국내 유해화학물질의 유통량은 매년 증가하고 있으며, 유해화학물질 영업 업체는 전국에 8,222개소나 분포하고 있다. 또한 안전 관리에 취약한 중소규모 유통업체는 전체 화학물질 취급 업체의 약 73% 이상을 차지하며 다수 분포하고 있다. 따라서 안전관리 역량이 상대적으로 취약한 중소 규모 판매업체를 대상으로 설문을 통해 유해화학물질 안전관리 실태조사를 실시하였고 다음과 같은 문제점 및 개선안을 도출하였다. 첫째, 조사에 응답한 중소규모 유해화학물질 판매업체 173개소는 모두 유독물질을 취급하고 있었으며, 종사자들 중 화학 관련 전공자는 9.8%로 비전공자가 90% 이상이었다. 경력은 5년 미만의 경우가 약 50%이며, 10 년 미만의 경우는 약 75%로 대다수를 차지하고 있다. 따라서 유해화학물 질을 다루는 종사자 대부분이 화학물질 관련 기본 지식이 거의 없거나 경험이 매우 부족한 상황이다. 이러한 중소규모의 유해화학물질 영업 종사 자들을 보호하고 화학물질 사고를 예방하기 위해서는 이들을 위한 화학물질 관련 ...
국내 유해화학물질의 유통량은 매년 증가하고 있으며, 유해화학물질 영업 업체는 전국에 8,222개소나 분포하고 있다. 또한 안전 관리에 취약한 중소규모 유통업체는 전체 화학물질 취급 업체의 약 73% 이상을 차지하며 다수 분포하고 있다. 따라서 안전관리 역량이 상대적으로 취약한 중소 규모 판매업체를 대상으로 설문을 통해 유해화학물질 안전관리 실태조사를 실시하였고 다음과 같은 문제점 및 개선안을 도출하였다. 첫째, 조사에 응답한 중소규모 유해화학물질 판매업체 173개소는 모두 유독물질을 취급하고 있었으며, 종사자들 중 화학 관련 전공자는 9.8%로 비전공자가 90% 이상이었다. 경력은 5년 미만의 경우가 약 50%이며, 10 년 미만의 경우는 약 75%로 대다수를 차지하고 있다. 따라서 유해화학물 질을 다루는 종사자 대부분이 화학물질 관련 기본 지식이 거의 없거나 경험이 매우 부족한 상황이다. 이러한 중소규모의 유해화학물질 영업 종사 자들을 보호하고 화학물질 사고를 예방하기 위해서는 이들을 위한 화학물질 관련 안전교육과 함께 유해화학물질별 취급방법 등에 대한 정보의 제공이 시급히 필요한 것으로 보인다. 둘째, 중소규모 유해화학물질 영업 종사자들은 대체로 유해화학물질 취급기준을 이행할 때, 점검 확인이 분명한 방제장비 구비 및 유해화학물질 표시 등의 기준에는 비교적 높은 비율로 기준을 따른다고 나타났다. 하지만 점검으로 확인이 어려운 취급자의 행위(개인보호구 착용 등)에 대한 기준 및 별도의 행정절차가 필요한 제도(진열·보관계획서 제출 등)에 대해서는 낮은 이행률을 보였다. 중소기업의 경우 화학안전에 대한 관심이 상대적으로 낮고 화학물질 관리 능력도 취약하여 제도 이행에 어려움이 따를 수밖에 없다. 또한 유해화학물질 취급자의 행위를 법규상의 점검 및행정처분만으로 관리하기에는 많은 어려움이 따르며 한계가 있다. 따라서 유해화학물질 취급자의 안전관리 의식을 개선하고 행동을 계도하는 방법이 우선 실시되어야 한다. 이를 위해서는 중소규모 유해화학물질 취급업 체의 특성을 반영한 안전관리 교육이 필요하다. 또한 행정절차의 편의성 또한 필요하다고 판단된다. 셋째, 중소규모 유해화학물질 취급업체는 유해화학물질 안전관리 및 화학물질관리법 제도 이행에 필요한 전문 인력이 부족한 실정이다. 이를 위해 정부에서는 중소규모 업체를 대상으로 컨설팅 및 자금지원 사업을 실시하고 지원에 나서고 있다. 하지만 이를 소규모 영세업자들까지 체감하 기는 쉽지 않다. 그러므로 본인의 사업장 안전관리를 본인이 직접 할 수있는 개인의 역량을 높이는 방법이 필요하다. 유해화학물질과 화학물질관 리법에 관련된 전문적인 지식의 전달도 중요하지만 효과적으로 다가갈 수있는 접근성이 용이한 교육자료 개발이 필요하다. 넷째, 소규모 유해화학물질 운반에 대한 관리 시스템 구축이 필요하다. 실제 유해화학물질 영업자들은 소량 운송에 특화된 택배를 이용해 유해화 학물질을 운반한 적이 있는 업체가 90%에 달하고 있는 상황이다. 하지만 유해화학물질 규제 법령인 화학물질관리법에서는 이를 구체적으로 명기하 지는 않고 있다. 또한 우체국을 포함한 택배업체에 소량의 유해화학물질의 국내 운송 및 포장에 대한 정보나 규정이 거의 전무한 현실이다. 따라서 유해화학물질 취급자들이 운반 관리 기준으로 삼을 수 있는 화학물질별 운송관리에 대한 미국의 UPS 등의 선진 시스템을 도입하여 화학물질 별로 안전 배송에 대한 정보를 제공하는 등의 정부차원의 제도개선이 시급히 필요하다.
국내 유해화학물질의 유통량은 매년 증가하고 있으며, 유해화학물질 영업 업체는 전국에 8,222개소나 분포하고 있다. 또한 안전 관리에 취약한 중소규모 유통업체는 전체 화학물질 취급 업체의 약 73% 이상을 차지하며 다수 분포하고 있다. 따라서 안전관리 역량이 상대적으로 취약한 중소 규모 판매업체를 대상으로 설문을 통해 유해화학물질 안전관리 실태조사를 실시하였고 다음과 같은 문제점 및 개선안을 도출하였다. 첫째, 조사에 응답한 중소규모 유해화학물질 판매업체 173개소는 모두 유독물질을 취급하고 있었으며, 종사자들 중 화학 관련 전공자는 9.8%로 비전공자가 90% 이상이었다. 경력은 5년 미만의 경우가 약 50%이며, 10 년 미만의 경우는 약 75%로 대다수를 차지하고 있다. 따라서 유해화학물 질을 다루는 종사자 대부분이 화학물질 관련 기본 지식이 거의 없거나 경험이 매우 부족한 상황이다. 이러한 중소규모의 유해화학물질 영업 종사 자들을 보호하고 화학물질 사고를 예방하기 위해서는 이들을 위한 화학물질 관련 안전교육과 함께 유해화학물질별 취급방법 등에 대한 정보의 제공이 시급히 필요한 것으로 보인다. 둘째, 중소규모 유해화학물질 영업 종사자들은 대체로 유해화학물질 취급기준을 이행할 때, 점검 확인이 분명한 방제장비 구비 및 유해화학물질 표시 등의 기준에는 비교적 높은 비율로 기준을 따른다고 나타났다. 하지만 점검으로 확인이 어려운 취급자의 행위(개인보호구 착용 등)에 대한 기준 및 별도의 행정절차가 필요한 제도(진열·보관계획서 제출 등)에 대해서는 낮은 이행률을 보였다. 중소기업의 경우 화학안전에 대한 관심이 상대적으로 낮고 화학물질 관리 능력도 취약하여 제도 이행에 어려움이 따를 수밖에 없다. 또한 유해화학물질 취급자의 행위를 법규상의 점검 및행정처분만으로 관리하기에는 많은 어려움이 따르며 한계가 있다. 따라서 유해화학물질 취급자의 안전관리 의식을 개선하고 행동을 계도하는 방법이 우선 실시되어야 한다. 이를 위해서는 중소규모 유해화학물질 취급업 체의 특성을 반영한 안전관리 교육이 필요하다. 또한 행정절차의 편의성 또한 필요하다고 판단된다. 셋째, 중소규모 유해화학물질 취급업체는 유해화학물질 안전관리 및 화학물질관리법 제도 이행에 필요한 전문 인력이 부족한 실정이다. 이를 위해 정부에서는 중소규모 업체를 대상으로 컨설팅 및 자금지원 사업을 실시하고 지원에 나서고 있다. 하지만 이를 소규모 영세업자들까지 체감하 기는 쉽지 않다. 그러므로 본인의 사업장 안전관리를 본인이 직접 할 수있는 개인의 역량을 높이는 방법이 필요하다. 유해화학물질과 화학물질관 리법에 관련된 전문적인 지식의 전달도 중요하지만 효과적으로 다가갈 수있는 접근성이 용이한 교육자료 개발이 필요하다. 넷째, 소규모 유해화학물질 운반에 대한 관리 시스템 구축이 필요하다. 실제 유해화학물질 영업자들은 소량 운송에 특화된 택배를 이용해 유해화 학물질을 운반한 적이 있는 업체가 90%에 달하고 있는 상황이다. 하지만 유해화학물질 규제 법령인 화학물질관리법에서는 이를 구체적으로 명기하 지는 않고 있다. 또한 우체국을 포함한 택배업체에 소량의 유해화학물질의 국내 운송 및 포장에 대한 정보나 규정이 거의 전무한 현실이다. 따라서 유해화학물질 취급자들이 운반 관리 기준으로 삼을 수 있는 화학물질별 운송관리에 대한 미국의 UPS 등의 선진 시스템을 도입하여 화학물질 별로 안전 배송에 대한 정보를 제공하는 등의 정부차원의 제도개선이 시급히 필요하다.
Domestic distribution of hazardous chemicals has been increasing over the years and 8,222 hazardous chemical companies are in business throughout the country. Over 73% out of the entire chemical distribution business, small and medium-sized companies which lack technology for the safety control of c...
Domestic distribution of hazardous chemicals has been increasing over the years and 8,222 hazardous chemical companies are in business throughout the country. Over 73% out of the entire chemical distribution business, small and medium-sized companies which lack technology for the safety control of chemical handling facilities are included. Thus, the survey for the safety control of chemical handling facilities was conducted and the results are shown as follow. First, respondents in 173 small and medium-sized hazardous chemical sales businesses are all dealing with toxic substances. However, only 9.8% majored and have a degree in chemistry but over 90% who answered the survey did not study in chemistry. Also, among survey respondents, about 50% of them have less than 5 years’ experience and 75% of them have less than 10 years’ experience in the business. Therefore, most handlers in the chemical distribution business have a limited knowledge of chemicals or lack of experience. In order to protect those handlers and prevent hazardous chemical-related accidents, safety education on hazardous chemicals is in dire need. Second, when sales people in small and medium-sized chemical distribution firms handle toxic substances, most of them follow the high standards of protective equipment and safety precautions. However, those handlers frequently fail to comply with the regulation for wearing personal protective gear and administrative steps in planning for exhibition or preservation. Due to the lack of interest in chemical safety precautions and poor ability to handle harmful chemicals compared to large companies, it is difficult for small and medium-sized businesses to implement policy on safety measures. In addition, it has also difficulties and restrictions on administrative and legislative discipline for chemical handlers. Thus, it is highly recommended that raising an awareness of safety precautions and improvement in regulations and rules on handling hazardous chemicals should be a top priority. For above-mentioned recommendations to implement, it is necessary to make individual safety education on hazardous chemicals in response to each small and medium sized chemical distributor’s needs, and also streamline the administrative procedures. Additionally, there is the high shortage of skilled professionals able to conduct and implement safety regulations and Chemicals Control Act on taking care of toxic chemicals. Government officials try to provide small and medium-sized businesses with proper consultation and financial support but it is hard for petty or privately owned businesses to take advantage of these opportunities. As a result of this limitation, it is essential that the owners of relatively small or private chemical firms need to increase their ability to dealing with this matter for themselves. Also, it is important for chemical professionals not only to educate handlers in charge about expertise in chemicals and safety precautions but also to develop educational materials which have an easy access and are understandable for handlers. Lastly, the secure and effective system for transporting hazardous chemicals is highly needed. More than 90% of chemical sales businesses have used and are still using delivery companies not specializing in transporting toxic chemicals due to lack of specified regulations and policy. Moreover, there are no rules or detailed information on delivering and packaging hazardous chemicals for post offices as well as delivery companies. Therefore, advanced and systematic policy on careful delivery and handling chemicals in the UPS(United Postal System) should be introduced and adopted in order to securely transport those harmful substances and offer hard information on management and control of them.
Domestic distribution of hazardous chemicals has been increasing over the years and 8,222 hazardous chemical companies are in business throughout the country. Over 73% out of the entire chemical distribution business, small and medium-sized companies which lack technology for the safety control of chemical handling facilities are included. Thus, the survey for the safety control of chemical handling facilities was conducted and the results are shown as follow. First, respondents in 173 small and medium-sized hazardous chemical sales businesses are all dealing with toxic substances. However, only 9.8% majored and have a degree in chemistry but over 90% who answered the survey did not study in chemistry. Also, among survey respondents, about 50% of them have less than 5 years’ experience and 75% of them have less than 10 years’ experience in the business. Therefore, most handlers in the chemical distribution business have a limited knowledge of chemicals or lack of experience. In order to protect those handlers and prevent hazardous chemical-related accidents, safety education on hazardous chemicals is in dire need. Second, when sales people in small and medium-sized chemical distribution firms handle toxic substances, most of them follow the high standards of protective equipment and safety precautions. However, those handlers frequently fail to comply with the regulation for wearing personal protective gear and administrative steps in planning for exhibition or preservation. Due to the lack of interest in chemical safety precautions and poor ability to handle harmful chemicals compared to large companies, it is difficult for small and medium-sized businesses to implement policy on safety measures. In addition, it has also difficulties and restrictions on administrative and legislative discipline for chemical handlers. Thus, it is highly recommended that raising an awareness of safety precautions and improvement in regulations and rules on handling hazardous chemicals should be a top priority. For above-mentioned recommendations to implement, it is necessary to make individual safety education on hazardous chemicals in response to each small and medium sized chemical distributor’s needs, and also streamline the administrative procedures. Additionally, there is the high shortage of skilled professionals able to conduct and implement safety regulations and Chemicals Control Act on taking care of toxic chemicals. Government officials try to provide small and medium-sized businesses with proper consultation and financial support but it is hard for petty or privately owned businesses to take advantage of these opportunities. As a result of this limitation, it is essential that the owners of relatively small or private chemical firms need to increase their ability to dealing with this matter for themselves. Also, it is important for chemical professionals not only to educate handlers in charge about expertise in chemicals and safety precautions but also to develop educational materials which have an easy access and are understandable for handlers. Lastly, the secure and effective system for transporting hazardous chemicals is highly needed. More than 90% of chemical sales businesses have used and are still using delivery companies not specializing in transporting toxic chemicals due to lack of specified regulations and policy. Moreover, there are no rules or detailed information on delivering and packaging hazardous chemicals for post offices as well as delivery companies. Therefore, advanced and systematic policy on careful delivery and handling chemicals in the UPS(United Postal System) should be introduced and adopted in order to securely transport those harmful substances and offer hard information on management and control of them.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.