다양한 관점으로 읽을 수 있는 것이 문학만이 가진 매력이자 장점이라 생각한다. 사람들이 여러 시각으로 작품을 해석하면서 작품의 가치를 더 풍부하게 할 수 있다고 생각한다.
『구운몽』의 세계관 연구는 불교적 세계관과 유불선 삼교화합설 세계관 등으로 많이 연구되어 왔으나 역학적 세계관으로는 연구된 적이 거의 없어서 필자는 ‘역학적 관점’에서 작품을 바라보려고 한다.
먼저 서포 김만중의 생애와 시대적 배경을 알아보고 『서포만필』을 통해 김만중의 유불선 세계관을 알아본 후 『구운몽』에 대해서도 개략적으로 알아보아 구운몽을 ...
다양한 관점으로 읽을 수 있는 것이 문학만이 가진 매력이자 장점이라 생각한다. 사람들이 여러 시각으로 작품을 해석하면서 작품의 가치를 더 풍부하게 할 수 있다고 생각한다.
『구운몽』의 세계관 연구는 불교적 세계관과 유불선 삼교화합설 세계관 등으로 많이 연구되어 왔으나 역학적 세계관으로는 연구된 적이 거의 없어서 필자는 ‘역학적 관점’에서 작품을 바라보려고 한다.
먼저 서포 김만중의 생애와 시대적 배경을 알아보고 『서포만필』을 통해 김만중의 유불선 세계관을 알아본 후 『구운몽』에 대해서도 개략적으로 알아보아 구운몽을 역학적 세계관으로 살펴 볼 수 있는 배경을 살펴보았다.
본고에서 논의하고자 한 것은 첫 번째는『구운몽』에 나타난 복서로서의 역학적 세계관을 살펴보는 것이다. 맨 처음 『주역』의 존재 이유는 점서로서였고 『구운몽』에서도 많은 점을 치는 장면이 나오고 있고 그 점들은 양소유와 팔낭자의 운명과 사건전개에 꼭 필요한 요소로서 작용하고 있음을 확인하였다.
또한 관상과 부적 등 복서적 함의(含意)를 지닌 글이 많이 나오는 것을 확인하였다.
둘째 『구운몽』에 나타난 철학으로서의 역학적 세계관으로 상수역학적 관점에서 『구운몽』에 나타난 숫자 9와 8과 6과의 역학적 관계를 분석해 보았다. 『구운몽』이 16장회 32분으로 이루어진 것 역시 「계사전」을 근거로 역학적 연관성를 알아보았다.
『구운몽』을 음양의 대비로 다양한 각도로 비교 고찰해 보았다.
『주역』에 나오는 동기상응 동기상구(同聲相應하며 同氣相求), 부승치구(負乘 致寇), 불원이복자야(不遠而復者也), 항룡유회(亢龍有悔) 등 여러괘․효사와 『구운몽』을 연결하여 분석해 보았다.
『구운몽』의 몽(夢)을 산수몽(山水蒙)괘로도 풀이해 보았다.
특히 일건천을 성진, 양소유라 한 것은 중천건괘 6효로 성진, 양소유의 일생을 나타낼 수도 있다는 것을 확인하여 보았다.
육관대사의 관과 연관하여 풍지관(風地觀)괘와 연결하여 해석해 보았다.
『구운몽』의 운우지정(雲雨之情)에 관한 이야기를 중건천의 「단전」의 운행우시(雲行雨施)에서 운우지정을 나타내는 괘로 찾아보고자 했다.
필자는 지금까지 『구운몽』이 대표적으로 읽혀왔던 독법이랑 다른 독법인 ‘역학적 세계관’으로 읽어 보았다.
조선시대 유학자로서 박학다식했던 서포 김만중이 쓴『구운몽』에는 역학사상이 사대부의 심충의식에 굳게 자리잡고 있었고 사회전반에 영향을 미쳤으며 점복적 활용까지도 일상화되어 있어 문화적 가치를 가진다라고 말 할 수 있다는 것을 앞에서 증명해 왔다.
다양한 관점으로 읽을 수 있는 것이 문학만이 가진 매력이자 장점이라 생각한다. 사람들이 여러 시각으로 작품을 해석하면서 작품의 가치를 더 풍부하게 할 수 있다고 생각한다.
『구운몽』의 세계관 연구는 불교적 세계관과 유불선 삼교화합설 세계관 등으로 많이 연구되어 왔으나 역학적 세계관으로는 연구된 적이 거의 없어서 필자는 ‘역학적 관점’에서 작품을 바라보려고 한다.
먼저 서포 김만중의 생애와 시대적 배경을 알아보고 『서포만필』을 통해 김만중의 유불선 세계관을 알아본 후 『구운몽』에 대해서도 개략적으로 알아보아 구운몽을 역학적 세계관으로 살펴 볼 수 있는 배경을 살펴보았다.
본고에서 논의하고자 한 것은 첫 번째는『구운몽』에 나타난 복서로서의 역학적 세계관을 살펴보는 것이다. 맨 처음 『주역』의 존재 이유는 점서로서였고 『구운몽』에서도 많은 점을 치는 장면이 나오고 있고 그 점들은 양소유와 팔낭자의 운명과 사건전개에 꼭 필요한 요소로서 작용하고 있음을 확인하였다.
또한 관상과 부적 등 복서적 함의(含意)를 지닌 글이 많이 나오는 것을 확인하였다.
둘째 『구운몽』에 나타난 철학으로서의 역학적 세계관으로 상수역학적 관점에서 『구운몽』에 나타난 숫자 9와 8과 6과의 역학적 관계를 분석해 보았다. 『구운몽』이 16장회 32분으로 이루어진 것 역시 「계사전」을 근거로 역학적 연관성를 알아보았다.
『구운몽』을 음양의 대비로 다양한 각도로 비교 고찰해 보았다.
『주역』에 나오는 동기상응 동기상구(同聲相應하며 同氣相求), 부승치구(負乘 致寇), 불원이복자야(不遠而復者也), 항룡유회(亢龍有悔) 등 여러괘․효사와 『구운몽』을 연결하여 분석해 보았다.
『구운몽』의 몽(夢)을 산수몽(山水蒙)괘로도 풀이해 보았다.
특히 일건천을 성진, 양소유라 한 것은 중천건괘 6효로 성진, 양소유의 일생을 나타낼 수도 있다는 것을 확인하여 보았다.
육관대사의 관과 연관하여 풍지관(風地觀)괘와 연결하여 해석해 보았다.
『구운몽』의 운우지정(雲雨之情)에 관한 이야기를 중건천의 「단전」의 운행우시(雲行雨施)에서 운우지정을 나타내는 괘로 찾아보고자 했다.
필자는 지금까지 『구운몽』이 대표적으로 읽혀왔던 독법이랑 다른 독법인 ‘역학적 세계관’으로 읽어 보았다.
조선시대 유학자로서 박학다식했던 서포 김만중이 쓴『구운몽』에는 역학사상이 사대부의 심충의식에 굳게 자리잡고 있었고 사회전반에 영향을 미쳤으며 점복적 활용까지도 일상화되어 있어 문화적 가치를 가진다라고 말 할 수 있다는 것을 앞에서 증명해 왔다.
It's considered what we can read in a variety of perspectives is the charm and merit of literature. People can enrich the value of works by interpreting them from various perspectives.
The study of world view in Guunmong has been done much in the Buddhist world view and the world view of the the...
It's considered what we can read in a variety of perspectives is the charm and merit of literature. People can enrich the value of works by interpreting them from various perspectives.
The study of world view in Guunmong has been done much in the Buddhist world view and the world view of the theory of uniting the three religions(Confucianism, Buddhism and Taoism), but there is rarely a study in world view of I Ching so the author tries to look at the work from the viewpoint I Ching.
The author examined the life and the historical background of Seopo Kim Man-jung, and the world view on Buddhism, Taoism, and Confucianism through Seopomanpil(Random Essays), and then investigated a rough overview of Guunmong and looked at it from I Ching world view.
The first thing to be discussed in this study is to look at the I Ching world view with the art of divination appeared in Guunmong. The first reason for the existence of I Ching is a book on divination, there are lots of scenes telling a person's fortune in Guunmong, which were confirmed to be an essential element for the destiny and the development of the event of Yang So-yu and eight young women.
In addition, it was confirmed that many articles with the implications of the art of divination such as physiognomy and amulets.
Second, the author analyzed I Ching world view in Guunmong as philosophy from the constant I Ching view and I Ching the relationship among 9, 8 and 6 in Guunmong.
The author investigated I Ching association based on「Gyesajeon」about the ground that Guunmong consists of 16 chapters and 32 sections.
The author compared and looked at Guunmong at various angles with contrast of Yin and Yang.
The author analyzed Guunmong by connecting it with several Gwaes․Hyosa such as Donggisangeung Donggisanggu(同聲相應同氣相求), Buseungchigu(負乘致寇), Bulwonibokjaya(不遠而復者也), Hangryongyuhoe(亢龍有悔) in IChing.
The author tried to solve Mong(夢) in Guunmong with Gwae of Sansumong(山水蒙).
In particular, it was confirmed that calling Ilgeocheon Seongjin Yang So-yu may indicate the lifespan of Seongjin Yang So-yu with Jungcheongeongwae 6 Hyo.
The author tried to interpret it by connecting with Gwae of Pungjigwan(風地觀) in connection with Gwan of Yukgwandaesa.
The author sought to find out the story about Unujijeong(雲雨之情) in Guunmong with Gwae by means of Unujijeong in Unhaengusi(雲行雨施) of 「Danjeon」.
The author has read Guunmong from 'I Ching world view' which is another reading different from now.
It has been proven in the above that epistemology in Guunmong written by Seopo Kim Man-jung as a Confucian scholar of considerable learning in the Joseon was firmly rooted in the consciousness of the scholar-gentry class and affected the society as a whole and its augural use was commonplace so it has cultural value.
It's considered what we can read in a variety of perspectives is the charm and merit of literature. People can enrich the value of works by interpreting them from various perspectives.
The study of world view in Guunmong has been done much in the Buddhist world view and the world view of the theory of uniting the three religions(Confucianism, Buddhism and Taoism), but there is rarely a study in world view of I Ching so the author tries to look at the work from the viewpoint I Ching.
The author examined the life and the historical background of Seopo Kim Man-jung, and the world view on Buddhism, Taoism, and Confucianism through Seopomanpil(Random Essays), and then investigated a rough overview of Guunmong and looked at it from I Ching world view.
The first thing to be discussed in this study is to look at the I Ching world view with the art of divination appeared in Guunmong. The first reason for the existence of I Ching is a book on divination, there are lots of scenes telling a person's fortune in Guunmong, which were confirmed to be an essential element for the destiny and the development of the event of Yang So-yu and eight young women.
In addition, it was confirmed that many articles with the implications of the art of divination such as physiognomy and amulets.
Second, the author analyzed I Ching world view in Guunmong as philosophy from the constant I Ching view and I Ching the relationship among 9, 8 and 6 in Guunmong.
The author investigated I Ching association based on「Gyesajeon」about the ground that Guunmong consists of 16 chapters and 32 sections.
The author compared and looked at Guunmong at various angles with contrast of Yin and Yang.
The author analyzed Guunmong by connecting it with several Gwaes․Hyosa such as Donggisangeung Donggisanggu(同聲相應同氣相求), Buseungchigu(負乘致寇), Bulwonibokjaya(不遠而復者也), Hangryongyuhoe(亢龍有悔) in IChing.
The author tried to solve Mong(夢) in Guunmong with Gwae of Sansumong(山水蒙).
In particular, it was confirmed that calling Ilgeocheon Seongjin Yang So-yu may indicate the lifespan of Seongjin Yang So-yu with Jungcheongeongwae 6 Hyo.
The author tried to interpret it by connecting with Gwae of Pungjigwan(風地觀) in connection with Gwan of Yukgwandaesa.
The author sought to find out the story about Unujijeong(雲雨之情) in Guunmong with Gwae by means of Unujijeong in Unhaengusi(雲行雨施) of 「Danjeon」.
The author has read Guunmong from 'I Ching world view' which is another reading different from now.
It has been proven in the above that epistemology in Guunmong written by Seopo Kim Man-jung as a Confucian scholar of considerable learning in the Joseon was firmly rooted in the consciousness of the scholar-gentry class and affected the society as a whole and its augural use was commonplace so it has cultural value.
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