[학위논문]연극치료기법을 활용한 실존주의 집단상담 프로그램이 중학교 남학생의 자아개념과 자아정체감에 미치는 효과 Effect of Existential Group Counseling Program Applying Drama therapy Technique on Self concept and Ego-identity원문보기
청소년기는 자신의 존재와 내적인 세계에 관심을 가지게 되는 시기이며, 이 과정에서 자기에 대한 새로운 탐색을 시도하고 실존적 자아의식을 형성한다. 하이데거는 인간은 주어진 것을 그대로 받아들이는 수동적인 존재가 아니라, 주어진 것을 자신이 떠맡아야 할 과제로 받아서 그것을 좀 더 나은 것으로 바꾸어 나가는 능동적인 존재라고 하였다. 이 존재를 하이데거는 현존재라고 하고 인간은 자기 실존에 대한 질문을 가지고 자기 존재를 이해하는 가운데 스스로의 잠재력을 실현하며 초월하여 ...
청소년기는 자신의 존재와 내적인 세계에 관심을 가지게 되는 시기이며, 이 과정에서 자기에 대한 새로운 탐색을 시도하고 실존적 자아의식을 형성한다. 하이데거는 인간은 주어진 것을 그대로 받아들이는 수동적인 존재가 아니라, 주어진 것을 자신이 떠맡아야 할 과제로 받아서 그것을 좀 더 나은 것으로 바꾸어 나가는 능동적인 존재라고 하였다. 이 존재를 하이데거는 현존재라고 하고 인간은 자기 실존에 대한 질문을 가지고 자기 존재를 이해하는 가운데 스스로의 잠재력을 실현하며 초월하여 살 수 있다고 하였다. 그리고 이것을 하이데거는 ‘실존’이라고 말한다. 이 실존에 있어서의 물음이 “나는 누구인가?”이다. 이 물음은 모든 인간의 기본적인 관심이자 물음이다. 이러한 의문을 제기하거나 정체감을 위한 탐색은 청소년기에만 국한되는 현상은 아니지만 청소년기는 인생의 어느 시기보다 더 자아의 발달이 중요한 시기이다. 자아개념이란 능력, 태도, 느낌을 포함한 자신에 대한 주관적인 인식개념이며, 자아정체성이란 다른 사람과 관계를 맺으며 가지게 되는 “나는 누구인가?“에 대한 해답이다. 이렇듯이 자아정체감 확립을 위한 노력은 청소년기에 가장 중요하고 필요하다고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 문헌 분석, 선행연구 고찰, 비교 분석방법을 사용하여 실존주의 집단상담 프로그램과 연극치료의 기법을 통하고 좀 더 발전적으로 연극치료의 이야기모델 이론과 기법을 추가하여 연극치료 기법을 활용한 실존주의 집단상담 프로그램으로 재구성하였다. 이 프로그램은 중학교 남학생의 자아개념과 자아정체감에 어떠한 영향을 미치는지 연구하고 그 효과성을 검증해 보고자 하는데 그 목적이 있다. 그리고 연극치료기법을 활용한 실존주의 집단상담 프로그램이 중학교 남학생의 자아개념과 자아정체감에 미치는 효과를 알아보기 위해 사후검사 점수의 집단 간 비교에서 사전검사 점수를 공변인으로 하는 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 중학교 남학생을 대상으로 연극치료기법을 활용한 실존주의 집단상담 프로그램을 시도한 연구로, 하이데거의 실존적 인간특성의 주요개념을 주제로 하여 연극치료의 기법을 활용하여, 중학교 남학생의 자아개념과 자아정체감에 긍정적인 영향을 주는 연구결과를 도출하였다. 본 연구 의의는 연극치료 기법을 활용한 실존주의 집단상담 프로그램을 실시하여 자신의 실존상황을 충분히 자각하고 경험하고 그 경험을 통하여 실존적 질문들에 대해 응답해 보도록 하였다. 그리하여 청소년 자신이 하이데거의 현존재이며 능동적인 존재임을 자각하고 주체성을 가진 본래적 자기를 찾도록 도와 본래적 삶을 시작하도록 촉구하였다. 그리고 연구 결과를 토대로 이후 진행될 후속 연구에 대해 보다 프로그램의 기초자료를 제공하였다.
청소년기는 자신의 존재와 내적인 세계에 관심을 가지게 되는 시기이며, 이 과정에서 자기에 대한 새로운 탐색을 시도하고 실존적 자아의식을 형성한다. 하이데거는 인간은 주어진 것을 그대로 받아들이는 수동적인 존재가 아니라, 주어진 것을 자신이 떠맡아야 할 과제로 받아서 그것을 좀 더 나은 것으로 바꾸어 나가는 능동적인 존재라고 하였다. 이 존재를 하이데거는 현존재라고 하고 인간은 자기 실존에 대한 질문을 가지고 자기 존재를 이해하는 가운데 스스로의 잠재력을 실현하며 초월하여 살 수 있다고 하였다. 그리고 이것을 하이데거는 ‘실존’이라고 말한다. 이 실존에 있어서의 물음이 “나는 누구인가?”이다. 이 물음은 모든 인간의 기본적인 관심이자 물음이다. 이러한 의문을 제기하거나 정체감을 위한 탐색은 청소년기에만 국한되는 현상은 아니지만 청소년기는 인생의 어느 시기보다 더 자아의 발달이 중요한 시기이다. 자아개념이란 능력, 태도, 느낌을 포함한 자신에 대한 주관적인 인식개념이며, 자아정체성이란 다른 사람과 관계를 맺으며 가지게 되는 “나는 누구인가?“에 대한 해답이다. 이렇듯이 자아정체감 확립을 위한 노력은 청소년기에 가장 중요하고 필요하다고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 문헌 분석, 선행연구 고찰, 비교 분석방법을 사용하여 실존주의 집단상담 프로그램과 연극치료의 기법을 통하고 좀 더 발전적으로 연극치료의 이야기모델 이론과 기법을 추가하여 연극치료 기법을 활용한 실존주의 집단상담 프로그램으로 재구성하였다. 이 프로그램은 중학교 남학생의 자아개념과 자아정체감에 어떠한 영향을 미치는지 연구하고 그 효과성을 검증해 보고자 하는데 그 목적이 있다. 그리고 연극치료기법을 활용한 실존주의 집단상담 프로그램이 중학교 남학생의 자아개념과 자아정체감에 미치는 효과를 알아보기 위해 사후검사 점수의 집단 간 비교에서 사전검사 점수를 공변인으로 하는 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 중학교 남학생을 대상으로 연극치료기법을 활용한 실존주의 집단상담 프로그램을 시도한 연구로, 하이데거의 실존적 인간특성의 주요개념을 주제로 하여 연극치료의 기법을 활용하여, 중학교 남학생의 자아개념과 자아정체감에 긍정적인 영향을 주는 연구결과를 도출하였다. 본 연구 의의는 연극치료 기법을 활용한 실존주의 집단상담 프로그램을 실시하여 자신의 실존상황을 충분히 자각하고 경험하고 그 경험을 통하여 실존적 질문들에 대해 응답해 보도록 하였다. 그리하여 청소년 자신이 하이데거의 현존재이며 능동적인 존재임을 자각하고 주체성을 가진 본래적 자기를 찾도록 도와 본래적 삶을 시작하도록 촉구하였다. 그리고 연구 결과를 토대로 이후 진행될 후속 연구에 대해 보다 프로그램의 기초자료를 제공하였다.
Adolescence is a time to be interested in his own existence and internal world. In the process, teenagers try a new search for self and form the existential self-consciousness. According to Heidegger(1927), human-being is not a passive existence that accepts a given task as it is but an active exist...
Adolescence is a time to be interested in his own existence and internal world. In the process, teenagers try a new search for self and form the existential self-consciousness. According to Heidegger(1927), human-being is not a passive existence that accepts a given task as it is but an active existence that undertake it and change it to be better. Heidegger emphasized this existence as Dasien, Being-in-the-World. He also claimed that anyone can achieve their fullest potential, while he has a question about his Being and understands his own Being. The question in the existence defined by Heidegger is 'Who am I.' This is all the basic human interest and question. Raising this question on searching for identity is not a phenomenon limited to adolescence. It is in adolescence that self-development is more important than any other time of life. This study integrates Existential Group Counseling Program with Drama therapy Technique using literature analysis, preceding research consideration, and comparison analysis methods and, adding story model theory and technique in drama therapy, reorganizes the program a little more progressively. The purpose of this study is to evaluate which influences this program has on self concept and self-identity of male middle school students and verify its effectiveness. To see the effect of this program, ANCOVA(analysis of covariance) where pre-test scores in group comparison of post-test scores are a covariate was conducted. The result of this study to attempt 'Effect of Existential Group Counseling Program Applying Drama therapy Technique' targeted at male middle school students proves that the program has positive effects on self concept and self-identity of them. The significance of this study is the following; Firstly, the students had a good opportunity to become more conscious of their own existence and to experience the situation in response to the program. Secondly, the teenagers considered themselves as Heidegger's Dasien and active Being through the experiences. This helped them to find an authentic self with identity and start an authentic life. Last of all, this study would provide the basic data for the subsequent studies conducted on the basis of this research results.
Adolescence is a time to be interested in his own existence and internal world. In the process, teenagers try a new search for self and form the existential self-consciousness. According to Heidegger(1927), human-being is not a passive existence that accepts a given task as it is but an active existence that undertake it and change it to be better. Heidegger emphasized this existence as Dasien, Being-in-the-World. He also claimed that anyone can achieve their fullest potential, while he has a question about his Being and understands his own Being. The question in the existence defined by Heidegger is 'Who am I.' This is all the basic human interest and question. Raising this question on searching for identity is not a phenomenon limited to adolescence. It is in adolescence that self-development is more important than any other time of life. This study integrates Existential Group Counseling Program with Drama therapy Technique using literature analysis, preceding research consideration, and comparison analysis methods and, adding story model theory and technique in drama therapy, reorganizes the program a little more progressively. The purpose of this study is to evaluate which influences this program has on self concept and self-identity of male middle school students and verify its effectiveness. To see the effect of this program, ANCOVA(analysis of covariance) where pre-test scores in group comparison of post-test scores are a covariate was conducted. The result of this study to attempt 'Effect of Existential Group Counseling Program Applying Drama therapy Technique' targeted at male middle school students proves that the program has positive effects on self concept and self-identity of them. The significance of this study is the following; Firstly, the students had a good opportunity to become more conscious of their own existence and to experience the situation in response to the program. Secondly, the teenagers considered themselves as Heidegger's Dasien and active Being through the experiences. This helped them to find an authentic self with identity and start an authentic life. Last of all, this study would provide the basic data for the subsequent studies conducted on the basis of this research results.
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