제 1차 세계 대전이 끝난 후, 유럽의 침체된 분위기와는 대조적으로 미국의 1920년대는 광란의 20년대(Roaring Twenties)로 부를 만큼 사회문화적 변화와 경제적 번영이 극에 이른 시대였다. 이 시기는 물질적 번영을 중심으로 소비와 쾌락을 추구하는 자본주의가 발전하게 되었으며, 생활수준이 높아지고 본격적인 대중문화가 태동하게 되었다. F. 스콧 피츠제럴드(F. Scott Fitzgerald)는 20세기 미국 문학을 대표하는 주요작가 중 한 사람으로서, 그의 소설 『위대한 개츠비』(The Great Gatsby)는 미국...
제 1차 세계 대전이 끝난 후, 유럽의 침체된 분위기와는 대조적으로 미국의 1920년대는 광란의 20년대(Roaring Twenties)로 부를 만큼 사회문화적 변화와 경제적 번영이 극에 이른 시대였다. 이 시기는 물질적 번영을 중심으로 소비와 쾌락을 추구하는 자본주의가 발전하게 되었으며, 생활수준이 높아지고 본격적인 대중문화가 태동하게 되었다. F. 스콧 피츠제럴드(F. Scott Fitzgerald)는 20세기 미국 문학을 대표하는 주요작가 중 한 사람으로서, 그의 소설 『위대한 개츠비』(The Great Gatsby)는 미국의 1920년대를 완성도 높게 재현해낸 작품으로 알려져 있다. 피츠제럴드는 닉 캐러웨이(Nick Carraway)를 화자로 내세워 개츠비(Gatsby)라는 낭만적이고 위대한 하나의 개념을 창조하는데 성공한다. 주인공 개츠비의 삶은 미국인들이 지닌 아메리칸 드림(American Dream)의 자화상을 여과 없이 보여 주며 제 1차 세계대전 직후 경제부흥과 상업성에 젖은 미국의 자본주의 문화현상을 나타낸다. 이 과정에서 닉은 인종적, 계급적으로 철저하게 외면하는 타자의 존재를 발생시키고, 특히나 개츠비의 이상이자 삶의 목표인 데이지 뷰캐넌(Daisy Buchanan)을 형체 없는 얼굴을 한 비현실적인 대상으로 발화할 수 있는 공찬조차 부여하지 않는다. 그럼에도 많은 비평가들은 개츠비에 초점을 맞추어 『위대한 개츠비』에 대한 논의를 진행하여왔다.
이 논문은 닉이라는 화자가 하나의 창을 통해 재현하는 위대한 개츠비의 세상을 조망하고, 『위대한 개츠비』속 남성적 서사의 재현으로 주변화 시키고 침묵당하는 타자를 발견해냄에 있다. 또한 다시는 재현될 수 없는 멜로디이자 개츠비가 쫓은 꿈의 이상인 데이지를 관찰하고, 존재하나 드러나지 않는 공간으로 밀려나버린 그녀의 목소리를 찾는데 목적이 있다. 2013년 바즈 루어만(Baz Luhrmann)감독에 의해 다시 한 번 영화로 재현되면서 개츠비의 위대함에 대한 논쟁이 재조명 받기 시작했다. 하지만 21세기에 재현된 영화적 재현의 문제에서도 여전히 여성의 목소리를 찾는 데에는 한계가 있다는 사실을 지적하며, 2013년 바즈 루어만 감독의 작품에 드러나는 닉의 서사의 문제성을 함께 고찰해보도록 한다.
제 1차 세계 대전이 끝난 후, 유럽의 침체된 분위기와는 대조적으로 미국의 1920년대는 광란의 20년대(Roaring Twenties)로 부를 만큼 사회문화적 변화와 경제적 번영이 극에 이른 시대였다. 이 시기는 물질적 번영을 중심으로 소비와 쾌락을 추구하는 자본주의가 발전하게 되었으며, 생활수준이 높아지고 본격적인 대중문화가 태동하게 되었다. F. 스콧 피츠제럴드(F. Scott Fitzgerald)는 20세기 미국 문학을 대표하는 주요작가 중 한 사람으로서, 그의 소설 『위대한 개츠비』(The Great Gatsby)는 미국의 1920년대를 완성도 높게 재현해낸 작품으로 알려져 있다. 피츠제럴드는 닉 캐러웨이(Nick Carraway)를 화자로 내세워 개츠비(Gatsby)라는 낭만적이고 위대한 하나의 개념을 창조하는데 성공한다. 주인공 개츠비의 삶은 미국인들이 지닌 아메리칸 드림(American Dream)의 자화상을 여과 없이 보여 주며 제 1차 세계대전 직후 경제부흥과 상업성에 젖은 미국의 자본주의 문화현상을 나타낸다. 이 과정에서 닉은 인종적, 계급적으로 철저하게 외면하는 타자의 존재를 발생시키고, 특히나 개츠비의 이상이자 삶의 목표인 데이지 뷰캐넌(Daisy Buchanan)을 형체 없는 얼굴을 한 비현실적인 대상으로 발화할 수 있는 공찬조차 부여하지 않는다. 그럼에도 많은 비평가들은 개츠비에 초점을 맞추어 『위대한 개츠비』에 대한 논의를 진행하여왔다.
이 논문은 닉이라는 화자가 하나의 창을 통해 재현하는 위대한 개츠비의 세상을 조망하고, 『위대한 개츠비』속 남성적 서사의 재현으로 주변화 시키고 침묵당하는 타자를 발견해냄에 있다. 또한 다시는 재현될 수 없는 멜로디이자 개츠비가 쫓은 꿈의 이상인 데이지를 관찰하고, 존재하나 드러나지 않는 공간으로 밀려나버린 그녀의 목소리를 찾는데 목적이 있다. 2013년 바즈 루어만(Baz Luhrmann)감독에 의해 다시 한 번 영화로 재현되면서 개츠비의 위대함에 대한 논쟁이 재조명 받기 시작했다. 하지만 21세기에 재현된 영화적 재현의 문제에서도 여전히 여성의 목소리를 찾는 데에는 한계가 있다는 사실을 지적하며, 2013년 바즈 루어만 감독의 작품에 드러나는 닉의 서사의 문제성을 함께 고찰해보도록 한다.
F. Scott. Fitzgerald's 1925 novel The Great Gatsby is the most popular novel representing American society in the 1920s. This story focuses on the character of Jay Gatsby and his pursuit of love. Therefore, many critics have suggested the novel overemphasizes Gatsby and his supposed greatness. By do...
F. Scott. Fitzgerald's 1925 novel The Great Gatsby is the most popular novel representing American society in the 1920s. This story focuses on the character of Jay Gatsby and his pursuit of love. Therefore, many critics have suggested the novel overemphasizes Gatsby and his supposed greatness. By doing so, Daisy's own voice is overshadowed and readers are left with a sense that she deserves criticism, despite the fact that she is marginalized by the three main male characters. Gatsby tries to idealize his platonic conception of love through Daisy, creating an ideal that she could never possibly live up to. Tom Buchanan objectifies Daisy repeatedly and unfaithful, and there is some indication of physical abuse. Finally, as the narrator, Nick Carraway does not victimize her directly, but his narrative voice ignores Daisy, representing her as a childish and materialistic figure. The presence of Daisy in the 2013 film The Great Gatsby is worthy of notice because the director, Baz Luhrmann, gives greater prominence to Daisy in contrast to the earlier critics. Luhrmann makes Nick monologues Daisy as a sufferer who are not to forget the past 5 year in the scene where Daisy cries for the beauty of Gatsby's shirt. This scene has left open to interpretation, often evolving criticism of Daisy as materialistic, but Luhrmann is left open to interpretation that Nick's narrative has a great impact on the understanding Daisy. In this light, this paper aims to examine the portrayal of Daisy and her significance in the story related to other main characters, and to suggest her female sexuality as a reaction to the forced representation by masculine narrative.
F. Scott. Fitzgerald's 1925 novel The Great Gatsby is the most popular novel representing American society in the 1920s. This story focuses on the character of Jay Gatsby and his pursuit of love. Therefore, many critics have suggested the novel overemphasizes Gatsby and his supposed greatness. By doing so, Daisy's own voice is overshadowed and readers are left with a sense that she deserves criticism, despite the fact that she is marginalized by the three main male characters. Gatsby tries to idealize his platonic conception of love through Daisy, creating an ideal that she could never possibly live up to. Tom Buchanan objectifies Daisy repeatedly and unfaithful, and there is some indication of physical abuse. Finally, as the narrator, Nick Carraway does not victimize her directly, but his narrative voice ignores Daisy, representing her as a childish and materialistic figure. The presence of Daisy in the 2013 film The Great Gatsby is worthy of notice because the director, Baz Luhrmann, gives greater prominence to Daisy in contrast to the earlier critics. Luhrmann makes Nick monologues Daisy as a sufferer who are not to forget the past 5 year in the scene where Daisy cries for the beauty of Gatsby's shirt. This scene has left open to interpretation, often evolving criticism of Daisy as materialistic, but Luhrmann is left open to interpretation that Nick's narrative has a great impact on the understanding Daisy. In this light, this paper aims to examine the portrayal of Daisy and her significance in the story related to other main characters, and to suggest her female sexuality as a reaction to the forced representation by masculine narrative.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.