본 연구는 청소년이 기업가 정신을 어떻게 구성하고 형성해 나아가는지에 대하여 기술하여, 청소년의 기업가 정신 소양 함양을 위한 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 질적 사례 연구 방법론을 사용하였으며, 근거이론을 연구 방법적 도구로 사용하였다. 본 연구의 사례는 국내에서 진행 중인 기업가 정신 관련 교육 프로그램을 선택하였다. 참여자는 특허청의 영재기업인 교육원 및 중소기업청의 비즈쿨을 2년 이상 경험한 학생으로 선정하였다. 특히 다수의 ...
본 연구는 청소년이 기업가 정신을 어떻게 구성하고 형성해 나아가는지에 대하여 기술하여, 청소년의 기업가 정신 소양 함양을 위한 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 질적 사례 연구 방법론을 사용하였으며, 근거이론을 연구 방법적 도구로 사용하였다. 본 연구의 사례는 국내에서 진행 중인 기업가 정신 관련 교육 프로그램을 선택하였다. 참여자는 특허청의 영재기업인 교육원 및 중소기업청의 비즈쿨을 2년 이상 경험한 학생으로 선정하였다. 특히 다수의 사업 계획 서, 관련 대회 입상뿐 만 아니라 고등학교 졸업 후에도 기업가 정신 프로 그램에 멘토로서 지속적으로 활동을 하고 있는 참가자로 선정하였다. 연구의 결과, 청소년들은 하고 싶은 것이 꿈이 잠재되어 있고, 타인의 권유에 의해 기업가 정신 교육에 입문하게 된다. 청소년은 교육을 받으면서 자신의 꿈에 대하여 확신을 갖고, 더욱더 다양한 경험을 받아들이게 된다. 그리고 경영인으로서 관점을 다양하게 습득하고, 습득된 경험이 생활 속에서 습관처럼 체화되어 예비 기업가로서 성장하게 된다. 이러한 기업가가 되어가는 과정은 자신이 하고 싶은 목적을 이루어 나아가는 과정 이라고 할 수 있다. 이러한 과정 속에 대회나 상을 통한 외적보상과 스스 로의 열정과 기쁨으로 더욱 활동에 몰입하고 기존의 학교의 주입식 교육 에서 보다 자유로운 생각의 기회와 발문을 통해 매력적인 기업가 정신 교육 활동에 빠져든다. 이러한 결과를 바탕으로 청소년의 기업가 정신 형성 과정의 개념들은 청소년을 대상으로 한 기업가 정신의 의미를 재개념화하 고, 기업가 정신 교육을 학교 안에서의 교육과정으로의 도입을 위한 방안을 마련할 수 있었다. 본 연구를 바탕으로 청소년을 대상으로 한 기업가 정신의 형성 과정과 벤처 기업을 창업한 기업가와의 지식 형성 과정에 대한 비교 연구가 필요 하다. 그리고 현실세계에 나타난 다양한 형태와 양상을 바탕으로 하여 본질적인 기업가 정신을 탐구하기 위한 현상학적 연구, 교육 수요자의 관점 에서의 기업가 정신 표준교육과정 마련과 이에 따른 교재 개발이 추후 요구된다.
본 연구는 청소년이 기업가 정신을 어떻게 구성하고 형성해 나아가는지에 대하여 기술하여, 청소년의 기업가 정신 소양 함양을 위한 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 질적 사례 연구 방법론을 사용하였으며, 근거이론을 연구 방법적 도구로 사용하였다. 본 연구의 사례는 국내에서 진행 중인 기업가 정신 관련 교육 프로그램을 선택하였다. 참여자는 특허청의 영재기업인 교육원 및 중소기업청의 비즈쿨을 2년 이상 경험한 학생으로 선정하였다. 특히 다수의 사업 계획 서, 관련 대회 입상뿐 만 아니라 고등학교 졸업 후에도 기업가 정신 프로 그램에 멘토로서 지속적으로 활동을 하고 있는 참가자로 선정하였다. 연구의 결과, 청소년들은 하고 싶은 것이 꿈이 잠재되어 있고, 타인의 권유에 의해 기업가 정신 교육에 입문하게 된다. 청소년은 교육을 받으면서 자신의 꿈에 대하여 확신을 갖고, 더욱더 다양한 경험을 받아들이게 된다. 그리고 경영인으로서 관점을 다양하게 습득하고, 습득된 경험이 생활 속에서 습관처럼 체화되어 예비 기업가로서 성장하게 된다. 이러한 기업가가 되어가는 과정은 자신이 하고 싶은 목적을 이루어 나아가는 과정 이라고 할 수 있다. 이러한 과정 속에 대회나 상을 통한 외적보상과 스스 로의 열정과 기쁨으로 더욱 활동에 몰입하고 기존의 학교의 주입식 교육 에서 보다 자유로운 생각의 기회와 발문을 통해 매력적인 기업가 정신 교육 활동에 빠져든다. 이러한 결과를 바탕으로 청소년의 기업가 정신 형성 과정의 개념들은 청소년을 대상으로 한 기업가 정신의 의미를 재개념화하 고, 기업가 정신 교육을 학교 안에서의 교육과정으로의 도입을 위한 방안을 마련할 수 있었다. 본 연구를 바탕으로 청소년을 대상으로 한 기업가 정신의 형성 과정과 벤처 기업을 창업한 기업가와의 지식 형성 과정에 대한 비교 연구가 필요 하다. 그리고 현실세계에 나타난 다양한 형태와 양상을 바탕으로 하여 본질적인 기업가 정신을 탐구하기 위한 현상학적 연구, 교육 수요자의 관점 에서의 기업가 정신 표준교육과정 마련과 이에 따른 교재 개발이 추후 요구된다.
This paper aims at uncovering how to form and develop youth entrepreneurships in korea. Qualitative case study has been applied in order to achieve the goal of the study and grounded theory was used as methodological tool. The case for the study was selected as domestic ongoing education program rel...
This paper aims at uncovering how to form and develop youth entrepreneurships in korea. Qualitative case study has been applied in order to achieve the goal of the study and grounded theory was used as methodological tool. The case for the study was selected as domestic ongoing education program related to entrepreneurship. In depth interviews have been carried out with students who participated in youth Entrepreneurship programs offered by KIPO(Korean Intellectual Property Office) or Biz-Cool of SMBA(Small and Medium Business Administration)for more than two years. In particular, participants were selected from students who not only won a prize from related competitions about business plans but also act as mentors for entrepreneurship programs and continuing to join related activities. As a result, adolescents began to express an interest in their future of becoming a pupil within the entrepreneurship program as suggested by others. Following this they became more confident about their future, the education, and experiences associated. They obtained various aspects as executives and grew as entrepreneurs. They did this through making experiences their habits. Such process was the way they achieved their goal of what they want to do. During such process, external rewards from competitions and their own passion and happiness had them be immersed in activities through opportunities and questioning than indoctrination from school. With such result in the background, conceptualization of the meaning of entrepreneurship and alternatives for applying these concepts on curriculum in school were provided. From this study, comparative examination was found on the process of knowledge formation of adolescents and entrepreneurs who established their own business .Phenomenological research for exploring intrinsic entrepreneurship with various forms and aspects within reality and development of textbooks is suggested.This provides the understanding that standards are demanded for the process of entrepreneurship from education consumer’s aspect.
This paper aims at uncovering how to form and develop youth entrepreneurships in korea. Qualitative case study has been applied in order to achieve the goal of the study and grounded theory was used as methodological tool. The case for the study was selected as domestic ongoing education program related to entrepreneurship. In depth interviews have been carried out with students who participated in youth Entrepreneurship programs offered by KIPO(Korean Intellectual Property Office) or Biz-Cool of SMBA(Small and Medium Business Administration)for more than two years. In particular, participants were selected from students who not only won a prize from related competitions about business plans but also act as mentors for entrepreneurship programs and continuing to join related activities. As a result, adolescents began to express an interest in their future of becoming a pupil within the entrepreneurship program as suggested by others. Following this they became more confident about their future, the education, and experiences associated. They obtained various aspects as executives and grew as entrepreneurs. They did this through making experiences their habits. Such process was the way they achieved their goal of what they want to do. During such process, external rewards from competitions and their own passion and happiness had them be immersed in activities through opportunities and questioning than indoctrination from school. With such result in the background, conceptualization of the meaning of entrepreneurship and alternatives for applying these concepts on curriculum in school were provided. From this study, comparative examination was found on the process of knowledge formation of adolescents and entrepreneurs who established their own business .Phenomenological research for exploring intrinsic entrepreneurship with various forms and aspects within reality and development of textbooks is suggested.This provides the understanding that standards are demanded for the process of entrepreneurship from education consumer’s aspect.
주제어
#기업가 정신 교육 기업가 정신 소양 Entrepreneurship education Entrepreneurship Literacy
학위논문 정보
저자
강경균
학위수여기관
한국기술교육대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
기술경영학과 기술경영전공
지도교수
김병근
발행연도
2014
총페이지
77
키워드
기업가 정신 교육 기업가 정신 소양 Entrepreneurship education Entrepreneurship Literacy
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