한국 영화산업은 국제적으로 인정을 받을 만큼 큰 성장을 이루었다. 그러나 외적 성장에 가려진 수많은 다양성 영화들의 실패는 아직까지 한국 영화시장의 숙제로 남아있다. 본 연구자는 이러한 다양성 영화들에 대한 감독으로서의 대안과 긍정적인 방향을 모색하고자 하였고 영화 《Sleep》의 장르를 블랙코미디 영화, 판타지 영화, 음악 영화로 규정하고 4단계의 제작과정에 따라 다음과 같은 연구를 진행하였다.
첫째, 기획개발 단계에서는 시나리오를 중심으로 사회적 풍자와 상징에 대한 연구를 하였다. 현대 사회의 고달픈 현실과 그 현실에 순응할 수밖에 없는 현대인을 풍자하기 위해 분노로 가득 찬 세상을 영화의 배경으로 사용하였고, 달콤한 잠이라는 매개체를 통해 치유의 과정을 상징적으로 제시함으로써 지친 현대인들에게 희망의 메시지를 보내고자 하였다. 둘째, 프리프로덕션 단계에서는 미술을 중심으로 영화에서의 색(color)에 대한 실험과 가능성을 모색하였다. 고단한 삶을 사는 사람들은 어둡고 탁한 무채색으로, 달콤한 잠을 선물하는 주인공은 밝고 순수한 원색으로 설정하여 인물들의 상태와 역할을 상징적으로 표현하였다. 그리고 원색으로 표현된 과장되고 비현실적인 세상을 통해 지금의 세상을 풍자하고 치유라는 주제적 측면을 강화하였다. 셋째, 프로덕션 단계에서는 다양한 구도를 활용한 ...
국 문 요 지
단편영화 <Sleep> 제작 연구 - 감독의 역할을 중심으로
중원대학교 대학원 문화예술학과 연극영화전공 성종훈
한국 영화산업은 국제적으로 인정을 받을 만큼 큰 성장을 이루었다. 그러나 외적 성장에 가려진 수많은 다양성 영화들의 실패는 아직까지 한국 영화시장의 숙제로 남아있다. 본 연구자는 이러한 다양성 영화들에 대한 감독으로서의 대안과 긍정적인 방향을 모색하고자 하였고 영화 《Sleep》의 장르를 블랙코미디 영화, 판타지 영화, 음악 영화로 규정하고 4단계의 제작과정에 따라 다음과 같은 연구를 진행하였다.
첫째, 기획개발 단계에서는 시나리오를 중심으로 사회적 풍자와 상징에 대한 연구를 하였다. 현대 사회의 고달픈 현실과 그 현실에 순응할 수밖에 없는 현대인을 풍자하기 위해 분노로 가득 찬 세상을 영화의 배경으로 사용하였고, 달콤한 잠이라는 매개체를 통해 치유의 과정을 상징적으로 제시함으로써 지친 현대인들에게 희망의 메시지를 보내고자 하였다. 둘째, 프리프로덕션 단계에서는 미술을 중심으로 영화에서의 색(color)에 대한 실험과 가능성을 모색하였다. 고단한 삶을 사는 사람들은 어둡고 탁한 무채색으로, 달콤한 잠을 선물하는 주인공은 밝고 순수한 원색으로 설정하여 인물들의 상태와 역할을 상징적으로 표현하였다. 그리고 원색으로 표현된 과장되고 비현실적인 세상을 통해 지금의 세상을 풍자하고 치유라는 주제적 측면을 강화하였다. 셋째, 프로덕션 단계에서는 다양한 구도를 활용한 미장센 연구와 음악 영화로서의 새로운 도전을 시도하였다. 미장센 연구의 구체적 방법으로 2.35:1의 화면 비율을 활용하여 배경이 되는 원색의 공간들을 강조하였고 화면 안에 다양한 정보를 담아 다채로운 장면을 연출하였다. 또한 기존의 음악영화에서 연주 장면을 촬영할 때 사용해 온 립싱크 방식 대신 촬영 현장에서의 라이브 연주를 동시녹음으로 진행하는 방식을 시도하였다. 마지막 네 번째 단계인 포스트프로덕션 단계에서는 각 단계의 실험에 대한 보완과 완성에 대해 살펴보았다.
사회적 풍자와 상징은 가벼운 코미디 영화에 무게를 더하고 해석에 대한 다양성을 부여하였고 색의 통일과 조화를 통한 실험은 관객에게 보는 즐거움과 함께 정서적 감흥을 불러일으키는 매우 긍정적인 방향성을 보여주었다. 또한 라이브 연주의 현장 동시녹음은 영화 속 배우의 노래와 연주에 생명력을 불어넣어 음악영화의 가능성을 보여주었다. 본 연구자는 영화 《Sleep》의 제작을 통해 사회적 상징, 색과 미장센, 라이브 녹음 등의 다양한 시도와 연구를 하였고 그 결과 다양성 영화들에 대한 감독으로서의 대안과 긍정적인 방향을 찾을 수 있었다.
국 문 요 지
단편영화 <Sleep> 제작 연구 - 감독의 역할을 중심으로
중원대학교 대학원 문화예술학과 연극영화전공 성종훈
한국 영화산업은 국제적으로 인정을 받을 만큼 큰 성장을 이루었다. 그러나 외적 성장에 가려진 수많은 다양성 영화들의 실패는 아직까지 한국 영화시장의 숙제로 남아있다. 본 연구자는 이러한 다양성 영화들에 대한 감독으로서의 대안과 긍정적인 방향을 모색하고자 하였고 영화 《Sleep》의 장르를 블랙코미디 영화, 판타지 영화, 음악 영화로 규정하고 4단계의 제작과정에 따라 다음과 같은 연구를 진행하였다.
첫째, 기획개발 단계에서는 시나리오를 중심으로 사회적 풍자와 상징에 대한 연구를 하였다. 현대 사회의 고달픈 현실과 그 현실에 순응할 수밖에 없는 현대인을 풍자하기 위해 분노로 가득 찬 세상을 영화의 배경으로 사용하였고, 달콤한 잠이라는 매개체를 통해 치유의 과정을 상징적으로 제시함으로써 지친 현대인들에게 희망의 메시지를 보내고자 하였다. 둘째, 프리프로덕션 단계에서는 미술을 중심으로 영화에서의 색(color)에 대한 실험과 가능성을 모색하였다. 고단한 삶을 사는 사람들은 어둡고 탁한 무채색으로, 달콤한 잠을 선물하는 주인공은 밝고 순수한 원색으로 설정하여 인물들의 상태와 역할을 상징적으로 표현하였다. 그리고 원색으로 표현된 과장되고 비현실적인 세상을 통해 지금의 세상을 풍자하고 치유라는 주제적 측면을 강화하였다. 셋째, 프로덕션 단계에서는 다양한 구도를 활용한 미장센 연구와 음악 영화로서의 새로운 도전을 시도하였다. 미장센 연구의 구체적 방법으로 2.35:1의 화면 비율을 활용하여 배경이 되는 원색의 공간들을 강조하였고 화면 안에 다양한 정보를 담아 다채로운 장면을 연출하였다. 또한 기존의 음악영화에서 연주 장면을 촬영할 때 사용해 온 립싱크 방식 대신 촬영 현장에서의 라이브 연주를 동시녹음으로 진행하는 방식을 시도하였다. 마지막 네 번째 단계인 포스트프로덕션 단계에서는 각 단계의 실험에 대한 보완과 완성에 대해 살펴보았다.
사회적 풍자와 상징은 가벼운 코미디 영화에 무게를 더하고 해석에 대한 다양성을 부여하였고 색의 통일과 조화를 통한 실험은 관객에게 보는 즐거움과 함께 정서적 감흥을 불러일으키는 매우 긍정적인 방향성을 보여주었다. 또한 라이브 연주의 현장 동시녹음은 영화 속 배우의 노래와 연주에 생명력을 불어넣어 음악영화의 가능성을 보여주었다. 본 연구자는 영화 《Sleep》의 제작을 통해 사회적 상징, 색과 미장센, 라이브 녹음 등의 다양한 시도와 연구를 하였고 그 결과 다양성 영화들에 대한 감독으로서의 대안과 긍정적인 방향을 찾을 수 있었다.
A Study on The Production of Short Film - Focusing on director’s role
Sung, Jong-hoon Major in Theater & Film, Dept. Culture and Arts Graduate School of Social & Cultural Studies Jungwon University
The Korean film industry has grown so much t...
Abstract
A Study on The Production of Short Film - Focusing on director’s role
Sung, Jong-hoon Major in Theater & Film, Dept. Culture and Arts Graduate School of Social & Cultural Studies Jungwon University
The Korean film industry has grown so much that it has been able to achieve international acclaim and recognition. However, the failure of many diversity films behind external growth is still an issue to be solved for the Korean film market. The aim of this research is to find alternatives and positive directions for these diversity films mainly studying on the film 《Sleep》, which was defined as a genre of black comedy, fantasy, and music films. The research was carried out by following the each production process of four stages.
Firstly, at the stage of planning and development, I studied about social satire and symbols in the scenario. In order to satirize the modern people who are forced to adapt to the difficult situation of modern society, it uses the world filled with anger as the background of the movie. It gives a message of healing through the symbol of sweet sleep to such modern people. Secondly, in the pre-production stage, I attempt to find the possibilities and to make experiments about the colors in terms of art. The people who live a hard life symbolically express their status and role by dark and murky achromatic color whereas the main role character who gives sweet sleeping uses bright and pure primary colors. The exaggerated and unreal world expressed in the primary color, satires the present world and enriches the movie's main theme of healing. Thirdly, it was focused on its new challenges which are various composition of mise-en-scene and music during the production stage. As a concrete method of mise-en-scene, it was used 2.35:1 aspect ratio to emphasize the primary color spaces as the background, and it helps to present various scenes with different information on the screen. Also, a method of live recording of performance was tried instead of the common lip-synching method that was used to record in current music films. In the final fourth stage of the post-production, I reviewed the completion and complement of each step of the experiment.
Social satire and symbols enriches comedy films and gives diversity of interpretation. Experimentation through unification and harmony of colors showed a very positive direction that stimulates emotional inspiration as well as visual pleasure to audience. The actors' songs and performances were better delivered and infused by live recordings of the performances. It showed the possibilities of music films which add liveliness to the songs and performances of the actors in the film. Through the production of the movie 《Sleep》, I tried various researches such as social symbols, colors, mise-en-scene, and live recording. As a result, I could find alternatives and positive direction as a director for diversity films. I hope this study will be a helpful and useful for future diversity films in the Korean film industry.
Abstract
A Study on The Production of Short Film - Focusing on director’s role
Sung, Jong-hoon Major in Theater & Film, Dept. Culture and Arts Graduate School of Social & Cultural Studies Jungwon University
The Korean film industry has grown so much that it has been able to achieve international acclaim and recognition. However, the failure of many diversity films behind external growth is still an issue to be solved for the Korean film market. The aim of this research is to find alternatives and positive directions for these diversity films mainly studying on the film 《Sleep》, which was defined as a genre of black comedy, fantasy, and music films. The research was carried out by following the each production process of four stages.
Firstly, at the stage of planning and development, I studied about social satire and symbols in the scenario. In order to satirize the modern people who are forced to adapt to the difficult situation of modern society, it uses the world filled with anger as the background of the movie. It gives a message of healing through the symbol of sweet sleep to such modern people. Secondly, in the pre-production stage, I attempt to find the possibilities and to make experiments about the colors in terms of art. The people who live a hard life symbolically express their status and role by dark and murky achromatic color whereas the main role character who gives sweet sleeping uses bright and pure primary colors. The exaggerated and unreal world expressed in the primary color, satires the present world and enriches the movie's main theme of healing. Thirdly, it was focused on its new challenges which are various composition of mise-en-scene and music during the production stage. As a concrete method of mise-en-scene, it was used 2.35:1 aspect ratio to emphasize the primary color spaces as the background, and it helps to present various scenes with different information on the screen. Also, a method of live recording of performance was tried instead of the common lip-synching method that was used to record in current music films. In the final fourth stage of the post-production, I reviewed the completion and complement of each step of the experiment.
Social satire and symbols enriches comedy films and gives diversity of interpretation. Experimentation through unification and harmony of colors showed a very positive direction that stimulates emotional inspiration as well as visual pleasure to audience. The actors' songs and performances were better delivered and infused by live recordings of the performances. It showed the possibilities of music films which add liveliness to the songs and performances of the actors in the film. Through the production of the movie 《Sleep》, I tried various researches such as social symbols, colors, mise-en-scene, and live recording. As a result, I could find alternatives and positive direction as a director for diversity films. I hope this study will be a helpful and useful for future diversity films in the Korean film industry.
주제어
#영화연출 영화감독 감독 블랙코미디 판타지 음악영화 미장센 색(color) 잠 Sleep 영화제작과정
학위논문 정보
저자
성종훈
학위수여기관
중원대학교 사회문화대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술학과 연극영화전공
지도교수
박용갑
발행연도
2017
총페이지
104
키워드
영화연출 영화감독 감독 블랙코미디 판타지 음악영화 미장센 색(color) 잠 Sleep 영화제작과정
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.