본 연구는 가정어린이집 CCTV 설치 의무화에 따라 보육교사의 인식을 알아보는데 목적이 있다. 그에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. CCTV 설치에 관한 보육교사의 인식은 어떠한가? 2. CCTV 활용에 관한 보육교사의 인식은 어떠한가? 3. CCTV 설치 후에 관한 보육교사의 인식은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울지역과 경기도지역에 소재한 가정어린이집에 근무하는 보육교사 319명이다. 본 연구에서 사용된 설문도구는 김은하(2013)의 설문지를 본 연구의 주제에 맞게 수정하여 사용하였으며 연구도구의 ...
본 연구는 가정어린이집 CCTV 설치 의무화에 따라 보육교사의 인식을 알아보는데 목적이 있다. 그에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. CCTV 설치에 관한 보육교사의 인식은 어떠한가? 2. CCTV 활용에 관한 보육교사의 인식은 어떠한가? 3. CCTV 설치 후에 관한 보육교사의 인식은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울지역과 경기도지역에 소재한 가정어린이집에 근무하는 보육교사 319명이다. 본 연구에서 사용된 설문도구는 김은하(2013)의 설문지를 본 연구의 주제에 맞게 수정하여 사용하였으며 연구도구의 타당성은 유아교육전문가 5인의 검토를 통해 이루어졌다. 본 연구의 절차는 예비조사 20명, 본 조사 319명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 통계분석은 PASW(Predictive Analytics Software) Statistics 18.0 Program을 사용하여 통계처리를 하였고, 자료 분석으로는 첫째, CCTV 설치에 대한 인식을 파악하기 위하여 빈도분석 및 기술통계분석을 실시하였다. 둘째, CCTV 활용 실태 및 인식을 살펴보기 위하여 카이자승 검증을 실시하였다. 셋째, CCTV 설치 전·후를 비교하기 위하여 카이자승 검증과 독립표본 t검증을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, CCTV 설치에 대한 보육교사의 인식을 알아본 결과, CCTV 설치 의무화 이후 CCTV가 100% 설치되어 있었으며, 문제행동 수정용을 위해 영아에게 CCTV 설치가 필요하다고 인식 하고 있었다. 둘째, CCTV를 활용에 관한 보육교사의 인식을 알아본 결과, 안전사고 예방과 문제발생시 확인하는 ‘안심보육’의 용도가 가장 높았으며 전반적으로 아동학대 예방에 효과가 있는 것으로 조사되었다. CCTV의 교육적 활용은 ‘영아의 자유놀이 관찰 및 분석’이 가장 높았으며 CCTV 설치로 인해 가장 혜택 받는다고 생각하는 집단은 ‘부모와 영아’로 나타났다. CCTV의 설치로 ‘보육시설과 교사에 대한 부모의 인식’이 긍정적으로 바뀌었으며 반면 ‘교사와 아동의 사생활침해’라는 부정적 인식이 나타났다. 셋째, CCTV 설치 후에 느끼는 변화 차이를 살펴본 결과, CCTV를 설치한 후 교사들은 변화를 인식 하지 못하고 있었으며 CCTV 설치 필요성에 관계없이 전반적인 반응은 영아를 대하거나 말할 때, 행동할 때 제약을 받는 다고 인식하였다. CCTV 설치 의무화 이후 가정어린이집은 99.96%의 CCTV 설치율을 보이고 있다. 대부분의 가정어린이집에 CCTV 설치가 이루어진 현 시점에서 CCTV 설치 후 교사의 부담감을 해소하고 CCTV 활용에 관한 바람직한 방향에 관한 논의가 필요하다. 교사들이 올바른 신념을 가지고 긍정적으로 CCTV를 활용하여 생활할 수 있도록 효과적인 활용방안과 개선점에 대한 접근 및 활용방법에 대한 교육과 모니터링 환경 개선에 대한 노력이 이루어져야 할 것으로 보인다. CCTV 설치 의무화에 따른 보육교사의 인식연구를 통해 활용하는 방법을 조사 분석하여 보육 · 교육의질을 높이는 데에 도움이 되길 기대한다.
본 연구는 가정어린이집 CCTV 설치 의무화에 따라 보육교사의 인식을 알아보는데 목적이 있다. 그에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. CCTV 설치에 관한 보육교사의 인식은 어떠한가? 2. CCTV 활용에 관한 보육교사의 인식은 어떠한가? 3. CCTV 설치 후에 관한 보육교사의 인식은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울지역과 경기도지역에 소재한 가정어린이집에 근무하는 보육교사 319명이다. 본 연구에서 사용된 설문도구는 김은하(2013)의 설문지를 본 연구의 주제에 맞게 수정하여 사용하였으며 연구도구의 타당성은 유아교육전문가 5인의 검토를 통해 이루어졌다. 본 연구의 절차는 예비조사 20명, 본 조사 319명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 통계분석은 PASW(Predictive Analytics Software) Statistics 18.0 Program을 사용하여 통계처리를 하였고, 자료 분석으로는 첫째, CCTV 설치에 대한 인식을 파악하기 위하여 빈도분석 및 기술통계분석을 실시하였다. 둘째, CCTV 활용 실태 및 인식을 살펴보기 위하여 카이자승 검증을 실시하였다. 셋째, CCTV 설치 전·후를 비교하기 위하여 카이자승 검증과 독립표본 t검증을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, CCTV 설치에 대한 보육교사의 인식을 알아본 결과, CCTV 설치 의무화 이후 CCTV가 100% 설치되어 있었으며, 문제행동 수정용을 위해 영아에게 CCTV 설치가 필요하다고 인식 하고 있었다. 둘째, CCTV를 활용에 관한 보육교사의 인식을 알아본 결과, 안전사고 예방과 문제발생시 확인하는 ‘안심보육’의 용도가 가장 높았으며 전반적으로 아동학대 예방에 효과가 있는 것으로 조사되었다. CCTV의 교육적 활용은 ‘영아의 자유놀이 관찰 및 분석’이 가장 높았으며 CCTV 설치로 인해 가장 혜택 받는다고 생각하는 집단은 ‘부모와 영아’로 나타났다. CCTV의 설치로 ‘보육시설과 교사에 대한 부모의 인식’이 긍정적으로 바뀌었으며 반면 ‘교사와 아동의 사생활침해’라는 부정적 인식이 나타났다. 셋째, CCTV 설치 후에 느끼는 변화 차이를 살펴본 결과, CCTV를 설치한 후 교사들은 변화를 인식 하지 못하고 있었으며 CCTV 설치 필요성에 관계없이 전반적인 반응은 영아를 대하거나 말할 때, 행동할 때 제약을 받는 다고 인식하였다. CCTV 설치 의무화 이후 가정어린이집은 99.96%의 CCTV 설치율을 보이고 있다. 대부분의 가정어린이집에 CCTV 설치가 이루어진 현 시점에서 CCTV 설치 후 교사의 부담감을 해소하고 CCTV 활용에 관한 바람직한 방향에 관한 논의가 필요하다. 교사들이 올바른 신념을 가지고 긍정적으로 CCTV를 활용하여 생활할 수 있도록 효과적인 활용방안과 개선점에 대한 접근 및 활용방법에 대한 교육과 모니터링 환경 개선에 대한 노력이 이루어져야 할 것으로 보인다. CCTV 설치 의무화에 따른 보육교사의 인식연구를 통해 활용하는 방법을 조사 분석하여 보육 · 교육의질을 높이는 데에 도움이 되길 기대한다.
The purpose of this study was to examine childcare teachers’ perception of CCTV installation in home-based day care centers. The research questions were:
1. What is childcare teachers’ perception of CCTV installation? 2. What is childcare teachers’ perception of CCTV operation? 3. ...
The purpose of this study was to examine childcare teachers’ perception of CCTV installation in home-based day care centers. The research questions were:
1. What is childcare teachers’ perception of CCTV installation? 2. What is childcare teachers’ perception of CCTV operation? 3. What is childcare teachers’ perception after installing CCTV?
The participants of this study were 319 childcare teachers, currently working in Seoul and Gyeonggi provinces. The instrument by Kim (2013) was revised and used, and its validity was evaluated by 5 child care and education experts. A preliminary study was conducted with 20 teachers, and the main investigation was carried out with 319 teachers. PASW(Predictive Analytics Software) Statistics 18.0 Program was utilized for statistical analysis. In order to examine teachers’ perception of CCTV installation, frequency and descriptive statistics were executed. Also, to investigate CCTV operating condition and teachers’ perception, Chi-squre test was conducted. Last, to compare the conditions before and after installing CCTV, Chi-square statistics and independent sample t-test were carried out.
The results of the current studies are: First, after the law on CCTV installation was passed, every childcare centers installed CCTVs, and the teachers perceived that CCTV installation was necessary in order to monitor and guide children’s problem behaviors. Second, childcare teachers perceived CCTV as a measure to secure child care by preventing accidents, and identifying problems in case of accidents. This indicates that teachers generally perceive CCTV installation has positive effect on preventing child abuse. When CCTVs were used for educational purpose, teachers observed and analyzed young children’s free-play behaviors through CCTVs. Also, teachers thought that parents and infants would get benefits the most. While parents’ perception of childcare centers and teachers changed to positive, teachers perceived that CCTV installation violated children’s and their privacies. Finally, after installing CCTVs, childcare teachers did not perceive differences, and regardless of the need to install CCTV, they thought that their actions would be restricted. After the law was passed, 99.96% of home-based day care centers installed CCTVs. As the most of the day care centers have utilized CCTVs, it is necessary to discuss the measures to relieve teachers’ burden, and use CCTV in appropriate ways. In order to encourage teachers to have positive beliefs and perception, and to positively use CCTV in daily lives, it is required to provide relevant education and to improve monitoring conditions. Through this study, it is hoped that the findings would contribute to improve the quality of child care and education.
The purpose of this study was to examine childcare teachers’ perception of CCTV installation in home-based day care centers. The research questions were:
1. What is childcare teachers’ perception of CCTV installation? 2. What is childcare teachers’ perception of CCTV operation? 3. What is childcare teachers’ perception after installing CCTV?
The participants of this study were 319 childcare teachers, currently working in Seoul and Gyeonggi provinces. The instrument by Kim (2013) was revised and used, and its validity was evaluated by 5 child care and education experts. A preliminary study was conducted with 20 teachers, and the main investigation was carried out with 319 teachers. PASW(Predictive Analytics Software) Statistics 18.0 Program was utilized for statistical analysis. In order to examine teachers’ perception of CCTV installation, frequency and descriptive statistics were executed. Also, to investigate CCTV operating condition and teachers’ perception, Chi-squre test was conducted. Last, to compare the conditions before and after installing CCTV, Chi-square statistics and independent sample t-test were carried out.
The results of the current studies are: First, after the law on CCTV installation was passed, every childcare centers installed CCTVs, and the teachers perceived that CCTV installation was necessary in order to monitor and guide children’s problem behaviors. Second, childcare teachers perceived CCTV as a measure to secure child care by preventing accidents, and identifying problems in case of accidents. This indicates that teachers generally perceive CCTV installation has positive effect on preventing child abuse. When CCTVs were used for educational purpose, teachers observed and analyzed young children’s free-play behaviors through CCTVs. Also, teachers thought that parents and infants would get benefits the most. While parents’ perception of childcare centers and teachers changed to positive, teachers perceived that CCTV installation violated children’s and their privacies. Finally, after installing CCTVs, childcare teachers did not perceive differences, and regardless of the need to install CCTV, they thought that their actions would be restricted. After the law was passed, 99.96% of home-based day care centers installed CCTVs. As the most of the day care centers have utilized CCTVs, it is necessary to discuss the measures to relieve teachers’ burden, and use CCTV in appropriate ways. In order to encourage teachers to have positive beliefs and perception, and to positively use CCTV in daily lives, it is required to provide relevant education and to improve monitoring conditions. Through this study, it is hoped that the findings would contribute to improve the quality of child care and education.
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