[학위논문]주의분산에 따른 말소리장애 아동과 일반아동의 자음정확도 비교 Comparison of Percentage of Consonants Correct between Speech Sound Disorder Children and General Children According to Distraction Tasks원문보기
본 연구의 목적은 말소리장애 아동과 일반 아동의 과제제시상황에 따른 자음정확도와 비유창성의 빈도 비교를 통하여 말소리장애 아동의 말 산출 특성에 대하여 살펴보았다. G시의 4, 5, 6세 말소리장애 아동 15명과 일반 아동 15명을 대상으로 이름대기 과제를 자유상황과 분산상황에서 실시하고 자음정확도와 비유창성의 빈도를 구하였다. 두 집단의 비교를 위하여 two-way ANOVA를 실시하였다. 통계처리는 IBM SPSS Statistics 22.0으로 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 말소리장애 아동과 일반 아동의 이름대기 과제에서 자음정확도는 유의미하게 차이가 있었다. 상황에 따라 살펴보면 자유상황과 분산상황 간 통계적으로 유의미하지 않게 나타났지만 자유상황이 분산상황보다 높은 경향을 보였다. 둘째, 말소리장애 아동과 일반 아동의 이름대기 과제에서 비유창성의 빈도는 일반 아동이 통계적으로 유의미하게 높은 빈도를 보였다. 상황에 따라 살펴본 결과는 자유상황보다 분산상황에서 통계적으로 유의미하게 높은 빈도를 보였다. 집단과 과제 간 상호작용은 통계적으로 유의미하게 나타났는데 그러한 이유는 말소리장애 아동은 상황에 따라 유의미한 차이를 보이지 않았지만 일반 아동은 상황에 따라 유의한 차이를 보였기 때문이다. 본 연구에 대한 논의는 다음과 같다. 말소리를 산출할 때 인지적 부담은 말소리의 정확도를 낮추는 것으로 볼 수 있다. 하지만 이러한 점이 말소리장애 아동과 일반 아동 간에 차이점은 확인할 수 없었다. 둘째, 일반 아동은 주의가 분산되는 말하기 상황에서 말의 정확성을 판단하는 ...
본 연구의 목적은 말소리장애 아동과 일반 아동의 과제제시상황에 따른 자음정확도와 비유창성의 빈도 비교를 통하여 말소리장애 아동의 말 산출 특성에 대하여 살펴보았다. G시의 4, 5, 6세 말소리장애 아동 15명과 일반 아동 15명을 대상으로 이름대기 과제를 자유상황과 분산상황에서 실시하고 자음정확도와 비유창성의 빈도를 구하였다. 두 집단의 비교를 위하여 two-way ANOVA를 실시하였다. 통계처리는 IBM SPSS Statistics 22.0으로 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 말소리장애 아동과 일반 아동의 이름대기 과제에서 자음정확도는 유의미하게 차이가 있었다. 상황에 따라 살펴보면 자유상황과 분산상황 간 통계적으로 유의미하지 않게 나타났지만 자유상황이 분산상황보다 높은 경향을 보였다. 둘째, 말소리장애 아동과 일반 아동의 이름대기 과제에서 비유창성의 빈도는 일반 아동이 통계적으로 유의미하게 높은 빈도를 보였다. 상황에 따라 살펴본 결과는 자유상황보다 분산상황에서 통계적으로 유의미하게 높은 빈도를 보였다. 집단과 과제 간 상호작용은 통계적으로 유의미하게 나타났는데 그러한 이유는 말소리장애 아동은 상황에 따라 유의미한 차이를 보이지 않았지만 일반 아동은 상황에 따라 유의한 차이를 보였기 때문이다. 본 연구에 대한 논의는 다음과 같다. 말소리를 산출할 때 인지적 부담은 말소리의 정확도를 낮추는 것으로 볼 수 있다. 하지만 이러한 점이 말소리장애 아동과 일반 아동 간에 차이점은 확인할 수 없었다. 둘째, 일반 아동은 주의가 분산되는 말하기 상황에서 말의 정확성을 판단하는 모니터링 장치를 이용하여 내면적인 음성 계획의 오류를 판단하고 수정하였다. 반면, 말소리장애 아동은 주의가 분산되는 말하기 상황에서 말소리가 오류 된 상태로 산출하였다. 이러한 점은 말소리장애 아동이 말을 감독하는 모니터링 과정과 피드백 장치를 적절하게 활용하지 못하였다고 생각할 수 있다.
본 연구의 목적은 말소리장애 아동과 일반 아동의 과제제시상황에 따른 자음정확도와 비유창성의 빈도 비교를 통하여 말소리장애 아동의 말 산출 특성에 대하여 살펴보았다. G시의 4, 5, 6세 말소리장애 아동 15명과 일반 아동 15명을 대상으로 이름대기 과제를 자유상황과 분산상황에서 실시하고 자음정확도와 비유창성의 빈도를 구하였다. 두 집단의 비교를 위하여 two-way ANOVA를 실시하였다. 통계처리는 IBM SPSS Statistics 22.0으로 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 말소리장애 아동과 일반 아동의 이름대기 과제에서 자음정확도는 유의미하게 차이가 있었다. 상황에 따라 살펴보면 자유상황과 분산상황 간 통계적으로 유의미하지 않게 나타났지만 자유상황이 분산상황보다 높은 경향을 보였다. 둘째, 말소리장애 아동과 일반 아동의 이름대기 과제에서 비유창성의 빈도는 일반 아동이 통계적으로 유의미하게 높은 빈도를 보였다. 상황에 따라 살펴본 결과는 자유상황보다 분산상황에서 통계적으로 유의미하게 높은 빈도를 보였다. 집단과 과제 간 상호작용은 통계적으로 유의미하게 나타났는데 그러한 이유는 말소리장애 아동은 상황에 따라 유의미한 차이를 보이지 않았지만 일반 아동은 상황에 따라 유의한 차이를 보였기 때문이다. 본 연구에 대한 논의는 다음과 같다. 말소리를 산출할 때 인지적 부담은 말소리의 정확도를 낮추는 것으로 볼 수 있다. 하지만 이러한 점이 말소리장애 아동과 일반 아동 간에 차이점은 확인할 수 없었다. 둘째, 일반 아동은 주의가 분산되는 말하기 상황에서 말의 정확성을 판단하는 모니터링 장치를 이용하여 내면적인 음성 계획의 오류를 판단하고 수정하였다. 반면, 말소리장애 아동은 주의가 분산되는 말하기 상황에서 말소리가 오류 된 상태로 산출하였다. 이러한 점은 말소리장애 아동이 말을 감독하는 모니터링 과정과 피드백 장치를 적절하게 활용하지 못하였다고 생각할 수 있다.
The purpose of this study is to examine speech production characteristics of Speech Sound Disorder children through frequency comparison of Percentage of consonants correct and disfluency according to problem presenting situation of Speech Sound Disorder children and general children. Targeting 15 S...
The purpose of this study is to examine speech production characteristics of Speech Sound Disorder children through frequency comparison of Percentage of consonants correct and disfluency according to problem presenting situation of Speech Sound Disorder children and general children. Targeting 15 Speech Sound Disorder children and 15 general children in their 4, 5, and 6 in G City, a naming task is conducted in free situation and scattering situation, and frequency of Percentage of consonants correct and disfluency is found. Two-way ANOVA is conducted to compare two groups. Statistical treatment is conducted by IBM SPSS Statistics 22.0. The results of this study are as follows. First, there is a significant difference of Percentage of consonants correct in the naming task of Speech Sound Disorder children and general children. There is no statistically significant difference between free situation and scattering situation, but free situation is higher than scattering situation. Second, frequency of disfluency of general children is significantly higher than frequency of Speech Sound Disorder children in the naming task of Speech Sound Disorder children and general children. Frequency in scattering situation is significantly higher than frequency in free situation. Interaction between group and task is statistically significant, because Speech Sound Disorder children do not show a significant difference by situations, but general children show a significant difference by situations. Discussion of this study is as follows. When voice is produced, cognitive burden reduces voice correctness. However, a difference between Speech Sound Disorder children and general children cannot be confirmed. Second, in the scattering speaking situation, general children judge and modify the error of internal voice plan with monitoring equipment judging language correctness. However, in the scattering speaking situation, Speech Sound Disorder children produce voice with error. This is because Speech Sound Disorder children do not use monitoring process supervising language and feedback system properly.
The purpose of this study is to examine speech production characteristics of Speech Sound Disorder children through frequency comparison of Percentage of consonants correct and disfluency according to problem presenting situation of Speech Sound Disorder children and general children. Targeting 15 Speech Sound Disorder children and 15 general children in their 4, 5, and 6 in G City, a naming task is conducted in free situation and scattering situation, and frequency of Percentage of consonants correct and disfluency is found. Two-way ANOVA is conducted to compare two groups. Statistical treatment is conducted by IBM SPSS Statistics 22.0. The results of this study are as follows. First, there is a significant difference of Percentage of consonants correct in the naming task of Speech Sound Disorder children and general children. There is no statistically significant difference between free situation and scattering situation, but free situation is higher than scattering situation. Second, frequency of disfluency of general children is significantly higher than frequency of Speech Sound Disorder children in the naming task of Speech Sound Disorder children and general children. Frequency in scattering situation is significantly higher than frequency in free situation. Interaction between group and task is statistically significant, because Speech Sound Disorder children do not show a significant difference by situations, but general children show a significant difference by situations. Discussion of this study is as follows. When voice is produced, cognitive burden reduces voice correctness. However, a difference between Speech Sound Disorder children and general children cannot be confirmed. Second, in the scattering speaking situation, general children judge and modify the error of internal voice plan with monitoring equipment judging language correctness. However, in the scattering speaking situation, Speech Sound Disorder children produce voice with error. This is because Speech Sound Disorder children do not use monitoring process supervising language and feedback system properly.
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