본 논문의 목적은 교육과정에 대하여 서로 다른 사고방식을 지닌 두 가지 교육과정 모형을 비교하여 교육과정의 실행에서 지향해야 할 교사의 역할이 무엇인지 고찰하는 것이다. 교육과정 모형은 교육과정에 대하여 어떤 관점을 취하는가에 따라 목표모형과 내용모형으로 구분할 수 있다. 목표모형은 교육과정의 개발, 실행, 운영 등에서 교육목표의 설정을 우선시하는 사고방식이다. 이러한 사고방식을 드러내는 대표적인 모형이 타일러의 ‘종합적 교육과정 모형’이다. 타일러의 모형에는 교육이 목표를 달성하기 위한 실제적 활동이라는 통념이 반영되어 있다. 그의 모형에서 교육목표는 학습경험의 선정, 수업절차의 개발, 평가 등 교육과정과 관련된 제반 사항들이 달성해야할 기준이다. 즉, 교육과정의 실행에서 교육목표의 선정 이후 이루어지는 모든 단계는 교육목표를 달성하기 위한 수단으로 작용한다. 이와 같이 교육목표를 달성하기 위하여 교육과정의 다른 요소들을 수단으로 삼는 사고방식은 교육과정을 수단-목적 관계에 의한 사고방식으로 파악하였다는 점에서 한계를 지닌다. 반면 내용모형은 교육내용, 즉 지식에 대한 논의를 구체화함으로써 교육활동의 성격을 드러내는 사고방식이다. 내용모형은 교육내용 그 자체에 내재되어 있는 가치에 대하여 탐구한다. 내용모형은 ...
본 논문의 목적은 교육과정에 대하여 서로 다른 사고방식을 지닌 두 가지 교육과정 모형을 비교하여 교육과정의 실행에서 지향해야 할 교사의 역할이 무엇인지 고찰하는 것이다. 교육과정 모형은 교육과정에 대하여 어떤 관점을 취하는가에 따라 목표모형과 내용모형으로 구분할 수 있다. 목표모형은 교육과정의 개발, 실행, 운영 등에서 교육목표의 설정을 우선시하는 사고방식이다. 이러한 사고방식을 드러내는 대표적인 모형이 타일러의 ‘종합적 교육과정 모형’이다. 타일러의 모형에는 교육이 목표를 달성하기 위한 실제적 활동이라는 통념이 반영되어 있다. 그의 모형에서 교육목표는 학습경험의 선정, 수업절차의 개발, 평가 등 교육과정과 관련된 제반 사항들이 달성해야할 기준이다. 즉, 교육과정의 실행에서 교육목표의 선정 이후 이루어지는 모든 단계는 교육목표를 달성하기 위한 수단으로 작용한다. 이와 같이 교육목표를 달성하기 위하여 교육과정의 다른 요소들을 수단으로 삼는 사고방식은 교육과정을 수단-목적 관계에 의한 사고방식으로 파악하였다는 점에서 한계를 지닌다. 반면 내용모형은 교육내용, 즉 지식에 대한 논의를 구체화함으로써 교육활동의 성격을 드러내는 사고방식이다. 내용모형은 교육내용 그 자체에 내재되어 있는 가치에 대하여 탐구한다. 내용모형은 브루너의 ‘지식의 구조’ 이론과 피터즈의 ‘지식의 형식’ 등에 의해 뒷받침된다. 브루너는 교육을 통해 배워야 할 것은 지식의 구조라고 주장한다. 그는 교과를 이루고 있는 개념들의 체계를 배움으로써 해당 학문의 사고방식으로 세상을 바라볼 수 있게 된다고 주장하였다. 피터즈는 인간이 지식의 형식을 가르치고 배우는 공적 전통에 입문함으로써 안목을 가지게 될 수 있다고 말하였다. 교육과정의 실행은 지식의 구조 또는 지식의 형식을 가르침으로써 교육내용에 내재된 가치를 전달하는 과정이라고 본 것이다. 이와 같이 목표모형과 내용모형은 교육과정에 대하여 상반된 사고방식으로 접근한다. 이는 ‘서로 다른 사고방식에 기초하여 교육과정을 실행하였을 때, 교사의 역할은 어떻게 달라지는가?’라는 중요한 문제의식으로 이어진다. 목표모형에 따라 교육과정을 실행하는 교사는 교육목표의 선정과 이를 달성하기 위한 수단을 강구하는 데 초점을 맞추게 된다. 한편 내용모형에 따라 교육과정을 실행하는 교사는 가르칠만한 가치가 있는 교육내용을 탐구하기 위해 고심하게 된다. 오우크쇼트는 이처럼 교수-학습 과정에서 일어나는 일을 분석하여 지식을 ‘정보’와 ‘판단’이라는 요소로 나누었다. 교수-학습 과정은 정보의 전달과 판단의 전수라는 이중의 행위가 포함되어 있다는 것이다. 정보의 전달과 판단의 전수는 분리되거나 독립적으로 이루어지지 않고 상호의존적인 형태를 띤다. 언어화될 수 없는 지식의 요소인 판단을 전수하기 위해서는 교사의 존재가 필연적으로 요청된다. 교육과정의 실행에서 교사의 역할은 단순히 정보를 전달하는 것에서 그치치 않는다. 교사는 교육과정의 실행에서 자기 자신을 모범으로 하여 언어 이면에 담긴 지식의 의미를 전달하는 매개체의 역할을 한다. 자기 자신이 지식의 가치를 분별해낼 안목을 가지고 있으며 학생을 그러한 세계로 입문시키는 안내자인 것이다. 교육이라는 영위를 통해 학생이 알게 되는 세계는 물질적 세계뿐만 아니라 인류가 이룩해놓은 문명, 즉 정신세계를 포함한다. 과거에 살았던 인류가 남긴 지적 모험의 과정을 학습하면서 세계를 이해하고, 나아가 세계 속에 포함된 현재의 자신을 오롯이 이해하는 과정이 교육인 것이다. 교육이 단순한 정보의 전달을 벗어나 인간을 이해하는 과정이 되기 위해서는 교육내용의 가치를 이해하는 교사의 역할이 무엇보다 중요하다.
본 논문의 목적은 교육과정에 대하여 서로 다른 사고방식을 지닌 두 가지 교육과정 모형을 비교하여 교육과정의 실행에서 지향해야 할 교사의 역할이 무엇인지 고찰하는 것이다. 교육과정 모형은 교육과정에 대하여 어떤 관점을 취하는가에 따라 목표모형과 내용모형으로 구분할 수 있다. 목표모형은 교육과정의 개발, 실행, 운영 등에서 교육목표의 설정을 우선시하는 사고방식이다. 이러한 사고방식을 드러내는 대표적인 모형이 타일러의 ‘종합적 교육과정 모형’이다. 타일러의 모형에는 교육이 목표를 달성하기 위한 실제적 활동이라는 통념이 반영되어 있다. 그의 모형에서 교육목표는 학습경험의 선정, 수업절차의 개발, 평가 등 교육과정과 관련된 제반 사항들이 달성해야할 기준이다. 즉, 교육과정의 실행에서 교육목표의 선정 이후 이루어지는 모든 단계는 교육목표를 달성하기 위한 수단으로 작용한다. 이와 같이 교육목표를 달성하기 위하여 교육과정의 다른 요소들을 수단으로 삼는 사고방식은 교육과정을 수단-목적 관계에 의한 사고방식으로 파악하였다는 점에서 한계를 지닌다. 반면 내용모형은 교육내용, 즉 지식에 대한 논의를 구체화함으로써 교육활동의 성격을 드러내는 사고방식이다. 내용모형은 교육내용 그 자체에 내재되어 있는 가치에 대하여 탐구한다. 내용모형은 브루너의 ‘지식의 구조’ 이론과 피터즈의 ‘지식의 형식’ 등에 의해 뒷받침된다. 브루너는 교육을 통해 배워야 할 것은 지식의 구조라고 주장한다. 그는 교과를 이루고 있는 개념들의 체계를 배움으로써 해당 학문의 사고방식으로 세상을 바라볼 수 있게 된다고 주장하였다. 피터즈는 인간이 지식의 형식을 가르치고 배우는 공적 전통에 입문함으로써 안목을 가지게 될 수 있다고 말하였다. 교육과정의 실행은 지식의 구조 또는 지식의 형식을 가르침으로써 교육내용에 내재된 가치를 전달하는 과정이라고 본 것이다. 이와 같이 목표모형과 내용모형은 교육과정에 대하여 상반된 사고방식으로 접근한다. 이는 ‘서로 다른 사고방식에 기초하여 교육과정을 실행하였을 때, 교사의 역할은 어떻게 달라지는가?’라는 중요한 문제의식으로 이어진다. 목표모형에 따라 교육과정을 실행하는 교사는 교육목표의 선정과 이를 달성하기 위한 수단을 강구하는 데 초점을 맞추게 된다. 한편 내용모형에 따라 교육과정을 실행하는 교사는 가르칠만한 가치가 있는 교육내용을 탐구하기 위해 고심하게 된다. 오우크쇼트는 이처럼 교수-학습 과정에서 일어나는 일을 분석하여 지식을 ‘정보’와 ‘판단’이라는 요소로 나누었다. 교수-학습 과정은 정보의 전달과 판단의 전수라는 이중의 행위가 포함되어 있다는 것이다. 정보의 전달과 판단의 전수는 분리되거나 독립적으로 이루어지지 않고 상호의존적인 형태를 띤다. 언어화될 수 없는 지식의 요소인 판단을 전수하기 위해서는 교사의 존재가 필연적으로 요청된다. 교육과정의 실행에서 교사의 역할은 단순히 정보를 전달하는 것에서 그치치 않는다. 교사는 교육과정의 실행에서 자기 자신을 모범으로 하여 언어 이면에 담긴 지식의 의미를 전달하는 매개체의 역할을 한다. 자기 자신이 지식의 가치를 분별해낼 안목을 가지고 있으며 학생을 그러한 세계로 입문시키는 안내자인 것이다. 교육이라는 영위를 통해 학생이 알게 되는 세계는 물질적 세계뿐만 아니라 인류가 이룩해놓은 문명, 즉 정신세계를 포함한다. 과거에 살았던 인류가 남긴 지적 모험의 과정을 학습하면서 세계를 이해하고, 나아가 세계 속에 포함된 현재의 자신을 오롯이 이해하는 과정이 교육인 것이다. 교육이 단순한 정보의 전달을 벗어나 인간을 이해하는 과정이 되기 위해서는 교육내용의 가치를 이해하는 교사의 역할이 무엇보다 중요하다.
This thesis aims to study the status of teacher in the process of curriculum implementation by comparing two curriculum models from different perspectives. The curriculum model can be classified as an objectives model or a contents model which depends on the different perspectives of the curriculum ...
This thesis aims to study the status of teacher in the process of curriculum implementation by comparing two curriculum models from different perspectives. The curriculum model can be classified as an objectives model or a contents model which depends on the different perspectives of the curriculum models. The objectives model is a way of thinking that putting the objectives of education above other curriculum elements. The best example with this kind of thinking is Tyler's theory of curriculum. Tyler's theory reflects the common notion of actual activities to achieve the objectives of education. In his model, the objectives of education is the criteria of every single questions on the curriculum. This way of thinking that makes any other elements of the curriculum as means to achieve the objectives of education. Meanwhile, the contents model is the way of thinking that shows characters of the curriculum by giving shape to the discussion about knowledge. The contents model searches for values in the contents. Contents model is well supported by several well-known examples such as Bruner's ‘structure of knowledge’ and Peters' ‘forms of knowledge’. Bruner argues that structure of knowledge is the one should be learnt through the education. He claimed that the learners will be able to look at the world from the view educated by learning the conceptual system of that curriculum. Peters stated that a person can have a perspective by entry to the public tradition of learning and teaching forms of knowledge. Likewise, objectives model and contents model are contrary to each other. This raises an important question on the status of teacher in the process of curriculum implementation. A teacher who implements the curriculum according to the objectives model focuses on the selecting the objectives of education and taking the methods to achieve the objectives of education. Meanwhile, a teacher who implements the curriculum according to the contents model considers the values of the contents to teach the curriculum. Oakeshott distinguishes two parts of passing on knowledge from teacher to pupil; one is information and the other judgment. The process of learning and teaching includes two duplicated acts, ‘information delivery’ and ‘initiating judgement’. He suggests that the components are inseparable yet are not communicated in the same manner. A teacher instructs information and imparts judgment. The teacher must decide what information is to be passed on, organize the information so it is more easily learned, place it in order and give the students the skills to use the information. Teachers curriculum implementation function as a model to convey the meaning of the knowledge, the hidden side of the linguistic aspect. They are the guider who should have a perspective to differentiate the values of the knowledge and moreover, who can lead students to think with the discernment. The students should be able to know not only the physical world but also the spiritual world that has been established by mankind through the education. Through the education, they should understand the world by learning the past, furthermore, should educate themselves who they are and how the world is like in present. To achieve this, a teacher who understand the value of the educational contents, is the important factor to be established before everything else.
This thesis aims to study the status of teacher in the process of curriculum implementation by comparing two curriculum models from different perspectives. The curriculum model can be classified as an objectives model or a contents model which depends on the different perspectives of the curriculum models. The objectives model is a way of thinking that putting the objectives of education above other curriculum elements. The best example with this kind of thinking is Tyler's theory of curriculum. Tyler's theory reflects the common notion of actual activities to achieve the objectives of education. In his model, the objectives of education is the criteria of every single questions on the curriculum. This way of thinking that makes any other elements of the curriculum as means to achieve the objectives of education. Meanwhile, the contents model is the way of thinking that shows characters of the curriculum by giving shape to the discussion about knowledge. The contents model searches for values in the contents. Contents model is well supported by several well-known examples such as Bruner's ‘structure of knowledge’ and Peters' ‘forms of knowledge’. Bruner argues that structure of knowledge is the one should be learnt through the education. He claimed that the learners will be able to look at the world from the view educated by learning the conceptual system of that curriculum. Peters stated that a person can have a perspective by entry to the public tradition of learning and teaching forms of knowledge. Likewise, objectives model and contents model are contrary to each other. This raises an important question on the status of teacher in the process of curriculum implementation. A teacher who implements the curriculum according to the objectives model focuses on the selecting the objectives of education and taking the methods to achieve the objectives of education. Meanwhile, a teacher who implements the curriculum according to the contents model considers the values of the contents to teach the curriculum. Oakeshott distinguishes two parts of passing on knowledge from teacher to pupil; one is information and the other judgment. The process of learning and teaching includes two duplicated acts, ‘information delivery’ and ‘initiating judgement’. He suggests that the components are inseparable yet are not communicated in the same manner. A teacher instructs information and imparts judgment. The teacher must decide what information is to be passed on, organize the information so it is more easily learned, place it in order and give the students the skills to use the information. Teachers curriculum implementation function as a model to convey the meaning of the knowledge, the hidden side of the linguistic aspect. They are the guider who should have a perspective to differentiate the values of the knowledge and moreover, who can lead students to think with the discernment. The students should be able to know not only the physical world but also the spiritual world that has been established by mankind through the education. Through the education, they should understand the world by learning the past, furthermore, should educate themselves who they are and how the world is like in present. To achieve this, a teacher who understand the value of the educational contents, is the important factor to be established before everything else.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.