본 연구는 방과 후 쇼트트랙 활동이 초등학생의 사회성 발달에 어떠한 영향을 미치는 가를 조사한 연구이다. 본 연구의 대상은 J, K, D지역의 초등학생 중 방과 후 쇼트트랙 활동에 참여하는 학생 88명, 참여하지 않은 학생 70명이었다. 이들을 연구대상으로 하여 설문지법을 이용해서 사회성의 하위영역인 활동성, 사교성, 성취성, 자주성, 책임성 등을 조사해서 쇼트트랙 참여여부, 성별, 학년, 참여 기간, 참여 빈도 등으로 구분하여 통계적으로 분석한 결과는 다음과 같다. 쇼트트랙 활동 참여 여부에 따른 초등학생의 사회성 ...
본 연구는 방과 후 쇼트트랙 활동이 초등학생의 사회성 발달에 어떠한 영향을 미치는 가를 조사한 연구이다. 본 연구의 대상은 J, K, D지역의 초등학생 중 방과 후 쇼트트랙 활동에 참여하는 학생 88명, 참여하지 않은 학생 70명이었다. 이들을 연구대상으로 하여 설문지법을 이용해서 사회성의 하위영역인 활동성, 사교성, 성취성, 자주성, 책임성 등을 조사해서 쇼트트랙 참여여부, 성별, 학년, 참여 기간, 참여 빈도 등으로 구분하여 통계적으로 분석한 결과는 다음과 같다. 쇼트트랙 활동 참여 여부에 따른 초등학생의 사회성 차이분석 결과, 활동성, 사교성, 성취성, 자주성, 책임성의 전 영역에서 쇼트트랙 활동에 참여한 아동과 참여하지 않은 아동 간 유의한 차이가 나타났다. 쇼트트랙 활동 참여 남학생이 여학생에 비해 사회성이 높게 나타났다. 한편 쇼트트랙 활동에 참여하는 1-2학년의 사회성이 3-4학년의 사회성보다 전반적으로 높게 나타났다. 쇼트트랙 활동 참여 기간과 빈도에 따라서는 사회성 발달과 무관한 것으로 분석되었다. 결론적으로 방과 후 쇼트트랙 활동에 참여하는 저학년 남학생이 사회성 발달을 가장 잘 이루고 있는 것으로 나타났다. 따라서 쇼트트랙 스케이팅 활동을 통해서 사회성 발달을 도모하고자 한다면 초등학교 저학년 남학생을 대상으로 실시한다면 긍정적인 효과를 얻을 수 있을 것으로 사료된다.
본 연구는 방과 후 쇼트트랙 활동이 초등학생의 사회성 발달에 어떠한 영향을 미치는 가를 조사한 연구이다. 본 연구의 대상은 J, K, D지역의 초등학생 중 방과 후 쇼트트랙 활동에 참여하는 학생 88명, 참여하지 않은 학생 70명이었다. 이들을 연구대상으로 하여 설문지법을 이용해서 사회성의 하위영역인 활동성, 사교성, 성취성, 자주성, 책임성 등을 조사해서 쇼트트랙 참여여부, 성별, 학년, 참여 기간, 참여 빈도 등으로 구분하여 통계적으로 분석한 결과는 다음과 같다. 쇼트트랙 활동 참여 여부에 따른 초등학생의 사회성 차이분석 결과, 활동성, 사교성, 성취성, 자주성, 책임성의 전 영역에서 쇼트트랙 활동에 참여한 아동과 참여하지 않은 아동 간 유의한 차이가 나타났다. 쇼트트랙 활동 참여 남학생이 여학생에 비해 사회성이 높게 나타났다. 한편 쇼트트랙 활동에 참여하는 1-2학년의 사회성이 3-4학년의 사회성보다 전반적으로 높게 나타났다. 쇼트트랙 활동 참여 기간과 빈도에 따라서는 사회성 발달과 무관한 것으로 분석되었다. 결론적으로 방과 후 쇼트트랙 활동에 참여하는 저학년 남학생이 사회성 발달을 가장 잘 이루고 있는 것으로 나타났다. 따라서 쇼트트랙 스케이팅 활동을 통해서 사회성 발달을 도모하고자 한다면 초등학교 저학년 남학생을 대상으로 실시한다면 긍정적인 효과를 얻을 수 있을 것으로 사료된다.
The effect of short track activities after school on the sociality in the elementary school students
Lee, Eun Sun Majoring in physical education Graduate school of education in Woosuk University (Supervised by prof. Yun, Shin Jung Sc. D)
ABSTRACT
The effect of short track activities after school on the sociality in the elementary school students
Lee, Eun Sun Majoring in physical education Graduate school of education in Woosuk University (Supervised by prof. Yun, Shin Jung Sc. D)
The purpose of this study was to examine the effect of short track activities after school on the sociality in the elementary school students. For this study, there were obtained questionnaires from 158 subjects. Of these subjects, 88 students were participated in the short track activities, 70 students were not. The questionnaires were composed of 5 sub-domain, activity, sociability, achievement, independence and accountability. Also the data obtained from these subjects were analyzed to participating or not participating, sex, grade, participating period, and participating frequency. As a result of analysis statistically, are as follows. In the comparison of participating or not participating short track activities, sex, and grade, there were significant differences of a range of on the full spectrum social activity. In the comparison according to the period of short track activity, there was no significant difference. In the comparison according to the frequency of short track activity, there was no significant difference in all sub-domain beside independence. These results suggest that there was the effect of short track activities after school on the sociality in the elementary school students. Therefore, it was obvious that short track activity after school was available to cultivating personality or sociality of children.
Short track activity, sociality, activity after school
ABSTRACT
The effect of short track activities after school on the sociality in the elementary school students
Lee, Eun Sun Majoring in physical education Graduate school of education in Woosuk University (Supervised by prof. Yun, Shin Jung Sc. D)
The purpose of this study was to examine the effect of short track activities after school on the sociality in the elementary school students. For this study, there were obtained questionnaires from 158 subjects. Of these subjects, 88 students were participated in the short track activities, 70 students were not. The questionnaires were composed of 5 sub-domain, activity, sociability, achievement, independence and accountability. Also the data obtained from these subjects were analyzed to participating or not participating, sex, grade, participating period, and participating frequency. As a result of analysis statistically, are as follows. In the comparison of participating or not participating short track activities, sex, and grade, there were significant differences of a range of on the full spectrum social activity. In the comparison according to the period of short track activity, there was no significant difference. In the comparison according to the frequency of short track activity, there was no significant difference in all sub-domain beside independence. These results suggest that there was the effect of short track activities after school on the sociality in the elementary school students. Therefore, it was obvious that short track activity after school was available to cultivating personality or sociality of children.
Short track activity, sociality, activity after school
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.