본 연구에서는 전통적으로 미술관의 수집 대상이 되어 온 미술 작품과 다르게 현대 미술이 제시하고 있는 수집, 관리, 보존상의 변화와 문제점을 고찰하고, 그 대책으로 관리기관 차원의 보존전략을 수립해야 함을 제안하고자 한다. 또한, 미술작품의 보존 행위에 대한 철학적, 이론적 배경의 변화를 정리하여 현대미술의 특징에 부합하는 보존이론이 존재함을 설명한다. 이는 다양한 형태의 현대미술이 마땅히 보존되어 후세에 물려 주어야 할 문화유산으로서 보존의 대상임을 인지하고 이를 위한 방법론적 기반을 마련하는 것이다. 현대의 미술은 전통적인 미술과 다르므로 보존에 대한 접근 방법이 차별화되어야 하고 방법론도 달라야 한다는 것이 본 연구의 바탕에 있는 생각이다. 현대미술이 보존의 문제와 관련하여 제시하는 특징은, 매체와 작품의 다양성, 작가의 역할에 대한 문제, 이동으로 인한 손상의 ...
본 연구에서는 전통적으로 미술관의 수집 대상이 되어 온 미술 작품과 다르게 현대 미술이 제시하고 있는 수집, 관리, 보존상의 변화와 문제점을 고찰하고, 그 대책으로 관리기관 차원의 보존전략을 수립해야 함을 제안하고자 한다. 또한, 미술작품의 보존 행위에 대한 철학적, 이론적 배경의 변화를 정리하여 현대미술의 특징에 부합하는 보존이론이 존재함을 설명한다. 이는 다양한 형태의 현대미술이 마땅히 보존되어 후세에 물려 주어야 할 문화유산으로서 보존의 대상임을 인지하고 이를 위한 방법론적 기반을 마련하는 것이다. 현대의 미술은 전통적인 미술과 다르므로 보존에 대한 접근 방법이 차별화되어야 하고 방법론도 달라야 한다는 것이 본 연구의 바탕에 있는 생각이다. 현대미술이 보존의 문제와 관련하여 제시하는 특징은, 매체와 작품의 다양성, 작가의 역할에 대한 문제, 이동으로 인한 손상의 위험도 증가와 그에 대한 대책 마련, 다양한 전문가 간의 협의와 소통을 기반으로 한 의사결정 과정에 있다고 보았다. 또한, 보존의 중요한 가치로 생각되는 진정성이 현대미술의 보존 과정에서 어떻게 해석되어야 하는지의 문제도 중요하다. 공공의 자산으로서 미술관 소장 작품에 대한 보존의 문제는 일관된 정책에 따라야 하고, 각 기관의 역할과 임무 수행을 위한 도구로서 보존 정책의 수립이 수반되어야 한다. 작품을 수집하는 단계에서부터 기관 차원의 전략적 접근이 필요하며 보존업무의 체계화를 위한 전문 인력 운용 및 조직 구성이 필요하다. 지금까지의 소극적, 제한적인 역할에서 벗어나 미술관의 다양한 분야에서 그 역할을 정립하고 확장해 나아가야 한다. 또한, 기존의 평가체계보다는 처리 과정의 합리적 의사 결정 과정과 방법의 타당성 등을 통한 평가를 제안한다. 작품의 손상을 예측하고 미리 방지할 수 있는 노력으로 작품의 정보에 대한 철저한 기록, 미술관 보존환경 조성, 취급과 운송 지침 마련, 복제와 재제작 등에 대한 지침을 마련하고, 실제 손상이 발생한 작품에 대한 복원 전략으로 원형과 손상의 정의, 보존윤리의 강화와 작가 및 외부 전문가의 참여에 대한 의견을 제시하였고, 무엇보다 여러 전문가 간의 소통이 중요함을 강조한다. 현대미술의 보존 관련 특징을 잘 보여줄 수 있는 작품을 중심으로 사례연구를 소개하였다. 문헌 조사를 통한 작가 정보 조사와 작품의 제작의도, 미술사적 이해를 바탕으로 상태에 대한 진단과 작품의 영속성을 저해하는 요인들을 정리하였다. 이미 보존처리가 진행된 경우는 어떻게 의사 결정이 이루어졌는지 알아보고, 작가의 의견을 들을 수 있었던 작품은 의견을 반영한 보존 전략을 제안한다. 앞의 내용을 기반으로 한 토의와 제언에서는 현대미술의 보존을 위한 핵심적인 중요 개념 네 가지를 선정하고 중점적으로 논의하였는데, 기관, 작가, 진정성, 소통이 그것이다. 첫째, 기관은 활발한 조사와 연구를 통하여 작품을 수집하고, 이들을 관람객들에게 보여주는 중심적 역할을 해야 하며, 같은 맥락에서 무엇을 보존하고 어떻게 보존할지 전략을 수립해야 한다. 특히 수집 단계에서의 정보 수집은 중요하며 수집된 다양한 정보들을 기록하고 보존하는 역할을 통해 작품의 안정적 상태유지를 목표로 한 전략을 공유해야 한다. 둘째, 작가는 현대미술의 보존 전략에 있어 핵심적 역할을 해줄 수 있는 주체로 적극적인 참여를 유도해야 한다. 최종의 결정은 기관이 내리는 것이지만 작품에 대한 가장 많은 정보와 애정을 가지고 있는 사람의 의견은 아주 중요하다. 기관과 작가, 보존처리가가 상호 긴밀한 협조를 통해 발생하였거나, 발생할 것으로 예측되는 문제를 해결해 나아가야 한다. 셋째, 미술작품의 진정성에 관한 개념 전환의 필요성이다. 현대미술 작품의 보존을 통해 우리가 지키고자 하는 것은 작품 원래의 모습에 있는 진정성뿐 만 아니라, 시간 속 과정으로서의 진정성, 역사적 흐름 속 현재 시점에서의 진정성, 그리고 복원과 재현을 통해 다시 구성되는 진정성 등으로 확장되어 생각돼야 한다. 작품의 외면적 형태 보존에서 정신적 가치에 대한 보존으로의 확장을 요구하고 있다. 마지막은 열린 자세로 주변과 적극적으로 소통하는 것이다. 기관 내부 전문가들 사이의 활발한 소통과 협업은 물론이고 관련된 인접 학문의 연구자들과 외부 전문가들을 문제 해결 과정에 참여하도록 유도해야 한다. 나아가 일반인들도 함께 이러한 과정에 참여하고 소통함으로써 우리가 모두 이들 작품의 보존에 관심을 기울이고 새로운 미술 담론의 장으로 만들어야 한다. 우리나라에서는 아직 현대미술의 보존에 대한 관심이 적고 철학적 논의도 부족한 편이다. 그러나 이들을 보존하고자 하는 노력과 전략의 부재는 잠정적 목록의 문화유산을 올바르게 후대에 전달하지 못하는 잘못을 범하는 것일 수 있다. 따라서 본 연구를 시작으로 보존을 위한 기관의 전략을 수립하고 향후 다양한 현대미술에 대한 개별적 심도 깊은 연구가 필요하다.
본 연구에서는 전통적으로 미술관의 수집 대상이 되어 온 미술 작품과 다르게 현대 미술이 제시하고 있는 수집, 관리, 보존상의 변화와 문제점을 고찰하고, 그 대책으로 관리기관 차원의 보존전략을 수립해야 함을 제안하고자 한다. 또한, 미술작품의 보존 행위에 대한 철학적, 이론적 배경의 변화를 정리하여 현대미술의 특징에 부합하는 보존이론이 존재함을 설명한다. 이는 다양한 형태의 현대미술이 마땅히 보존되어 후세에 물려 주어야 할 문화유산으로서 보존의 대상임을 인지하고 이를 위한 방법론적 기반을 마련하는 것이다. 현대의 미술은 전통적인 미술과 다르므로 보존에 대한 접근 방법이 차별화되어야 하고 방법론도 달라야 한다는 것이 본 연구의 바탕에 있는 생각이다. 현대미술이 보존의 문제와 관련하여 제시하는 특징은, 매체와 작품의 다양성, 작가의 역할에 대한 문제, 이동으로 인한 손상의 위험도 증가와 그에 대한 대책 마련, 다양한 전문가 간의 협의와 소통을 기반으로 한 의사결정 과정에 있다고 보았다. 또한, 보존의 중요한 가치로 생각되는 진정성이 현대미술의 보존 과정에서 어떻게 해석되어야 하는지의 문제도 중요하다. 공공의 자산으로서 미술관 소장 작품에 대한 보존의 문제는 일관된 정책에 따라야 하고, 각 기관의 역할과 임무 수행을 위한 도구로서 보존 정책의 수립이 수반되어야 한다. 작품을 수집하는 단계에서부터 기관 차원의 전략적 접근이 필요하며 보존업무의 체계화를 위한 전문 인력 운용 및 조직 구성이 필요하다. 지금까지의 소극적, 제한적인 역할에서 벗어나 미술관의 다양한 분야에서 그 역할을 정립하고 확장해 나아가야 한다. 또한, 기존의 평가체계보다는 처리 과정의 합리적 의사 결정 과정과 방법의 타당성 등을 통한 평가를 제안한다. 작품의 손상을 예측하고 미리 방지할 수 있는 노력으로 작품의 정보에 대한 철저한 기록, 미술관 보존환경 조성, 취급과 운송 지침 마련, 복제와 재제작 등에 대한 지침을 마련하고, 실제 손상이 발생한 작품에 대한 복원 전략으로 원형과 손상의 정의, 보존윤리의 강화와 작가 및 외부 전문가의 참여에 대한 의견을 제시하였고, 무엇보다 여러 전문가 간의 소통이 중요함을 강조한다. 현대미술의 보존 관련 특징을 잘 보여줄 수 있는 작품을 중심으로 사례연구를 소개하였다. 문헌 조사를 통한 작가 정보 조사와 작품의 제작의도, 미술사적 이해를 바탕으로 상태에 대한 진단과 작품의 영속성을 저해하는 요인들을 정리하였다. 이미 보존처리가 진행된 경우는 어떻게 의사 결정이 이루어졌는지 알아보고, 작가의 의견을 들을 수 있었던 작품은 의견을 반영한 보존 전략을 제안한다. 앞의 내용을 기반으로 한 토의와 제언에서는 현대미술의 보존을 위한 핵심적인 중요 개념 네 가지를 선정하고 중점적으로 논의하였는데, 기관, 작가, 진정성, 소통이 그것이다. 첫째, 기관은 활발한 조사와 연구를 통하여 작품을 수집하고, 이들을 관람객들에게 보여주는 중심적 역할을 해야 하며, 같은 맥락에서 무엇을 보존하고 어떻게 보존할지 전략을 수립해야 한다. 특히 수집 단계에서의 정보 수집은 중요하며 수집된 다양한 정보들을 기록하고 보존하는 역할을 통해 작품의 안정적 상태유지를 목표로 한 전략을 공유해야 한다. 둘째, 작가는 현대미술의 보존 전략에 있어 핵심적 역할을 해줄 수 있는 주체로 적극적인 참여를 유도해야 한다. 최종의 결정은 기관이 내리는 것이지만 작품에 대한 가장 많은 정보와 애정을 가지고 있는 사람의 의견은 아주 중요하다. 기관과 작가, 보존처리가가 상호 긴밀한 협조를 통해 발생하였거나, 발생할 것으로 예측되는 문제를 해결해 나아가야 한다. 셋째, 미술작품의 진정성에 관한 개념 전환의 필요성이다. 현대미술 작품의 보존을 통해 우리가 지키고자 하는 것은 작품 원래의 모습에 있는 진정성뿐 만 아니라, 시간 속 과정으로서의 진정성, 역사적 흐름 속 현재 시점에서의 진정성, 그리고 복원과 재현을 통해 다시 구성되는 진정성 등으로 확장되어 생각돼야 한다. 작품의 외면적 형태 보존에서 정신적 가치에 대한 보존으로의 확장을 요구하고 있다. 마지막은 열린 자세로 주변과 적극적으로 소통하는 것이다. 기관 내부 전문가들 사이의 활발한 소통과 협업은 물론이고 관련된 인접 학문의 연구자들과 외부 전문가들을 문제 해결 과정에 참여하도록 유도해야 한다. 나아가 일반인들도 함께 이러한 과정에 참여하고 소통함으로써 우리가 모두 이들 작품의 보존에 관심을 기울이고 새로운 미술 담론의 장으로 만들어야 한다. 우리나라에서는 아직 현대미술의 보존에 대한 관심이 적고 철학적 논의도 부족한 편이다. 그러나 이들을 보존하고자 하는 노력과 전략의 부재는 잠정적 목록의 문화유산을 올바르게 후대에 전달하지 못하는 잘못을 범하는 것일 수 있다. 따라서 본 연구를 시작으로 보존을 위한 기관의 전략을 수립하고 향후 다양한 현대미술에 대한 개별적 심도 깊은 연구가 필요하다.
This research is based on the idea that the conservation strategies for contemporary art must be different from those for the traditional art. This strategy must be set up by the responsible institutions: contemporary art museums. The large variety of materials and techniques used recently for the w...
This research is based on the idea that the conservation strategies for contemporary art must be different from those for the traditional art. This strategy must be set up by the responsible institutions: contemporary art museums. The large variety of materials and techniques used recently for the works and the speed they degenerate constantly present conservators with complex choices. However, there is no doubt that it is still our duty to conserve them for the future generation as an important part of cultural heritage. This paper aims to provide theoretical and methodological background for their preservation. It is generally said that modern and contemporary art differs from the earlier art pieces. The main focus is in the following matters: diversity of materials and techniques, artists’ right and participation in conservation, frequent transition worldwide, the importance of negotiation and communication in decision making process. As an institutional strategy, conservators must be involved from the beginning of acquisition. The organizational structure of the museum has to be made effectively to expand their roles and responsibilities. The evaluation criteria also need to be changed from quantitative analysis to qualitative analysis such as decision-making process and methodology they developed. For the preservation strategies, documentation and artists’ interview are suggested. Also guidelines for environment, for handling and transportation and for copying and re-installation are described. In the actual restoration practice, defining what the original form and damage has to be done first. Conservators are expected to make as minimum intervention as possible under the strict code of ethics and legal responsibilities. Some case studies from the National Museum of Modern and Contemporary Art Korea and overseas were introduced to explain the characteristics of contemporary art and their conservation approaches. Ten contemporary works of art with two artists’ interview, one conservation exhibition were included. Each case was unique as many factors need to be considered such as authenticity, physical appearance, historicity, functionality, artist’s opinion, etc. These provided good examples of conservation approaches that are different to the traditional approaches. In the discussion, four main factors were chosen for the topic: Institution, Artist, Authenticity and Communication. Institution has to be responsible for their collecting and to represent the art of today for the future. The information collected has to be well documented and shared with other researches. Respecting artists' intent and their opinion on preservation of works of art as well as deterioration and disintegration seem to be very important. Respecting the relationship between artist and works of art sometimes leads to the consequential participation in the conservation process, which needs careful consideration. However, it is sure that the final decision and responsibilities are on the director of the institution. The meaning of authenticity in the works of contemporary art has to be translated differently. For instance, it has to be agreed that permanence of the time-based media works can be achieved through endless changes, because of its inevitable short lifetime. The original form of the works of art will never be conserved because of its natural ageing time. We have to admit that the authenticity of works of art could be variable. It is necessary to define clearly which parameters are more important to restore or preserve the authenticity of works of art, physical appearance, functionality, historicity, etc. The last one I have to mention is having open-mind to solve the problems. Then, the important role of the conservator is to gather various perspectives to support the categorisation framework process in preserving artworks’ underlying message or philosophy. Also collaboration between professionals from related filed and related practical technology and even other relevant individuals is also essential. In conclusion, as we develop understanding on complexity of contemporary art, it becomes clear that we need new strategies which might be different from the traditional conservation theories. It is certain that conservators must satisfy a strict code of ethics and philosophical standards, yet, they have to accept and respond to the change of the times. Contemporary conservation brings with it controversial ideas as it is based on subjective values. Compared to the Western society, Korea has short history of modern and contemporary art and its story of conservation. However, due to the lack of theoretical, philosophical viewpoint; it became even more difficult to conserve art work today. Consequently, the result could lead a misunderstanding over contemporary art or to make it worse could make a blank in the art history. This paper continuously insisted the needs for the institutional strategy for the conservation of contemporary art with special focus on the changed artistic practices and the way of interpreting, collecting and conserving them. Also, respecting the artistic intent, expanding the concept of authenticity and enhancing the interdisciplinary collaboration in the process of conservation are very important. This research will be a good starting point for many researchers in this field and provide up-to-date theoretical background for contemporary conservation approaches.
This research is based on the idea that the conservation strategies for contemporary art must be different from those for the traditional art. This strategy must be set up by the responsible institutions: contemporary art museums. The large variety of materials and techniques used recently for the works and the speed they degenerate constantly present conservators with complex choices. However, there is no doubt that it is still our duty to conserve them for the future generation as an important part of cultural heritage. This paper aims to provide theoretical and methodological background for their preservation. It is generally said that modern and contemporary art differs from the earlier art pieces. The main focus is in the following matters: diversity of materials and techniques, artists’ right and participation in conservation, frequent transition worldwide, the importance of negotiation and communication in decision making process. As an institutional strategy, conservators must be involved from the beginning of acquisition. The organizational structure of the museum has to be made effectively to expand their roles and responsibilities. The evaluation criteria also need to be changed from quantitative analysis to qualitative analysis such as decision-making process and methodology they developed. For the preservation strategies, documentation and artists’ interview are suggested. Also guidelines for environment, for handling and transportation and for copying and re-installation are described. In the actual restoration practice, defining what the original form and damage has to be done first. Conservators are expected to make as minimum intervention as possible under the strict code of ethics and legal responsibilities. Some case studies from the National Museum of Modern and Contemporary Art Korea and overseas were introduced to explain the characteristics of contemporary art and their conservation approaches. Ten contemporary works of art with two artists’ interview, one conservation exhibition were included. Each case was unique as many factors need to be considered such as authenticity, physical appearance, historicity, functionality, artist’s opinion, etc. These provided good examples of conservation approaches that are different to the traditional approaches. In the discussion, four main factors were chosen for the topic: Institution, Artist, Authenticity and Communication. Institution has to be responsible for their collecting and to represent the art of today for the future. The information collected has to be well documented and shared with other researches. Respecting artists' intent and their opinion on preservation of works of art as well as deterioration and disintegration seem to be very important. Respecting the relationship between artist and works of art sometimes leads to the consequential participation in the conservation process, which needs careful consideration. However, it is sure that the final decision and responsibilities are on the director of the institution. The meaning of authenticity in the works of contemporary art has to be translated differently. For instance, it has to be agreed that permanence of the time-based media works can be achieved through endless changes, because of its inevitable short lifetime. The original form of the works of art will never be conserved because of its natural ageing time. We have to admit that the authenticity of works of art could be variable. It is necessary to define clearly which parameters are more important to restore or preserve the authenticity of works of art, physical appearance, functionality, historicity, etc. The last one I have to mention is having open-mind to solve the problems. Then, the important role of the conservator is to gather various perspectives to support the categorisation framework process in preserving artworks’ underlying message or philosophy. Also collaboration between professionals from related filed and related practical technology and even other relevant individuals is also essential. In conclusion, as we develop understanding on complexity of contemporary art, it becomes clear that we need new strategies which might be different from the traditional conservation theories. It is certain that conservators must satisfy a strict code of ethics and philosophical standards, yet, they have to accept and respond to the change of the times. Contemporary conservation brings with it controversial ideas as it is based on subjective values. Compared to the Western society, Korea has short history of modern and contemporary art and its story of conservation. However, due to the lack of theoretical, philosophical viewpoint; it became even more difficult to conserve art work today. Consequently, the result could lead a misunderstanding over contemporary art or to make it worse could make a blank in the art history. This paper continuously insisted the needs for the institutional strategy for the conservation of contemporary art with special focus on the changed artistic practices and the way of interpreting, collecting and conserving them. Also, respecting the artistic intent, expanding the concept of authenticity and enhancing the interdisciplinary collaboration in the process of conservation are very important. This research will be a good starting point for many researchers in this field and provide up-to-date theoretical background for contemporary conservation approaches.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.