본 연구는 고등학교 태권도 겨루기 선수의 경기력 변화 인지 과정을 탐색함으로서 고등학교 태권도 겨루기 선수들의 경기력에 대한 인식이 어떻게 형성되는지의 과정을 살펴보고, 태권도 경기 준비과정에서 고등학교 태권도 선수들의 경기력 변화의 양상을 이해함으로서 현상으로 부터의 이론화를 수행하기 위한 것이다.
연구목적 달성을 위해, 첫째, 고등학교 태권도 겨루기 선수에게 경기력 변화는 무엇을 의미하는가? 둘째, 고등학교 태권도 겨루기 선수는 경기력 변화에 대한 인식을 어떻게 형성하게 되는가? 셋째, 고등학교 태권도 겨루기 선수들은 태권도 경기력 변화 과정 속에서 어떤 경험을 거치게 되는가? 를 연구문제로 선정하고 문제해결을 위해 ...
본 연구는 고등학교 태권도 겨루기 선수의 경기력 변화 인지 과정을 탐색함으로서 고등학교 태권도 겨루기 선수들의 경기력에 대한 인식이 어떻게 형성되는지의 과정을 살펴보고, 태권도 경기 준비과정에서 고등학교 태권도 선수들의 경기력 변화의 양상을 이해함으로서 현상으로 부터의 이론화를 수행하기 위한 것이다.
연구목적 달성을 위해, 첫째, 고등학교 태권도 겨루기 선수에게 경기력 변화는 무엇을 의미하는가? 둘째, 고등학교 태권도 겨루기 선수는 경기력 변화에 대한 인식을 어떻게 형성하게 되는가? 셋째, 고등학교 태권도 겨루기 선수들은 태권도 경기력 변화 과정 속에서 어떤 경험을 거치게 되는가? 를 연구문제로 선정하고 문제해결을 위해 질적 연구방법의 하나인 근거 이론적 방법을 선택하였다.
자료 수집을 위해 현재 고등학교 태권도 선수로 경기를 준비를 경험하고 연구 참여자 3명을 선정하였다. 그들은 본 연구의 주제와 밀접한 관련이 있는 고등학교 태권도 선수로써 훈련 과정중인 자들이다. 본 연구자는 3명의 연구 참여자들에게 2회의 심층면접을 실시하였으며 심층면접 시에 연구 참여자들의 태도, 말의 뉘앙스, 분위기 등의 관찰에 기초한 현장기록 등의 자료를 수집하였다.
근거 이론적 탐색과정을 통하여 얻어진 결론은 첫 째, 연구 참여자들이 태권도 훈련 과정을 통해 자신이 변화하는 과정을 경험하며 훈련에서 이루어지는 과정 속에서 다양한 방법을 배우고 자신의 목표와 진로에 대해 한 발 더 다가가며 성장하는 단계를 거치게 된다는 것이다. 둘 째, 선수들은 그 과정에서 훈련을 통한 학습의 영향을 지원한 가장 중요한 역할을 담당하는 것은 지도자라고 인식형성이 되고 있었다. 셋 째, 선수들은 고등학교 태권도 훈련과정에서 경기력 향상을 위한 다양한 방법들을 경험함으로서 경기력에 대한 자신만의 변화양상의 인식을 통해 자신의 진로와 목표를 위해 많은 고민을 하게 되고 태권도선수로써의 자신의 역할에 대한 꾸준한 노력을 통한 보상을 기대하며 훈련에 매진하고 있었다. 선수들은 태권도를 통한 자신의 성장이라는 한 가지 가치에만 집중하여 달려온 탓에 다른 학업에 대한 정보와 열정은 부족하였으며 훈련에만 몰입하는 생활을 지속하였다. 또한 대학 진학, 실업팀 입단이라는 목표와 선수로써 최고 영광이라고 생각되어지는 국가대표 선발을 목표로 혹독한 훈련과정을 통하여 자신의 경기력 향상에 주력하고 그 변화에 주목하면서 현재와 미래에 대해 고민하고 이의 해결을 위한 끊임없는 노력을 지속하고 있었다.
본 연구는 고등학교 태권도 겨루기 선수의 경기력 변화 인지 과정을 탐색함으로서 고등학교 태권도 겨루기 선수들의 경기력에 대한 인식이 어떻게 형성되는지의 과정을 살펴보고, 태권도 경기 준비과정에서 고등학교 태권도 선수들의 경기력 변화의 양상을 이해함으로서 현상으로 부터의 이론화를 수행하기 위한 것이다.
연구목적 달성을 위해, 첫째, 고등학교 태권도 겨루기 선수에게 경기력 변화는 무엇을 의미하는가? 둘째, 고등학교 태권도 겨루기 선수는 경기력 변화에 대한 인식을 어떻게 형성하게 되는가? 셋째, 고등학교 태권도 겨루기 선수들은 태권도 경기력 변화 과정 속에서 어떤 경험을 거치게 되는가? 를 연구문제로 선정하고 문제해결을 위해 질적 연구방법의 하나인 근거 이론적 방법을 선택하였다.
자료 수집을 위해 현재 고등학교 태권도 선수로 경기를 준비를 경험하고 연구 참여자 3명을 선정하였다. 그들은 본 연구의 주제와 밀접한 관련이 있는 고등학교 태권도 선수로써 훈련 과정중인 자들이다. 본 연구자는 3명의 연구 참여자들에게 2회의 심층면접을 실시하였으며 심층면접 시에 연구 참여자들의 태도, 말의 뉘앙스, 분위기 등의 관찰에 기초한 현장기록 등의 자료를 수집하였다.
근거 이론적 탐색과정을 통하여 얻어진 결론은 첫 째, 연구 참여자들이 태권도 훈련 과정을 통해 자신이 변화하는 과정을 경험하며 훈련에서 이루어지는 과정 속에서 다양한 방법을 배우고 자신의 목표와 진로에 대해 한 발 더 다가가며 성장하는 단계를 거치게 된다는 것이다. 둘 째, 선수들은 그 과정에서 훈련을 통한 학습의 영향을 지원한 가장 중요한 역할을 담당하는 것은 지도자라고 인식형성이 되고 있었다. 셋 째, 선수들은 고등학교 태권도 훈련과정에서 경기력 향상을 위한 다양한 방법들을 경험함으로서 경기력에 대한 자신만의 변화양상의 인식을 통해 자신의 진로와 목표를 위해 많은 고민을 하게 되고 태권도선수로써의 자신의 역할에 대한 꾸준한 노력을 통한 보상을 기대하며 훈련에 매진하고 있었다. 선수들은 태권도를 통한 자신의 성장이라는 한 가지 가치에만 집중하여 달려온 탓에 다른 학업에 대한 정보와 열정은 부족하였으며 훈련에만 몰입하는 생활을 지속하였다. 또한 대학 진학, 실업팀 입단이라는 목표와 선수로써 최고 영광이라고 생각되어지는 국가대표 선발을 목표로 혹독한 훈련과정을 통하여 자신의 경기력 향상에 주력하고 그 변화에 주목하면서 현재와 미래에 대해 고민하고 이의 해결을 위한 끊임없는 노력을 지속하고 있었다.
This research is to observe how Taekwondo competition athletes' perception of athletic performance is formed by exploring the process of their perception of athletic performance change, and to theorize through phenomena by understanding the athletic performance change of high-school age Taekwondo at...
This research is to observe how Taekwondo competition athletes' perception of athletic performance is formed by exploring the process of their perception of athletic performance change, and to theorize through phenomena by understanding the athletic performance change of high-school age Taekwondo athletes in the process of preparing Taekwondo match.
To achieve the purpose of this research, the following research matters were selected and the grounded theory methods were chosen : Firstly, what does athletic performance change mean for high-school age Taekwondo competition athletes? Secondly, how do they come to perceive the athletic performance change? Thirdly, what experience do they go through in the process of Taekwondo athletic performance change?
To gather information, three partakers in the research who experienced the preparation of match as Taekwondo athletes before were selected. They are taking a training course as high-school Taekwondo athletes, being closely related to the theme of this research. The researcher gathered various information, including field records based on the observation of partakers' attitudes, nuance in their talking and atmosphere in two deep interviews.
The conclusion drawn through the grounded theoretical exploration is that the partakers experience their own change through Taekwondo training, learn various ways in the course of their training, go further on their own purposes and paths and come to grow up. Also, athletes perceived that people who would be in charge of the most important role of supporting the influence of education through training would be leaders.
Athletes have experienced various methods to improve their athletic performance in the course of high-school, thought carefully for their careers and goals through perception of their own athletic performance change, and immersed in training, expecting rewards through their continuos efforts for their own roles as Taekwondo athletes. They tend to lack information and passion for other studies and be immersed only in training because they have concentrated only on their own development through Taekwondo. Also, setting entry to university, joining business teams and being national athletes which is thought to be the most honorable for athletes as their goals, they have tried to improve their own athletic performance change through hard training course, taken notice of its change, thought carefully of their present and future and made continuous efforts to solve the matter.
This research is to observe how Taekwondo competition athletes' perception of athletic performance is formed by exploring the process of their perception of athletic performance change, and to theorize through phenomena by understanding the athletic performance change of high-school age Taekwondo athletes in the process of preparing Taekwondo match.
To achieve the purpose of this research, the following research matters were selected and the grounded theory methods were chosen : Firstly, what does athletic performance change mean for high-school age Taekwondo competition athletes? Secondly, how do they come to perceive the athletic performance change? Thirdly, what experience do they go through in the process of Taekwondo athletic performance change?
To gather information, three partakers in the research who experienced the preparation of match as Taekwondo athletes before were selected. They are taking a training course as high-school Taekwondo athletes, being closely related to the theme of this research. The researcher gathered various information, including field records based on the observation of partakers' attitudes, nuance in their talking and atmosphere in two deep interviews.
The conclusion drawn through the grounded theoretical exploration is that the partakers experience their own change through Taekwondo training, learn various ways in the course of their training, go further on their own purposes and paths and come to grow up. Also, athletes perceived that people who would be in charge of the most important role of supporting the influence of education through training would be leaders.
Athletes have experienced various methods to improve their athletic performance in the course of high-school, thought carefully for their careers and goals through perception of their own athletic performance change, and immersed in training, expecting rewards through their continuos efforts for their own roles as Taekwondo athletes. They tend to lack information and passion for other studies and be immersed only in training because they have concentrated only on their own development through Taekwondo. Also, setting entry to university, joining business teams and being national athletes which is thought to be the most honorable for athletes as their goals, they have tried to improve their own athletic performance change through hard training course, taken notice of its change, thought carefully of their present and future and made continuous efforts to solve the matter.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.