이 연구는 스크린골프레슨의 재미요인과 참여자의 성취목표성향 및 운동지속과의 관계를 규명하여 스크린골프의 활성화에 필요한 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 스크린골프장에서 레슨을 받고 있는 참여자를 모집단으로 설정하였으며 2015년 수도권(서울시, 인천시, 경기도)에 위치한 스크린골프장레슨 참여자를 대상으로 304명의 자료를 실제 분석에 사용하였다. 자료처리는 빈도분석(frequency analysis), 요인분석(exploratory factoranalysis: ...
이 연구는 스크린골프레슨의 재미요인과 참여자의 성취목표성향 및 운동지속과의 관계를 규명하여 스크린골프의 활성화에 필요한 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 스크린골프장에서 레슨을 받고 있는 참여자를 모집단으로 설정하였으며 2015년 수도권(서울시, 인천시, 경기도)에 위치한 스크린골프장레슨 참여자를 대상으로 304명의 자료를 실제 분석에 사용하였다. 자료처리는 빈도분석(frequency analysis), 요인분석(exploratory factoranalysis: EFA), t-검정, 일원변량분산분석(One-way ANOVA), 사후검증(Scheffe test), 방법을 사용하였으며, 상관 분석(correlation analysis)과 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 실시하였다. 이와 같은 연구방법 및 절차를 통하여 자료를 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 개인적 특성에 따른 재미요인에 있어 성별에 있어 유의한 차이가 없으며, 연령은 사교와 건강에서 유의한 차이를 나타냈으며, 경력에 있어 사교, 인정, 건강, 흥미 모든 요인에서 유의한 차이를 나타냈다. 학력에 있어 사교에서 유의한 차이를 나타냈다. 성취목표성향에 있어 성별은 유의한 차이가 없으며, 연령은 자아지향성에서 유의한 차이를 나타냈으며, 경력에 있어 과제지향성, 자아지향성 유의한 차이가 나타났다. 학력에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 운동지속에 있어 성별은 경향성에서 유의한 차이가 나타났으며, 연령은 가능성에서 유의한 차이가 나타났으며, 경력에 있어 경향성, 강화성, 가능성에서 모두 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 학력에 있어 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 재미요인이 성취목표성향에 미치는 영향을 분석한 결과, 과제지향성은 재미요인의 하위요인인 인정, 건강, 흥미는 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 자아지향성은 하위요인인 인정, 건강은 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 재미요인이 운동지속에 미치는 영향을 분석한 결과, 경향성은 재미요인 하위요인인 사교, 건강은 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 가능성은 하위요인인 인정에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 강화성은 하위요인인 인정, 흥미에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 성취목표성향이 운동지속에 미치는 영향을 분석한 결과, 경향성, 가능성은 성취목표성향의 하위요인인 과제지향성, 자아지향성에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 강화성은 하위요인인 자아지향성에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이 연구는 스크린골프레슨의 재미요인과 참여자의 성취목표성향 및 운동지속과의 관계를 규명하여 스크린골프의 활성화에 필요한 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 스크린골프장에서 레슨을 받고 있는 참여자를 모집단으로 설정하였으며 2015년 수도권(서울시, 인천시, 경기도)에 위치한 스크린골프장레슨 참여자를 대상으로 304명의 자료를 실제 분석에 사용하였다. 자료처리는 빈도분석(frequency analysis), 요인분석(exploratory factoranalysis: EFA), t-검정, 일원변량분산분석(One-way ANOVA), 사후검증(Scheffe test), 방법을 사용하였으며, 상관 분석(correlation analysis)과 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 실시하였다. 이와 같은 연구방법 및 절차를 통하여 자료를 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 개인적 특성에 따른 재미요인에 있어 성별에 있어 유의한 차이가 없으며, 연령은 사교와 건강에서 유의한 차이를 나타냈으며, 경력에 있어 사교, 인정, 건강, 흥미 모든 요인에서 유의한 차이를 나타냈다. 학력에 있어 사교에서 유의한 차이를 나타냈다. 성취목표성향에 있어 성별은 유의한 차이가 없으며, 연령은 자아지향성에서 유의한 차이를 나타냈으며, 경력에 있어 과제지향성, 자아지향성 유의한 차이가 나타났다. 학력에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 운동지속에 있어 성별은 경향성에서 유의한 차이가 나타났으며, 연령은 가능성에서 유의한 차이가 나타났으며, 경력에 있어 경향성, 강화성, 가능성에서 모두 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 학력에 있어 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 재미요인이 성취목표성향에 미치는 영향을 분석한 결과, 과제지향성은 재미요인의 하위요인인 인정, 건강, 흥미는 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 자아지향성은 하위요인인 인정, 건강은 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 재미요인이 운동지속에 미치는 영향을 분석한 결과, 경향성은 재미요인 하위요인인 사교, 건강은 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 가능성은 하위요인인 인정에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 강화성은 하위요인인 인정, 흥미에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 성취목표성향이 운동지속에 미치는 영향을 분석한 결과, 경향성, 가능성은 성취목표성향의 하위요인인 과제지향성, 자아지향성에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 강화성은 하위요인인 자아지향성에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The objective of this study is to provide data necessary to the vitalization of screen golf by examining the relations of interesting factors, achievement target tendency, and exercise adherence of screen golf lesson. A survey was conducted, targeting 304 participants in screen golf lesson in the ca...
The objective of this study is to provide data necessary to the vitalization of screen golf by examining the relations of interesting factors, achievement target tendency, and exercise adherence of screen golf lesson. A survey was conducted, targeting 304 participants in screen golf lesson in the capital area(Seoul-si, Incheon-si, and Gyeonggi-do) of 2015. For the data processing, it conducted frequency analysis, exploratory factor analysis(EFA), t-test, one-way ANOVA, Scheffe test, correlation analysis, and multiple regression analysis. The results of the analysis are like below.
First, regarding the interesting factors in accordance with the personal characteristics, there were no significant differences in sex while age showed significant differences in socializing and health. Regarding experience, there were significant differences in all the factors like socializing, recognition, health, and interest. Regarding academic background, socializing showed significant differences. In regard of achievement target tendency, there were no significant differences in sex while age showed significant differences in self-orientation. Regarding experience, there were significant differences in task orientation and self-orientation while academic background had no significant differences. In case of exercise adherence, sex showed significant differences in tendency while age showed significant differences in possibility. In regard of experience, all the tendency, reinforcement, and possibility showed statistically significant differences. There were no significant differences in academic background.
Second, in the results of analyzing the influence of interesting factors on achievement target tendency, the subfactors of interesting factors including recognition, health, and interest had positive influence on task orientation while the subfactors including recognition and health had positive influence on self-orientation.
Third, in the results of analyzing the influence of interesting factors on exercise adherence, the subfactors of interesting factors including socializing and health had positive influence on tendency while the subfactor, recognition showed positive influence on possibility. The reinforcement was positively influenced by the subfactors including recognition and interest.
Fourth, in the results of analyzing the influence of achievement target tendency on exercise adherence, the tendency and possibility were positively influenced by the subfactors of achievement target tendency including task orientation and self-orientation while the reinforcement was positively influenced by the subfactor, self-orientation.
The objective of this study is to provide data necessary to the vitalization of screen golf by examining the relations of interesting factors, achievement target tendency, and exercise adherence of screen golf lesson. A survey was conducted, targeting 304 participants in screen golf lesson in the capital area(Seoul-si, Incheon-si, and Gyeonggi-do) of 2015. For the data processing, it conducted frequency analysis, exploratory factor analysis(EFA), t-test, one-way ANOVA, Scheffe test, correlation analysis, and multiple regression analysis. The results of the analysis are like below.
First, regarding the interesting factors in accordance with the personal characteristics, there were no significant differences in sex while age showed significant differences in socializing and health. Regarding experience, there were significant differences in all the factors like socializing, recognition, health, and interest. Regarding academic background, socializing showed significant differences. In regard of achievement target tendency, there were no significant differences in sex while age showed significant differences in self-orientation. Regarding experience, there were significant differences in task orientation and self-orientation while academic background had no significant differences. In case of exercise adherence, sex showed significant differences in tendency while age showed significant differences in possibility. In regard of experience, all the tendency, reinforcement, and possibility showed statistically significant differences. There were no significant differences in academic background.
Second, in the results of analyzing the influence of interesting factors on achievement target tendency, the subfactors of interesting factors including recognition, health, and interest had positive influence on task orientation while the subfactors including recognition and health had positive influence on self-orientation.
Third, in the results of analyzing the influence of interesting factors on exercise adherence, the subfactors of interesting factors including socializing and health had positive influence on tendency while the subfactor, recognition showed positive influence on possibility. The reinforcement was positively influenced by the subfactors including recognition and interest.
Fourth, in the results of analyzing the influence of achievement target tendency on exercise adherence, the tendency and possibility were positively influenced by the subfactors of achievement target tendency including task orientation and self-orientation while the reinforcement was positively influenced by the subfactor, self-orientation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.