본 연구는 영아들의 놀이감에 대한 구조성의 의미를 파악하기 위하여 질적연구의 서술적 관찰법을 사용하였으며 연구를 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 영아의 구조적 놀이감을 사용한 놀이 모습은 어떠한가? 2. 영아의 비구조적 놀이감을 사용한 놀이 모습은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울에 위치한 S어린이집의 영아 10명이었다. 자료 수집을 위하여 2015년 1...
국 문 초 록
본 연구는 영아들의 놀이감에 대한 구조성의 의미를 파악하기 위하여 질적연구의 서술적 관찰법을 사용하였으며 연구를 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 영아의 구조적 놀이감을 사용한 놀이 모습은 어떠한가? 2. 영아의 비구조적 놀이감을 사용한 놀이 모습은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울에 위치한 S어린이집의 영아 10명이었다. 자료 수집을 위하여 2015년 10월 7일부터 2016년 1월 31일까지 주 3회 참여관찰을 실시하여 동영상, 관찰일지, 교사 면담, 어린이집 관련 자료를 수집하고 분류, 조직, 범주화하는 과정을 거쳤다. 본 연구를 통하여 얻어진 주요 결과를 연구문제에 따라 기술하면 다음과 같다. 첫째, 구조성이 높은 놀이감은 영아에게 애착 형성의 대상물로서 위로를 제공하며 불안한 감정을 해소하고 심리적 안정을 제공하였다. 영아는 불안한 감정이 고조될 때 평소 자신에게 친숙하고 자신이 좋아하는 놀이감을 통해 안정감을 얻었으며, 영아 개인의 의미 있는 사건이나 경험에 따라 다양한 의미를 부여하는 생동감 있는 상징을 하였다. 또한 구조성이 높은 놀이감은 실물과 유사한 특성으로 인해 영아로 하여금 그 동안 경험한 일상생활과 친숙한 놀이를 유도하여 공감, 배려, 돌봄 등의 친사회적 행동이나 다양한 정서들을 또래나 놀이감에게 보여주게 하였다. 둘째, 구조성이 낮은 놀이감은 영아의 성장과 발달이라는 측면에서 다양한 의미를 부여하고 있음을 알 수 있다. 영아는 구조성이 낮은 놀이감을 사용해 우연히 발견한 운동놀이와 대⋅소근육을 활용한 사물놀이를 반복적으로 즐김으로 성취감과 즐거움을 느꼈다. 영아는 지속적인 탐색과 새로운 사물에 대한 반복적인 연습으로 시행착오를 겪으며 성취하였을 때 즐거워하며 자부심을 느꼈다. 영아는 처음 접하는 놀이감이나 상황은 두려워하거나 어려워했지만 반복적인 조작을 통해 그 대상과 상황에 대해 자심감을 갖게 되며 또래나 교사로부터 인정받기를 원하였다. 구조성이 낮은 놀이감은 대체사물 가작화를 유도하여 상징적이고 표상적인 행동을 가능하게 하였다. 영아들은 실제 사물과 모양과 형태가 유사한 점을 찾아 가작화하였으며, 아직 상징놀이의 초기 단계로 사물로부터 의미가 완전히 자유롭지는 못했지만 일상생활에서 흔히 보는 성인이나 또래의 모습의 모방을 통해 친사회적 능력이 발달되어짐을 알 수 있었다. 연구결과를 토대로 의미를 파악하여 적절한 놀이감을 제공함으로써 바람직한 영유아교육을 위한 도움을 제공하는데 연구의 의미가 있다.
국 문 초 록
본 연구는 영아들의 놀이감에 대한 구조성의 의미를 파악하기 위하여 질적연구의 서술적 관찰법을 사용하였으며 연구를 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 영아의 구조적 놀이감을 사용한 놀이 모습은 어떠한가? 2. 영아의 비구조적 놀이감을 사용한 놀이 모습은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울에 위치한 S어린이집의 영아 10명이었다. 자료 수집을 위하여 2015년 10월 7일부터 2016년 1월 31일까지 주 3회 참여관찰을 실시하여 동영상, 관찰일지, 교사 면담, 어린이집 관련 자료를 수집하고 분류, 조직, 범주화하는 과정을 거쳤다. 본 연구를 통하여 얻어진 주요 결과를 연구문제에 따라 기술하면 다음과 같다. 첫째, 구조성이 높은 놀이감은 영아에게 애착 형성의 대상물로서 위로를 제공하며 불안한 감정을 해소하고 심리적 안정을 제공하였다. 영아는 불안한 감정이 고조될 때 평소 자신에게 친숙하고 자신이 좋아하는 놀이감을 통해 안정감을 얻었으며, 영아 개인의 의미 있는 사건이나 경험에 따라 다양한 의미를 부여하는 생동감 있는 상징을 하였다. 또한 구조성이 높은 놀이감은 실물과 유사한 특성으로 인해 영아로 하여금 그 동안 경험한 일상생활과 친숙한 놀이를 유도하여 공감, 배려, 돌봄 등의 친사회적 행동이나 다양한 정서들을 또래나 놀이감에게 보여주게 하였다. 둘째, 구조성이 낮은 놀이감은 영아의 성장과 발달이라는 측면에서 다양한 의미를 부여하고 있음을 알 수 있다. 영아는 구조성이 낮은 놀이감을 사용해 우연히 발견한 운동놀이와 대⋅소근육을 활용한 사물놀이를 반복적으로 즐김으로 성취감과 즐거움을 느꼈다. 영아는 지속적인 탐색과 새로운 사물에 대한 반복적인 연습으로 시행착오를 겪으며 성취하였을 때 즐거워하며 자부심을 느꼈다. 영아는 처음 접하는 놀이감이나 상황은 두려워하거나 어려워했지만 반복적인 조작을 통해 그 대상과 상황에 대해 자심감을 갖게 되며 또래나 교사로부터 인정받기를 원하였다. 구조성이 낮은 놀이감은 대체사물 가작화를 유도하여 상징적이고 표상적인 행동을 가능하게 하였다. 영아들은 실제 사물과 모양과 형태가 유사한 점을 찾아 가작화하였으며, 아직 상징놀이의 초기 단계로 사물로부터 의미가 완전히 자유롭지는 못했지만 일상생활에서 흔히 보는 성인이나 또래의 모습의 모방을 통해 친사회적 능력이 발달되어짐을 알 수 있었다. 연구결과를 토대로 의미를 파악하여 적절한 놀이감을 제공함으로써 바람직한 영유아교육을 위한 도움을 제공하는데 연구의 의미가 있다.
Structural meaning of infant toys appeared in the play
Lee, Sunjoo Department of Early Childhood Education Graduate School of Education Chongshin University
This research intended to understand the structural meaning of the toys through the ...
ABSTRACT
Structural meaning of infant toys appeared in the play
Lee, Sunjoo Department of Early Childhood Education Graduate School of Education Chongshin University
This research intended to understand the structural meaning of the toys through the descriptive observation of the qualitative research for the infant at the age of a year and a half. This research also intended to provide the appropriate toy which could in turn contribute to the desirable education for the infant and child by understanding the meaning drawn from this research. The research questions set up for this research followed as below.
1. How would the infant’s play look like when use structured toys? 2. How would the infant’s play look like when they the non-structured toys?
The subject of this study was 10 infants at the age of a year and a half, who were attending at S Daycare Center located in Seoul. For the data acquisition, the participatory observation was implemented at the daycare center three times in a week from 7th of October in 2015 until 31st of January in 2016, where filming video and teacher interview were carried out. Education-related data at the daycare center were collected, classified, organized, and categorized. The results from this study according to the research questions followed as below. Firstly, the highly structured toy could provide the infant for the psychological stability as the object of the attachment formation and could resolve the uneasy feeling for the infant. The infant learned the stability through the toy with which they were familiar and which they liked usually when the uneasy feeling was created. The lively symbolization was done with bestowing various meanings to the toy according to the meaningful case or personal experience of the infant. Moreover, the structured toy induced the infant to mimic the real life experiences due to the similarity with real objects which the infant displayed various friendly behaviors and pro-social emotions such as sympathy, consideration, and caring for the friends. Secondly, the lowly structured toy could provide various meanings in the growth and development for the infant. The infant repeatedly enjoyed themselves sporting activities that they accidentally discovered, stimulated the small or big muscles of the infant, and experienced achievement and pleasure in it. The infant seemed to feel enjoyment and pride, when they continued to search for a new thing, to practice it repeatedly with trial and error, and finally to achieve somethings. Although the infant appeared to feel or to find it difficult for the toy or situation where they made the first contact with, the infant wished to gain recognition from the peer or teacher with gaining confidence toward the object and situation through the repetitive manipulation. The lowly structured toy made them possibly induce the pretend play for the substitution and take symbolic or representative action. The symbol of the infant was virtualized the shape and form that were similar to the real thing and was developed pro-social ability for the initial stage of the symbol play through the emulation of the aspects of the adult or peer seeing generally in the daily life, which was unable to be completely free from the attached meaning of the thing.
ABSTRACT
Structural meaning of infant toys appeared in the play
Lee, Sunjoo Department of Early Childhood Education Graduate School of Education Chongshin University
This research intended to understand the structural meaning of the toys through the descriptive observation of the qualitative research for the infant at the age of a year and a half. This research also intended to provide the appropriate toy which could in turn contribute to the desirable education for the infant and child by understanding the meaning drawn from this research. The research questions set up for this research followed as below.
1. How would the infant’s play look like when use structured toys? 2. How would the infant’s play look like when they the non-structured toys?
The subject of this study was 10 infants at the age of a year and a half, who were attending at S Daycare Center located in Seoul. For the data acquisition, the participatory observation was implemented at the daycare center three times in a week from 7th of October in 2015 until 31st of January in 2016, where filming video and teacher interview were carried out. Education-related data at the daycare center were collected, classified, organized, and categorized. The results from this study according to the research questions followed as below. Firstly, the highly structured toy could provide the infant for the psychological stability as the object of the attachment formation and could resolve the uneasy feeling for the infant. The infant learned the stability through the toy with which they were familiar and which they liked usually when the uneasy feeling was created. The lively symbolization was done with bestowing various meanings to the toy according to the meaningful case or personal experience of the infant. Moreover, the structured toy induced the infant to mimic the real life experiences due to the similarity with real objects which the infant displayed various friendly behaviors and pro-social emotions such as sympathy, consideration, and caring for the friends. Secondly, the lowly structured toy could provide various meanings in the growth and development for the infant. The infant repeatedly enjoyed themselves sporting activities that they accidentally discovered, stimulated the small or big muscles of the infant, and experienced achievement and pleasure in it. The infant seemed to feel enjoyment and pride, when they continued to search for a new thing, to practice it repeatedly with trial and error, and finally to achieve somethings. Although the infant appeared to feel or to find it difficult for the toy or situation where they made the first contact with, the infant wished to gain recognition from the peer or teacher with gaining confidence toward the object and situation through the repetitive manipulation. The lowly structured toy made them possibly induce the pretend play for the substitution and take symbolic or representative action. The symbol of the infant was virtualized the shape and form that were similar to the real thing and was developed pro-social ability for the initial stage of the symbol play through the emulation of the aspects of the adult or peer seeing generally in the daily life, which was unable to be completely free from the attached meaning of the thing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.