타일을 개발하거나 모네의 붓 터치를 표현 한듯 좁은 폭의 주름 장식을 겹쳐 요철이 느껴지도록 표현하였다. 색을 혼합해서 사용하기보다 각기 다른 색을 서로 인접하게 배치하여 여러 가지 색상의 작은 원단이나, 시퀸, 비즈 등을 이어 붙이거나, 따로 모양을 내서 누비는 등 입체감을 통한 병치 혼합의 효과를 나타냈다. 클로드 모네 회화에서 도출한 패션디자인 특성과 모네 회화의 장점을 바탕으로 오늘날 소비자들의 미적 욕구를 충족시키는 독창적이고 예술적인 패션디자인 작품 6점을 제작하였다. 본 연구 결과 클로드 모네의 회화를 그대로 의상에 도입하는 방법에서 더 나아가 모네 회화의 특성 및 표현기법에서 도출한 패션디자인 특성에 다양한 기법을 가미하여 클로드 모네가 주는 감성을 유지하면서도 현대적인 시각과 차별화된 감각의 작품을 제작하였다. 본 연구를 통해 클로드 모네 회화의 활용 가능성에 지속적인 관심을 기울인다면 향후 디자인연구 및 현대 패션 발전에 도움이 될 것으로 전망한다. 후속 연구에서 클로드 모네 회화를 응용한 패션에 대한 다각적인 연구가 앞으로도 활발하게 이루어져 패션디자인 분야에서 새로운 발전 가능성이 될 수 있기를 기대한다.
Today is being rapidly transformed to the times of regarding personality and diversity as important. As such, preference of contemporary consumers also becomes diversified. Modern fashion requires experimental and creative development for expressing unique and differentiated beauty by breaking away ...
Today is being rapidly transformed to the times of regarding personality and diversity as important. As such, preference of contemporary consumers also becomes diversified. Modern fashion requires experimental and creative development for expressing unique and differentiated beauty by breaking away from impersonality oriented design in the past. On the other hand, in 21c, importance of sensibility was emerged and as this was reflected in fashion market also, consumers wish to express artistic value and sensibility through their fashion. In order to satisfy needs of the consumers based on this current trend, graft with various fields such as fashion, painting, architecture and sculptor has been performed actively. Among graft with diversified fields, that with painting takes up its most part. Painting is utilized and analyzed as inspiration source of design. This is to keep pace with the current of the times by increasing creativity of fashion design and presenting possibility of design creativity having artistic value and creative sense by grafting with new field in order to express differentiated beauty and personality. Claude Monet is a painter who has high awareness and prominent preference among general public and his painting delivers sensible, unique sensibility. Therefore, as paintings of Monet are furnished with artistic value and popular appeal, such paintings are considered to be suitable for applying to fashion design. Significance of this study is to present expression possibility of more broad sense by deducing fashion design features from trait and expression technique of Monet and combining it with art and to create a creative modern fashion design that may express sensibility of consumers by using artistic value and popular appeal inspired by paintings of Monet. Combination of fashion with Monet painting is a work of containing sense and sensibility of Monet painting in fashion to be matched with demand of the consumers having high sense under the times of sensibility. Method of this study was progressed based on domestic, overseas literature relevant to impressionism and Monet painting, preceding study data, separate volume, fashion magazine, painting work, internet data. In order to analyze modern fashion design empirically, art works presented in domestic and overseas collections from 2000 F/W collection to 2015 F/W collection were utilized. As its result, 6 pieces of creative fashion design work applying Monet painting were manufactured. This study was developed based on the following contents. In chapter 1, objective, significance, method and contents of this study were discussed. In chapter 2, first, through literature survey of impressionism, its definition, concept, formation background were surveyed and its contents, characteristics were observed. Second, life and art work world of C. Monet were surveyed and observed by classifying it into 3 times including Argenteuil, Vetheuil and Giverny depending on a place where Monet progressed his work. In addition, formativeness of Monet painting was explored by classifying it into features and expression skill. In chapter 3, based on theoretical background, features and expression skill of Monet painting being represented by modern fashion design expression were deduced by expression of instantaneousness, color expression by impression, expression of atmosphere, juxtapositional mixture effect. And in order to perform empirical case study of modern fashion design applying Monet painting, a value of combining fashion with Monet painting was evaluated by classifying, analyzing Monet painting depending on fashion design features being deduced for the works of fashion designers applying Monet painting. For this objective, through the works represented in domestic, overseas collection during 2000-2015, it was analyzed as follows. In chapter 4, 6 pieces of modern fashion design work were manufactured by using Monet painting as motif and utilizing fashion design features deduced from features and expression skill of Monet painting. In chapter 5, conclusion, development possibility of modern fashion was presented by summarizing fashion design features deduced from Monet painting being analyzed as above and extending creative design R&D matching with rapidly changing current of the times and artistic value of Monet painting. In this study, as a result of analyzing features and expression skill of Monet painting, 4 types of fashion design features were deduced as follows. First, instantaneousness among the features being represented in Monet painting is to capture a change of natural phenomenon instantaneously and make it as art work and its typical case is series and in this study, it was specialized as expression of instantaneousness. Second, based on painting features of emphasizing impression color by rejecting universal form or color of the target, fashion design features of color expression by impression was deduced. Third, characteristics of expressing light change depending on flow of time and its atmospheric state was concluded as fashion design features. Fourth, in expression skill of Monet painting including color, brushing division using fast brushing, numerous brushing touch and visual mixing mode that were represented as painting was required to be drawn by Monet within the shortest time possible, fashion design features called juxtapositional mixture effect expression was deduced. How 4 types of fashion design features deduced from features and expression skill of Monet painting were represented in modern painting was analyzed as follows through the works presented in domestic, overseas collection during 2000-2015. First, expression of instantaneousness was represented as an image of being changed instantly due to movement of wearer and light reflection by using polishing material as if to remind light that was regarded to be important by Monet and additionally, instantaneousness was expressed through an image of pleats being transformed by movement of wearer while expressing decorative effect by using accordion pleats at the same time. Second, color based on impression was expressed by free-hand painting of impression received from Monet painting by using diversified colors or producing, printing image through computer graphic work. In many cases, work was progressed by receiving inspiration from painting based on topic of 'Water lily' series or flower among paintings of Monet. In one case, unique sensibility of Monet painting was expressed as it is by manufacturing an image almost similar to Monet painting as if to borrow its image and in other case, an image being felt from Monet painting was recomposed as painting and photo by analyzing it based on a sense of designer. In addition, a work designed by extracting a color typically used in a painting being inspired by overall color of painting could be observed. Third, an atmosphere giving an effect of screen was expressed by performing an embroidery on organza based on series as motif and once more printing same image on thin and transparent material like tulle, organza, chiffon on top of printing material being overlapped on solid material or manufactured under inspiration of Monet painting. Through mutual overlapping and separating among printed materials depending on each movement, subdued and mysterious effect was represented. Fourth, juxtapositional mixture effect was expressed so that unevenness could be felt by developing textile that looks like dotting points by brush using color represented in Monet painting or overlapping narrow pleat decoration as if to express brush touch of Monet. This effect was represented through 3D sense of connecting or separately quilting small fabric, sequin, beads of several colors by closely arranging different colors rather than using mixed color. Based on fashion design features and advantage of Monet, 6 pieces of creative and artistic fashion design work that satisfies aesthetic needs of contemporary consumers were manufactured. As a result of this study, beyond a method of introducing Monet painting to dress as it is, a work of sense differentiated from modern view while maintaining sensibility of Monet was manufactured by adding diversified techniques to fashion design features being deduced from features and expression skill of Monet painting. Through this study, if sustained attention should be paid to utilization possibility of Monet painting, it would be helpful for future design research and development of modern fashion. It is expected that in the subsequent study, a new development possibility would be emerged in fashion design field as diversified researches on fashion applying Monet painting would be actively performed in the future.
Today is being rapidly transformed to the times of regarding personality and diversity as important. As such, preference of contemporary consumers also becomes diversified. Modern fashion requires experimental and creative development for expressing unique and differentiated beauty by breaking away from impersonality oriented design in the past. On the other hand, in 21c, importance of sensibility was emerged and as this was reflected in fashion market also, consumers wish to express artistic value and sensibility through their fashion. In order to satisfy needs of the consumers based on this current trend, graft with various fields such as fashion, painting, architecture and sculptor has been performed actively. Among graft with diversified fields, that with painting takes up its most part. Painting is utilized and analyzed as inspiration source of design. This is to keep pace with the current of the times by increasing creativity of fashion design and presenting possibility of design creativity having artistic value and creative sense by grafting with new field in order to express differentiated beauty and personality. Claude Monet is a painter who has high awareness and prominent preference among general public and his painting delivers sensible, unique sensibility. Therefore, as paintings of Monet are furnished with artistic value and popular appeal, such paintings are considered to be suitable for applying to fashion design. Significance of this study is to present expression possibility of more broad sense by deducing fashion design features from trait and expression technique of Monet and combining it with art and to create a creative modern fashion design that may express sensibility of consumers by using artistic value and popular appeal inspired by paintings of Monet. Combination of fashion with Monet painting is a work of containing sense and sensibility of Monet painting in fashion to be matched with demand of the consumers having high sense under the times of sensibility. Method of this study was progressed based on domestic, overseas literature relevant to impressionism and Monet painting, preceding study data, separate volume, fashion magazine, painting work, internet data. In order to analyze modern fashion design empirically, art works presented in domestic and overseas collections from 2000 F/W collection to 2015 F/W collection were utilized. As its result, 6 pieces of creative fashion design work applying Monet painting were manufactured. This study was developed based on the following contents. In chapter 1, objective, significance, method and contents of this study were discussed. In chapter 2, first, through literature survey of impressionism, its definition, concept, formation background were surveyed and its contents, characteristics were observed. Second, life and art work world of C. Monet were surveyed and observed by classifying it into 3 times including Argenteuil, Vetheuil and Giverny depending on a place where Monet progressed his work. In addition, formativeness of Monet painting was explored by classifying it into features and expression skill. In chapter 3, based on theoretical background, features and expression skill of Monet painting being represented by modern fashion design expression were deduced by expression of instantaneousness, color expression by impression, expression of atmosphere, juxtapositional mixture effect. And in order to perform empirical case study of modern fashion design applying Monet painting, a value of combining fashion with Monet painting was evaluated by classifying, analyzing Monet painting depending on fashion design features being deduced for the works of fashion designers applying Monet painting. For this objective, through the works represented in domestic, overseas collection during 2000-2015, it was analyzed as follows. In chapter 4, 6 pieces of modern fashion design work were manufactured by using Monet painting as motif and utilizing fashion design features deduced from features and expression skill of Monet painting. In chapter 5, conclusion, development possibility of modern fashion was presented by summarizing fashion design features deduced from Monet painting being analyzed as above and extending creative design R&D matching with rapidly changing current of the times and artistic value of Monet painting. In this study, as a result of analyzing features and expression skill of Monet painting, 4 types of fashion design features were deduced as follows. First, instantaneousness among the features being represented in Monet painting is to capture a change of natural phenomenon instantaneously and make it as art work and its typical case is series and in this study, it was specialized as expression of instantaneousness. Second, based on painting features of emphasizing impression color by rejecting universal form or color of the target, fashion design features of color expression by impression was deduced. Third, characteristics of expressing light change depending on flow of time and its atmospheric state was concluded as fashion design features. Fourth, in expression skill of Monet painting including color, brushing division using fast brushing, numerous brushing touch and visual mixing mode that were represented as painting was required to be drawn by Monet within the shortest time possible, fashion design features called juxtapositional mixture effect expression was deduced. How 4 types of fashion design features deduced from features and expression skill of Monet painting were represented in modern painting was analyzed as follows through the works presented in domestic, overseas collection during 2000-2015. First, expression of instantaneousness was represented as an image of being changed instantly due to movement of wearer and light reflection by using polishing material as if to remind light that was regarded to be important by Monet and additionally, instantaneousness was expressed through an image of pleats being transformed by movement of wearer while expressing decorative effect by using accordion pleats at the same time. Second, color based on impression was expressed by free-hand painting of impression received from Monet painting by using diversified colors or producing, printing image through computer graphic work. In many cases, work was progressed by receiving inspiration from painting based on topic of 'Water lily' series or flower among paintings of Monet. In one case, unique sensibility of Monet painting was expressed as it is by manufacturing an image almost similar to Monet painting as if to borrow its image and in other case, an image being felt from Monet painting was recomposed as painting and photo by analyzing it based on a sense of designer. In addition, a work designed by extracting a color typically used in a painting being inspired by overall color of painting could be observed. Third, an atmosphere giving an effect of screen was expressed by performing an embroidery on organza based on series as motif and once more printing same image on thin and transparent material like tulle, organza, chiffon on top of printing material being overlapped on solid material or manufactured under inspiration of Monet painting. Through mutual overlapping and separating among printed materials depending on each movement, subdued and mysterious effect was represented. Fourth, juxtapositional mixture effect was expressed so that unevenness could be felt by developing textile that looks like dotting points by brush using color represented in Monet painting or overlapping narrow pleat decoration as if to express brush touch of Monet. This effect was represented through 3D sense of connecting or separately quilting small fabric, sequin, beads of several colors by closely arranging different colors rather than using mixed color. Based on fashion design features and advantage of Monet, 6 pieces of creative and artistic fashion design work that satisfies aesthetic needs of contemporary consumers were manufactured. As a result of this study, beyond a method of introducing Monet painting to dress as it is, a work of sense differentiated from modern view while maintaining sensibility of Monet was manufactured by adding diversified techniques to fashion design features being deduced from features and expression skill of Monet painting. Through this study, if sustained attention should be paid to utilization possibility of Monet painting, it would be helpful for future design research and development of modern fashion. It is expected that in the subsequent study, a new development possibility would be emerged in fashion design field as diversified researches on fashion applying Monet painting would be actively performed in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.