각 나라 문화와 민족 고유의 색이 화두로 떠오르고 있고 독특하고 다양한 문화 양식과 색채, 문양 등이 경쟁력을 가진 상품이나 가치로 인정받으면서 각 나라에서 전통 복식이나 음식, 민속공연 등을 전통문화상품으로 내세우고 있다.
가까운 나라 일본의 경우, 그들의 문화를 전 세계에 알리고 전통예술을 계승하는 측면에서 문화자원으로서의 가치를 인정받아 인당 연간 수입이 약 3천만 엔, 한화로 약 3억 원이라는 막대한 경제적 가치를 창출하고 있는 게이샤를 예로 들 수 있다.
이에 반해, 우리나라의 기생은 전통 복...
각 나라 문화와 민족 고유의 색이 화두로 떠오르고 있고 독특하고 다양한 문화 양식과 색채, 문양 등이 경쟁력을 가진 상품이나 가치로 인정받으면서 각 나라에서 전통 복식이나 음식, 민속공연 등을 전통문화상품으로 내세우고 있다.
가까운 나라 일본의 경우, 그들의 문화를 전 세계에 알리고 전통예술을 계승하는 측면에서 문화자원으로서의 가치를 인정받아 인당 연간 수입이 약 3천만 엔, 한화로 약 3억 원이라는 막대한 경제적 가치를 창출하고 있는 게이샤를 예로 들 수 있다.
이에 반해, 우리나라의 기생은 전통 복식의 아름다움과 공연을 동시에 보여줄 수 있는 아주 좋은 문화자원이지만 일제강점기를 지나며 왜곡되고 폄하되어 좋지 않은 이미지로 인식되어 우리의 여러 문화를 주도한 예술가로서의 면모는 인정받지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 기녀에 대한 잘못된 인식을 바로잡고 역사적으로 이어져온 조선후기의 기녀머리모양과 가체머리의 조형적 가치를 제시하고, 가체머리를 통한 문화상품 개발, 고전머리 재현 시 대중성을 높여 접근이 용이하고 다양한 스타일로 응용 가능하도록 기초자료를 제공하는 것에 목적을 두고 있다.
연구범위로는 시대의 이상적인 아름다움을 그려낸 미인도가 유행한 조선후기의 기녀가 등장하는 풍속화와 미인도를 선정하였고, 분석방법으로는 헤어디자인의 구성요소인 형태와 질감을 근거로 분석하였다. 풍속화와 미인도에 나타난 기녀 머리의 조형적 특징을 모티브로 하여 총 7개의 작품을 제작하였고 그 결과는 다음과 같다.
작품 1은 신윤복의 연당야유에 등장하는 의녀를 모티브로 대칭인 구형으로 볼륨감을 주어 안정감 있는 고전미를 느낄 수 있도록 연출하였다.
작품 2는 쌍검대무에 등장하는 기녀를 모티브로 한 작품으로 비대칭의 구형으로 부드러운 느낌을 주는 작품을 제작하였다.
작품 3은 신윤복의 연소답청에 등장하는 기녀를 모티브로 하여 제작한 작품으로 전두부와 후하부에 볼륨을 준 장구형의 형태로 말을 타는 기녀의 역동성을 표현하고자 하였다.
작품 4는 해남 윤씨 소장의 미인도에 등장한 기녀를 모티브로 화려하고 운동감 있는 느낌을 연출하기 위해 비대칭의 장구형 구조로 볼륨을 주었다.
작품 5는 신윤복의 단오풍정에 등장하는 그네 타는 여인을 모티브로 하여 전두부에 편구형의 큰 가체를 올림으로서 화려하면서 고전적인 아름다움을 강조하고자 하였다.
작품 6은 채용신의 팔도미인도에 등장하는 기녀를 모티브로 비대칭의 편구형태로 측두부에 과장된 볼륨을 주어 화려하고 관능적인 느낌을 주는 작품을 제작하였다.
작품 7 역시 채용신의 팔도미인도에 등장하는 기녀를 모티브로 하여 대각선 방향의 장구형 구도로 제작하여 관능적인 느낌을 표현하려 하였다.
풍속화와 미인도에 나타난 기녀 트레머리를 분석하여 제작한 결과 구형, 장구형, 편구형 등 다양한 형태와 운동방향으로 나타났고, 이에 조선 후기 기녀의 뛰어난 미적 감각을 엿볼 수 있었다.
고전머리 재현 시 가체의 무게를 줄이면서 볼륨감을 주기 위해 씽을 사용하였고 기존의 원사를 대신해 경사를 사용하여 무게감을 줄였으며 과정을 간결화 하여 대중성을 높인데 의의가 있다. 가볍고 아름다운 스타일의 트레머리를 재현하여 대중성을 높일 수 있다면 하나의 문화상품으로 개발하여 일본의 경우와 같이 이익을 창출하고 문화자원으로서 기생이 인정받을 수 있을 것으로 사료된다.
본 연구를 바탕으로 기생에 대한 잘못된 인식을 바로잡고 예술가로서의 기생의 면모를 대중에게 어필되기를 바라며 한국전통 트레머리의 대중화 방안 모색과 여러 방면으로 응용 가능한 트레머리 작품제작 연구와 문화상품으로 개발할 수 있도록 쉽고 아름답게 접근할 수 있는 방법을 모색하는데 기초자료로 활용되어지기를 바라며 나아가 문화산업측면에서 색깔이 뚜렷하며 아름다운 한국의 미를 세계에 알릴 수 있는 계기가 되기를 기대한다.
각 나라 문화와 민족 고유의 색이 화두로 떠오르고 있고 독특하고 다양한 문화 양식과 색채, 문양 등이 경쟁력을 가진 상품이나 가치로 인정받으면서 각 나라에서 전통 복식이나 음식, 민속공연 등을 전통문화상품으로 내세우고 있다.
가까운 나라 일본의 경우, 그들의 문화를 전 세계에 알리고 전통예술을 계승하는 측면에서 문화자원으로서의 가치를 인정받아 인당 연간 수입이 약 3천만 엔, 한화로 약 3억 원이라는 막대한 경제적 가치를 창출하고 있는 게이샤를 예로 들 수 있다.
이에 반해, 우리나라의 기생은 전통 복식의 아름다움과 공연을 동시에 보여줄 수 있는 아주 좋은 문화자원이지만 일제강점기를 지나며 왜곡되고 폄하되어 좋지 않은 이미지로 인식되어 우리의 여러 문화를 주도한 예술가로서의 면모는 인정받지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 기녀에 대한 잘못된 인식을 바로잡고 역사적으로 이어져온 조선후기의 기녀머리모양과 가체머리의 조형적 가치를 제시하고, 가체머리를 통한 문화상품 개발, 고전머리 재현 시 대중성을 높여 접근이 용이하고 다양한 스타일로 응용 가능하도록 기초자료를 제공하는 것에 목적을 두고 있다.
연구범위로는 시대의 이상적인 아름다움을 그려낸 미인도가 유행한 조선후기의 기녀가 등장하는 풍속화와 미인도를 선정하였고, 분석방법으로는 헤어디자인의 구성요소인 형태와 질감을 근거로 분석하였다. 풍속화와 미인도에 나타난 기녀 머리의 조형적 특징을 모티브로 하여 총 7개의 작품을 제작하였고 그 결과는 다음과 같다.
작품 1은 신윤복의 연당야유에 등장하는 의녀를 모티브로 대칭인 구형으로 볼륨감을 주어 안정감 있는 고전미를 느낄 수 있도록 연출하였다.
작품 2는 쌍검대무에 등장하는 기녀를 모티브로 한 작품으로 비대칭의 구형으로 부드러운 느낌을 주는 작품을 제작하였다.
작품 3은 신윤복의 연소답청에 등장하는 기녀를 모티브로 하여 제작한 작품으로 전두부와 후하부에 볼륨을 준 장구형의 형태로 말을 타는 기녀의 역동성을 표현하고자 하였다.
작품 4는 해남 윤씨 소장의 미인도에 등장한 기녀를 모티브로 화려하고 운동감 있는 느낌을 연출하기 위해 비대칭의 장구형 구조로 볼륨을 주었다.
작품 5는 신윤복의 단오풍정에 등장하는 그네 타는 여인을 모티브로 하여 전두부에 편구형의 큰 가체를 올림으로서 화려하면서 고전적인 아름다움을 강조하고자 하였다.
작품 6은 채용신의 팔도미인도에 등장하는 기녀를 모티브로 비대칭의 편구형태로 측두부에 과장된 볼륨을 주어 화려하고 관능적인 느낌을 주는 작품을 제작하였다.
작품 7 역시 채용신의 팔도미인도에 등장하는 기녀를 모티브로 하여 대각선 방향의 장구형 구도로 제작하여 관능적인 느낌을 표현하려 하였다.
풍속화와 미인도에 나타난 기녀 트레머리를 분석하여 제작한 결과 구형, 장구형, 편구형 등 다양한 형태와 운동방향으로 나타났고, 이에 조선 후기 기녀의 뛰어난 미적 감각을 엿볼 수 있었다.
고전머리 재현 시 가체의 무게를 줄이면서 볼륨감을 주기 위해 씽을 사용하였고 기존의 원사를 대신해 경사를 사용하여 무게감을 줄였으며 과정을 간결화 하여 대중성을 높인데 의의가 있다. 가볍고 아름다운 스타일의 트레머리를 재현하여 대중성을 높일 수 있다면 하나의 문화상품으로 개발하여 일본의 경우와 같이 이익을 창출하고 문화자원으로서 기생이 인정받을 수 있을 것으로 사료된다.
본 연구를 바탕으로 기생에 대한 잘못된 인식을 바로잡고 예술가로서의 기생의 면모를 대중에게 어필되기를 바라며 한국전통 트레머리의 대중화 방안 모색과 여러 방면으로 응용 가능한 트레머리 작품제작 연구와 문화상품으로 개발할 수 있도록 쉽고 아름답게 접근할 수 있는 방법을 모색하는데 기초자료로 활용되어지기를 바라며 나아가 문화산업측면에서 색깔이 뚜렷하며 아름다운 한국의 미를 세계에 알릴 수 있는 계기가 되기를 기대한다.
Each national culture and ethnic group's endemic color become the conversation topic. exotic and diverse culture, color and pattern is considered as strong value and product. Therefore, each country puts up their tranditional clothes, food and performance as a tranditional cultural products.
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Each national culture and ethnic group's endemic color become the conversation topic. exotic and diverse culture, color and pattern is considered as strong value and product. Therefore, each country puts up their tranditional clothes, food and performance as a tranditional cultural products.
The nearest nation, as a Japan's example, the Geisha is admitted as a value of culture resource. Therefore, they produce enormous economical benefit 30millions(300millions won) yen per person a year. It also introduces their culture all over the world and succeed their tranditional art work.
On the contrary, even though Korean Gisaeng is the best culture resource which can show beauty of tranditional clothes and performance, It was distorted and disparaged during the period of Japanese occupation. Now Gisaeng has a negative imagine and is not admitted as an artist who takes lead our culture. That is why we start the research. This research's purpose is to correct the wrong awareness about Gisaeng and suggest a real value of Gisaeng's hair and Gache hair which were popular in late Joseon dynasty. Besides, the research will produce cultural product through Gache hair, change the tranditional hair to modern style for popular appeal.
Mi‐in‐do and Genre painting were painted Gisaeng who was popular and beautiful in late Joseon dynasty are selected as a range of research. Method of examination is basis on form and texture which are hair style's component. We make 7 works motivated from Gisaeng hair's formative feature appeared in Genre painting and Mi‐in‐do.
Work 1 is motivated from stepdaughter appeared in Shin Yun‐bok's 'playing near the pond'. It is symmetric and glamorous so that we can feel classical beauty with stability.
Work 2 is motivated from Gisaeng appeared in 'dance with two knives'. It is asymmetric and giving a soft feeling.
Work 3 is motivated from Gisaeng appeared in Shin Yun‐bok's 'walk with horses'. It expresses Gisaeng's dynamics with glamorous hair in the forehead and back of the head.
Work 4 is motivated from Gisaeng appeared in Yeon's family's Mi‐in‐do. It is asymmetrically glamorous to express feeling of beauty and activity.
Work 5 is motivated from Gisaeng appeared in Shin Yun‐bok's 'having a swing'. It emphasizes fancy and classical beauty through a big flat shape Gache on the forehead.
Work 6 is motivated from Gisaeng appeared in Chae Yong sin the eight provinces of Mi‐in‐do. It expresses exaggerated curvy (flat shape) in the side of the head to provide fancy and sensual feeling.
Work 7 is motivated from Gisaeng appeared in Chae Yong sin the eight provinces of Mi‐in‐do. It expresses fancy and sensual feeling through cross court view(hourglass shape).
As a result of examination and producing, there are many kinds of form and motion direction such as globular shape, hourglass shape and flat shape. These kinds of shapes are shown us Gisaeng's art sens and hair's formative shape in late Joseon dynasty.
We used 'Ssing' for expressing glamorous effect and using 'Geong sa' instead of 'Won‐sa' with no heavy. We also reduce the steps of making Gisaeng hair to improve popular appeal. If we can reproduce more light and beautiful trade hair, Gisaeng can be admitted as a culture resource to give a economical benefit like Japan.
On the basis of research, we hope Gisaeng's wrong view is corrected and appealed as a beautiful artist. In addition, this research would be used for way to approve to public people and produce new style of tre hair. I hope our woke becomes a motivation to introduce Korean culture and find a color of our culture.
Each national culture and ethnic group's endemic color become the conversation topic. exotic and diverse culture, color and pattern is considered as strong value and product. Therefore, each country puts up their tranditional clothes, food and performance as a tranditional cultural products.
The nearest nation, as a Japan's example, the Geisha is admitted as a value of culture resource. Therefore, they produce enormous economical benefit 30millions(300millions won) yen per person a year. It also introduces their culture all over the world and succeed their tranditional art work.
On the contrary, even though Korean Gisaeng is the best culture resource which can show beauty of tranditional clothes and performance, It was distorted and disparaged during the period of Japanese occupation. Now Gisaeng has a negative imagine and is not admitted as an artist who takes lead our culture. That is why we start the research. This research's purpose is to correct the wrong awareness about Gisaeng and suggest a real value of Gisaeng's hair and Gache hair which were popular in late Joseon dynasty. Besides, the research will produce cultural product through Gache hair, change the tranditional hair to modern style for popular appeal.
Mi‐in‐do and Genre painting were painted Gisaeng who was popular and beautiful in late Joseon dynasty are selected as a range of research. Method of examination is basis on form and texture which are hair style's component. We make 7 works motivated from Gisaeng hair's formative feature appeared in Genre painting and Mi‐in‐do.
Work 1 is motivated from stepdaughter appeared in Shin Yun‐bok's 'playing near the pond'. It is symmetric and glamorous so that we can feel classical beauty with stability.
Work 2 is motivated from Gisaeng appeared in 'dance with two knives'. It is asymmetric and giving a soft feeling.
Work 3 is motivated from Gisaeng appeared in Shin Yun‐bok's 'walk with horses'. It expresses Gisaeng's dynamics with glamorous hair in the forehead and back of the head.
Work 4 is motivated from Gisaeng appeared in Yeon's family's Mi‐in‐do. It is asymmetrically glamorous to express feeling of beauty and activity.
Work 5 is motivated from Gisaeng appeared in Shin Yun‐bok's 'having a swing'. It emphasizes fancy and classical beauty through a big flat shape Gache on the forehead.
Work 6 is motivated from Gisaeng appeared in Chae Yong sin the eight provinces of Mi‐in‐do. It expresses exaggerated curvy (flat shape) in the side of the head to provide fancy and sensual feeling.
Work 7 is motivated from Gisaeng appeared in Chae Yong sin the eight provinces of Mi‐in‐do. It expresses fancy and sensual feeling through cross court view(hourglass shape).
As a result of examination and producing, there are many kinds of form and motion direction such as globular shape, hourglass shape and flat shape. These kinds of shapes are shown us Gisaeng's art sens and hair's formative shape in late Joseon dynasty.
We used 'Ssing' for expressing glamorous effect and using 'Geong sa' instead of 'Won‐sa' with no heavy. We also reduce the steps of making Gisaeng hair to improve popular appeal. If we can reproduce more light and beautiful trade hair, Gisaeng can be admitted as a culture resource to give a economical benefit like Japan.
On the basis of research, we hope Gisaeng's wrong view is corrected and appealed as a beautiful artist. In addition, this research would be used for way to approve to public people and produce new style of tre hair. I hope our woke becomes a motivation to introduce Korean culture and find a color of our culture.
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#조선후기
#풍속화
#기녀머리
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