낭만주의 피아노 음악에서 큰 비중을 차지하는 작곡가 중 한 명인 슈만(R. Schumann 1810-1856)은 길지 않은 생을 살면서 다양한 장르의 음악을 작곡했다. 슈만의 피아노 음악에서 느낄 수 있는 특별함으로 인해 초기에 작곡된 피아노곡들이 많은 이들에게 각인되었다. 그 특별함은 곧 그의 피아노 음악의 특징으로 나타나는데 문학으로부터 영향을 받은 작품, 제목의 사용, 음악적 암호 – 소제토 카바토 기법의 사용, 이중적 성격의 표현(이중 자아), 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750) ...
낭만주의 피아노 음악에서 큰 비중을 차지하는 작곡가 중 한 명인 슈만(R. Schumann 1810-1856)은 길지 않은 생을 살면서 다양한 장르의 음악을 작곡했다. 슈만의 피아노 음악에서 느낄 수 있는 특별함으로 인해 초기에 작곡된 피아노곡들이 많은 이들에게 각인되었다. 그 특별함은 곧 그의 피아노 음악의 특징으로 나타나는데 문학으로부터 영향을 받은 작품, 제목의 사용, 음악적 암호 – 소제토 카바토 기법의 사용, 이중적 성격의 표현(이중 자아), 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750) 음악으로부터의 영향 등에서 비롯된다.
본 논문은 슈만의 피아노 음악의 특징을 살펴본 후 총 8곡으로 구성된<크라이슬레리아나(Kreisleriana) Op. 16>의 작품 배경과 각 곡을 분석하여 효과적인 연주를 위한 연주법에 관하여 다루었다.
<크라이슬레리아나(Kreisleriana) Op.16>는 호프만(Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, 1776-1822)의 소설 「수고양이 무어의 인생관(Lebensansichten des Katers Murr)」에 나타나는 인물 ‘크라이슬러’에 영향을 받아 작곡되었다. 제 1,3,5,7곡은 단조이며 전반적으로 빠른 템포로 성급한 이미지를 주는 플로레스탄 성격의 곡으로 볼 수 있다. 반면 제 2,4,6곡은 장조이며 상대적으로 느린 템포로 여유 있고 조심스러운 느낌을 주는 오이제비우스 성격의 곡으로 볼 수 있다. 마지막 곡인 제8곡은 단조이며 붓점, 당김음 등이 많이 사용되었음에도 불구하고 가볍고 조용한 느낌을 주려는 슈만의 의도로 보아 오이제비우스 성격이 부각된 곡으로 볼 수 있다. 이로서 홀수 곡은 플로레스탄, 짝수 곡은 오이제비우스로 완벽한 대칭을 이루고 있다. 더불어 각 곡 내부에서도 강렬한 대조가 나타나면서 플로레스탄과 오이제비우스의 대비를 느낄 수 있다.
낭만주의 성격소품의 대표작인 <크라이슬레리아나(Kreisleriana) Op.16>의 효과적인 연주를 위해서는 슈만이 영향을 받았던 호프만의 작품에 대한 이해와 함께 각 곡이 지니고 있는 대조성을 표현하는 것이 중요하다. 그럼으로써 연주자 개인으로서는 훨씬 자유롭고 상상력이 풍부한 연주가 가능할 것이며 청중들은 설득력 있는 개성을 경험할 수 있는 기회를 얻을 수 있다.
낭만주의 피아노 음악에서 큰 비중을 차지하는 작곡가 중 한 명인 슈만(R. Schumann 1810-1856)은 길지 않은 생을 살면서 다양한 장르의 음악을 작곡했다. 슈만의 피아노 음악에서 느낄 수 있는 특별함으로 인해 초기에 작곡된 피아노곡들이 많은 이들에게 각인되었다. 그 특별함은 곧 그의 피아노 음악의 특징으로 나타나는데 문학으로부터 영향을 받은 작품, 제목의 사용, 음악적 암호 – 소제토 카바토 기법의 사용, 이중적 성격의 표현(이중 자아), 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750) 음악으로부터의 영향 등에서 비롯된다.
본 논문은 슈만의 피아노 음악의 특징을 살펴본 후 총 8곡으로 구성된<크라이슬레리아나(Kreisleriana) Op. 16>의 작품 배경과 각 곡을 분석하여 효과적인 연주를 위한 연주법에 관하여 다루었다.
<크라이슬레리아나(Kreisleriana) Op.16>는 호프만(Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, 1776-1822)의 소설 「수고양이 무어의 인생관(Lebensansichten des Katers Murr)」에 나타나는 인물 ‘크라이슬러’에 영향을 받아 작곡되었다. 제 1,3,5,7곡은 단조이며 전반적으로 빠른 템포로 성급한 이미지를 주는 플로레스탄 성격의 곡으로 볼 수 있다. 반면 제 2,4,6곡은 장조이며 상대적으로 느린 템포로 여유 있고 조심스러운 느낌을 주는 오이제비우스 성격의 곡으로 볼 수 있다. 마지막 곡인 제8곡은 단조이며 붓점, 당김음 등이 많이 사용되었음에도 불구하고 가볍고 조용한 느낌을 주려는 슈만의 의도로 보아 오이제비우스 성격이 부각된 곡으로 볼 수 있다. 이로서 홀수 곡은 플로레스탄, 짝수 곡은 오이제비우스로 완벽한 대칭을 이루고 있다. 더불어 각 곡 내부에서도 강렬한 대조가 나타나면서 플로레스탄과 오이제비우스의 대비를 느낄 수 있다.
낭만주의 성격소품의 대표작인 <크라이슬레리아나(Kreisleriana) Op.16>의 효과적인 연주를 위해서는 슈만이 영향을 받았던 호프만의 작품에 대한 이해와 함께 각 곡이 지니고 있는 대조성을 표현하는 것이 중요하다. 그럼으로써 연주자 개인으로서는 훨씬 자유롭고 상상력이 풍부한 연주가 가능할 것이며 청중들은 설득력 있는 개성을 경험할 수 있는 기회를 얻을 수 있다.
Robert Schumann (1810-1856) is widely regarded as one of the greatest composers of the Romantic era. Although R. Schumann lived a considerably short life, he has composed numerous pieces of music of different genres. His works are appreciated for their uniqueness that differentiates him from other c...
Robert Schumann (1810-1856) is widely regarded as one of the greatest composers of the Romantic era. Although R. Schumann lived a considerably short life, he has composed numerous pieces of music of different genres. His works are appreciated for their uniqueness that differentiates him from other composers of the era. This uniqueness is attributed to the features of his piano music; deep relation to literature, use of title, musical code of Soggeto Cavato, expression with two-fold characters (the double self), and influences from Bach(Johann Sebastian Bach,1685-1750)’s music.
This essay aims to explore the universal features of Schumann’s piano works, and explain the effective techniques in playing through analyzing the background of the music, and each eight pieces that form the whole piece. The music was composed based on a particular character 'Kreisler' from a novel The life and opinions of the Tomcan Murr (Lebensansichten des Katers Murr) by Ernst Theodor Amadeus Hoffmann(1776-1822).
Pieces No.1, 3, 5, 7 in are written in minor key and follow a fast tempo forming a hasty atmosphere of the Florestan style. On the other hand, pieces No.2, 4, 6 can be classified as Eusebius style noting that they are written in Major key with a relatively slow tempo compared to the previous Florestan style pieces. The last piece, No.8 despite following a minor key, reflects Schumann’s aim to form a light and calm mood. Thus it is classified as Eusebius style even though syncopations and dotted notes are frequently used. Consequently, a parallel composition is shown, having the odd numbered pieces in Florestan style, and the even numbered pieces in Eusebius style. In addition, within each piece listeners can feel the juxtaposition of the Florestan and the Eusebius.
sensitively conveys the peculiar atmosphere of Schumann’s works. Therefore, a deep understanding of Hoffmann’s novel and the contrasting features illustrated in each pieces will allow a free and imaginative performance of , the representative Romantic piece, reaching to the audiences very effectively with color.
Robert Schumann (1810-1856) is widely regarded as one of the greatest composers of the Romantic era. Although R. Schumann lived a considerably short life, he has composed numerous pieces of music of different genres. His works are appreciated for their uniqueness that differentiates him from other composers of the era. This uniqueness is attributed to the features of his piano music; deep relation to literature, use of title, musical code of Soggeto Cavato, expression with two-fold characters (the double self), and influences from Bach(Johann Sebastian Bach,1685-1750)’s music.
This essay aims to explore the universal features of Schumann’s piano works, and explain the effective techniques in playing through analyzing the background of the music, and each eight pieces that form the whole piece. The music was composed based on a particular character 'Kreisler' from a novel The life and opinions of the Tomcan Murr (Lebensansichten des Katers Murr) by Ernst Theodor Amadeus Hoffmann(1776-1822).
Pieces No.1, 3, 5, 7 in are written in minor key and follow a fast tempo forming a hasty atmosphere of the Florestan style. On the other hand, pieces No.2, 4, 6 can be classified as Eusebius style noting that they are written in Major key with a relatively slow tempo compared to the previous Florestan style pieces. The last piece, No.8 despite following a minor key, reflects Schumann’s aim to form a light and calm mood. Thus it is classified as Eusebius style even though syncopations and dotted notes are frequently used. Consequently, a parallel composition is shown, having the odd numbered pieces in Florestan style, and the even numbered pieces in Eusebius style. In addition, within each piece listeners can feel the juxtaposition of the Florestan and the Eusebius.
sensitively conveys the peculiar atmosphere of Schumann’s works. Therefore, a deep understanding of Hoffmann’s novel and the contrasting features illustrated in each pieces will allow a free and imaginative performance of , the representative Romantic piece, reaching to the audiences very effectively with color.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.