전 세계적인 초고층 건물 신축 붐에 따라 고성능 승강기의 수요 역시 지속적으로 늘어나는 실정이며, 속도 5m/s, 행정거리 300m 이상의 초고속ㆍ고행정 승강기 시스템 개발 역시 빠르게 진행되고 있다. 일반적으로 승강기 현수장치로 강선 와이이어로프를 사용하고 있으나 이러한 금속제 로프는 재료 특성 때문에 초고층 건물 신축 붐에 따라 고성능 승강기의 수요 역시 지속적으로 늘어나는 실정이며, 속도 5m/s, 행정거리 300m 이상의 초고속ㆍ고행정 승강기 시스템 개발 역시 빠르게 진행되고 있다. 일반적으로 승강기 현수장치로 강선 와이이어로프를 사용하고 있으나 이러한 금속제 로프는 재료 특성 때문에 인장강도 대비 중량문제로 600m 이상의 승강기 에서는 로프자중이 자체파단에 가까워지는 문제로 사용이 불가한 실정이다. 따라서 금속제 로프의 문제점 해결을 위해서 무게가 가벼우며 강도가 높은 탄소섬유로프의 연구가 이루어지고 있으나 현재까지 안전성을 검증하기 위한 기준이 없어 개발이 필요한 실정이다. 위와 같은 문제 해결을 위하여 본 논문에서는 탄소섬유로프의 안전성 검증을 위한 기준(안)을 제안하고자 한다. 국내외 관련기준(ISO 4344, 자율안전확인기준 65-와이어로프 등)을 인용하여 탄소섬유로프의 예비시험 수행을 위한 절차를 수립하였으며, 예비시험 절차에 따라 기존 유성식 피로시험기를 일부 구조 변경하여 탄소섬유로프 내구성시험기를 구성하였고, 보증파단하중의 10%의 하중을 인가한 상태에서 100만회 내구성시험을 실시하였다. 100만회 기계적 노화시험 전ㆍ후의 시편에 대하여 전기적 비파괴시험(누설자속 측정)을 통해 시험방법의 적정성을 확인하였고, 최종적으로 엘리베이터용 탄소섬유로프 내구성시험 기준(안)을 작성하였다.
전 세계적인 초고층 건물 신축 붐에 따라 고성능 승강기의 수요 역시 지속적으로 늘어나는 실정이며, 속도 5m/s, 행정거리 300m 이상의 초고속ㆍ고행정 승강기 시스템 개발 역시 빠르게 진행되고 있다. 일반적으로 승강기 현수장치로 강선 와이이어로프를 사용하고 있으나 이러한 금속제 로프는 재료 특성 때문에 인장강도 대비 중량문제로 600m 이상의 승강기 에서는 로프자중이 자체파단에 가까워지는 문제로 사용이 불가한 실정이다. 따라서 금속제 로프의 문제점 해결을 위해서 무게가 가벼우며 강도가 높은 탄소섬유로프의 연구가 이루어지고 있으나 현재까지 안전성을 검증하기 위한 기준이 없어 개발이 필요한 실정이다. 위와 같은 문제 해결을 위하여 본 논문에서는 탄소섬유로프의 안전성 검증을 위한 기준(안)을 제안하고자 한다. 국내외 관련기준(ISO 4344, 자율안전확인기준 65-와이어로프 등)을 인용하여 탄소섬유로프의 예비시험 수행을 위한 절차를 수립하였으며, 예비시험 절차에 따라 기존 유성식 피로시험기를 일부 구조 변경하여 탄소섬유로프 내구성시험기를 구성하였고, 보증파단하중의 10%의 하중을 인가한 상태에서 100만회 내구성시험을 실시하였다. 100만회 기계적 노화시험 전ㆍ후의 시편에 대하여 전기적 비파괴시험(누설자속 측정)을 통해 시험방법의 적정성을 확인하였고, 최종적으로 엘리베이터용 탄소섬유로프 내구성시험 기준(안)을 작성하였다.
Demand for high-performance elevators has been increasing steadily due to the global boom of high-rise buildings. The development of ultra-high-speed and high-rise elevator systems with speeds of 5m / s and over 300m has also been rapidly progressing. Generally, steel wire rope is used as an elevato...
Demand for high-performance elevators has been increasing steadily due to the global boom of high-rise buildings. The development of ultra-high-speed and high-rise elevator systems with speeds of 5m / s and over 300m has also been rapidly progressing. Generally, steel wire rope is used as an elevator suspension device. However, because of the material characteristics, the rope is not self-destructive due to the weight problem(More than 600m elevator) Therefore, in order to solve the problem of steel wire rope, carbon fiber rope having a light weight and high strength is being studied. However, there is no standard for verifying safety, so development is necessary. In order to solve the above problems, this paper proposes a standard for safety verification of carbon fiber rope. Procedures for carrying out preliminary tests of carbon fiber ropes were established by referring to domestic and international standards (ISO 4344, Autonomous safety check standards 65-wire rope, etc.) A carbon fiber durability tester was installed according to the test standard. A durability test was conducted for 1 million times under the condition that 10% of the breaking load was applied. Mechanical durability The adequacy of the test method was verified by non-destructive testing of the specimens before and after the test. Finally, the carbon fiber rope durability test standard for elevator (draft) was prepared.
Demand for high-performance elevators has been increasing steadily due to the global boom of high-rise buildings. The development of ultra-high-speed and high-rise elevator systems with speeds of 5m / s and over 300m has also been rapidly progressing. Generally, steel wire rope is used as an elevator suspension device. However, because of the material characteristics, the rope is not self-destructive due to the weight problem(More than 600m elevator) Therefore, in order to solve the problem of steel wire rope, carbon fiber rope having a light weight and high strength is being studied. However, there is no standard for verifying safety, so development is necessary. In order to solve the above problems, this paper proposes a standard for safety verification of carbon fiber rope. Procedures for carrying out preliminary tests of carbon fiber ropes were established by referring to domestic and international standards (ISO 4344, Autonomous safety check standards 65-wire rope, etc.) A carbon fiber durability tester was installed according to the test standard. A durability test was conducted for 1 million times under the condition that 10% of the breaking load was applied. Mechanical durability The adequacy of the test method was verified by non-destructive testing of the specimens before and after the test. Finally, the carbon fiber rope durability test standard for elevator (draft) was prepared.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.