발달상의 변화가 급격한 청소년기는 아동기에서 성인기로 전환하는 과도이며, 신체의 급격한 변화와 함께 정서적 불안정을 겪는 시기로서 다양한 스트레스를 겪고 있다. 이렇게 스트레스를 받은 청소년들의 정서는 불안, 반항, 공격성 등의 부정적인 감정을 보이면서 문제행동으로 나타난다. 특히 주목해야할 변수 중 하나가 공격성이다. 공격성은 최근 언론매체에서 자주 언급되는 심각한 사회문제의 원인으로 집단 따돌림, 학교 폭력, 강도 등 청소년 폭력 범죄와 밀접한 관련성이 있는 변인이다. 그래서 청소년의 정신건강에 대한 문제를 스트레스로 규정하고 청소년의 스트레스가 공격성에 미치는 영향에 관하여 연구하고자 하였다. 그리고 최근 들어 ...
발달상의 변화가 급격한 청소년기는 아동기에서 성인기로 전환하는 과도이며, 신체의 급격한 변화와 함께 정서적 불안정을 겪는 시기로서 다양한 스트레스를 겪고 있다. 이렇게 스트레스를 받은 청소년들의 정서는 불안, 반항, 공격성 등의 부정적인 감정을 보이면서 문제행동으로 나타난다. 특히 주목해야할 변수 중 하나가 공격성이다. 공격성은 최근 언론매체에서 자주 언급되는 심각한 사회문제의 원인으로 집단 따돌림, 학교 폭력, 강도 등 청소년 폭력 범죄와 밀접한 관련성이 있는 변인이다. 그래서 청소년의 정신건강에 대한 문제를 스트레스로 규정하고 청소년의 스트레스가 공격성에 미치는 영향에 관하여 연구하고자 하였다. 그리고 최근 들어 인지행동치료는 새로운 변화를 맞이하였는데, 웰빙(Well-Bing)과 관련하여 스트레스를 효과적으로 감소시키고 정서조절 방법의 한 속성으로 ‘마음챙김(Mindfulness)’이 주목받고 있다. 따라서 본 연구는 마음챙김을 조절변수로 설정함으로써 청소년의 스트레스가 공격성에 미치는 영향 관계에서 마음챙김의 조절효과에 대해 검증하고자 하였다.
이를 위하여 충청북도의 C시에서 4개의 고등학교를 선정하고 각 고등학교의 1, 2학년에 재학 중인 고등학생을 임의 표집하여 344명을 대상으로 설문한 자료를 분석하였다. 자료의 분석을 위해 SPSS 22.0 프로그램을 사용하였고, 연구방법은 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 일반적인 특성을 알아보기 위해 기술적 통계분석인 빈도와 백분율을 산출하였다. 둘째, 각 측정도구 마다 신뢰도 검증을 위하여 신뢰도 계수(Cronbach α)를 산출하였다. 셋째, 청소년의 스트레스 및 공격성, 그리고 마음챙김의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였다. 넷째, 청소년의 스트레스가 공격성에 미치는 영향을 마음챙김이 조절하는지 검증하기 위하여 단계적으로 회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 주요 변인들의 차이에서 스트레스의 하위요인인 경제적 스트레스만이 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 여자가 남자보다 평균적으로 높게 나타났다. 둘째, 성적에 따른 주요 변인들의 차이에서 스트레스와 공격성을 제외한 마음챙김이 유의한 차이를 보였고, 성적이 높을수록 마음챙김 수준이 높은 것으로 볼 수 있다. 셋째, 소득수준에 따른 주요 변인들의 차이에서 스트레스, 공격성, 마음챙김 모두 유의한 차이를 보였다. 스트레스는 상대적으로 소득수준이 낮을수록 높아진다고 볼 수 있으며, 공격성도 마찬가지로 상대적으로 소득수준이 낮을수록 높아진다고 볼 수 있다. 넷째, 스트레스와 공격성의 상관관계에서 정적상관을 보였으며, 스트레스가 높을수록 공격성도 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 스트레스와 마음챙김의 상관관계에서 부적상관을 보였다. 여섯째, 마음챙김과 공격성의 상관관계에서 부적상관을 보였으며, 마음챙김이 높을수록 공격성이 낮아지는 것으로 나타났다. 일곱째, 청소년 스트레스의 하위변인과 공격성의 관계에서 마음챙김이 조절하는지에 대한 회귀분석을 실시한 결과, 경제적 스트레스가 공격성에 미치는 영향에서 마음챙김이 조절효과가 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 청소년 스트레스의 하위변인 중 경제적 스트레스가 공격성에 미치는 영향에서 마음챙김이 조절효과를 미친다는 것을 실증적으로 밝혀낸 것과 경제적 스트레스와 공격성 관계에서 마음챙김이 아주 중요한 변인임을 보여주고 있다. 즉, 상대적으로 경제적 스트레스나 빈곤 청소년을 대상으로 공격성과 같은 부정적 영향을 주는 변인을 감소시키는 방안이나 예방책의 하나로서 마음챙김을 제안할 수 있다는 것에 의의가 있다. 그리고 청소년 스트레스와 하위변인의 영향력을 파악하고 이로 인해 공격성을 일으킬 수 있다는 것을 알았으며, 청소년의 문제에 대해 개입 방안을 계획함으로써 교육적인 실천과 예방을 할 수 있다는데 의의가 있다. 인지적 접근에서 마음챙김은 공격성에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였고, 효율적인 자기관리가 가능하다는 점에서 사회복지적 예방차원에서 중요하다는 것을 알 수 있다. 따라서 마음챙김을 기반으로 한 스트레스 완화 프로그램과 자기조절이 가능하도록 전문가의 교육과 상담 등이 청소년과 부모를 대상으로 병행하여 생활 전반에서 지원을 제공받을 수 있도록 개선되어야 할 것이다. 그리고 가정에서는 올바른 소비의식을 교육하고, 학교에서는 경제관련 교육 프로그램과 스트레스를 효율적으로 관리할 수 있도록 다양한 프로그램을 계획하고 모색하여 청소년을 대상으로 예방차원에서 포괄적인 복지서비스를 통해 지원이 되어야 할 것이다. 마지막으로 사회복지의 다양한 서비스 지원이 유지되고 지속될 수 있도록 지역사회와 국가적 차원에서 청소년들이 가정이나 학교, 사회의 환경 속에서 바르게 성장할 수 있도록 깊은 관심과 지원이 필요하다고 본다.
발달상의 변화가 급격한 청소년기는 아동기에서 성인기로 전환하는 과도이며, 신체의 급격한 변화와 함께 정서적 불안정을 겪는 시기로서 다양한 스트레스를 겪고 있다. 이렇게 스트레스를 받은 청소년들의 정서는 불안, 반항, 공격성 등의 부정적인 감정을 보이면서 문제행동으로 나타난다. 특히 주목해야할 변수 중 하나가 공격성이다. 공격성은 최근 언론매체에서 자주 언급되는 심각한 사회문제의 원인으로 집단 따돌림, 학교 폭력, 강도 등 청소년 폭력 범죄와 밀접한 관련성이 있는 변인이다. 그래서 청소년의 정신건강에 대한 문제를 스트레스로 규정하고 청소년의 스트레스가 공격성에 미치는 영향에 관하여 연구하고자 하였다. 그리고 최근 들어 인지행동치료는 새로운 변화를 맞이하였는데, 웰빙(Well-Bing)과 관련하여 스트레스를 효과적으로 감소시키고 정서조절 방법의 한 속성으로 ‘마음챙김(Mindfulness)’이 주목받고 있다. 따라서 본 연구는 마음챙김을 조절변수로 설정함으로써 청소년의 스트레스가 공격성에 미치는 영향 관계에서 마음챙김의 조절효과에 대해 검증하고자 하였다.
이를 위하여 충청북도의 C시에서 4개의 고등학교를 선정하고 각 고등학교의 1, 2학년에 재학 중인 고등학생을 임의 표집하여 344명을 대상으로 설문한 자료를 분석하였다. 자료의 분석을 위해 SPSS 22.0 프로그램을 사용하였고, 연구방법은 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 일반적인 특성을 알아보기 위해 기술적 통계분석인 빈도와 백분율을 산출하였다. 둘째, 각 측정도구 마다 신뢰도 검증을 위하여 신뢰도 계수(Cronbach α)를 산출하였다. 셋째, 청소년의 스트레스 및 공격성, 그리고 마음챙김의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였다. 넷째, 청소년의 스트레스가 공격성에 미치는 영향을 마음챙김이 조절하는지 검증하기 위하여 단계적으로 회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 주요 변인들의 차이에서 스트레스의 하위요인인 경제적 스트레스만이 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 여자가 남자보다 평균적으로 높게 나타났다. 둘째, 성적에 따른 주요 변인들의 차이에서 스트레스와 공격성을 제외한 마음챙김이 유의한 차이를 보였고, 성적이 높을수록 마음챙김 수준이 높은 것으로 볼 수 있다. 셋째, 소득수준에 따른 주요 변인들의 차이에서 스트레스, 공격성, 마음챙김 모두 유의한 차이를 보였다. 스트레스는 상대적으로 소득수준이 낮을수록 높아진다고 볼 수 있으며, 공격성도 마찬가지로 상대적으로 소득수준이 낮을수록 높아진다고 볼 수 있다. 넷째, 스트레스와 공격성의 상관관계에서 정적상관을 보였으며, 스트레스가 높을수록 공격성도 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 스트레스와 마음챙김의 상관관계에서 부적상관을 보였다. 여섯째, 마음챙김과 공격성의 상관관계에서 부적상관을 보였으며, 마음챙김이 높을수록 공격성이 낮아지는 것으로 나타났다. 일곱째, 청소년 스트레스의 하위변인과 공격성의 관계에서 마음챙김이 조절하는지에 대한 회귀분석을 실시한 결과, 경제적 스트레스가 공격성에 미치는 영향에서 마음챙김이 조절효과가 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 청소년 스트레스의 하위변인 중 경제적 스트레스가 공격성에 미치는 영향에서 마음챙김이 조절효과를 미친다는 것을 실증적으로 밝혀낸 것과 경제적 스트레스와 공격성 관계에서 마음챙김이 아주 중요한 변인임을 보여주고 있다. 즉, 상대적으로 경제적 스트레스나 빈곤 청소년을 대상으로 공격성과 같은 부정적 영향을 주는 변인을 감소시키는 방안이나 예방책의 하나로서 마음챙김을 제안할 수 있다는 것에 의의가 있다. 그리고 청소년 스트레스와 하위변인의 영향력을 파악하고 이로 인해 공격성을 일으킬 수 있다는 것을 알았으며, 청소년의 문제에 대해 개입 방안을 계획함으로써 교육적인 실천과 예방을 할 수 있다는데 의의가 있다. 인지적 접근에서 마음챙김은 공격성에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였고, 효율적인 자기관리가 가능하다는 점에서 사회복지적 예방차원에서 중요하다는 것을 알 수 있다. 따라서 마음챙김을 기반으로 한 스트레스 완화 프로그램과 자기조절이 가능하도록 전문가의 교육과 상담 등이 청소년과 부모를 대상으로 병행하여 생활 전반에서 지원을 제공받을 수 있도록 개선되어야 할 것이다. 그리고 가정에서는 올바른 소비의식을 교육하고, 학교에서는 경제관련 교육 프로그램과 스트레스를 효율적으로 관리할 수 있도록 다양한 프로그램을 계획하고 모색하여 청소년을 대상으로 예방차원에서 포괄적인 복지서비스를 통해 지원이 되어야 할 것이다. 마지막으로 사회복지의 다양한 서비스 지원이 유지되고 지속될 수 있도록 지역사회와 국가적 차원에서 청소년들이 가정이나 학교, 사회의 환경 속에서 바르게 성장할 수 있도록 깊은 관심과 지원이 필요하다고 본다.
The adolescent period with the rapid developmental changes is the transitional period from childhood to adulthood. Going through emotional instability on top of rapid physical changes, they experience diverse stresses. Such adolescents' negative emotion getting stressed out shows problematic behavio...
The adolescent period with the rapid developmental changes is the transitional period from childhood to adulthood. Going through emotional instability on top of rapid physical changes, they experience diverse stresses. Such adolescents' negative emotion getting stressed out shows problematic behaviors like anxiety, resistance, and aggression. Especially, one of the variables that should be noticed is the aggression. Aggression have recently been the cause of serious social problems that are frequently mentioned in the press, it is a cause of variables closely related to youth violent crime such as bullying, school violence, robbery etc. Thus, it aimed to define adolescents' mental health issue as stress, and also to research the effects of adolescents' stress on aggression. Recently, the cognitive behavioral therapy has faced new changes, and in relation to well-being, the 'mindfulness' grabs attention as an attribute of a method to effectively decrease stress and also to control emotion. Therefore, this study aimed to verify the moderating effects of mindfulness on the effects of adolescents' stress on aggression by setting mindfulness as a moderating variable.
Selecting four high schools in C city, the survey was conducted targeting 344 high schoolers(Grade 1&2) in each high school. Using SPSS 22.0 program for data analysis, the research methods are like below. First, in order to understand the general characteristics of research subjects, the descriptive analysis such as frequency and percentage were calculated. Second, to verify the reliability of each measuring tool, the Cronbach α coefficient was calculated. Third, in order to examine the relations between adolescents' stress, aggression, and mindfulness, the correlation analysis was conducted. Fourth, to verify the moderating effects of mindfulness on the effects of adolescents' stress on aggression, the regression analysis was conducted in phases.
The results of this study are like below. First, regarding differences in main variables in accordance with sex, the economic stress as a sub-factor of stress only showed significant differences while the average of women was higher than men's. Second, regarding differences in main variables in accordance with school record, except for stress and aggression, only mindfulness showed significant differences. When school record was high, the level of mindfulness was high. Third, regarding differences in main variables in accordance with income level, all the stress, aggression, and mindfulness showed significant differences. Stress and aggression got increased when the income level was relatively low. Fourth, stress and aggression showed positive correlations. When stress was high, aggression was also high. Fifth, stress and mindfulness showed negative correlations. Sixth, mindfulness and aggression showed negative correlations. When mindfulness was high, aggression was low. Seventh, in the results of regression analysis on the moderating effects of mindfulness on the relations between sub-factors of adolescents' stress and aggression, there were moderating effects of mindfulness on the effects of economic stress on aggression.
This study empirically revealed the moderating effects of mindfulness on the effects of economic stress among sub-factors of adolescents' stress on aggression, and also showed the importance of mindfulness in the relation between economic stress and aggression. In other words, the significance of this study is to suggest mindfulness as measures to prevent or decrease variables giving negative effects such as economic stress or aggression targeting adolescents from low-income families. Also, it is significant to understand the influence of adolescents' stress and its sub-factors that could trigger aggression, and also to perform educational practice/prevention by planning intervention measures for adolescent's issues. In the cognitive approach, mindfulness had positive effects on aggression. As it is possible to have efficient self-control, it would be important in the aspect of social-welfare prevention. Thus, the stress-relief program based on mindfulness and specialist's education/counseling for self-control for both adolescents and parents should be combined and improved to be supported in the overall life. On top of teaching correct consumer consciousness at home, school should plan/seek for diverse programs including economy-related programs to efficiently manage stress, which is to support adolescents through the comprehensive welfare service. Lastly, in order to maintain diverse social-welfare services, it would be necessary to have lots of interest and support for adolescents to be correctly growing in the environment of home, school, and society in the level of community and state.
The adolescent period with the rapid developmental changes is the transitional period from childhood to adulthood. Going through emotional instability on top of rapid physical changes, they experience diverse stresses. Such adolescents' negative emotion getting stressed out shows problematic behaviors like anxiety, resistance, and aggression. Especially, one of the variables that should be noticed is the aggression. Aggression have recently been the cause of serious social problems that are frequently mentioned in the press, it is a cause of variables closely related to youth violent crime such as bullying, school violence, robbery etc. Thus, it aimed to define adolescents' mental health issue as stress, and also to research the effects of adolescents' stress on aggression. Recently, the cognitive behavioral therapy has faced new changes, and in relation to well-being, the 'mindfulness' grabs attention as an attribute of a method to effectively decrease stress and also to control emotion. Therefore, this study aimed to verify the moderating effects of mindfulness on the effects of adolescents' stress on aggression by setting mindfulness as a moderating variable.
Selecting four high schools in C city, the survey was conducted targeting 344 high schoolers(Grade 1&2) in each high school. Using SPSS 22.0 program for data analysis, the research methods are like below. First, in order to understand the general characteristics of research subjects, the descriptive analysis such as frequency and percentage were calculated. Second, to verify the reliability of each measuring tool, the Cronbach α coefficient was calculated. Third, in order to examine the relations between adolescents' stress, aggression, and mindfulness, the correlation analysis was conducted. Fourth, to verify the moderating effects of mindfulness on the effects of adolescents' stress on aggression, the regression analysis was conducted in phases.
The results of this study are like below. First, regarding differences in main variables in accordance with sex, the economic stress as a sub-factor of stress only showed significant differences while the average of women was higher than men's. Second, regarding differences in main variables in accordance with school record, except for stress and aggression, only mindfulness showed significant differences. When school record was high, the level of mindfulness was high. Third, regarding differences in main variables in accordance with income level, all the stress, aggression, and mindfulness showed significant differences. Stress and aggression got increased when the income level was relatively low. Fourth, stress and aggression showed positive correlations. When stress was high, aggression was also high. Fifth, stress and mindfulness showed negative correlations. Sixth, mindfulness and aggression showed negative correlations. When mindfulness was high, aggression was low. Seventh, in the results of regression analysis on the moderating effects of mindfulness on the relations between sub-factors of adolescents' stress and aggression, there were moderating effects of mindfulness on the effects of economic stress on aggression.
This study empirically revealed the moderating effects of mindfulness on the effects of economic stress among sub-factors of adolescents' stress on aggression, and also showed the importance of mindfulness in the relation between economic stress and aggression. In other words, the significance of this study is to suggest mindfulness as measures to prevent or decrease variables giving negative effects such as economic stress or aggression targeting adolescents from low-income families. Also, it is significant to understand the influence of adolescents' stress and its sub-factors that could trigger aggression, and also to perform educational practice/prevention by planning intervention measures for adolescent's issues. In the cognitive approach, mindfulness had positive effects on aggression. As it is possible to have efficient self-control, it would be important in the aspect of social-welfare prevention. Thus, the stress-relief program based on mindfulness and specialist's education/counseling for self-control for both adolescents and parents should be combined and improved to be supported in the overall life. On top of teaching correct consumer consciousness at home, school should plan/seek for diverse programs including economy-related programs to efficiently manage stress, which is to support adolescents through the comprehensive welfare service. Lastly, in order to maintain diverse social-welfare services, it would be necessary to have lots of interest and support for adolescents to be correctly growing in the environment of home, school, and society in the level of community and state.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.